Kypäräpuhelimista?

olen meinannut hankkia kypäräpuhelin settiä jotta voisimme kaverin kanssa kun ollaan reissussa jutella keskenään ja sattuipa silmään tälläinen tälläinen malli eli midland g5 plus paketti ja kyselisin onko kellään kokemuksia ko mallista tai voisiko suositella jotain hinta laatu suhteeltaan hyvää laitetta... tarve/ halu jutelle toisella pyörällä ajajalle ei matkustajan kanssa...

Tomtom

Kaveri osti allrightista samanlaiset kapulat. Tuossa hamradion paketissa ei vaan tule mukana kypäräkuuloke/mikki-settiä.

Kuuluu ihan hyvin pyörästä pyörään n. 80 km/h vauhteihin saakka. (2x Suupertin S1 kypäränä) Suuremmissa vauhdeissa menee puuroksi. Vox:kaan ei toimi käytännössä luotettavasti, eli tarttee kahvaan liitettävän tangentin.

Jos haluu oikeesti hyvän, niin Autocommin vermeillä pääsee sit jo pidemmälle. Mut kyllähän sekin sit tuon pmr-kapulan tarttee.

Autocomia kehiin. Tuli nähtyä ettei halvalla saa hyvää. Itsellä kokeiltuna RXTX-tuotteen proset-kypäräpuhelimet, toimii ihan hyvin siihen 80km/h asti tosiaan ja sen jälkeen ei ollenkaan.

Autocomilla on kuin juttelis samassa huoneessa, ei tangenttia, ei huolia.

jos haluaa asiallisen ja toivan sydeemin kannattaa ottaa Arekaan yhteyttä. itse sieltä hankkinut olen ja tyytyväinenkin vielä olen... Soitto ja Ari kertoo millaista tavaraa suosittelee..
yht tiedot löytyy www.areka.fi sivuilla ei mainita kypäräpuhelimia mutta soiton jälkeen viisastuu... wingi miehet ostelee tuolta

Tilasinpa sitten tuolta hamradiolta seuraavan lainen setti

http://www.albrecht-online.de/pmr/action.htm

sekä siihen 2x kypärä setti tangetilla.

en tiedä onko laadukas mutta tarve on n. 1 vko/v joten en näe vielä ainakaan tässä vaiheessa 250 eur sijoitukselle tarvetta ja jos haluaa jutella toisen kanssa joka tapauksessa tarvitsee jonkun näköise prm? laitteen väliin joten jos tarve lisääntyy niin sitten autocom kehiin...

TOMTom :tyhmäminä:kö`
033102beer_1_prv.gif

Eipä sitten muuta kuin jussia....

Voipi olla että se Autocomin hankinta tulee kuitenkin vielä eteen, sitten kuuluu ja kunnolla  
wink.gif

Tossa ois tehny hyvän diilin kun olis jannuille vuokrannut omat autocominsa. Ei menis tappeluksi se "tarve 1 viikko vuodesta". Nimim. Wen74:n kanssa melkein tukkanuottasilla n. kymmenellä bussipysäkillä... "Etkö sä saatana kuullu kun sanoin että KÄÄÄNNNYTÄÄÄÄN tosta kolme kilsaa sitten olleesta risteyksestä" Kysykää meiltä, koitettiin ensin halvemman kautta ennenkuin uskottiin että on aika rasittavaa olla liikenteessä radioiden kanssa joilla _melkein_ kuulee mitä toinen sanoo jos nopeus on pätkääkään yli kuudenkympin. Tokihan ei noista linkeissä mainituista tuotteista ole mitään kokemusta, joten voivat hyvin toimia. Tai sitten eivät.

Lycka till.

Itsekin on tullut lyhyesti kokeiltua tuota pmr+kypäräsetti yhdistelmää eikä se ihan maantievauhdeissa vakuuttanut. Kaupungissa kylläkin ihan kova sana.
Onkos kukaan kokeillut tuota hamradion linkissäkin ollutta kurkkumikrofonia? Siihen ei ainakaan tuuli tartu, mutta miten toimii muuten?

Tilailin tuon hamradion setin ja tuli sähköpostiin tilausvahvistus jossa sanoivat laittavansa samaan hintaan 1 kpl kurkkumikkejä mukaan jotta voin kokeilla sitäkin...

Joten ensi viikolla voin laittaa kommenttia miten toimii...

tuossa kurkku mikki hässäkässa tulee mukaan nappikuuloke joka ainakin minulla känykkävirityksissä rupeaa koskemaan korvaan pitemmän päälle

TOMTOM
omg.gif

Välikommenttina mainittakoon, että kun tarve on hyvälaatuiselle "kypäräpuhelimelle" pyörien välille, on ongelmassa kaksi eri osaa:

1. hyvä radioyhteys niin että puheen laatu heikkenee radiotiellä mahdollisimman vähän,

2. hyvä headset eli kuulokkeet ja mikrofoni, jotta ääni kuuluu ajomelun keskellä hyvin eikä syötä ajomelua toisaalta omasta mikistä ja toisaalta vastapuolen mikistä omiin korviin. Hyvä kuuluvuus tarkoittaa käytännössä riittävää äänenpainetta sekä ihmisen puheäänen taajuuskaistan riittävää kattamista.

Autocomin headset (hinta n. 80 e) ilman keskusyksikköä täyttää 2-kohdan hyvin, mutta ei ratkaise mitenkään 1-kohtaa. Autocom keskusyksikköineen ratkaisee vain 1-kohdan muunnoksen, jossa ääni kulkee koko ajan piuhoja pitkin saman pyörän matkustajalle. Autocom ei siis sellaisenaan ole pyörästä pyörään -systeemi, vaan 1-kohdan ratkaisemiseksi tarvitaan siis erillinen radio, ja niiden laatu taas vaihtelee.

Justiin eilen tuli 7 tunnin vedolta kokemuksia siitä, miten radioyhteys pätkii jostakin syystä lyhyelläkin etäisyydellä, mutta heti kohta asia on maagisesti täysin kunnossa. Silloin kun radioyhteys on kunnossa, on kuuluvuus aivan loistava. Systeemi on siis Autocomin headset kytkettynä suoraan Alanin halpisradioon.

Autocomia kehiin. Tuli nähtyä ettei halvalla saa hyvää. Itsellä kokeiltuna RXTX-tuotteen proset-kypäräpuhelimet, toimii ihan hyvin siihen 80km/h asti tosiaan ja sen jälkeen ei ollenkaan.

Autocomilla on kuin juttelis samassa huoneessa, ei tangenttia, ei huolia.

Nyt menee kyllä puurot ja vellit sekaisin. Täytyisi ensin oppia erottamaan kypäräpuhelimen ja PMR:n ero. Autocomilla on mielestäni juurikin kypäräpuhelimet, muttei PMR:ä eli pyörästä pyörään systeemiä. Autocomiinkin saa kyllä liitettyä PMR-puhelimen. Kypäräpuhelinta käytetään nimenomaan silloin, kun halutaan keskustella pyörän päällä eli kuljettaja ja matkustaja keskustelee. Radiopuhelin eli PMR silloin, kun halutaan keskustella pyörästä pyörään. PMR ei kyllä kuulu kunnolla ilman oikeaa kypäräpuhelinyksikköä (on itse testattu), esim. autocom.
Mielestäni aina ei kannata valita kalleinta vaihtoehtoa. Autocom on kallis.
Meillä on molemmissa pyörissä Saksasta tilatut 130€ maksaneet kypäräpuhelinsarjat (2xkuulokkeet, välijohdot kännykälle ja PMR-puhelimelle, musiikinkuuntelumahdollisuus) ja PMR-puhelimet Cobra 725; pari maksoi latureineen akkuineen päivineen 75€. (Kypäräpuhelinsarja löytyy osoitteesta www.pmr446.de/100mit.htm)
Meillä kyseiset laitteet on käytössä kolmatta kesää ja kuuluu ja toimii riittävän hyvin. Testattu on, että jos ja kun vauhtia on jotain 180 km/h, niin kuuluvuus ei ole parasta mahdollista, mutta ehkä niissä vauhdeissa on syytä keskittyä ajamisen eikä keskusteluun. Normaalivauhdeissa aina 150 km:een tunnissa kuuluu todella hyvin. Tangentti oli alkuun kiinni vasemmassa kahvassa (ei tykännyt sateesta), nyt se on laitettu töötän releeseen; tosin tööttä ei toimi. Pitäisi rakentaa nyt ennen reissuun lähtöä niin että molemmat toimii...

Radioasentajan kommentti: niillä taajuuksilla ja tehoilla mitä PMR-puhelimissa saa käyttä kuuluvuus rajoittuu käytännössä siihen mihin näkee. Jos tosiaan haluaa kuulua kauas, ainoa vaihtoehto on mm. metsästäjien käyttämät VHF-radiot; hinta on kyllä sitten moninkertainen.

Vähän menee ohi topicin, mutta tangentti on VOXia parempi, jos haluaa esim. laulaa, vaikka ei ole siihen annettu lahjoja.  
tounge.gif
Ei tarvi sivullisten kärsiä...

Autocomin Easy ollut nyt käytössä 2 viikkoa.Toimii hyvin ,kuuluu hyvin moottoritienopeuksissakin.Helppo asentaa kypäriin ja keskusyksikön voi laittaa vaikka kuljettajan sivutaskuun jos ei löydy parempaa paikkaa.suosittelen ko.systeemiä ja lompakon/halujen mukaan voi ostaa myös kalliimpiakin malleja,mutta tuo hinnat alkaen mallikin pelittää hienosti :peukutpystyyn:Ps.takapenkkiläinen se vasta tykkääkin ja mp3 soitin kuuluu kunnolla.

Nyt menee kyllä puurot ja vellit sekaisin. Täytyisi ensin oppia erottamaan kypäräpuhelimen ja PMR:n ero. Autocomilla on mielestäni juurikin kypäräpuhelimet, muttei PMR:ä eli pyörästä pyörään systeemiä. Autocomiinkin saa kyllä liitettyä PMR-puhelimen.
Tyhmä minä. Siis meillähän on kaboommin kanssa 2 x Autocom Active Plus & Cobra 725:t.. olisin voinut mainita. Eli kahden pyörän välillä puhutaan kun tuo ei minun kyytiini enään suostu
smile_org.gif

Vois olla hyvä idea vuokrata. Eli jos jollakin olis puhelimet, niin voisin esimerkiksi ne vuokrata nyt 2 viikoksi. Itse kun ei viitsisi laittaa omia, mutta maksais mielellään jollekkin lainasta.

062802moto_prv.gif

Eli jos pientä innostusta lainata (vuokrata) 1.7-16.7 Laita viestiä!

(jotkut systeemit, mitkä toimii ja ei tartte koko mopoa purkaa asentamisen takia)

Tänään tuli lähetys hamradiolta...

Jossa oli 2*prm radiot ja 2 kypärä settiä.
Virittilin tuossa sitä kypärään huomenissa meinasin kokeilla ajossa... pikainen kävely reissu laitteen kanssa n.500m etäisyydellä toisesta (emäntä) lähettimestä ja hyvin kuulu joten odotan huomista innolla...

Edelleen jos toimii 80-100 nopeudessa olen tyytyväinen...

wink.gif

Tomtom

Todii testi suoritettu.

Havainnot!

1. Puheesta saa selvää 120km vauhtiin asti jos muistaa artikuloida selvästi 100 km vauhtiin asti kuuluu hyvin.
2. PRM puhelimien käyttöohje lupailee jopa 3 km kantavuutta maastossa, käytännössä jos näet kaverin kuulet kaverin. Puhelimesta löytyy säätö high power ja low power jolla pitäisi olla vaikutusta kuuluvuuteen mutta ei ole merkittävää mutta akut vissiin kuluu nopeammin.

Ainiin paketin hinta 110 eur sis. alv ja toim kulut joten ei minusta paha ja jos toimii tuonne 120 asti luotettavasti niin riittää minulle....

Tarkempaa selvitystä heinäkuun toisella viikolla kun lähdemme kaverin kanssa tavoittelemaan nodrkappia. Kerron sitten lissee..

TOMTOM
062802moto_prv.gif

Mulla olis ylimääräisenä 2 kpl Cobra MT525 patteri malli jos kiinnostaa niin tarjoa... Siis pelkät puhelimet.

Back