• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kypärässä tuulee

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja greatLeo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

greatLeo

MotOrg ry
Kyllä, luit otsikon oikein. Olen törmännyt uuden Arai Chaser -kypäräni kanssa outoon ongelmaan. Kypärä on muuten mainio, istuu hyvin ja tuntuu hyvältä nupissa, ei ole normaalia meluisampi ja näyttääkin hyvältä, mutta yksi ongelma siinä on: kypärässä tuulee. Eikä ihan vähää, vaan isommissa vauhdeissa ihan perkeleellinen puhuri käy potan sisällä. Viileämmällä ilmalla alkaa jopa nenä vuotaa tuon myrskytuulen takia
biggrin.gif

Tarkemmin sanoen tuuli puhaltaa naaman edessä. Olen diagnosoinut ongelman syyksi leuan kohdalta "puuttuvan" pehmustepalan. Siinä ei myyjän mukaan pidäkään olla mitään. Tuntuu hieman oudolta, edellisessä kypärässä (Bayard SP-100) oli siinä pehmusteet, eikä tuulitunnelia muodostunut. Palan puuttuminen jättää aukon leukakappaleen kohdalle, josta ilma tulee sisään. Olen kokeillut tuon aukon tukkimista kädelläni vauhdissa, ja puhuri vaimenee välittömästi.

Miten tuollaisen aukon sitten voisi korjata? Mistä saisi noita pehmustepaloja? Luulen että jonkinlaisesta palasta voisi kaksipuolisella teipillä tehdä virityksen, joka helpottaa ongelmaa. Ideoita? Samoja kokemuksia muilla Chaseria kantavilla?

Kauluri joka tulee leuan päälle asti tukkii ainakin minulla Arai Condorissa tuon ilmavirran. Viper GT:ssä taitaa olla joku liikkuva tuulenohjain tuossa leukapalan alareunassa.

Visiiriä voi kanssa säätää siirtämällä sivumuovien alta (irtoavat kun työnnät meisselillä raossa näkyvää punaista muovitattia taaksepäin) löytyvissä ruuveissa koko mekanismia taaksepäin, jos visiirin välistä falskaa ilmaa lärviin.

Eikös joku tehnyt joitain "kaulureitakin" noihin umpikypäriin
nixweiss.gif
Siis sellainen kuminauhalla kiristetty putki, jonka toinen pää tungettiin kypärän kuorien ja pehmusteiden väliin, kuminauhapään tullessa kaulan ympäri => "sukka" sulki kypärän kaulaa vasten ja näin blockasi myös puhurin naamalta. Löyhä kuminauha antoi sen verran periksi että kypärän sai silti helposti päähän/päästä
cool.gif

Älä tee mitään, sillä sen täytyy olla jokin hartaasti mietitty turvaominaisuus, niin kuin kaikki  puutteet Araissa.
Sori oli pakko kun on katsellut tuota kärsimysnäytelmää vaimon Condorin kanssa  
tounge.gif

Ps. vähän auttoi kun laitoin vaimon kypärään sellaisen irtokaulurin(Ruma viritys kylläkin)

Omassa Condorissa sama ongelma. Puhuri lakkaa jos laittaa käden leuan alle, mutta siten ajamisessa on omat haasteensa.  
tounge.gif
Olen miettinyt josko ajelisi ihan huivi kasvoilla, kun ei muu oikein tunnu auttavan. Lisäksi tuo huurtuu älyttömän helposti ja sitä estämään käytän Opti-Cleaner huurteenestoainetta ja ostin hengitysilmanohjaimen kypärään.

Kypärä on kyllä muuten erinomainen, istuu hyvin on hiljainen jne. mutta nuo kaksi asiaa, tuulen tulo sisälle kovemmissa vauhdeissa ja huurtuminen hiljaisissa aiheuttaa kyllä suuret miinukset.

Täälläkin joskus pyörivä Ilikka on kai laittamassa Shoein kypäriin tarkoitettua visperkittiä siihen... mulla mitään hajua tuosta hankkeesta ole, mutta... ajanee asiansa jos vaan jotenkin saa paikalleen...

tietääkseni araille myydään erikseen sellaisia muovisia liuskoja juuri siihen leukapehmusteen etuosaa jolla ongelmaan pitäisi saada helpotusta ilman massiivisia ja rumia virityksiä. eli se kiinnitetään sinne pehmusteen väliin ja tämähän on joissain potissa vakiona..kysytty asiaa ihan liikkeestäkin ja sanoivat et sellasia on olemassa,olivat tietenkin silloin loppu eli en päässyt näkemään niitä luonnossa...

Kyselin asiaa Bike Worldista ja Stormilta, ja menen tässä joku päivä  kokeilemaan Shoein valmistamaa leukasuojaa. Kyseessä on joku yleismalli, toivottavasti se sopii, ja auttaa asiaa.

Huurtumiseen auttaa Arain pin lock -kalvo. Itsellä on se molemmissa visiireissä, ja hyvin toimii. Lisätietoja vaikka täältä.

Mulla olisi yksi ylimääräinen pinlock jonka voin antaa noin puoleen hintaan käteen jollekulle, joka sen jostain tästä Porin liki haluaa hakea. Ei ole visiirissä reikiä, enkä jaksa niitä alkaa itse väsäämään. Pinlock tuli kypärän mukana ja on siis käyttämätön uusi.

Shoeista sen verran, mulla tuli Z-Onen mukana se leukalappu, ainoo vika oli, että paikallaan ollessa tuntui happi jotenkin loppuvan ja tuo se vasta huurrutti visiirin hiljaisessa ajossa.

Noh nyt ajelen tuolla Raid II mallila, siinä kanssa tuo tuuli efekti on melkoinen (samoin oli Z-One). Nappasin tuosta Z-Onesta sen klyyväri suojan tuohon Raidiin ihan muista syistä, mutta se vaikutti myös tuohon tuulen pyörimiseen kypärässä, eli helpotti elämää sen suhteen.

Seuraava kypärä tulee olemaan kyllä joku muu kuin Shoei, paskat visiiri säädöt viheltelyineen + tuulen pyöriskely.

On se hyvä ettei oo vielä tullut muita kypäriä kokeiltua niin ei tiedä mihin verrata.
biggrin.gif

Mä oon vaan luullut että on kaikkien kypärien ominaisuus.
blush.gif

Ja hyvinhän siihen on tottunut.

Seuraava kypärä tulee olemaan kyllä joku muu kuin Shoei, paskat visiiri säädöt viheltelyineen + tuulen pyöriskely.
Sä et vaan osaa säätää sitä visiiriä... Juu pakko kyllä myöntää että säätö on helvetillinen operaatio jos ei tuurilla satu kohdalleen.

Ja alkuperäisen kysymyksen esittäjälle voin suositella Shoein whisper kitiä. pitäisi onnistua kiinnittämään kypärään kuin kypärään.

Mulla ei ole Condorissa, tuollaista tuuli ongelmaa. Taitaa Ridge F. leuka blokata tuulen
biggrin.gif

Sama ongelma oli edellisen kypärän, Shoein RaidII kanssa. Buffi+Stormin yleismallin whisper kit auttoi ongelmaan niinkin hyvin että alkoi tuntumaan että happi loppuu ja tulee ahtaanpaikankammo. Ko. kypärässä on nimittäin aika olematon tuuletusräppänä leukasuojassa, tai ei ainakaan toimi laillisissa nopeuksissa.
Heitin whisper kitin pois ja ostin yleismallin breath guardin jota pidin sitten kylmillä keleillä estämässä huurtumista ja ennen kaikkea vetoa silmiin. Toimi aika hyvin niin.

Sittemmin vaihdoin koko potan Schubertiin johon olen ollut tyytyväinen ilman virityksiä.

Kyllä, luit otsikon oikein. Olen törmännyt uuden Arai Chaser -kypäräni kanssa outoon ongelmaan. Kypärä on muuten mainio, istuu hyvin ja tuntuu hyvältä nupissa, ei ole normaalia meluisampi ja näyttääkin hyvältä, mutta yksi ongelma siinä on: kypärässä tuulee. Eikä ihan vähää, vaan isommissa vauhdeissa ihan perkeleellinen puhuri käy potan sisällä. Viileämmällä ilmalla alkaa jopa nenä vuotaa tuon myrskytuulen takia
biggrin.gif

Moi, suapiko kysyä että minkälainen pyörä sulla on? Ite oon ajanut Chaserilla ja "pystynakussa" huomasin vähän kuvailemiasi ilmiöitä, tosin ei se silloin kauheasti haitannut, kunhan vaan ihmettelin kun suun edessä kävi välillä puhuri. Saipahan happea.

Nyt kun ajan etukumarassa, niin minkäänlaista ongelmaa ei ole ton suhteen. Sen sijaan kun kaveri ajoi omalla potallaan mun pyörällä niin se valitti, että sen oma potta pyrkii koko ajan kampeamaan "pystyyn", eikä kypärän alta näe luontevasti eteenpäin. Chaserilla taas mulla ei oo tuollaista ongelmaa - tuntuis että se pysyy aikas mukavasti ilmavirrassa kampeamatta mihinkään suuntaan.

Kyllä minunki potassa (x-lite x-801rr) tuulee jos ei ole kypärähuppua päässä/se on huonosti. Kunnollisen hupun lue windstopper kanssa ei ongelmaa lainkaan. Eipä tuossakaan muuten näkyny mitään leukaosiota olevan...
cool.gif

Hayabusahan mulla on, tuplakuplalla. Silti tuo tuuli otti aika pahasti, varsinkin kun ei ole siihen tottunut. Windstopper-kauluri on toki päällä aina kun ajan. Kypärähuppua en tykkää käyttää, kiristää ikävästi pallopäätäni
biggrin.gif

Sain tuulen loppumaan lähes kokonaan (vain pieni, sopiva tuulenvire jäi) asentamalla pottaan Shoein Chin Curtainin. Kyseessä siis kypärän leuan alle tuleva "verho". Allrightin myymälästä löytyi, 17€ kustansi. Yleismalli passasi hyvin kypärääni, kunhan käytti vähän voimaa ja kaksipuolista teippiä asennuksessa. Asennus onnistui niin hyvin, että se näyttää ihan alkuperäisosalta. Herääkin kysymys, että miksi kypärässä ei alunperin moista ollut, eikä löytynyt edes lisäosana. Kyseessä kuitenkin suht kallis merkkikypärä. Vaikea kuvitella että kukaan nauttisi siitä trombista joka kypärässä kävi ennen tuota modausta. Edellinen kypäräni oli siis pikkumerkin halvempi kypärä, ja siitä tuo leukaosa löytyi. Mutta nyt homma on onneksi kunnossa, ei muuta kuin  
062802moto_prv.gif

Ei ole suunnittelussa ajateltu kylmiä (suomi) maita.
Enemmistö ostajaehdokkaista asuu jopa kuumissa olosuhteissa,joten
tuulesta voi olla jopa hyötyä.

Tokimoton luettelosta s. 77 löytyi tähän tuote Wind Jammer. Kuinka style tuo nyt sitten on, mutta...
lookaround_orig.gif

Mulla on x-lite 901 kypärässä shoein whisper kit tms.
Kiertää koko niskan ja hiljentää kypärää huomattavasti.
Näyttää ihan alkuperäiseltä eikä huurru visiiri ilmanpuutteen takia.
Lisäksi kylmällä kelillä mukava kun ei käy tuuli sisätiloihin.
Maksoi jonkun ehkä 20e rm.heinolla,suosittelen!

Back