• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kypärän ikä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tctic
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vertaus ontuu sen verran, että puukomposiitti ei ole kemialliselta pysyvyydeltään millään tapaa vertailukelpoinen muovin ja muovijohdannaisten aineiden (joksi kypärän vaimennusmateriaalinkin lasken) kanssa.

Parempi vertauskohta voisi olla vaikkapa joku pimeässä kaapissa säilytetty kuminauha, muovipressu tai muu vastaava. Jotkut muuttuvat suunnilleen nesteeksi, jotkut murenevat pölyksi, jotkut kovettuvat ja jotkut jopa säilyvät kotikonstein havainnoiden suunnilleen alkuperäisen oloisina. Mistään ei kuitenkaan voi tietää, että kestääkö se iskuja alkuperäisen kaltaisesti, eli kypärässä suojaako se edelleen päätä iskulta vai ei. Jokainen voi toki ottaa mieleisensä riskit siinä kuin missä tahansa muussakin asiassa, mutta se on väärässä, joka faktana väittää ettei mitään riskiä materiaalin vanhenemisen suhteen ole, jos vanha kypärä silmämääräisesti vaikuttaa ehjältä.

Jos kypäräsi muuttuu nesteeksi tai pölyksi, osta toki uusi. Ei se ole minulta pois. Jos taas haluat painostaa muita ostamaan, silloin tarvittaisiin jotain kättäpidempää todistetta siitä, että kypärä voisi edes teoriassa, puhumattakaan käytännössä, heikentyä kaappiin.
 
Jos kypäräsi muuttuu nesteeksi tai pölyksi, osta toki uusi. Ei se ole minulta pois. Jos taas haluat painostaa muita ostamaan, silloin tarvittaisiin jotain kättäpidempää todistetta siitä, että kypärä voisi edes teoriassa, puhumattakaan käytännössä, heikentyä kaappiin.

Aika erikoinen käsitys sinulla painostamisesta, se on pakko todeta. Ei sekään ole minulta pois, jos joku haluaa uskoa siihen, että 10 tai 15 vuotta vanha kypärä on turvallinen vaikka tunnetut valmistajat ja reaalielämän kokemukset materiaalien ikääntymisen vaikutuksista kertovat toista. Tähän väittelyyn minulla ei ole enempää annettavaa.
 
Mulla on tuommoinen Nolanin muovikypärä. En tiedä mikä sen käyttöikä olisi, mutta visiiri on mennyt reilun 50 tkm:n ajon jälkeen naarmuiseksi ja naarmut aiheuttavat aikamoisia heijastuksia. Kypärän pinnastakin on lohkeillut joistain kohden maalia (tais tulla, kun kolhasin sitä vahingossa). Uusi visiiri maksaa niin paljon, että taidan mieluummin laittaa pikkusen lisää rahaa ja ostaa koko kypärän (jos rahat riittää). Kaksi ja puoli vuotta on siis tämän kypärän ikä.

Muovi on usein heikohko aine, koska se tuppaa hapertumaan ihan omia aikojaan. Muovia taitaa löytyä lähes joka kypärästä jostakin kohtaa, jos ei muualta niin hihnojen kiinnikkeistä.

Ainut muovi, joka kestää todella hyvin aikaa ja kulutusta, on meikäläisen 90-luvun alussa ostama muovihalko, jota jotkut voivat pitää sähly - siis salibandymailana. Sehän alkaa kohta oleen kolmenkymmenen vuoden iässä, tosin aika vähällä käytöllä nykyisin. Mutta melkein kaikessa muussa muovi hajoaa nopsasti (poikkeus on muovikassi, joka ei hajoa koskaan).

nim. moottoripyörämessuja odotellessa.
 
Aika erikoinen käsitys sinulla painostamisesta, se on pakko todeta. Ei sekään ole minulta pois, jos joku haluaa uskoa siihen, että 10 tai 15 vuotta vanha kypärä on turvallinen vaikka tunnetut valmistajat ja reaalielämän kokemukset materiaalien ikääntymisen vaikutuksista kertovat toista. Tähän väittelyyn minulla ei ole enempää annettavaa.

No kerro vain rohkeasti, mitä ne reaalielämän kokemukset kypärän materiaalien ikääntymisen vaikutuksesta kertovat. Miten esimerkiksi lasikuitu mielestäsi komerossa ikääntyy? Lasihan kyllä viruu jossain määrin, mikä näkyy keskiaikaisten kirkkojen ikkunoissa, mutta niillä on ikää jo kohta tuhat vuotta, materiaali on huomattavasti heikompaa ja enemmän kuormitettua (jännitystaso on suurempi kuin komeron hyllyssä olevassa kypärässä). Samoin muovissa tapahtuu jossain määrin viskooria muodonmuutosta, jos se on kuormitettuna.

Kypärän materiaali voisi myös väsyä, jos kuormitus komerossa olisi vaihtelevaa ja kuorman suuruus olisi kypärän kestävyyteen nähden huomattavaa. Kumpikaan ehto vain ei nyt toteudu.

Materiaali voisi myös imeä kosteutta ja heikentyä, jos vettä imettäväksi asti olisi ja etenkin jos kuitukypärän pinnan reunat olisivat suojaamattomat (kuten koivuhalosta muistamme, kosteus siirtyy parhaiten kuitujen suunnassa). Kosteus voisi edelleen jäätyä ja haurastuttaa kosteutta imenyttä materiaalia, jos kosteutta olisi ja komerossa olisi pakkasta.

Myös uv-säteily voisi haurastutta ja haalistaa muovia, jos komerossa uv-valoa olisi ja jos kypärä ei olisi sitä vastaan suojattu.

Toisaalta myös jotkut eksoottiset liuottimet voisivat pehmentää, haurastuttaa tai muuten vaurioittaa kypärää - jos siis sellaisia komerossa olisi.

Nyt näyttäisi pahasti siltä, etteivät tunnetut mekanismit riitä selittämään komerossa hajoavan kypärän arvoitusta. Ei silti hätä ole tämän näköinen: selität vain, millä mekanismilla ja miten kypärä tekee itsemurhan komerossa. Sitten muutkin ymmärtävät ja kypäränvalmistajat osaavat huomioida ongelman seuraavissa malleissaan.
 
Siltä varalta että valmistaja joutuu laatuvirheen vuoksi takaisinkutsumaan tuotteensa on kypärässä varmasti jossain (enemmän tai vähemmän piilossa) joku tunniste jolla pääsee kiinni valmistusajankohtaan. Mutta välttämättättä kyseinen tunniste ei ole suoraan päivämäärä, vaan jotain vaikeammin tulkittavaa. Sarjanumero vähintään. Itse tuotteeseen merkinnän joutuu laittamaan kun harvapa säilöö laatikkoa jossa kypärä myytiin.

Mitä kuiturakenne ( lasi-, hiili, mitä niitä onkaan) käytännössä on? Niitä kuituja mutta myös sidosaineita, hartsia ym ym ?? Joidenka eläminen (kemiallinen reagointi) ei täysin pysähdy valmistuksessa vaan jatkuu aina vaan, hitaasti mutta kuitenkin? Tähän perustuisi väite että myös pimeässä kuivassa hyllyssä säilytetty potta menettää omaisuuksiaan. Varmasti paljon hitaammin kuin jatkuvassa etelän auringossa ajaen mutta kumminkin? (Lukuisat kysymysmerkit viittaavat siihen että en väitä vaan kysyn miten asia on). (Kuinka vanha kypärä on OK taitaa muuten olla Delvac: tapainen ikuisuusaihe, mutta keskustelua vartenhan palstat on). Näinollen en pidä huuhaana että (vähälläkin käytöllä) ollut kypärä pitää joskus uusia, samaahan puhutaan renkaista että ikivanhalla ei kannata ajaa vaikka urasyvyyttä olisikin. Mutta uusimisen aikatauluun valmistat ovat varmasti laittaneet hyvät turvamarginaalit.

Jos jollekin on epäselvää niin ketjussa viljellyt viittaukset pintajännityksen tulee sitä että ”kerran peiliin päältä asfalttiin tippunut kypärä pitää uusia kun kuoreen valmistuksessa asetetut jännitykset laukeaa jo kerrasta eikä kypärä enää toiste ota iskuja vasten samalla lailla”. Tuota kait kauppiaiden suusta joskus kuultu mutta harva uskoo? Sinällään keskimääräistä fiksumpi teoria että kuoren jännitystilan laukaiseminen söisi energiaa joka pois törmäyksen iskuenergiasta. Ja toisaalta kyllähän materiaaliissa on mahdollista olla sisäisiä jännityksiä - vrt teräksen päästäminen karkaisun jälkeen. Mut en tiedä - menee liian vaikeeks mun päälle ymmärtää. Paremminkin luulisi että kypärään jätetyt jännitykset ennemminkin heikentäisi rakennetta.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on tuommoinen Nolanin muovikypärä. En tiedä mikä sen käyttöikä olisi, mutta visiiri on mennyt reilun 50 tkm:n ajon jälkeen naarmuiseksi ja naarmut aiheuttavat aikamoisia heijastuksia. Kypärän pinnastakin on lohkeillut joistain kohden maalia (tais tulla, kun kolhasin sitä vahingossa). Uusi visiiri maksaa niin paljon, että taidan mieluummin laittaa pikkusen lisää rahaa ja ostaa koko kypärän (jos rahat riittää). Kaksi ja puoli vuotta on siis tämän kypärän ikä.

Arai TX4 2013 ja kilsoja takana +70tkm ja kurapyöräilijänä rap on roiskunut ja visiiriä pyyhitty hanskalla puhtaaksi. Edelleen orkkis visiirit käytössä eikä ole häiritseviä naarmuja. Visiiriin on heti uutena, ja puhdistusten yhteydessä laitettu autovahaa suojaamaan naarmuuntumiselta, myös sadevesi helmeilee visiiristä.

Naarmuisen visiirin, jos siinä ei ole pinnoitetta ulkopuolella (peili tms,) saa naarmuttomaksi vaikka tällä: https://m.motonet.fi/fi/tuote/60007...estoration-Complete-Kit-Ajovalojen-kirkastaja

Nulla kypärän vaihtoväli menee kypärän visuaalisen kunnon mukaan. Sisusta kun alkaa rispaantumaan niin menee vaihtoon, sama jos alkaa olla isompia kolhuja kuoressa tai ottanut reilun osuman. Nykyisellä mennään varmaan vielä ensi kesä ja sitten uusi samanlainen tilalle.
 
Mulla on tuommoinen Nolanin muovikypärä. En tiedä mikä sen käyttöikä olisi, mutta visiiri on mennyt reilun 50 tkm:n ajon jälkeen naarmuiseksi ja naarmut aiheuttavat aikamoisia heijastuksia. Kypärän pinnastakin on lohkeillut joistain kohden maalia (tais tulla, kun kolhasin sitä vahingossa). Uusi visiiri maksaa niin paljon, että taidan mieluummin laittaa pikkusen lisää rahaa ja ostaa koko kypärän (jos rahat riittää). Kaksi ja puoli vuotta on siis tämän kypärän ikä.

Arai TX4 2013 ja kilsoja takana +70tkm ja kurapyöräilijänä rap on roiskunut ja visiiriä pyyhitty hanskalla puhtaaksi. Edelleen orkkis visiirit käytössä eikä ole häiritseviä naarmuja. Visiiriin on heti uutena, ja puhdistusten yhteydessä laitettu autovahaa suojaamaan naarmuuntumiselta, myös sadevesi helmeilee visiiristä.

Naarmuisen visiirin, jos siinä ei ole pinnoitetta ulkopuolella (peili tms,) saa naarmuttomaksi vaikka tällä: https://m.motonet.fi/fi/tuote/60007...estoration-Complete-Kit-Ajovalojen-kirkastaja

Mulla kypärän vaihtoväli menee kypärän visuaalisen kunnon mukaan. Sisusta kun alkaa rispaantumaan niin menee vaihtoon, sama jos alkaa olla isompia kolhuja kuoressa tai ottanut reilun osuman. Nykyisellä mennään varmaan vielä ensi kesä ja sitten uusi samanlainen tilalle.
 
Miun piti Schuberthiin ostoo uus visiiri heti 10 vuoden kohdalla.
Ei oikeestaan naarmujen takia, vaan sellaisen yleisen harmauden takia.
Schuberthin visiirissä, ainakin alkuperäisessä on jotain kalvoja / pinnoitetta jo valmiina ja varmaan se on ollut yksi syy siihen, että naarmuilta on vältytty.
Mutta olisiko se kalvojuttu sitten ajan saatossa harmaantunut, en tiedä.
 
Jos jollekin on epäselvää niin ketjussa viljellyt viittaukset pintajännityksen tulee sitä että ”kerran peiliin päältä asfalttiin tippunut kypärä pitää uusia kun kuoreen valmistuksessa asetetut jännitykset laukeaa jo kerrasta eikä kypärä enää toiste ota iskuja vasten samalla lailla”. Tuota kait kauppiaiden suusta joskus kuultu mutta harva uskoo? Sinällään keskimääräistä fiksumpi teoria että kuoren jännitystilan laukaiseminen söisi energiaa joka pois törmäyksen iskuenergiasta. Ja toisaalta kyllähän materiaaliissa on mahdollista olla sisäisiä jännityksiä - vrt teräksen päästäminen karkaisun jälkeen. Mut en tiedä - menee liian vaikeeks mun päälle ymmärtää. Paremminkin luulisi että kypärään jätetyt jännitykset ennemminkin heikentäisi rakennetta.

Tuo pintajännitys on todella vaarallinen juttu. Jos kypärän vaikka pudottaa kädestä, se ei enää suojaa kolarissa ja se tulee uusia kotivakuutuksen piikkiin.

Vielä vaarallisempaa on, jos oikeasti joutuu onnettomuuteen. Jos siis kypärä kaatuessa osuu maahan tms, pitää huolehtia siitä, että ei osu toista kertaa. Pintajännitys tarkoittaa sitä, että kypärä kestää ainoastaan yhden iskun. Jos siis lippaa ja kypärä osuu asfalttiin, se on mennyttä. Jos kuski pyörii asfaltilla ja kypärä osuu maahan toisen kerran, se siis hajoaa päreiksi, koska pintajännitys meni jo ekasta osumasta.
 
Vai +10 vuotta samalla visiirillä:kääk:
Mä joudun ostamaan joka kevät uuden...

Ihmeellistä eikö totta.
Tämän talven suururakka on uusia reilun 10 vuoden ikäiseen Aviator Pilot T2 -ajolasiin uudet linssit, kun ne on jo hiukan naarmuuntuneet.
Tosin niillä on ajettu enemmän kuin Schuberthilla.
 
Jos kuski pyörii asfaltilla ja kypärä osuu maahan toisen kerran, se siis hajoaa päreiksi, koska pintajännitys meni jo ekasta osumasta.

Ennen onnettomuutta on syytä välttää voimakkaita jarrutuksia ainakin, jos on kyytiläinen mukana. Silloin kyytiläisen kypärä voi kopsahtaa kuskin kypärään ja molemmista katoaa pintajännitys jo ennen onnettomuutta. Siinä on hengenlähtö lähellä.
 
Ehdotan, että jatkossa käytetään kypärän päälle asetettavaa suojakuorta, jollon ensimmäinen isku tulee suojakuoreen ja varsinainen kypärä on vielä toimintakykyinen..
Jos on epävarma, niin suojakuorien määrää voi lisätä.
 
Ehdotan, että jatkossa käytetään kypärän päälle asetettavaa suojakuorta, jollon ensimmäinen isku tulee suojakuoreen ja varsinainen kypärä on vielä toimintakykyinen..
Jos on epävarma, niin suojakuorien määrää voi lisätä.

Hyvä idea ja noista suojista voi tulla muoti-ilmiö, kuten keltaisista huomioliiveistä. Jokaisella itseään ja lähimmäisiään kunnioittavalla motoristilla on kohta kypäräsuoja. Suojaa lisäksi UV-säteilyltä eli pidentää varmasti käyttöikääkin. Onhan noita jo joku keksinytkin:

https://www.mentalgear.com/collections/helmet-covers/products/gargoyle-helmet-cover

Nuo siivet saattavat vakauttaa päätä kovemmissa vauhdeissa, kuten uusien Ducatien ja H2 Kawan katteiden siivet.
 
^Noo ihan vaan monipuolista ajoa maaliskuulta syys-lokakuulle, 15-20 tkm. Mutkapätkiä, ratapäiviä, reipasvauhtinen euroturnee. Nämä joka kesän proggikset, kelissä kuin kelissä.
 
Hyvä vinkki tuo visiirinkiillotusaine. Tosin jos laittaa neljäkymppiä lisää niin saa suuperttiin uuden visiirin. Tietysti jos muutakin käyttöä on niin voi olla hyväkin ostos. Muuten ainakin omalla kohdalla purkki saattaa unohtua jos sitä tarvii parin vuoden välein.

Suupertin visiiri on kestänyt 3-4vuotta kun varovasti aina märkänä putsaa mahdollisimman vähällä hankauksella.
 
No nyt sain tehtyä päätöksen kypärän uusimisesta, ei mennyt kuin reilu vuosi. Tosin viime kesänä ei tainnut tulla mittariin kuin pari sataa kilometriä. Jos tänä kesänä vaikka olisi sen verran virkeämpi, että jaksaisi yhden pidemmän reissun ajaa.

Tilasin Bike & Boat Worldista mattavalkean Arai Chaser-X:n 439€:lla. Rx7v oli toisena vaihtoehtona, mutta 649€:n hinta (Louis.eu) tuntui liian kovalta. Mattamusta Chaser-X olisi ollut muutaman kympin halvempi, mutta haluan tulla nähdyksi liikenteessä, joten valkealla mennään. Jos tällä kypärällä yrittäisi mennä seuraavat 10 vuotta.
 
Back
Ylös