• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kypärätesti.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Moto guzzi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nämä kypäräjutustelut on kyllä siitä vähän omituisia, että vaikka istuvuudessa, käyttömukavuudessa jne myönnetäänkin olevan eroa, jostain syystä turvallisuuden oletetaan hyväksytyissä malleissa olevan ´vakio´.

Vertaus autopuolelle:

jos otetaan markkinoiden pienin ja halvin malli, ja suurin ja kallein malli, näillä ajetaan nokkakolari, ja sinun pitäisi olla jomman kumman näistä puikoissa sillä hetkellä kun rysähtää, niin kummassako mieluummin olisit? Kumpikin auto on tieliikenteeseen hyväksytty.

On kyllä aivan totta, että turvallisuudesta on vaikea tehdä itse mitään tutkimuksia, harvempaa meistä huvittaa hyppiä pää edellä asfaltille, ja todeta, mitä tapahtuu. Kypärätkin tuppaa menemään hylkyyn siinä vaiheessa, kun niillä on kertaalleen tultu huolella tonttiin. Ja myös testituloksia tuntuu olevan vähintään yhtä monta kuin on testejäkin.

Silti ei ihan hiemankaan naiivia kuvitella, että muut parametrit kyllä muuttuvat, mutta turvallisuudessa ei olisi mitään eroa. Totta kai siinä on, kuten kaikessa muussakin.

Euroopassa käytössä oleva turvallisuusnormi on kypärissä todella höveli, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos vähänkään on itsellä järkeä nupissa, niin kiertää nuo kaikista halvemmat todella kaukaa. Itse tekisin näin jo heikon istuvuuden takia, jos en muuten, ja seuraavaksi sen takia, että moiset kamppeet saa yleensä hankkia uudestaan vähintään joka toinen kevät, koska niitä ei ole tehty kestämään.

Ja tämähän ei sitten vieläkään tarkoita sitä, että kallein olisi paras. Vaan ainoastaan sitä, että EU:ssa saa myydä vaarallisen heikkolaatuisia kypäriä laillisesti mp-käyttöön. Hyväksyttyjen joukossa on näin ollen myös turvallisuuden osalta todella sekalaista seurakuntaa, eli se hyväksyntä ei itsessään takaa juuri mitään.

Näin.

Kyllähän kaikki testit kerta toisensa jälkeen osoittavat että 200e saa turvallisia kypäriä. Ei tämä tarkoita sitä että jokainen 200e kypärä olisi turvallinen, mutta ei sitä ole jokainen 500e kypäräkään.

En ole lukenut vielä yhtään kypärätestiä jossa turvallisuus olisi ollut verrannollinen hintaan.

200 ja 500 välillä ei välttämättä olekaan mitään todella oleellista eroa turvallisuudessa, mutta 200 ja 50 välillä kyllä yleensä on. 500 ja 50 välisestä erosta edes puhumatta. Ja kuten jo todettu, eroa on monessa muussakin asiassa kuin vain turvallisuudessa.

Arai Condorin ovh oli kai ostohetkellä n. 400e ja siitä maksoin itselleni maksimin, eli 250e. Arai on hiljainen ja istuu loistavasti, mutta visiiri huurtuu helposti ja tuuli pyörteilee kypärän sisällä ikävästi. Hengitysilmanohjain on pakollinen ekaan vikaan, toisen korjaaminen on vaiheessa.
Huurtumiseen auttaa loistavasti pinlocki joka oli vakiovaruste mun jo edesmenneessä Condorissa. Se vain piti panna paikoilleen.

Huurtumiseen auttaa loistavasti pinlocki joka oli vakiovaruste mun jo edesmenneessä Condorissa. Se vain piti panna paikoilleen.
Pinlock tuli mukana, mutta ei asennusta, eikä visiirissä ole reikiä valmiina. Opti-Cleanerin huurteenestoaine ja hengitysohjain ajavat saman asian ainakin normaaliolosuhteissa.

Itse en edes oleta, että tuo 50e avokypärä on yhtä turvallinen, kuin 400e umpikypärä. Toisaalta täsmälleen samaa avokypärää myydään eri nimellä (IXS HX-80) Duellin kuvastossa ja siellä sen hinta on 130e. Tekeekö se nimen muutos ja hinnan nosto toisesta turvallisemman? En usko.

Enpä tiedä, mulle tuli mukaan se Pinlock muttei noita nastoja. Nekin olen kyllä hommannut, mutta sitten loppui mielenkiinto projektiin.

Nämä kypäräjutustelut on kyllä siitä vähän omituisia, että vaikka istuvuudessa, käyttömukavuudessa jne myönnetäänkin olevan eroa, jostain syystä turvallisuuden oletetaan hyväksytyissä malleissa olevan ´vakio´.
On se siinä mielessä vakio että aivot luukajuutassa hölskähtävät seinään ja niska sanoo naks ihan samalla lailla, oli potan ulkopinnan materiaali mitä hyvänsä.

Kuoren huippuhifimateriaalista lienee iloa vain jos pää edellä lentää johonkin terävään kulmaan. Kuinka monessa onnettomuudessa sitten käy näin, ilman että hengenlähtö/halvio on tosiasia jo pelkän äkkipysäyksen takia?

aivot luukajuutassa hölskähtävät seinään ja niska sanoo naks ihan samalla lailla, oli potan ulkopinnan materiaali mitä hyvänsä.
Eroa on mm. siinä, miten kovalle iskulle ne aivot siellä luukajuutan sisällä altistuvat. Tätähän mitataan ns. HIC eli ´Head injury coefficient´-arvolla. Kiihtyvyys ja altistusaika piirtyvät kuvaajalle, jolloin saadaan tälle lukema.

Olennaiset asiat tässä ovat kuoren ja sisuksen rakenne, ja luonnollisesti mm. istuvuus on myös erittäin tärkeää. Aika moni käyttää vähän liian isoa kypärää, mikä ei ainakaan auta tuon suojaavuuden kanssa tippaakaan. Kypärän tulee olla todella napakasti päässä istuva, jotta iskunvaimennus toimii oikein. Kypäriä myyvien liikkeiden henkilökunnan tulisi osata pitää huoli, että koko mitoitetaan oikein. Epäilenpä, ettei joka paikassa tuota osata, ehditä tai jakseta tehdä.

Oma on pääni ja mulle aivan sama mitä kisakuskit päässään pitävät.
Nyt jo hieman vanhasta (karkeasti arvioiden +15 vuotta) ämpärimuovisesta kypärästä rupeaa pehmusteet repsottamaan. Sen takia pitäis uusia kohta.
IMHO kypärä on hyvä kun se istuu hyvin päähän.
Hinta on toisarvoinen seikka.
Elämä on täynnä valintoja. JOS tienaisin ihan ****sti niin toki ajelisin Rukan goret päällä ja +600 € kypärä päässä, tai sit en. Vaan kun en tienaa.
Pitäiskö olla sitten ajamatta?

Kävin biltemassa kokeilemassa ko. ruukkua päähän, ja täytyy sanoa että istuvuus oli täydellinen. Olen montaa eri merkkiä ja mallia kokeillut, mutta marushin on ainut mikä istuu lähellekkään yhtä hyvin kuin B-kypärä.

På finska: unohda Nolan. Kypärällä on kai vain yksi PÄÄtarkoitus, loppu on sitten vain mainostajien uhrien ja "merkkimiesten" uskomuksia ja mutu-perimätietoa.
ottamatta kantaa juuri tähän testiin, mutta yleisesti

kyrärän tärkein funktio on toki antaa suojaa onnettomuustilanteessa. mutta myös muilla ominaisuuksilla on merkitystä, myös turvallisuusmerkitystä. Esim. mukavuus ei ole vain hienostelua. Esim. huonosti istuva, suhiseva ja vetoisa kypärä ärsyttää ja väsyttää kuskia enemmän kuin passeli ja aikaansaa huomiokyvyn vähentymistä, merkitystä etenkin pidempää matkaa ajaessa.

Satuin kerran kuulemaan mp-liikkeessä, kuinka eräs ilmeisesti ensimmäistä pyöräänsä juuri hommaamassa oleva hemmo oli kypäräostoksilla.

Kriteerinä oli perisuomalaiseen tapaan tärkeysjärjestyksessä hinta, hinta ja hinta. Tämän perusteli vakuuttavasti sillä, että HÄN EI AIO KAATUA.

Myyjä taisi - ihme kyllä - onnistua puhumaan kaverille hiukan järkeä päähän, koska lopulta ihan kunnolliselta vaikuttava noin 250 euron tuote vaihtoi omistajaa.

Eipä taida tässäkään maassa olla kovin montaa sellaista motoristia, jotka ovat ajoon lähtiessään funtsineet, että hmmm, tänäänpä tuntuu siltä, että voisin vaikka heittäytyä. Joillekin silti näin aina joskus käy, vaikka miten yrittäisimme välttää. Kypärä on siinä vaiheessa varuste #1.

On se siinä mielessä vakio että aivot luukajuutassa hölskähtävät seinään ja niska sanoo naks ihan samalla lailla, oli potan ulkopinnan materiaali mitä hyvänsä.

Kuoren huippuhifimateriaalista lienee iloa vain jos pää edellä lentää johonkin terävään kulmaan. Kuinka monessa onnettomuudessa sitten käy näin, ilman että hengenlähtö/halvio on tosiasia jo pelkän äkkipysäyksen takia?
Juurikin näin olen sen myös itse ymmärtänyt. Sen kypärän tehtävä on suojata sitä päätä, kun putoat pyörän selästä asfalttiin, eli reilun 2m korkeudelta. Se on se "styroksi", joka pääasiassa siinä kypärässä suojaa, ja absorboi osuman energian levittämällä sen laajalle alalla. Periaatteessa, mitä isompi styroksin paksuus pään ympärillä sen parempi. Kuoren tehtävä on ensisijaisesti pitää se styroksi kasassa, ja vasta toiseksi ottaa vastaa iskut oksiin ja kiviin. Aivot ovat joka tapauksessa kovilla, kun hölskyvät kallon sisällä. Se, että styroksi vähän vaimentaa äkkipysäytystä auttavat aivoja, ja vähentävät site aivojen edestakaista kimpoilua kallon sisällä, ja näin sekundäärisiä vammoja.

Käytännössä yli 40km/h tapahtuvat törmäykset ovat aina jo kuoleman riskejä, jos törmäät kiinteään esteeseen, kuten auto, liikenteen jakaja tai valopylväs. Niistä selviää vain tuurilla hengissä. Niska-, selkäranka ja muut sisäelinvammat tod.näk. tappavat, vaikka aivot vielä minkä tahansa kypärän kanssa selviäisivät. Jossakin nopeudessa oli se raja, jolloin jo lähes takuu varmasti, millä kypärällä tahansa, jos pää kokee äkkipysäytyksen, niin olet vihannes.
Liukuminen tienpinnalla tai pellolla on sitten eri asia, ja silloin käytännössä merkitystä on vain sillä, että se kypärä on ottanut vastaan sen ensimmäisen iskun, kun olet maahan pyörän selästä pudonnut. Tuurilla menee loput, ettei niskat katkea, kun retkahtelet tai kypärä ottaa juurakkoon kiinni.

Totta on, että se kypärä pitää istua ja olla jämäkkä, jotta se suojaa parhaalla mahdollisella tavalla.

Lukekaa aikaisemmin postaamani linkki, siellä rivien välissä nimen omaan sanotaan, että sopivan pehmeäksi tehty eurooppalainen standardi on täydellinen sieltä pyörän päältä putoamiseen, ja esim. Snell on silloin liian kova pehmentämään sitä pudotusta. Jenkkien ilmavoimat haluavat helikopterilentäjilleen Snelliä pehmeämmät kypärät, koska se pehmeys suojaa paremmin pudotuksessa. Ei ole mitään järkeä, että kypärän kuori kestää mielettömän törmäyksen, mutta aiheuttaa kantajan aivoille yli 300G:n kiihtyvyyksiä. Styroksin pitää vaimentaa G-voimat mahdollisimman pieniksi.

IMHO
t.Tonza

ps. Jos, jollain on linkkejä hyviin kypärän testaukseen käsitteleviin artikkeleihin tai niistä jotain matskua, niin otan niitä mielelläni vastaan.

Juurikin näin olen sen myös itse ymmärtänyt. Sen kypärän tehtävä on suojata sitä päätä, kun putoat pyörän selästä asfalttiin, eli reilun 2m korkeudelta. Se on se "styroksi", joka pääasiassa siinä kypärässä suojaa, ja absorboi osuman energian levittämällä sen laajalle alalla. Periaatteessa, mitä isompi styroksin paksuus pään ympärillä sen parempi. Kuoren tehtävä on ensisijaisesti pitää se styroksi kasassa, ja vasta toiseksi ottaa vastaa iskut oksiin ja kiviin. Aivot ovat joka tapauksessa kovilla, kun hölskyvät kallon sisällä. Se, että styroksi vähän vaimentaa äkkipysäytystä auttavat aivoja, ja vähentävät site aivojen edestakaista kimpoilua kallon sisällä, ja näin sekundäärisiä vammoja.
On sillä kuorella vähän monimutkaisempikin tehtävä olemassa.

Ja muuten "se" styroksi siellä kuoren alla ei ole sekään mikään täysin yksiselitteinen asia, vaan niitäkin on montaa laatua, monesti jopa samassa kypärässä, silloin kun puhutaan hieman laadukkaammasta tuotteesta.

Selvää on, ettei kypärä voi suojata miltä vaan. Ja ihmiskeho on vaurioaltis myös monesta muusta kohdasta kuin päästä. Kyllä niillä suojavarusteilla vaan on aika paljonkin merkitystä, referenssiä voi hakea vaikka rr-kisoista, missä useimmiten hurjimpienkin pannutusten jälkeen vain vähän puistellaan hiekkoja nahkapuvun pinnasta.

Kadulla on tietenkin paljon ratoja korkeampi todennäköisyys äkkipysäykselle, jolta ei paraskaan varuste suojaa, mutta harvempi meistä tietää ennalta, minkälaiseen kolariin sitä joutuu, jos on joutuakseen.

Toisaalta eikö ole aika pervoa ajatella joka kerta ajamaan lähtiessä että nyt mä kaadun? Tai jotain.
Mä ainakin laitan noi rojut niskaan siks ettei palella niin pirusti tässä lämpimässä Suomen suvessa.

Jos oikein kovin alkaa pelottamaan on ehkä parempi vaihtaa harrastusta. Kyllä mä käytännössä 99% ajoistani ajan kelistä riippumatta täydet ajovarusteet päällä. Kuuman kelin housuissa tosin ei ole suojia - polvissa paikat on, mutta ne on aivan väärässä kohdassa mulle. En mä kuitenkaan arastele lähteä tuon G-Macin kypärän kanssa liikenteeseen vaikka se maksoikin 50e. Tai ylipäänsä avokypärän kanssa. Se nyt vain on niin, että vaara on osa tätä harrastusta. Turvallisinta olisi jättää kokonaan ajamatta, toiseksi turvallisinta on ajaa mahdollisimman hyvät varusteet päällä ja aina sääntöjen mukaan jne. Muitakin mahdollisuuksia on, ääripäässä ehkä t-paita ja crocsit, niitäkin on nähty. Kukin tavallaan ja omat riskinsä ottaen, kunhan sen tekee niin, etteivät muut vaarannu.

Itsekään en maksaisi kypärästä missään nimessä kuuttasataa euroa. Kuten taisin todeta 250e alkaa olla se maksimi, mutta sillä tosiaan saa jo melkein mitä vain jos sattuu oikeaan aikaan oikeaan paikkaan.

Seuraava turvallisuuteen liittyvä ostokseni on melko varmasti halpa selkäpanssari.

eiköhän se pääasiassa paras suojakeino ole että se potta sopii päähän kunnolla! sillä rahalla saa sitten sitä helppoutta sen käyttämiseen kuten kunnon visiirimekanismit, tuuletukset, pienen painon ja aerodynamiikan jne!

kypärää vaihtaa kuitenkin sen verran harvoin että näin persaukinen kun minäkin olen päätin vääntää melkein selkänahasta sen rahan että sain XR-1000 Shoein kun tuntui siltä että siinä noi edellä mainitut seikat oli kohillaan! ja istui parhaiten kaikista kokeilemistani merkeistä ja malleista päähän!

eikä ole tarvinnu katua ku visiirit toimii, on helppo irrotella ja tuuletus pelaa!

kavereilla kaiken maailman ruukkuja katellu ni eihän kaikista meinaa viitsiä visiiriä esim putsauksen ajaksi edes irrottaa ku on niin vaikee ja vaarana joka kerta että hajoaa irrottaessa
wink.gif

en silti sano tohon turvallisuuteen muuta kun että kuhan sopii kaaliin kunnolla! mutta sen sanon että kalliimman kanssa on (mitä luultavimmin) paljon helpompi elää!

aivot luukajuutassa hölskähtävät seinään ja niska sanoo naks ihan samalla lailla, oli potan ulkopinnan materiaali mitä hyvänsä.
Eroa on mm. siinä, miten kovalle iskulle ne aivot siellä luukajuutan sisällä altistuvat. Tätähän mitataan ns. HIC eli ´Head injury coefficient´-arvolla. Kiihtyvyys ja altistusaika piirtyvät kuvaajalle, jolloin saadaan tälle lukema.

Olennaiset asiat tässä ovat kuoren ja sisuksen rakenne, ja luonnollisesti mm. istuvuus on myös erittäin tärkeää. Aika moni käyttää vähän liian isoa kypärää, mikä ei ainakaan auta tuon suojaavuuden kanssa tippaakaan. Kypärän tulee olla todella napakasti päässä istuva, jotta iskunvaimennus toimii oikein. Kypäriä myyvien liikkeiden henkilökunnan tulisi osata pitää huoli, että koko mitoitetaan oikein. Epäilenpä, ettei joka paikassa tuota osata, ehditä tai jakseta tehdä.
Näin varmaan on, mutta maallikon ajatusmaailmassa kuvittelisin, että kypärän painollakin olisi onnettomuustilanteessa suuri merkitys. Tossa on tullut käytettyä niin 1000 gramman marushinia kuin 1850 gramman nolania ja ero on melkoinen jos vaikka äkkipysähdystä niskojenkin suhteen ajattelee. Hic-arvo ei varmaan huomioi lainkaan tätä seikkaa ?

Back