• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kypärän pesusta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Noesoe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ihan hätkähdytti lukea, ettei huppu yms. olekaan ihan automaatti. Eihän se toki mikään Maailman Tärkein Asia, voihan esimerkiksi kengät laittaa jalkaan ilman sukkia eikä siihen kuole.
Ei tuollainen normaalihintainen huppu kyllä suojaa sitä kypärää likaantumiselta juurikaan, lisäksi se on veemäinen asettaa paikoilleen, kun liukuu aina johonkin vammaiseen asentoon kun siihen päälle kypärän vetää. Jos siinä on sauma niin voitte varmaan arvata mitä se aiheuttaa.

Itse en huppua käytä, ellei keli sitä vaadi. Sen verta mukavammalta tuntuu oma kypärä päässä ilman huppua.

Onko kellään kokemusta tuollaisesta neopreenisestä puolikasvomaskista? Ei käsittääkseni tule kypärän tielle päässä ja peittää hengityselimet ja kaulan viimalta.

Ihan hätkähdytti lukea, ettei huppu yms. olekaan ihan automaatti. Eihän se toki mikään Maailman Tärkein Asia, voihan esimerkiksi kengät laittaa jalkaan ilman sukkia eikä siihen kuole.
Ei tuollainen normaalihintainen huppu kyllä suojaa sitä kypärää likaantumiselta juurikaan, lisäksi se on veemäinen asettaa paikoilleen, kun liukuu aina johonkin vammaiseen asentoon kun siihen päälle kypärän vetää. Jos siinä on sauma niin voitte varmaan arvata mitä se aiheuttaa.

Itse en huppua käytä, ellei keli sitä vaadi. Sen verta mukavammalta tuntuu oma kypärä päässä ilman huppua.

Onko kellään kokemusta tuollaisesta neopreenisestä puolikasvomaskista? Ei käsittääkseni tule kypärän tielle päässä ja peittää hengityselimet ja kaulan viimalta.
Buffi kepittääkin hupun 100-0.

Se maskimalli, jota yhden kerran kokeilin, ei sopinut mitenkään käytettäväksi Raid II:n kanssa: hengitys käännähti suoraan visiirille. Mutta hyvä ajatus tuo olisi ja toivottavasti löytyisi vielä joku sopivasti muotoiltu kapistus useimmille umpipotillekin. Avopotissahan nuo toimivat kaikki hienosti.

-hh-

Joskus olen yrittänyt käyttää kypärähuppua, mutta ei ole mun juttu..

- T -
Tuo on totta myös mun kohdalla, oon koittanyt mutta ei  
nixweiss.gif
Koittakaa Scottin sweat head kypärä pipoa!

Mulla on ollu toi pari kautta ja toimii todella hyvin ja on paljon mukavampi ku perinteinen huppu! Toimii erinomaisesti myös lasien kanssa!

TOLLANEN
toi lätsä menee kyllä heti ostoslistalle, koska huppussa menee hermot rillien takia.

Itse juuri viikko pari sitten oman ämpärini pesin. Suurin ongelma tuossa lienee sen kaiken saippuan saaminen pois pehmusteista. Omassa AGV:ssa ei ole irroitettavia osasia pehmikkeissä.
Kun potta on pesty ja huuhdeltu, laitat sen kuivumaan suu alaspäin. Sitten parin päivän päästä saat huomata kypärän helmassa harmaita saippuajäämiä  
Itse huuhtelen aina niin monta kertaa, että huuhteluvesi jää kirkkaaksi, yleensä ainakin 2-3 kertaa.

Kauankohan tuo potta kestää kuivua... Siis kun se sieltä ämpäristä nostetaan ja laitetaan valumaan, viikko vai kaksi?

Kun kunnolla painelee mahdollisimman hyvin vedet pois ja aina välillä palaa painelemaan uudestaan, niin parissa vuorokaudessa kuivuu huoneenlämmössä.

Mä vilpittömästi inhoan huppuja, ne tuntuu aina olevan jostain kohtaa rutussa tai edessä, ja tukka pursuilee siellä jossakin. Puffi vielä jotenkin menettelee. Kypärä pesuun, shampoolla hoitelen sen.. ei sieltä kummempaa irtoa kuin vähäinen hiki mitä hiuksista selviää.

Itse juuri viikko pari sitten oman ämpärini pesin. Suurin ongelma tuossa lienee sen kaiken saippuan saaminen pois pehmusteista. Omassa AGV:ssa ei ole irroitettavia osasia pehmikkeissä.
Kun potta on pesty ja huuhdeltu, laitat sen kuivumaan suu alaspäin. Sitten parin päivän päästä saat huomata kypärän helmassa harmaita saippuajäämiä  
Itse huuhtelen aina niin monta kertaa, että huuhteluvesi jää kirkkaaksi, yleensä ainakin 2-3 kertaa.
Niin minäkin tein. Mutta jostain vielä valui saippuaa.

Tuli messuilta ostettua uusi kypärä, niin mietin että kannataskohan se vahata...? ja mikä olisi hyvä vaha, käykö esim perus autovaha ?

Tuli messuilta ostettua uusi kypärä, niin mietin että kannataskohan se vahata...? ja mikä olisi hyvä vaha, käykö esim perus autovaha ?
Tähän liittäisin vielä jatkokysymyksen: Onko olemassa visiirille ihan omaa vahaa, jotta vesi ei jäisi vesi siihen vaan lentäisi pois? Ainakin Turtlewaxin sateesta 5:ttä on käytetty kuulemma, mutta joillakin huonoja kokemuksia niin en uskalla sitä pistää ja eihän se ole oikeen tarkoitettukaan visiirille. Itse en ole löytänyt mistään Prismasta jne. tarkoitukseen sopivaa ainetta..
nixweiss.gif

Tähän liittäisin vielä jatkokysymyksen: Onko olemassa visiirille ihan omaa vahaa, jotta vesi ei jäisi vesi siihen vaan lentäisi pois? Ainakin Turtlewaxin sateesta 5:ttä on käytetty kuulemma, mutta joillakin huonoja kokemuksia niin en uskalla sitä pistää ja eihän se ole oikeen tarkoitettukaan visiirille. Itse en ole löytänyt mistään Prismasta jne. tarkoitukseen sopivaa ainetta..
nixweiss.gif
Itse olen suupertissä käyttänyt tuota 5 sateesta ja hyvin on pelannut, eikä ole visiiriä pilannut.
Mukavasti pyyhkiytyy vesi pois jo taajama nopeuksissa
thumbs-up.gif

5 sateesta kanssa saa olla tarkkana, eritoten muovin kanssa.
Jos se kuivuu täysin, ei sen "kiillottaminen" ole enää kovin triviaalia. Käsipelillä todennäkösesti et saa sitä hangattua siistiksi vaan visiiriin jää kiva harmaa kalvo. Pätee yhtälailla myös auton ikkunoihin, niissä sitä ei vaan huomaa niin helposti.

Eli jos käyttää, ei pidä antaa kuivua liikaa. Itse en kyllä visiireihin tuota suosittelisi, muoville kun sitä ei ole suunniteltu. Ja autossakin olen jo siirtynyt muihin aineisiin.

Muistelisin jollain valmistajalla nähneeni myös visiireille suunnitellun tuotteen, en vaan kuollaksenikaan muista että mikä. Jos joku sattuu muistamaan niin saa kertoa juu, ei oo enää hukkavisiirejä joihin testailla noita mömmöjä. ;)

Itse pesin kypärän silleen, että sisuskalut pois ja sankoon likoamaan. Sankossa vettä ja pyykinpesuainetta. Likoamisen jälkeen perus nyrkkipyykillä pesu ja huuhtelu muutamaan kertaan puhtaassa vedessä. Itse kuoriosan pesin tiskialtaassa kun ei sopivan isoa saavia ollut siihen hätään. Pikkasen fairya veteen. Samassa vedessä pesin visiirin. Tiskialtaan pohja näytti pesun jälkeen vähän samalta kuin olisi perunoita pessyt. Hienoa hiekkaa, itikoita jne. oli todella paljon. Lisäksi osa tuuletusrei'istä oli kai osittain tukossa kun sellaista litkua sieltä tuli. Myös sisuskalut jätti jälkeensä melko mustan veden
crazy.gif
Sitten vaan potta ja sisuskalut kuivamaan. Seuraavana aamuna kasaan, vahaus ja kypärä kypäräpussissa hyllylle.

033102beer_1_prv.gif

Johan tuli mustaa/ruskeaa vettä kypärän sisältä vaikka olen käyttänyt buffia tai huppua aina...
omg.gif
jösses...

Tulee menemään joka talvi nuo kaksi kypärää vesipesuun.

Sitä kun hikisen ja haisevan kypärän vetää päähän, pääsee ikäänkuin heti aitoon tunnelmaan. Kerran olen pessyt yhden kypäristäni, haisi vastenmielisen puhtaalle, yäk.

Mäkään en ihan heti tajua, kuin kypärää voi käyttää ilman Buffia.

Varsinkin rillipäälle paras vaihtoehto, ja jos joskus erehtyy vetämään potan päähän ilman jotain hupun tapaista niin tuntuu että korvat lähtee irti kypärää päästä otettaessa.

Mulla ollut sama Arain kypärä nyt viisi kesää päässä, ja voin väittää että pesu tekee.

Pesun myötä kypärä ikäänkuin tiukkenee ja sitä myötä istuvuus paranee. Miinuksena tietysti parempi haju
smile_org.gif

Ketjun innoittamana tuli sitten tiskattua tuo ämpäri...
Oikeastaan ainoa huomattavampi lika tuli tuuletuskanavista, joista muutama hyönteisparvi päätti tulla pihalle.

Kuivuu paraikaa tuolla aamusaunan jälkilöylyissä, kahtellaan lopputulosta sitten myöhemmin, jos vaikka sais vielä vahattua sen tuossa kuivuttuaan.

Back