• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kypäräongelmia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Täältä ääni S1 kans..Mul olis Käsitys et markkinoiden hiljaisimpia kypäriä? Hintakin ihan sopiva tuol org:n shopis!

S1 odottelee tuossa ajokauden alkua. Vielä en ole kerennyt käytönnössä kokeilemaan, mutta kyllä tuo laadukkaalta vaikuttaa ainakin minun silmään. Hiljaseksikin on kuulemma kehuttu ja onhan tuossa kauluskin sellanen mikä hiljentää melua.

Koska lähes kaikki huippukypärät olen itse testannut ajossa, voin vakuuttaa, että ei ole edes olemassa toista yhtä hiljaista kypärää kuin S1, paitsi Schuberthin oma C2. Muut kypärät ovat kertaluokkaa meluisampia.

Todella huvittavaa oli tuon kauppiaan höpötys Arain ja Shoein ylivertaisuudesta Schuberthiin nähden. Ne ovat ehkä melkein yhtä laadukkaita kuin Schuberth. Niin moni on oman Shoeinsa vaihtanut jo S1-malliin ja asiakkaat ei voi olla väärässä. Kyllä Shoeitakin myydään shopissa runsaasti samoin kuin AGV:ta. Eli laadukkaita ja keveitä kyllä. Jos ne istuvat omaan päähän huonosti, ei niitä kannata vaivautua edes miettimään.

Ehdottomasti rahalle parhaan vastineen tarjoaa Schuberth. Siitä ei ole mitään epäilystä.

Arain visiirimekanismi on historiallinen ja huono vaikka kypärä istuukin mukavasti ja vaikuttaa laadukkaalta. Shoei on muuten erinomainen, mutta ei hiljainen. AGV sopii tietyn muotoisiin päihin erinomaisesti, mutta ei sekään ole kovin hiljainen.

S1 ei myöskään huurru ja on tuuletettu todella miellyttävästi. Mitään negatiivista en siitä ole löytänyt jos ei pientä painolisää varusteista lasketa tai pian huonoa saatavuutta, kun ne on myyty kohta tiettyjen värien osalta loppuun joksikin aikaa. Aurinkovisiiri on niin kätevä, että sekin puoltaa S1 hankintaa. (Tai C2, jos haluaa avattavan)

t. Pekka & Shoppilaiset

Testaamaan vaan. Allrightissä ainakin hyvät valikoimat, tai sitten Stormilla.

Liikaa ei näihin "nettiflametuksiin" kuitenkaan kannata luottaa, ihmisillä himppasen tapana kehua sitä mikä itelle jäänyt kaupasta mukaan, kun on mukava perustella että oma valinta osui siihen parhaaseen.

Oma potta ei kyllä ole varmaankaan niitä hiljaisempia, tätä sitten kompensoin korvatulpilla pitemällä matkalla. Kaupungilla tai mutkatiekiekaisuilla ei niin väliäkään.

Testaat vaan sen mikä tuntuu omaan päähän sopivimmalta. Tuskin mikään noista "laatumerkeistä" on ihan onneton jos/kun pannut vetäsee. Voisin kuvitella että tärkeintä on lähinnä se että kuppi istuu päähän luontevasti. Puristaa uutena joka kohdasta tasaisesti, mutta tuntuu silti miellyttävältä. Itse kun uutta kypärää olin hankkimassa, myyjä nappasi kaksin käsin kypärästä kiinni ja ravisti kunnolla. Ei heilunut, ja kun tuntui muutenkin passelilta, niin tehtiin kaupat.

Shoei kauppias suositteli testaamaan Araita, jota tosin itse ei myynyt.
Arain mallistossa oli sama ongelma joka mallilla. Testasin sitten Schuberthin S1:stä ja tuo istui päähän ihan OK, mutta kauppias oli sitä mieltä, ettei ole kypäränä lähelläkään Arain tai Shoein tasoa. Ehdotti, että tilaisin Arain kuuppan mittatilaustyönä, tarkkaa hintaa tai sitä, onnistuuko homma ylipäätään, ei varmuudella osannut sanoa. Kehotti soittelemaan aiheesta maahantuojalle.
Näistä kauppiaista siis molemmat oli sitä mieltä että Shoei ja Arai on kypäriä, muut sitten pelkkiä päähineitä.
En kommentoi laatua, kun sitä voi mitata ja vertailla niin monelta kantilta. Mutta Arailta ei saa mittatilaustavaraa edes rahalla ja Shoein tilannetta en tiedä. Arain uusi Viper on malli jota ehkä kannattaa koittaa, kun siinä on enemmän tilaa leualle ja nenälle. Ja sisuksia vaihtamalla tilanne paranee usein entisestään. Schuberthilta saa kyllä mittatilauskuupan eikä hintakaan ollut viime vuonna kuin vaivaiset 4500 eur...
biggrin.gif

Muistelisin sellaista, että S1 tuntui koeajolla melko samanlaiselle kuin BMW SportIntegral, jonka sitten ostin. BMW on lähes yhtä hiljainen kuin S1 (ja on korjattavissa itse yhtä hiljaiseksi fiksaamalla kaula-aukkoa) ja on n. 200 g S1:stä kevyempi. Edellinen potta oli Arai Signet GT, joka on pitkulaista mallia kuten SportIntegral. Ei Signet varsinaisesti huono potta ollut, yliarvostettu ja ylihinnoiteltu kylläkin.

Joku linkitti tuossa aiemmin saksalaisen kypärätestin, jonka kärkikaksikkona oli S1 ja SportIntegral.

Mutta Arailta ei saa mittatilaustavaraa edes rahalla ja Shoein tilannetta en tiedä.
Arailta saa mittatilaustyönä kypärän, ongelmana vain on, että alan asiantuntijat ovat Hollannissa, jonne pää pitäisi viedä mitattavaksi...  
tounge.gif
Hintakin kuulemma on sama, kuin tavallisessa potassa, eli _periaatteessa_ lisäkustannuksia mittatilauskypärästä ei tule.

Täältä ääni S1:lle! Kävin itse viime syksynä org.shopissa ja koeajoin ko. potan! Ensimmäinen potta joka tällaiselle molopäälle kävi kuin nakutettu ja on muuten hiljaisin meikäläisen päässä ollut kypärä. Shoppiin kiikutin rahani ja vastineeksi sain tällaisen
Schubertin potta
Suosittelen
033102beer_1_prv.gif

Kannattaa tosiaan tehdä Schuberthin pottien tilaukset ajoissa, moto-plussasta ainakin on tällä hetkellä loppu mustat S1:set (koot M&L) ja uusia on luvattu vasta kahen viikon päästä. Siihenku lisää vielä toimitusajan ~1,5 viikkoa niin rupeaa olemaan jo ajokausi pirullisen lähellä.

Itsellä lähtee kolmas kesä S1:llä. Kypärä erittäin hyvin päässä istuva, kunhan muotoutuu ensin. Kypärä mukavan hiljainen. Aurinkovisiiri ei ole ikinä miellyttänyt itseäni, mutta ainahan voi pitää myös aurinkolaseja. Kaikin puolin hyvä ostos.

Jos nyt jotain huonoa Schubertin S1 kypärästä voi sanoa on että sateella niska kastuu verrattuna Shoei Z-Oneen. Johtunee aerodynamiikasta.
Muuten erinomaisen hiljainen potta. Lisäksi visiirin huurteenestokalvo ei kovin pitkään pysy... toivottavasti takuuseen vaihdettavassa pysyy paremmin.

Itse olen aina ollut niin merkkiuskovainen Araille että ihan hämmentää lukea Schuberthin ylistyksiä. Pakko se on mennä koeajamaan hetikohta kun saa pyörän kotitallin kautta tielle.

Niin ja viimeiset kuusi vuotta on kaalia suojannut Arain kypärä. Ei välttämättä enää tällä kaudella. :]

Omaan kuuppaani taasen parhaiten on toistaiseksi sopinut Vemarin VSR potta, italialaista laatutyötä sekin... Hiljaisin kypärä myös mitä olen käyttänyt, mutta kokemuksia ei ole kovin laajasti. Vemarin visiiri on sitten _todellakin_ huurtumaton.

Kannattaa todellakin uskoa omaa pääkoppaa eniten sen kypärän valinnassa, siitä riippuu sitten kaikkien ajeluiden laadukkuus. Ei paljon lohduta, jos kaverin kehuma Xyxz kypärä keikkuu, pyörii ja veto käy sisälle omassa päässä...

Mullakin on ongelmana (vesi)pään muoto ja koko.
MP-messuilla tungin päätäni erinäisiin kypäriin huonoin lopputuloksin, joittenkin mallien xl-kypäriä en saanut vedettyä edes korviin asti ja sitten xxl kokoiset tuntuivat joistakin kohtia löysiltä.

Mutta sitten olin Utrechtissa Motorbouers messuilla ja siellä lykkäsin pääni Sharkin kypärään ja jesshh, siinä se oli juurin minun kaaliini tarkoitettu malli.
Eli mukaan tarttui xl kokoa oleva Shark rsf2, ajossa ei ole vielä testattu, mutta soffalla ollaan päristelty jo monta tuntia.

Vuoden olen gp proolla ajellut. Potan ilmastointi pela hyvin, visiiri ei huurru ja tuntuu ainakin allekkirjoittaneen kuuppaan istuvan muutenkin oikein hyvin. Mielestäni melu ei ole mitenkään paha ja vinkumista ei esiinny.

Vekkuli lueskella kommentteja näin päin. Itellä suupertin konsepti kolmatta kesää päässä eikä voi mitenkään hiljaiseksi kehu. Ei kyllä pahemmi ole vertailupohjaa muihin että en sitten tarkemmin tiedä. Kaukaisena haaveena on vaan ollut ostaa hiljaisempi kypärä joltain tunnetulta valmistajalta.

Tyytynen "kohtalooni" ja vaihdan vain eri malliseen kypärään kun sitä täällä niin estoitta kehutaan hiljaiseksi ja hyväksi
smile_org.gif

Back