Kypärän tippuminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeijaMM
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ai että tätä ketjua lukiessa tuli flashback muutaman vuoden taakse ku muijafrendin sisko ajoi A-kortin. Sitte paria viikkoa myöhemmin oltiin lähdössä ajelulle porukalla ni yks pudotti vahingossa kypärän kupu edellä parketille pöydältä. Tää sisko alkaa huutaa hysteerisenä että "hajotit saatana mun uuden kypärän!"

Sit koitin sanoa sille että ei se kypärä miksikää mee vaikka pudottaisit sen pöydältä sata kertaa!

Kun vastaus alkoi sanoilla "kuule autokoulussa sanottiin..." ni mä lähin ovesta ulos...
 
edellisen kypärän valmistaja on ratkaisut ongelman ettei yli 10 vuotta vanhoja heidän valmistamaa kypärää käytetä . Ihmettelin kun tätä schuberth kypärää käytti miksi pää alkaa kutiamaan niin saatanasti, no se sisävuori materiaali hapertui muuttui jauhoksi mikä aiheutti kutiamisen
 
Vuonna 1978 ( vai oliko 1979) kun mulla oli upouusi AGV umpikypärä niin se tippui satulan päältä hiekalle ( Suzukin TS125, ei mikään älyttömän korkea) . Halkesi sivusta 5 cm matkalta. Arvaa vaan vituttiko silloin. Jos kypärässä on halkeama se on käyttökelvoton mutta pienet naarmut yms käytön jäljet ei vaikuta kestävyyteen mitään.
 
80-luvulla kaveri sai rakkausjuttuihin liittyvän raivopuuskan ja paiskoi mopokypäräänsä asfalttiin täydellä voimalla useita kertoja. pomppasi korkealle, se jäi mieleen. Siitä sitten rauhoittui ja ajot jatkuivat. Kypärään tuli ihan mitättömiä jälkiä asfaltista.

90-luvulla tekussa yritettiin rikkoa vakuutusyhtiön lunastamia kypäriä huonolla menestyksellä. Heiteltiin seiniin ja betonilattiaan ja ei niitä saanut mitenkään hajalle, eikä edes kunnon jälkiä. Oli muovipottia ja lasikuituisia ja sama tulos. Oli useampi vuosikurssi ennen meitäkin yrittänyt.
 
Vuonna 1978 ( vai oliko 1979) kun mulla oli upouusi AGV umpikypärä niin se tippui satulan päältä hiekalle ( Suzukin TS125, ei mikään älyttömän korkea) . Halkesi sivusta 5 cm matkalta. Arvaa vaan vituttiko silloin. Jos kypärässä on halkeama se on käyttökelvoton mutta pienet naarmut yms käytön jäljet ei vaikuta kestävyyteen mitään.
-


Jos olisit kaatunut pahasti sen potan kanssa, niin sen jälkeen tuskin mikään olisi vituttanut🤔
 
-


Jos olisit kaatunut pahasti sen potan kanssa, niin sen jälkeen tuskin mikään olisi vituttanut樂

Se jäi arvoitukseksi. Kaveri löi päät yhteen hirven kanssa motarivauhdeista vuonna 80( tai oliko 79). Hirvi kuoli, kypärä halki ( eri kypärä, en muista merkkiä) ja kaverin naama ihan turvoksissa hetken aikaa. Ei haitannut yhtään kypärän hajoaminen :-)

Kypärän tehtävänä on sitoa energiaa siinä hajoamisessa, ihan pienet energiat ei siihen vaikuta. Jotkut liimat ja ohenteet saattavat muuttaa muovin kestävyyttä, siksi kypärän maalausta ei ennen suositeltu. Mutta nykyään taitaa suurin osa maaleista olla jo vesiliukoisia ?

Kypärä on turvavaruste joka kestää jonkin verran kaltoin kohtelua mutta kun itse kaaduin pahasti niin se kypärä hävitettiin vakuutusyhtiön ohjeen mukaisesti leikkaamalla kiinnityshihnat pois ja sitten roskikseen. Tuskin sitä sieltä kukaan kaivoi esiin.
 
Eikös se niin mennyt, että kun jatkaa pudonneen kypärän käyttämistä, jännitys vaan lisääntyy. :WAZAAP:
 
edellisen kypärän valmistaja on ratkaisut ongelman ettei yli 10 vuotta vanhoja heidän valmistamaa kypärää käytetä . Ihmettelin kun tätä schuberth kypärää käytti miksi pää alkaa kutiamaan niin saatanasti, no se sisävuori materiaali hapertui muuttui jauhoksi mikä aiheutti kutiamisen

Mie huomasin saman ominaisuuden SchuberthC2:ssa.
Epäilen salaliittoa...
 
Se jäi arvoitukseksi. Kaveri löi päät yhteen hirven kanssa motarivauhdeista vuonna 80( tai oliko 79). Hirvi kuoli, kypärä halki ( eri kypärä, en muista merkkiä) ja kaverin naama ihan turvoksissa hetken aikaa. Ei haitannut yhtään kypärän hajoaminen :-)



Kypärän tehtävänä on sitoa energiaa siinä hajoamisessa, ihan pienet energiat ei siihen vaikuta. Jotkut liimat ja ohenteet saattavat muuttaa muovin kestävyyttä, siksi kypärän maalausta ei ennen suositeltu. Mutta nykyään taitaa suurin osa maaleista olla jo vesiliukoisia ?

Kypärä on turvavaruste joka kestää jonkin verran kaltoin kohtelua mutta kun itse kaaduin pahasti niin se kypärä hävitettiin vakuutusyhtiön ohjeen mukaisesti leikkaamalla kiinnityshihnat pois ja sitten roskikseen. Tuskin sitä sieltä kukaan kaivoi esiin.


Tuossa on se ongelma, että asfaltilla pyörimisessä saattaa tulla pottaan useita iskuja ja haljennut kypärä on ikävä asia toisessa osumassa tai kolmannessa jne...


Edit: Sinulla saattoi olla yhtä sysipaska AGV kuin minulla samaan aikaan.
 
90km/h vauhdista kaatumisessakin tuli neljään eri kohtaa kypärässä enemmän tai vähemmän iskua ja syvääkin hankaumajälkeä asfaltilla pyöriessä, uskon että tämä HJC kuitukypärä olisi ihan kohtuu turvallinen samanlaiseen kolarointiin vieläkin, vaihdoin toki uuteen kypärään ja tietystikin meni jokseenkin ikävän näköiseen kuntoon potta myös. Paljonhan nämä kuoret kestävät tänä päivänä, mutta sisuksen iskunvaimennusmateriaalien painumista ei päältä näe. Mutta jos tyhjä kypärä tippuu maahan niin silloin siellä ei ole sisällä massaa joka painaisi iskussa EPS-foamia joten tuskin kypärä kosmeettisia vaurioita enempää saa siipeensä.
 
Vuonna 1978 ( vai oliko 1979) kun mulla oli upouusi AGV umpikypärä niin se tippui satulan päältä hiekalle ( Suzukin TS125, ei mikään älyttömän korkea) . Halkesi sivusta 5 cm matkalta. Arvaa vaan vituttiko silloin. Jos kypärässä on halkeama se on käyttökelvoton mutta pienet naarmut yms käytön jäljet ei vaikuta kestävyyteen mitään.

Mulla oli silloin -76 - 79 paikkeilla metallihohtoinen sininen AGV umpikypärä mallia AGO ja sitä pidettiin lasikuitukypäränä ja "kaikkein parhaana". No, onneksi kypärän kestoa ei tullut testattua.
 
Mie huomasin saman ominaisuuden SchuberthC2:ssa.
Epäilen salaliittoa...

Halpuutettu kallis kypärä?

Varastoon on jäänyt majailemaan 80-luvun Electron kypärä, joka ulkoisesti materiaalien puolesta vaikuttaa muuttumattomalta, sekä 90-luvun Bell ja n vm 2000 Shoei, jotka pientä sisustan nuhraantumista lukuunottamatta kuin uusia. Ei uskalla kuitenkaan käyttää iän takia.
 
Kannattaa kokeilla, kun vanhan potan sisukset alkavat hapertua, kypärä menee vaihtoon ja silloin on tilaisuus: Laita kypärä jollekin alustalle, ota Fiskarsin se suurempi kirves ja siitä hamarapuoli. Lyö lujaa, lyö lujaa, lyö lujaa, lyö lujaa kunnes turhaudut. Ainakin avokypärä vain pomppii. Se normaalioloissa pintajännityksen menettämisestä. Toki jos kypärässä on syviä raapaumia, mutta ne eivät tule kypärän tipahtaessa vaikka kädestä asfalttiin.
 
Vuosia sitten silloinen kypäräni (Arai Condor) putosi pyörän päältä asfaltille. Kypärä ei tästä vaurioitunut ja oli sen jälkeen käytössä vielä monta vuotta.
 
Kypärän pintajännitys on joskus ennen muinoin markkinamiesten keksimä ominaisuus. Pikku kolhuilla ja pudottamisilla ei ole laadukkaassa kypärässä muuta kuin kosmeettista merkitystä kunhan pää ei ole noiden kolhujen sattuessa kypärän sisällä, halvimmissa muovikypärissä kuori voi toki jopa haljeta mutta nykyisin harvoin noissakaan. Mitä kypärän maalaamiseen tulee niin tuo lähinnä koskee muovikuorisia kypäriä, liuottimet kun haurastuttavat mahdollisesti tuota muovikuorta.

Kypärähän toki vanhenee ja suositeltu kolmesta viiteen vuotta käyttöikää on ihan hyvä vaihtoväli. Muovikypärille tuo kolmisen vuotta ja kuitukypärille viitisen vuotta. Muovikypärien kuori vanhenee ja haurastuu auringon UV-säteilyn vuoksi ja molempien kypärien sisäkuori, se joka oikeasti sen iskun vastaan ottaa ja vaimentaa, painuu kasaan ja haurastuu ihan siitä omasta päästä haihtuvien yhdisteiden vaikutuksesta. Kuitukypärän kuori kestäisi varmaankin helposti sen kymmenisen vuotta oikealla hoidolla. Siinäkin tosin tuon mollikan UV-säteily hiljalleen hajottaa kuituja koossa pitävän epoksin.
 
Pintajännitys on ehkä legendaa, mutta miten on tilanne kuoren lujitemuovin ja sisäosan muoviosien kanssa oikeasti?

Kovin harva venemies on sitä mieltä, että lujitemuovivene lasikuitu haurastuu olennaisesti 10, 20 tai edes 30 vuodessa. Harva rakennusalan ammattilainenkaan on sitä mieltä, että polystyreenit haurastuvat muutamassa vuodessa. Kummastakin rakennusaineesta on vuosikymmenien kokemus ympäri maailmaa.
Joidenkin kypärien ohuehko sisätoppaus, käytön määrästä riippuen, saattaa silminnähden kieltämättä painua ja ohentua. Onko kyse silloin ainoastaan mukavuuden huonomisesta vai myös turvallisuuden, voi vain arvata.

Aika vähissä on ollut asiaa sivuavat puolueettomat testit.
 
On hyvin onnistunut legenda / kusetus yms... :)

Varmaan siksi, koska vedotaan samoihin näennäisen turvallisuuden tunteisiin, kuin vakuutuksissakin. Eli, jos et maksa, niin voit mahdollisesti jopa kuolla, mutta jos maksat, niin olet turvassa :)

Samaa klusetusta kävi joku vkl myymässä ovelta ovelle kauppiaat, turvapalveluja yrittivät myyd ja lopuksi kysyivät eikö paloturvallisuus kiinnosta. Teki mieli kysyä jotta ihan itsekö käyt pistämässä kämpän tuleen kuten mafia teki ennen.
Seuraavaksi suljettuun porttiin kiinnitetään "Varokaa vihaista koiraa" sekä "Ei kaupustelua" .
 
Kypärän pintajännitys on joskus ennen muinoin markkinamiesten keksimä ominaisuus. Pikku kolhuilla ja pudottamisilla ei ole laadukkaassa kypärässä muuta kuin kosmeettista merkitystä kunhan pää ei ole noiden kolhujen sattuessa kypärän sisällä, halvimmissa muovikypärissä kuori voi toki jopa haljeta mutta nykyisin harvoin noissakaan. Mitä kypärän maalaamiseen tulee niin tuo lähinnä koskee muovikuorisia kypäriä, liuottimet kun haurastuttavat mahdollisesti tuota muovikuorta.

Kypärähän toki vanhenee ja suositeltu kolmesta viiteen vuotta käyttöikää on ihan hyvä vaihtoväli. Muovikypärille tuo kolmisen vuotta ja kuitukypärille viitisen vuotta. Muovikypärien kuori vanhenee ja haurastuu auringon UV-säteilyn vuoksi ja molempien kypärien sisäkuori, se joka oikeasti sen iskun vastaan ottaa ja vaimentaa, painuu kasaan ja haurastuu ihan siitä omasta päästä haihtuvien yhdisteiden vaikutuksesta. Kuitukypärän kuori kestäisi varmaankin helposti sen kymmenisen vuotta oikealla hoidolla. Siinäkin tosin tuon mollikan UV-säteily hiljalleen hajottaa kuituja koossa pitävän epoksin.




Tekoäly antoi hieman enemmän käytyöikää.

Lasikuidusta tehdyn moottoripyöräkypärän suositeltu käyttöikä on yleensä noin 5–7 vuotta. Käyttöiän aikana kypärän rakenteet, kuten lasikuitukuori ja sisävuori, voivat heikentyä altistuessaan esimerkiksi UV-säteilylle, kosteudelle ja lämpötilan vaihteluille. Kypärän käyttöikä voi lyhentyä, jos se altistuu iskuille tai kovalle käytölle.
 
Lasikuituvenekin pitää uusia 5v välein, jos se altistuu auringolle saatika kosteudelle tai lämpötilan vaihtelulle. Samoin tuulivoimalan lavat. Eli pidä vene tasaisessa lämpötilassa kosteudelta ja valolta suojattuna.

Tuo tekoäly ainoastaan etsii netistä artikkeleita ja tekee niistä kielimallin avulla järkevän kuuloisia lauseita. Käynyt lukemassa jonkin kypärävalmistajan sivut.
 
Back
Ylös