• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kypärän tippuminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeijaMM
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Osa noista kypärälegendoista on varmaan sieltä moottoripyöräilyn villeitä vuosilta eli 70-luvun alkupuolelta kun kypärien laadussakin oli vielä aika isoja eroja ja halvat kypärät oli vaan vähän parempia suojaamaan nuppia kuin pipo.
Nykyään halvempienkin kypärien materiaalit on paljon laadukkaampia ja paremmin tehtäväänsä sopivia.
Muistan kyllä että kaverin polykarbonaattikypärä halkesi kun se putosi pyörän tangosta betoniselle autotallin lattialle, tällaisista asisoista ne jutut on alkujaan lähtöisin.
 
Lasikuituvenekin pitää uusia 5v välein, jos se altistuu auringolle saatika kosteudelle tai lämpötilan vaihtelulle. Samoin tuulivoimalan lavat. Eli pidä vene tasaisessa lämpötilassa kosteudelta ja valolta suojattuna.

Tuo tekoäly ainoastaan etsii netistä artikkeleita ja tekee niistä kielimallin avulla järkevän kuuloisia lauseita. Käynyt lukemassa jonkin kypärävalmistajan sivut.


Lasikuidusta valmistetun moottoripyöräkypärän suositeltu käyttöikä on yleensä 5–7 vuotta, riippuen sen käytöstä ja altistumisolosuhteista. Tämä arvio perustuu esimerkiksi Snell Memorial Foundationin suosituksiin, joiden mukaan kypärä tulisi vaihtaa viiden vuoden jälkeen. Kypärän käyttöikää voivat lyhentää altistuminen auringonvalolle, hielle, sääolosuhteille sekä iskuille, vaikka vauriot eivät olisikaan näkyviä【11†source】【12†source】.Jos kypärä on ollut osallisena onnettomuudessa, se tulee vaihtaa välittömästi, iästä riippumatta, koska sen suojauskyky saattaa olla heikentynyt. Kypärän käyttöikää voi pidentää oikealla hoidolla, kuten puhdistamalla ja säilyttämällä se oikein【12†source】.
 
Onkohan noiden ammatikseen rinkulla kiertävien kypärissä joku eri jännitte
kun joskus kisoja katsellessa näkee että kyppärä sekä kuski kyntää turvasantaa/asvaltia sitten
kuski köpii pystyyn nostaa kulkupelinsä pystyyn ja rinkulan henkilö kunta työntää uudellen matkkaan,
usein ajelevat sitten vielä monta kierosta,
eikö siitä tule hylky jos turva varusteet on puuteliset
 
Onkohan noiden ammatikseen rinkulla kiertävien kypärissä joku eri jännitte
kun joskus kisoja katsellessa näkee että kyppärä sekä kuski kyntää turvasantaa/asvaltia sitten
kuski köpii pystyyn nostaa kulkupelinsä pystyyn ja rinkulan henkilö kunta työntää uudellen matkkaan,
usein ajelevat sitten vielä monta kierosta,
eikö siitä tule hylky jos turva varusteet on puuteliset

MotoGp-kisoissa on on aloitettava jokainen kisaviikonloppu uudella kypärällä, näin kertoi Sacshenringillä takavuosina suomalainen sivaripari kun sivarit ajoi samoissa kisoissa. Tuli kuulemma kalliiksi kun sponsoreita ei liikaa ollut. Kyllähän kisan saa ajaa loppuun mutta kyllä ne esim. treeneissä kaatumisen jälkeen näyttää vaihtavan kypärän uuteen.
 
ABS- tai vastaavasta muovista valmistetun kypärän vaihtoväli on kolme vuotta.

Polykarbonaattikuorisen kypärän vaihtoväli on viisi vuotta.

Kuitukuorisen kypärän vaihtoväli on seitsemän vuotta.

Noin ainakin pitkälti kaikkien valmistajien mielestä.


Kypärässä ei ole mitään pintajännitystä. Kypärän kuori ABS- ja polykarbonaatin tapauksessa vanhenee auringossa, kuitukuori itsessään on ilman vahinkoja lähes ikuinen. Kuitukuorisessa kypärässä EPS-vuori, eli se iskua vaimentava styroksin kaltainen 'hattu' sisävuoren ja kuoren välissä kuitenkin vanhenee ja siitä tuo vaihtoväli.

Mikäli kypärän pudottaa sen ollessa tyhjä (ei päätä tai jalkapalloa sisällä) eikä siihen tule 1) halkeamaa tai 2) kuituun asti menevää vekkiä voi sen käyttöä ihan hyvin mielin jatkaa. Mikäli kypärässä on pää sisällä sen osuessa asvalttiin painuu kuori ja EPS-vuori kasaan kypärän vaimentaessa iskua. Kuori yleisesti ottaen kimpoaa aina takaisin (jossei halkea), mutta EPS-vuori puristuu kasaan kuoren puolelta eikä enää tarjoa samaa iskunvaimennusta kuin mitä ehjällä EPS-vuorella varustettu kypärä.

Eli kypärä vaihtoon kun;
Halki
Vekki maalipinnan läpi
Kaato (mikäli muistat että kolautit pääsi tai kypärän kuoressa on jälki maakosketuksesta)
Käyttöikä tulee täyteen
 
Lasikuituvenekin pitää uusia 5v välein, jos se altistuu auringolle saatika kosteudelle tai lämpötilan vaihtelulle. Samoin tuulivoimalan lavat. Eli pidä vene tasaisessa lämpötilassa kosteudelta ja valolta suojattuna.

Itseasiassa polyesterhartsilla laminoitu kuituvene tulee suojata epoksilla tms. kosteuseristeellä pohjasta, jotta jatkuva kosteusrasite ei aiheuta ns. lasikuituruttoa joka tuhoaa rakenteen ennen pitkään. Osmoosiin perustuva ilmiö.
 
ABS- tai vastaavasta muovista valmistetun kypärän vaihtoväli on kolme vuotta.

Polykarbonaattikuorisen kypärän vaihtoväli on viisi vuotta.

Kuitukuorisen kypärän vaihtoväli on seitsemän vuotta.

Noin ainakin pitkälti kaikkien valmistajien mielestä.

Onkohan näin?

Ja ihan siitä riippumatta, ajaako vuodessa jonku 400 km satesssa. Vai ajaako vudessa noin 40 000 km, lähinnä helteillä?
 
Onkohan näin?

Ja ihan siitä riippumatta, ajaako vuodessa jonku 400 km satesssa. Vai ajaako vudessa noin 40 000 km, lähinnä helteillä?


Tämä on siitä hyvä juttu, että käytännössä voi ihan itse arvioida milloin potta olisi syytä uusiä. Jos tykkää rahasta enemmän, kuin maksimiturvallisuudesta niin käyttää vanhaa pottaa tai sitten toisinpäin. Minun nuoruudessani poliisit kyttäsivät oliko ruukussa se hyväksymiskolmio. Silloinkaan ei tullut ainakaan minulle siitä sakkoja.
 
15.9. kysytään, että menikö kypärä entiseksi, kun tippui soralle. Aika pian todettiin, että ei mennyt.

Paria päivää myöhemmin keskustellaan kusenpolttamista veneistä.

Näin sen kuuluu mennä. Muuten ei olis foorumia, jolla kysellä :D

Paperista saa muuten taiteltua veneenmuotoisen hatun.
 
Onkohan näin?

Ja ihan siitä riippumatta, ajaako vuodessa jonku 400 km satesssa. Vai ajaako vudessa noin 40 000 km, lähinnä helteillä?

Itse olen pitänyt vaihtorajana sitä kun ne sisällä olevat superlonit alkaa purkautua niin että tuohon kiilotetulle päälaella alkaa jäädä "purua" kun kypärän ottaa pois.
Kymmeniä vuosia sitten vakuutusyhtiö ei korvannut kypärää kolarin yhteydessä jos ei ollut naarmuja.
 
On myös hyvä muistaa että noiden kypäröiden "eliniät" on keskimääräisesti turvallisia vuosia
jotka valmistaja ilmoittaa globaalisti.
Jokainen voi sitten miettiä omalle kohdalleen että onko se kotomaassa keskiarvollisesti 4-5kk vuodesta käytössä
oleva kypärä esim. 5 vuoden päästä vanhentunut uv-säteilystä ja ilmansaasteista yhtälailla kuin vaikka Espanjassa 12kk vuodessa käytössä oleva.
 
On myös hyvä muistaa että noiden kypäröiden "eliniät" on keskimääräisesti turvallisia vuosia
jotka valmistaja ilmoittaa globaalisti.
Jokainen voi sitten miettiä omalle kohdalleen että onko se kotomaassa keskiarvollisesti 4-5kk vuodesta käytössä
oleva kypärä esim. 5 vuoden päästä vanhentunut uv-säteilystä ja ilmansaasteista yhtälailla kuin vaikka Espanjassa 12kk vuodessa käytössä oleva.

5v on sitten laskettu valmistuspäivämäärästä. Halvalla ostetun ”viime vuoden” mallin käyttöikä on sitten 4v. 2v sitten valmistetun enää 3v. Kypärä ei nuorru siitä, että se seisoo kaupan hyllyssä/varastossa tai vaatekomerossa. Renkaissakin katsotaan paistoleimaa. Kypärässä sama homma.
 
Kun täällä on epäilty kypärän sisäosan, yleisimmin polystyreenin, huononemista alle 10 vuoden aikavälillä, niin esim machinedesign.com kertoo PS/n vanhenemisesta seuraavaa:

" What is the lifespan of polystyrene?
Under normal conditions, polystyrene insulation can effectively perform for decades without significant degradation. The exact lifespan will depend on factors such as the installation quality, environmental conditions, and whether the insulation is exposed to harsh chemicals or physical damage."

Erikseen on mainittu, että suora uv-säteily on voimakkaimmin kemikaalien lisäksi ( esim asetoni ) PS:ää vanhentavaa.

Toki, vanheneminen saattaa olla erilaista eri osa-alueilla, mene ja tiedä.

PS kumin ( renkaat ) vanhenemisprosessi on ihan eri juttu, aivan eri yhdisteistä kysymys.
 
Kun täällä on epäilty kypärän sisäosan, yleisimmin polystyreenin, huononemista alle 10 vuoden aikavälillä, niin esim machinedesign.com kertoo PS/n vanhenemisesta seuraavaa:

" What is the lifespan of polystyrene?
Under normal conditions, polystyrene insulation can effectively perform for decades without significant degradation. The exact lifespan will depend on factors such as the installation quality, environmental conditions, and whether the insulation is exposed to harsh chemicals or physical damage."

Erikseen on mainittu, että suora uv-säteily on voimakkaimmin kemikaalien lisäksi ( esim asetoni ) PS:ää vanhentavaa.

Toki, vanheneminen saattaa olla erilaista eri osa-alueilla, mene ja tiedä.

PS kumin ( renkaat ) vanhenemisprosessi on ihan eri juttu, aivan eri yhdisteistä kysymys.

Niin tässähän puhutaan polystyreenin käyttöiästä eristeenä, ei kypärässä iskua vaimentavana elementtinä. Käyttöiät eri käyttötarkoituksissa ovat aivan eri asioita.
 
Kannattaa varmuuden vuoksi sivellä kypärä Delvacilla. Poistaa pintajännityksen ja liukuu paremmin asfaltilla.
 
Niin tässähän puhutaan polystyreenin käyttöiästä eristeenä, ei kypärässä iskua vaimentavana elementtinä. Käyttöiät eri käyttötarkoituksissa ovat aivan eri asioita.

Siksi kirjoitin: "Toki, vanheneminen saattaa olla erilaista eri osa-alueilla, mene ja tiedä."

Tiedätkö sinä erot varmasti vai arveletko?

Niin tai näin, polystyreeni lähes muuntumattomana eristää lämpöä ja kestää puristusta vuosikymmeniä, mutta miten on iskunkestävyyden laita? En väitä suuntaan tai toiseen, varma tieto puuttuu.

Ranskan uutisissa sivuttiin ehkä vastaavaa asiaa. Eräs Ranskan suosituimmista särkylääkkeistä ( tekstissä parasetamoli, kuvassa ibuprofeiini :) ) vanhenee virallisen ilmoituksen mukaan alle parin vuoden, mutta 30 vuotta vanha koe-erä oli laboratoriotestissä täysin uutta vastaavaa. Tosiasiat väistyvät helposti, mikäli haittaavat kaupankäyntiä.
 
Ranskan uutisissa sivuttiin ehkä vastaavaa asiaa. Eräs Ranskan suosituimmista särkylääkkeistä ( tekstissä parasetamoli, kuvassa ibuprofeiini :) ) vanhenee virallisen ilmoituksen mukaan alle parin vuoden, mutta 30 vuotta vanha koe-erä oli laboratoriotestissä täysin uutta vastaavaa. Tosiasiat väistyvät helposti, mikäli haittaavat kaupankäyntiä.

Monet lääkkeistä säilyvät helposti yli niiden päiväysten. Kaupankäynnin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä vaan lääketurvallisuuden. Lääkkeiden päiväys on päiväys johon asti lääkkeen valmistaja varmuudella lupaa tuotteensa säilyvän silloin kun lääke on säilytetty oikein ja alkuperäisessä pakkauksessaan. Toki joissain lääkkeissä on myös pilaantuvia täyteaineita ja jotkin lääkeyhdisteet vain nyt ovat hieman epävakaita ja niiden vaikutus heikkenee ajan myötä. Kypärien käyttöiän ja kolhujen kestävyyden kanssa tällä nyt tietenkään ei ole mitään tekemistä :grin:

Mitä tulee tuon polystyreenin kestävyyteen niin se on kypärän kohdalla loppujen lopuksi aika heikko. Polystyreenivaahto menettää joustavuutensa ja heikkenee myös rakenteellisesti suhteellisen nopeasti. Lämpöeristeenä esimerkiksi styrox-levynä kuormat ovat staattisia joten ei nuo levyt mihinkään vanhene. Polystyreeniähän käytetään myös muissa muodoissa kuin vaahtona, tuolloin se on melkolailla haurasta tavaraa.
 
Back
Ylös