Moto guzzi
New member
SVT Plus kypärätesti. Noin 50 euroa vs. 350euroa.
http://svtplay.se/v/1579344/sa_gjorde_vi_hjalmtestet
http://svtplay.se/v/1579344/sa_gjorde_vi_hjalmtestet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuo Bilteman potta näytti erehdyttävästi KBC:n kypärältä, joka puolestaan on aivan hyvän tuntuinen suojavaruste.Auts!
Nolan hävis Bilteman potille.
Taidan vaihtaa Biltemaan...
Testi suoritettiin täysin normien vaatimalla tavalla. Plussana tälle testille voidaan kai laskea myös se, että mittaus suoritettiin myös normin vaatimien mittauspisteiden välillä. Aina uudelle kypärälle, kuten testissä mainittiinkin. Extra tällin saivat siksi, koska kuulee väitteitä, että halpiskypärän kuori olisi eri paksuista mittauspisteiden välissä. Näin ei asia kuitenkaan ollut.Eurohyväksyntä ECE22-05 edellyttää käytännössä 27 km/h nopeudessa tapahtuvan törmäyksen kestoa, ja myös mittauskohdat kypärän pinnassa on etukäteen tarkasti määritelty.
Olisi mielenkiintoista tietää, miten nuo halpaversiot selviäisivätkään sellaisesta testistä, missä törmäysnopeutta on selvästi enemmän. Ja mielellään myös siten testattuna, ettei mittauskohdat ole etukäteen tiedossa.
Edit. miksiköhän tämä muuten kuuluu turvallisuus-osioon sen enempää kuin muutkaan ajovarustelöpinät?
Sinänsä mielenkiintoinen (tynkä)testi:Niinpä!
Yleensä olenkin ajatellut, että kypärän hinta vaikuttaa enemmän ajomukavuuteen, meluun, ilmavirtauksiin jne. kuin turvallisuuteen.
Tietysti viisaammille kysymyksenä, mitä puutteita ko. testissä kenties oli?
Miksihän ne kuskit joilla on käytännön kokemusta (monilla jopa kohtuu monta) kypärän kestävyydestä käyttää 400-800eur kuuppia??No jaa, ehkä sitä piilteman kypärää vois sitten käydä kokeilemassa.
600 euroa en kypärästä maksa missään olosuhteissa, jos kyse on moottoripyöräkypärästä eikä mistään NASAn avaruuskypärästä.
Jos tommonen euro-raja pitäis laittaa niin mulle se on ihan maksimissaan 150 €. Enempää en viitsi maksaa.
Varmaan osatekijänä on myös kalliiden kuitukypärien keveys ja parempi aerodynamiikka. Ei ole hääviä avopotalla, kuivatulla kurpitsankuorella tai edes mopon umpipotalla 250+ nopeuksissa.Miksihän ne kuskit joilla on käytännön kokemusta (monilla jopa kohtuu monta) kypärän kestävyydestä käyttää 400-800eur kuuppia??
En ainakaan äkkiseltään muista nähneeni lähtöviivalla yhtään sellaista kuskia jolla olisi päässä joku alle 300eur potta.
Niin, ja hinnat siis normi kotimaisten mopakauppojen hintoja, sitä en tiedä mitä kukin kuski on kypärästään maksanut.
Ja mainitsemani lähtöviiva koskee tässä tapauksessa suomen cup ja sm sarjan rr-kisojen lähtörivistöjä.
Valitettavasti miljoonan euron kypäriä ei ole myynnissä. Kai niitä saisi jos päällystäisi timanteilla, tulisko siitä sitten myös turvallisempi? Eikös timantti ole kaikista kovin aine....Vanhan sanonnan mukaan: sadan euron päähän, sadan euron kypärä.