Kypärätesti.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Moto guzzi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Niinpä!

Yleensä olenkin ajatellut, että kypärän hinta vaikuttaa enemmän ajomukavuuteen, meluun, ilmavirtauksiin jne. kuin turvallisuuteen.

Tietysti viisaammille kysymyksenä, mitä puutteita ko. testissä kenties oli?
 
Testatut kypärät olivat siis seuraavat:

Bsquare - Lidl - 449 kr
Integralhjälm - Biltema - 599 kr - Lisätietoja
Nolan 103 - 3650 kr - Lisätietoja

Nolan oli noista kolmesta testatusta kypärästä ainoa avattava. Oman käsitykseni mukaan avattava kypärä ei voi koskaan olla yhtä kestävä kuin integraalikypärä. Toisaalta tuntuu ristiriitaiselta, SHARP arvioi Nolanin potan 4 (out of 5) tähden veroiseksi: SHARP - Nolan N103 .

Edit: Lisätty linkkejä
 
Eurohyväksyntä ECE22-05 edellyttää käytännössä 27 km/h nopeudessa tapahtuvan törmäyksen kestoa, ja myös mittauskohdat kypärän pinnassa on etukäteen tarkasti määritelty.

Olisi mielenkiintoista tietää, miten nuo halpaversiot selviäisivätkään sellaisesta testistä, missä törmäysnopeutta on selvästi enemmän. Ja mielellään myös siten testattuna, ettei mittauskohdat ole etukäteen tiedossa.

Edit. miksiköhän tämä muuten kuuluu turvallisuus-osioon sen enempää kuin muutkaan ajovarustelöpinät?
 
Eurohyväksyntä ECE22-05 edellyttää käytännössä 27 km/h nopeudessa tapahtuvan törmäyksen kestoa, ja myös mittauskohdat kypärän pinnassa on etukäteen tarkasti määritelty.

Olisi mielenkiintoista tietää, miten nuo halpaversiot selviäisivätkään sellaisesta testistä, missä törmäysnopeutta on selvästi enemmän. Ja mielellään myös siten testattuna, ettei mittauskohdat ole etukäteen tiedossa.

Edit. miksiköhän tämä muuten kuuluu turvallisuus-osioon sen enempää kuin muutkaan ajovarustelöpinät?
Testi suoritettiin täysin normien vaatimalla tavalla. Plussana tälle testille voidaan kai laskea myös se, että mittaus suoritettiin myös normin vaatimien mittauspisteiden välillä. Aina uudelle kypärälle, kuten testissä mainittiinkin. Extra tällin saivat siksi, koska kuulee väitteitä, että halpiskypärän kuori olisi eri paksuista mittauspisteiden välissä. Näin ei asia kuitenkaan ollut.
Olisi mielenkiintoista tietää myös miten kyseinen Nolan selviäsi jos törmäysnopeutta on selvästi enemmän.  
wink.gif

Tässä oli noin kolmen ja puolen minuutin pätkä testistä, ohjelma oli puolen tunnin pätkä. Nolanin maahantuojan edustaja oli aika sanaton kaveri.

Ja miksi testi on täällä turvallisuus osiossa? Mietipä ite.

Ja jos jaksaa ja ei mene haukotteluksi, on koko ohjelma katsottavissa samalla sivulla. (Hela program)
wink.gif
 
Rautanaulalla ensin raapivat pinnan iskukohdista.
omg.gif

Standardin mukainen käsi, jos osaa jokaista naarmuttaa samalla tavalla.
bowdown.gif
 
Niinpä!

Yleensä olenkin ajatellut, että kypärän hinta vaikuttaa enemmän ajomukavuuteen, meluun, ilmavirtauksiin jne. kuin turvallisuuteen.

Tietysti viisaammille kysymyksenä, mitä puutteita ko. testissä kenties oli?
Sinänsä mielenkiintoinen (tynkä)testi:
testattiin erityyppisiä kypäriä
testattiin vain iskunsietokykyä

Avattava kypärä ei taida olla yhtä turvallinen kuin umpi, esmes
Snell ei ole hyväksynyt yhtään avattavaa kypärää.
 
itellä on nolanin 103:nen en tiedä onko muuten hyvä kuin omaan päähän sopiva mutta avattava kypärä on melkein jokaisen rillipään niinkuin minun ainoa vaihtoehto jos haluaa säilyttää rillien sangat suorana
cool.gif
 
På finska: unohda Nolan. Kypärällä on kai vain yksi PÄÄtarkoitus, loppu on sitten vain mainostajien uhrien ja "merkkimiesten" uskomuksia ja mutu-perimätietoa.
 
Ihmetyttää myös miksi Biltema(Ruotsalainen) voittaa Ruotsissa tehdyn kypärätestin ja Saksassa tehdyn kypärätestin voittaa yllätys yllätys Saksalainen Schuberth.
Sattumaako?

Olisi kiva tietää Italialaisen median teettämä testi.Olisiko silloin kärjessä Nolan,X-lite,AGV vai Suomy?

Eihän tuo testi ole millään tavalla luotettava kun kypärät ei ole millään tavalla verrattavissa toisiinsa.
Ja mikäs juttu toi on että kypärän pintajännitteet poistetaan ekana tekemällä naarmut kypärän pintaan?

Nämä kypärätestit on saamassa ainakin mun silmissä jo pikkuisen epäuskottavia piirteitä.
Kun Briteissä testataan kypäriä niin ei edes kerrota kunnolla testimenetelmiä vaan arvostellaan pelkästään tähtien avulla,eikä edes kerrota millä osa-alueella mikäkin kypärä on huono.

Tulee hivenen epäuskottava olo kun 100€:n ruukut saa enemmän tähtiä kuin 700€:n Arai.
Eikä edes kerrota miksi.
 
Ei niissä mitään pintajännitteitä ole. Syvät naarmut kuoressa voi toki heikentää rakennetta, mutta moisia ei helposti edes tehdä käsin.

Se on totta, että noita testejä on niin joka lähtöön, että voi valita sellaisen, jonka tulokset sattuu miellyttämään. Äärimmäisen monisyinen asiakin se tietysti on, tämä kypärän suojaavuus. Tavallisella sukankuluttajalla kun ei ole oikein mahdollisuutta ottaa itse tuosta suojaavuudesta selkoa kuin yhdellä tavalla, niin keskittyisin ennemmin istuvuuteen ja käyttöominaisuuksiin, sekä esim. siihen, saako kamppeeseen vaihtovisiireitä ja muita varaosia.

Tuli juuri pari viikkoa sitten hommattua uusi pipo, nyt 600 erkkiä köyhempi, vaan onpas taas päähinettä moneksi vuodeksi, ja istuu kuin isi äitiin. Edellinen on melkein samanlainen, ja on nyt 5 vuoden käytön jälkeen vähän nuhruinen, mutta yhä aivan käyttökelpoinen, ja joutaa mainiosti kakkospipoksi.
 
Tämä linkki täällä foorumilla on tainnut aiemmin ollakin, mutta tässä uudestaan: Kypärästandardivertailu.

Itse pidin kyseistä motorcyclist onlinen artikkelia mielenkiintoisena, ja suosittelen muidenkin lukemaan läpi.
 
No jaa, ehkä sitä piilteman kypärää vois sitten käydä kokeilemassa.
600 euroa en kypärästä maksa missään olosuhteissa, jos kyse on moottoripyöräkypärästä eikä mistään NASAn avaruuskypärästä.
Jos tommonen euro-raja pitäis laittaa niin mulle se on ihan maksimissaan 150 €. Enempää en viitsi maksaa.
 
Juu, eihän sitä tosiaankaan ole pakko pistää kuuttasataa kypärään. Ihan suht laadukkaan voi varmasti saada paljon halvemmallakin.

Itse painotin ensin istuvuutta ja käyttömukavuutta, sitten kestävyyttä (jonka tiesin hyväksi siitä, että minulla on saman kypärän edellinen versio), sitten osien saantia, ja vasta sitten hintaa. Hinta ja laatu ei mene 100% käsi kädessä, mutta kovin halvalla ei silti saa tästä maasta sitä, mitä edellytän ko. kamppeelta.

Tulee tuota kuitenkin sen verran paljon pidettyä päässään, etten ole pruukannut sen hankinnassa pihtailla. Jos se kerran viiteen vuoteen kirpaisee, ja ajan siinä välissä ~100 tkm, niin antaa kirpaista.
 
Alennuksista kannattaa se kypäräkin ostaa.

Muistaakseni eka Bieffe oli ovh +400e ja maksoikohan se alessa 150e - tosin Bieffeä ei enää merkkinä ole, eikä tuohon saa enää visiirejä tms. mutta taas toisaalta paikallaan oleva (2006 ostettu kypärä, ajossa ollut n. 25tkm) visiiri on yhä OK ja tumman ehdin ostaa kun niitä vielä sai. Maalasin kypärän mattamustaksi viime syksynä. On kakkoskypäränä tällä hetkellä. Testituloksista ei tietoa.

Arai Condorin ovh oli kai ostohetkellä n. 400e ja siitä maksoin itselleni maksimin, eli 250e. Arai on hiljainen ja istuu loistavasti, mutta visiiri huurtuu helposti ja tuuli pyörteilee kypärän sisällä ikävästi. Hengitysilmanohjain on pakollinen ekaan vikaan, toisen korjaaminen on vaiheessa. Testeissä tosin tämä ns. kallis kypärä sai 2/5 tähteä...

Costa avokypärän hommasin Motonetistä hintaan n. 50e. Siihen nähden erinomainen istuvuudeltaan, visiiriltään jne. Turvallisuudesta ei tietoa, mutta e hyväksyntä löytyy ja kypärä painaa noin kilon (1150g), joten siinä suhteessa on kahta ensin mainittua (molemmmat jotain 1400g) parempi. Avomalli tosin on aina turvattomampi. Kuski voi olla turvaton mällin jälkeen...

Valintakysymyksiä. Tällä kaudella on varmaan ollut 65/35 Arai/Costa päässä.
 
No jaa, ehkä sitä piilteman kypärää vois sitten käydä kokeilemassa.
600 euroa en kypärästä maksa missään olosuhteissa, jos kyse on moottoripyöräkypärästä eikä mistään NASAn avaruuskypärästä.
Jos tommonen euro-raja pitäis laittaa niin mulle se on ihan maksimissaan 150 €. Enempää en viitsi maksaa.
Miksihän ne kuskit joilla on käytännön kokemusta (monilla jopa kohtuu monta) kypärän kestävyydestä käyttää 400-800eur kuuppia??
En ainakaan äkkiseltään muista nähneeni lähtöviivalla yhtään sellaista kuskia jolla olisi päässä joku alle 300eur potta.

Niin, ja hinnat siis normi kotimaisten mopakauppojen hintoja, sitä en tiedä mitä kukin kuski on kypärästään maksanut.
Ja mainitsemani lähtöviiva koskee tässä tapauksessa suomen cup ja sm sarjan rr-kisojen lähtörivistöjä.

...Vanhan sanonnan mukaan: sadan euron päähän, sadan euron kypärä.
Juu, ja sanonta on vanhempi kuin euroaika, eli aiemmin eri valuutan mukainen...
 
Miksihän ne kuskit joilla on käytännön kokemusta (monilla jopa kohtuu monta) kypärän kestävyydestä käyttää 400-800eur kuuppia??
En ainakaan äkkiseltään muista nähneeni lähtöviivalla yhtään sellaista kuskia jolla olisi päässä joku alle 300eur potta.

Niin, ja hinnat siis normi kotimaisten mopakauppojen hintoja, sitä en tiedä mitä kukin kuski on kypärästään maksanut.
Ja mainitsemani lähtöviiva koskee tässä tapauksessa suomen cup ja sm sarjan rr-kisojen lähtörivistöjä.
Varmaan osatekijänä on myös kalliiden kuitukypärien keveys ja parempi aerodynamiikka. Ei ole hääviä avopotalla, kuivatulla kurpitsankuorella tai edes mopon umpipotalla 250+ nopeuksissa.
 
...Vanhan sanonnan mukaan: sadan euron päähän, sadan euron kypärä.
Valitettavasti miljoonan euron kypäriä ei ole myynnissä. Kai niitä saisi jos päällystäisi timanteilla, tulisko siitä sitten myös turvallisempi? Eikös timantti ole kaikista kovin aine.  
nixweiss.gif


Päähän istuva potta on turvallinen. Parilla sadalla saa varmasti ihan yhtä turvallisen, mutta muista ominaisuuksista pitää tinkiä. Keveys, aerodynamiikka, sisustan mukavuus, visiiri ja sen mekanismi, tuuletuksen toimivuus jne jne

edit:kirovihreet
 
Back
Ylös