• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kypärätesti.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Moto guzzi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Näin varmaan on, mutta maallikon ajatusmaailmassa kuvittelisin, että kypärän painollakin olisi onnettomuustilanteessa suuri merkitys. Tossa on tullut käytettyä niin 1000 gramman marushinia kuin 1850 gramman nolania ja ero on melkoinen jos vaikka äkkipysähdystä niskojenkin suhteen ajattelee. Hic-arvo ei varmaan huomioi lainkaan tätä seikkaa ?
Todennäköisesti kuupan painolla on vaikutusta onnettomuuden sattuessakin, mutta itse veikkaisin että sillä on eniten vaikutusta käyttönukavuuteen.
Itse käytän n. 1300g (punnituna) agv:n kupua, mutta eiköhän jokaiselle ole se kypärä paras, joka parhaiten istuu päähän.

...Niin ja mihinkään 50eur kupuihin en usko pahaalla tahdollakaan..

Selvää on, ettei kypärä voi suojata miltä vaan. Ja ihmiskeho on vaurioaltis myös monesta muusta kohdasta kuin päästä. Kyllä niillä suojavarusteilla vaan on aika paljonkin merkitystä, referenssiä voi hakea vaikka rr-kisoista, missä useimmiten hurjimpienkin pannutusten jälkeen vain vähän puistellaan hiekkoja nahkapuvun pinnasta.
Vähän tätä yritin sanoa jo aiemmin, mutta se tulkittiin useimpien toimesta lähinnä v.ttuiluksi, onneksi jotkut osaavat ilmaista itsensä paremmin.

Itse olen joskus könynnyt +200km/h nopeudesta, ja onhan niitäkin jotka on kaatunut 200mph nopeudesta ilman ihmeempiä vammojaKovaa metsähallituksen puolelle

...En itsekään olisi varmaan tämän näppiksen ääressä jos olisi kaikissa lipoissa ollut päässä joku 50eur kuuppa.

Miksihän ne kuskit joilla on käytännön kokemusta (monilla jopa kohtuu monta) kypärän kestävyydestä käyttää 400-800eur kuuppia??
En ainakaan äkkiseltään muista nähneeni lähtöviivalla yhtään sellaista kuskia jolla olisi päässä joku alle 300eur potta.

Niin, ja hinnat siis normi kotimaisten mopakauppojen hintoja, sitä en tiedä mitä kukin kuski on kypärästään maksanut.
Ja mainitsemani lähtöviiva koskee tässä tapauksessa suomen cup ja sm sarjan rr-kisojen lähtörivistöjä.
Varmaan osatekijänä on myös kalliiden kuitukypärien keveys ja parempi aerodynamiikka. Ei ole hääviä avopotalla, kuivatulla kurpitsankuorella tai edes mopon umpipotalla 250+ nopeuksissa.
Tämäkin varmasti pitää paikkansa, tosin kotimaisilla "mikkihiiriradoilla" on melko harvassa ne paikat jossa mennään yli 250km/h...
Taitaa olla motoparkin takasuora ainut missä tuo ylitetään, sb kärki työntänee sinne jotakuinkin 280km/h.

Selvää on, ettei kypärä voi suojata miltä vaan. Ja ihmiskeho on vaurioaltis myös monesta muusta kohdasta kuin päästä. Kyllä niillä suojavarusteilla vaan on aika paljonkin merkitystä, referenssiä voi hakea vaikka rr-kisoista, missä useimmiten hurjimpienkin pannutusten jälkeen vain vähän puistellaan hiekkoja nahkapuvun pinnasta.
Vähän tätä yritin sanoa jo aiemmin, mutta se tulkittiin useimpien toimesta lähinnä v.ttuiluksi, onneksi jotkut osaavat ilmaista itsensä paremmin.

Itse olen joskus könynnyt +200km/h nopeudesta, ja onhan niitäkin jotka on kaatunut 200mph nopeudesta ilman ihmeempiä vammojaKovaa metsähallituksen puolelle

...En itsekään olisi varmaan tämän näppiksen ääressä jos olisi kaikissa lipoissa ollut päässä joku 50eur kuuppa.
Ongelmahan tassa on vaan se etta teet oletuksen. Sita kun ei voida tietaa.
Ja sen takia niita testeja tehdaan. Ainoa vaan etta perustesteissa on asiat yleensa pielessa.

Linkittamasi video muuten tuo esiin hyvin asian mita ei useissa testeissa oteta huomioon, useita iskuja mutta aina eri kohtaan. Monessa testissa on useita iskuja, mutta samaan kohtaan..

Toinen asia mika videossa nakyy on etta kovassa vauhdissa iskuja lieventaa tangentin suuntainen eteneminen, ja etta usein ensimmaisena bitumiin osuu jokin muu suoja kuin kypara.

IMHO, hinta ei takaa mitaan. Siina _kaikkein_ halvimmassa ryhmassa on jotain pielessa. Ja siita _kaikkein_ kalleimmasta ryhmasta valmistajat vetavat parhaat katteet. Mutta se valimaasto, kas siinapa mysteeri... Mista tunnistaa tuote jonka hinta muodostuu oikeasti kaytettyjen turvallisuutta lisaavien ratkaisujen perusteella eika pelkastaan kovempien katteiden..

IMHO, hinta ei takaa mitaan. Siina _kaikkein_ halvimmassa ryhmassa on jotain pielessa. Ja siita _kaikkein_ kalleimmasta ryhmasta valmistajat vetavat parhaat katteet.
Eipä liene suinkaan ainokainen tuoteryhmä, missä asia on näin.

Ei tosin mahdu meikäläisellä kaaliin, miksi kaikkein surkeimpiakin yritelmiä saa myydä ihan saman standardin alle mahtuvina "moottoripyöräkypärinä" kuin 800 euron kilpapottia.

Jos halpisstereoissa on sietämättömän surkea äänentoisto, tai viiden pennin kengät hiertää, siitä seuraa harvemmin muuta kuin epämukavuutta, ja tarve mennä kohta uudestaan kauppaan.

Mutta varusteessa, jonka tehtävänä on estää päävammojen synty, se että on myynnissä sutta ja sekundaa, ei enää olekaan niin yhdentekevää. Varsinkin, kun asiasta vielä on niin vaikeaa saada mitään puolueetonta tietoa. Yksi ´tutkimus´ väittää yhtä, ja toinen toista.

Hyväksyntävaatimusten tiukentaminen olisi tuossa kohti ihan paikallaan, ja kyllä näille nykyisin 50 euron molemmin puolin myytäville "mp-kypärillekin" vielä jotain käyttöä löytyisi.... vaikkapa sitten suojapäähineiksi perunannostoon
tounge.gif

Se, että testissä kypärä kestää halolla hakkaamista suoraan päältä ei todista vielä yhtään mitään siitä miten kypärä käytännössä kestää. Otin joskus osumaa kypärään vasemmalle reunalle ja osin visiirille, silmäkulman tienoille tuli se pahin osuma. Visiiri oli kuopalla ja naarmuilla, mutta paikallaan eikä osaakaan irronnut tai visiiri auennut. Samoin kypärän kuidut olivat esillä. Kypärä myös pysyi päässä. Kypärätesteissä mittaillaan iskuja johonkin kohtaan. Kuitenkin kypärän jokainen osa on loppupeleissä tärkeä. Vaikka kypärä kuinka kestäisi iskuja, niin pelkästään huono leukahihna voi pilata kokonaisuuden.

IMHO, hinta ei takaa mitaan. Siina _kaikkein_ halvimmassa ryhmassa on jotain pielessa. Ja siita _kaikkein_ kalleimmasta ryhmasta valmistajat vetavat parhaat katteet.
Eipä liene suinkaan ainokainen tuoteryhmä, missä asia on näin.

Ei tosin mahdu meikäläisellä kaaliin, miksi kaikkein surkeimpiakin yritelmiä saa myydä ihan saman standardin alle mahtuvina "moottoripyöräkypärinä" kuin 800 euron kilpapottia.

Jos halpisstereoissa on sietämättömän surkea äänentoisto, tai viiden pennin kengät hiertää, siitä seuraa harvemmin muuta kuin epämukavuutta, ja tarve mennä kohta uudestaan kauppaan.

Mutta varusteessa, jonka tehtävänä on estää päävammojen synty, se että on myynnissä sutta ja sekundaa, ei enää olekaan niin yhdentekevää. Varsinkin, kun asiasta vielä on niin vaikeaa saada mitään puolueetonta tietoa. Yksi ´tutkimus´ väittää yhtä, ja toinen toista.

Hyväksyntävaatimusten tiukentaminen olisi tuossa kohti ihan paikallaan, ja kyllä näille nykyisin 50 euron molemmin puolin myytäville "mp-kypärillekin" vielä jotain käyttöä löytyisi.... vaikkapa sitten suojapäähineiksi perunannostoon  
tounge.gif
Niin, avokypäriäkin myydään moottoripyöräkypärinä, kalliitakin. Ja varmasti tarjoavat vähemmän turvaa kuin 50 euron biltema/lidlipotta.
Silti ne on hyväksyttyjä liikenteessä. Pelottavaa?

Niin, avokypäriäkin myydään moottoripyöräkypärinä, kalliitakin. Ja varmasti tarjoavat vähemmän turvaa kuin 50 euron biltema/lidlipotta.
Silti ne on hyväksyttyjä liikenteessä. Pelottavaa?
Avokypärää käyttäessään kuitenkin tietää (tai ainakin tulisi tietää jo rakennetta tarkastellessa), ettei se suojaa läheskään niin hyvin kuin umpinainen.

Ihan kuten avoautolla ajaessaan tulee tietää, että jos se kippaa katolleen, niin sofistikoituneimmatkaan turvajärjestelmät eivät silloin ole välttämättä juurikaan hyödyksi.

Mielenkiintoista. Taisi löytyä ensimmäinen asia missä ollaan pechan kanssa samoilla linjoilla.
biggrin.gif

Mun asenne on se, että kypärä on ensisijainen suojavaruste jonka laadusta en tingi. Se on myös prätkän ohella yksi tärkeimmistä mukavuusvarusteista. Kypärässä on turvallisuuden lisäksi tärkeää toimiva tuuletus, huurtumattomuus, hiljaisuus, sopivuus omiin kallon muotoihin ja visiirin toimivuus sateella. Sen jälkeen tulee tyyliseikat ja hinta. Jonkun matkaa (n50km) olen ajanut hongkongin 30 euron kypärällä, eikä ollut kyllä kovinkaan kehuttava kokemus. Korvissa soi ja niskat olivat kipeänä kun "tuuletusaukot" vihelsivät ja kypärän aerodynamiikka oli tiiliskiven tasolla.

Mun puolesta muut saa ajaa vaikka orthexin ämpäri päässä jos kokee että se suojaa tarpeeksi ja on riittävän mukava. Itse olen valmis panostamaan kypärään sen 500-700e jos/kun se on mukavampi ja parempi käyttää. Harkitsen ihan vakavasti niitä Rukkan gorejakin vaikken mikään sikarikas tai suurituloinen olekkaan. Näitäkin asioita voi laskea laskemalla käyttökustannuksen per ajokilometri. Ei 2-2,5 senttiä per ajokilometri ole mielestäni paha sijoitus itsensä suojaamiseen.

Todennäköisesti kuupan painolla on vaikutusta onnettomuuden sattuessakin, mutta itse veikkaisin että sillä on eniten vaikutusta käyttönukavuuteen.
Itse käytän n. 1300g (punnituna) agv:n kupua, mutta eiköhän jokaiselle ole se kypärä paras, joka parhaiten istuu päähän.  
Luulisin samaa, se parisataa grammaa pää+kypärän kokonaispainossa ei ole enää niin suuri ero.
Itsellä nuo Marushinit painaa n. 1100g ja tärkeämpää on se että istuvat päähän tiukasti, ovat kunnon kuitupottia ja tupla-D:llä. Olen yhden koeponnistanut otsa edellä asfalttiin, tosin vain n. 100-120km/h vauhdista, ei valittamista.

Ja minusta myös ne 50eur ruukut on niitä muoviämpäreitä, en käyttäisi. Muta sitten tuosta 150-200 hintaluokasta löytää jo esim. noita Marushineja jotka on hinta/laadultaan kyllä huippua. Ja ovat sen verran halpoja joten voi ostaa eri värisiä tarpeen mukaan
biggrin.gif

Tässä Motorcyclist Magazine:n testin tulokset toisesta lähteestä helppolukuisempana pdf-muodossa.

Tässä linkki Snellin omaan vertailuun eri standardeista.

Tässä jonkun kaverin MC-blogi, jossa käsittelee kaikkea kaksipyöräisiin liittyvää. Linkissä kuitenkin juttua kypäristä ja standardeista, jos jotain kiinnostaa. Sivun alalaidassa perustietoa siitä mistä kypärä koostuu eri linkkeinä samalle sivustolle.

Jokainen tehköön oman johtopäätöksensä, ja arvioi lähdettä sen uskottavuuden mukaan. Mulla on oma mielipiteeni, jossa uskon enemmän eurooppalaiseen standardiin. Totta kait se hinta tuo mukanaan käyttömukavuutta, mikä ihan oikein on osa turvallisuutta. Mutta uskon, että halvahkokin potta voi istua jonkun päähän hyvin ja tuntua mukavalta ja antaa täyden suojan.

Itsellä on käytössä semihalpa Nolan N102, muuten mukava, mutta huurtumisen kanssa tietyissä sääolosuhteissa taistelen.

t.Tonza

ps. Vielä kaipaisin niitä artikkeleita ja testejä nimen omaan eri standardien paremmuudesta, ja siitä mitä tutkimustuloksia on vuosien saatossa onnettomuuksissa kerätty kypäristä? Olen huono googlaa, enkä löydä netistä ikinä mitään.

Auts!
Nolan hävis Bilteman potille.
Taidan vaihtaa Biltemaan...
Tuo Bilteman potta näytti erehdyttävästi KBC:n kypärältä, joka puolestaan on aivan hyvän tuntuinen suojavaruste.
Bilteman umpikypärä on sama kuin Louisin myymä Probiker RSX3. On vaan ruotsalaisessa halvempi.
No sehän jo selittää paljon.
Ja tosi oli, että Nolan oli testin ainoa keulaportti.
Osaa jo olettaakkin, ettei irrallinen saranaosa ole yhtä iskunkestävä, tai kestävä muutenkaan kuin umpipotta...
Noista Louisin kypäristä...kun hyvin sattuu sieltä saa hyvän potan alle satasen...mut sit pitää jaksaa kytätä ulosheittomyyntejä..

Kuten jo aiemmin kirjoitin myös Motonetin G-Mac mallia Costa on sama kuin IXS:n HX-80. Hinnat siis 50e ja 130e. Ko. kypärä painaa n. 1150g ja istuu erittäin hyvin päähän(i). Sen visiiri toimii hyvin, samoin lukitussysteemit. Käsittääkseni C-Mac ja IXS ovat kutakuinkin yhtä turvalliset, vaikka toinen on yli 2x halvempi?

50e = http://www.msplanet.sk/images/G-mac%20costa.jpg

130e = http://www.viktormotosport.hr/assets....M33.jpg

(Kuvasta poiketen Motonetin Costa on kokonaan mattapintainen, ilman mitään tarroja tai kuvioita.)
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=38-2303

Edit: Jostain syystä tuo Motonetin suoralinkkaus ei nyt vaan näemmä toimi, mutta jos kiinnostaa niin Costa hakusanalla löytyy.

...Vanhan sanonnan mukaan: sadan euron päähän, sadan euron kypärä.
Minusta tuo sanonta on hevonkukkua, koska eihän päätään voi hinnoitella. Tuskin vaikkapa tonnin kypärällä ajava hinnoittelee päätään tonnin hintaiseksi. Sanonnan mukaan maailman kallein kypäräkään ei olisi riittävän kallis. Ehkä koko sanonta onkin peräisin joltain moottoripyörävastaiselta henkilöltä, ja rivien välissä on hänen tarkoittamansa "totuus" koko lajista.

Näin varmaan on, mutta maallikon ajatusmaailmassa kuvittelisin, että kypärän painollakin olisi onnettomuustilanteessa suuri merkitys. Tossa on tullut käytettyä niin 1000 gramman marushinia kuin 1850 gramman nolania ja ero on melkoinen jos vaikka äkkipysähdystä niskojenkin suhteen ajattelee. Hic-arvo ei varmaan huomioi lainkaan tätä seikkaa ?

Tilane jossa pää retkahtaa yllättävästi tai vähemmän yllättävästi johonkin suuntaan potan painolla on varmaan suurikin merkitys. Kokeile vaikka yksinkertaisella testillä laittamalla vaikka vajaa kaksi kg painava kuuppa päähän ja pyydä kaveriasi napauttamaan kämmenpohjalla otsikkoon, ja uusi testi kevyellä kypärällä. Eron huomaa hyvin. Sitten kun joku torppaa kotilolla liikennevaloissa hanuriin niin se muutama sata grammaa rasittaa niskaa aikalailla. Kypäostoksilla ollessani myyjä kertoi, että monet ostavat liian väljiä kypäriä eivätkä huomio sitä, että kypärä muotoutuu eikä tunnu niin tiukalta enää kun sillä on ajeltu jonnin verran (itsekin siihen sortunut ja ilman kypärähuppua pyöri melkein ympäri vaikka kaupassa oli niin mukava..).

Back