Yleisellä tasolla E-sääntö on standardi kypärän ominaisuuksista. Laki siis edellyttää kypärän täyttävän tietyt vähimmäisvaatimukset, jotka on määritelty kyseissä säännössä. Ei muuten kannata ihmetellä, jos et löytänyt kaipaamaasi paperia. Englannin liikenneministeriön mukaan "Currently there is no official consolidated version ECE 22.05".
Mutta ehkä aluksi pari sanaa tuotteiden merkinnöistä yleensä.
E-säännöt ja merkinnät viittaavat YK:n alaiseen Euroopan talouskomissioon (Economic Comission for Europe - en tiedä mikä on virallinen käännös), joka on laatinut erilaisia säännöstöjä mm. tieliikenteeseen ja josta järjestönä saa lisätietoa osoitteesta
http://www.unece.org/. Mikäli tuotteessa on E-merkintä, se täyttää asiaan liittyvän ECE:n säännön tai muut vaatimukset. E-merkintää ei kuitenkaan pidä sekoittaa EU:n hyväksymismerkintään eli CE-tunnukseen, jonka tarkoitus on edistää tavaroiden vapaata liikkumista osoittamalla, että tuote täyttää riittävät terveydelle ja turvallisuudelle asetetut vaatimukset - ECE:llä ei taas ole mitään tekemistä tämän jutun kanssa. Koska molemmilla, ECE:llä ja EU:lla, on kuitenkin moottoripyöriin liittyviä sääntöja ja standardeja, sekaannus on ymmärrettävä. Itsellänikin on E-hyväksytty kypärä ja CE-hyväksytty ajotakki.
E-merkintöjen osalta numero E:n perässä ei puolestaan viittaa itse standardiin, vaan siihen maahan jossa tuoteelle on annettu hyväksyntä standardinmukaisuudesta. Niinpä esimerkiksi E1 on Saksassa, E2 Ranskassa ja E3 Italiassa hyväksytty tuote. Suomen E-numero on muuten 17, jos se jotain kiinnostaa.
E-merkinnän osalta läpäisty standardi puolestaan käy ilmi numerosarjasta (hyväksyntänumero), joka on E-merkin yhteydessä. Numerosarjan 2 ensimmäistä numeroa kertovat minkä standardin version kypärä on läpäissyt. Esimerkiksi oman hattuni, Shoein Z-Onen, ensimmäiset numerot ovat 05, joten kypärä täyttää version 05 vaatimukset.
Kypärien osalta R22 säännöstö on tällä hetkellä versiossa 05, eli tieliikennelain edellyttämä 04 on sikäli vanhempi versio eikä niin kattava kuin uudempi 05 versio.
Uudella ja vanhalla säännöllä on itseasiassa paljon eroa ja olin aika yllättynyt, kun huomasin asetuksen 1250/ 2002 15 §:n todellakin edellyttävän vain säännön 04, eikä 05 täyttämistä. Merkittävimmät erot säännöissä ovat siinä, ettei 04 vaatimukset täyttävän umpikypärän kasvosuojan iskunvaimennusta ole säännön puitteissa testattu. Sama pätee kypärän pysymiseen päässä kaaduttaessa, sillä 04:ssä ei testata rullautuuko kypärä päästä nykäyksen voimasta. Uudemmassa 05:ssä puolestaan edellytetään sekä kasvosuojan iskunvaimennuksen testaamista ja "päässäpysymiskoetta". Käytännössä tämä tarkoittanee sitä, että lain vaatiman kypärän ei tarvitse täyttää kummankaan em. asian osalta mitään erityisempiä vaatimuksia.
Itse testien osalta lisätietoa saa ensihätään Shoein Euroopan sivuilta, eli osoitteesta
http://www.shoei-europe.com/en/ (Homma on toteutettu Flashilla, joten en ainakaan heti keksinyt miten saisin linkin, joten tässä ohjeet) Heti pääsivulla on Shoei Safety Concept-nappula, jonka takaa löytyy erilaisia lisävalintoja. Yksi valinnoista on PDF downloadaukset, josta saa sitten asiaa enemmän käsittelevän 16-sivuisen kirjasen.
Säännön R22/05 perusjutut ovat testauksen osalta nämä:
- Kypärä pudotetaan neljässä eri asennossa (iskut tulevat edestä, sivulta, takaa ja päälaelta + umpikypärät kasvosuojus edellä) kahdelle eri alasimelle, joista toinen simuloi tasaista tietä ja toinen kanttikiveä.
- Kypärän pudotuskorkeus on 287 senttiä ja osumanopeus on 7,5 metriä sekunissa.
- Pudotettaessa kypärässä on kiihtyvyyden mittaava tekopää, jonka antamien arvojen perusteella lasketaan ns. HIC-arvo, jonka raja-arvojen puitteissa kypärän on pysyttävä (kaava vaikutti aika monimutkaiselta eikä sitä voine kirjoittaa tavallisilla merkeillä, sitä mihin HIC-arvojen rajat on asetettu ja millä perusteella, en saannut selville).
- Mikäli kyseessä on umpikypärä, perustestien lisäksi testataan myös kasvosuojuksen kestävyys ja iskunvaimennus nopeudella 5,5 metriä sekunissa (Tätä testiä ei tehty vanhemman säännön puitteissa).
- Iskukokeiden lisäksi kypärästä mitataan sen kiinnitysnauhan kestävyys jatkuvassa vedossa ja nykäyksessä.
- Nykäys ei saa venyttää kiinnitysnauhaa enempää kuin 35 mm.
- Jatkuva veto ei saa venyttää nauhaa enempää kuin 25 mm.
- Edellisten lisäksi kypärän on läpäistävä "päässäpysymiskoe", eli kypärä ei saa rullaantua nykäyksen voimasta pois päästä, vaan sallittu liikkumisvara on 30 mm (oletettavasti mm, yksikkö puuttui kirjasesta). (Tätäkään testiä ei tehty vanhemman säännön puitteissa).
Viranomaispapereista lyhyesti katsomalla selvisi sitten mm. seuraavia juttuja:
- Valmistajan on toimitettava testeihin 20 kypärää eri kokoisina, jos kuorikoot vaihtelevat.
- Kiinnitysnauhan on oltava vähintään 20 mm leveä.
- Kiinnitysnauhassa ei saa olla "leukakuppia".
- Nauhan irrottamiseen tarvittavan systeemin on oltava punainen ja muu osa nauhasta ei saa olla punainen.
- Kypärän on kestettävä erilaisia kemiallisia rasitteita, joita koskevat testit tehdään ennen iskukokeita.
- Kypärän on kestettävä erikseen säädetyt kokeet kuumuudelle, kylmyydelle, ultraviolettisäteilylle ja kosteudelle.
- Iskukokeeseen menevä kypärä on ensin käynyt läpi kemialliset ja ympäristöä koskevat testit.
- Nauhan on kestettävä myös hankautumista, jonka jälkeen nauhasta mitataan vielä nykäisykestävyys.
- Pikalukkojen on kestettävä avautumatta 100 N:n paine 100 mm:llä levyllä.
- Kypärässä on oltava tarra, jossa kypärän paino on ilmoitettu 50 g:n tarkkuudella.
- Painoa laskettaessa siinä on huomioitava kaikki kypärän myyntipakkauksessa mukana olevat varusteet kuten visiirit ja hengitysilmanohjaimet.
- Visiireissä on oltava erillinen maininta tai auringon näköinen symboli, jos niitä ei ole tarkoitettu käytettäväksi pimeässä.
- Mikäli kypärässä on leukaosa, jota ei ole tarkoitettu suojaamaan iskulta, on kypärään lisättävä tätä koskeva maininta tai merkki.
- Täysin avattu visiiri ei saa miltään osin jäädä käyttäjän näkökenttään niin, että se häiritsisi sivulle näkemistä.
- Visiiri ei saa väriltään olla sellainen, että se vaikeuttaisi liikennemerkkien värien erottamista (tästäkin on oma standardinsa).
- Ennen myyntiluvan saamista kypärän ensimmäisestä valmistuserästä on toimitettava testattavaksi vielä 40-60 (vähiten yhden koon avokypärästä, eniten usean kuorikoon umpikypärästä) satunnaisesti valittua kypärää.
- Valmistajan on säilytettävä kaikki omat testaustuloksensa 10 vuotta testiensä jälkeen.
- Kypärät on jaettava enintään 3200 yksikön valmistuseriin, joita valmistajan on itse testattava ja varmistettava näin tuotannon tasalaatuisuus.
- Mikäli valmistuserän testikypäristä kaksi ei täytä standardia, valmistuserä on hylättävä.
- Mikäli viidestä peräkkäisestä valmistuserästä kaksi on hylätty, valmistaja on velvollinen aloittamaan tehostetun laadunvalvonnan.
Nuo niinkuin yleisesti. Kypärän merkintöjen osalta R22/05 edellyttää vielä seuraavia merkintöjä kypärään (kulumista kestävällä merkintätavalla) ja lisätietoja myyntipakkaukseen:
- Valmistajan tuotemerkki
- Kokomerkintä
- Mikäli kypärän kasvosuoja ei ole tarkoitettu suojaamaan iskuilta, maininta (tai sisällöllisesti vastaava): "Does not protect chin from impacts" tai tätä koskeva symboli (rasti leukaosan päällä).
- E-merkki ja sen perässä numero, joka ilmaisee hyväksynnän myöntäneen maan.
- Hyväksyntänumero, jonka kaksi ensimmäistä numeroa kertovat läpäistyn standardin version.
- Hyväksyntänumeron perässä kirjain J, P tai NP, jotka tarkoittavat seuraavaa:
a) J = ei kasvosuojaa, ts. avokypärä
b) P = iskuilta suojaava kasvosuoja
c) NP = kasvosuoja joka ei suojaa iskuilta
- Seuraava (tai sisällöllisesti vastaava) maininta: "For adequate protection, this helmet must fit closely and be securely attached. Any helmet that has sustained a violent impact should be replaced."
- Lisäksi iskuilta suojaamattomassa kasvosuojassa maininta "does not protect chin from impacts."
- Mikäli kypärä ei kestä maalaamista tai tarroja - tai kypärä voi niistä vahingoittua - maininta: "'WARNING'- Do not apply paint, stickers, petrol or other solvents to this helmet".
- Merkintä kypärän painosta.
- Maininta kypärään sopivista visiireistä.
Toivottavasti tämä nyt vähän avasi standardien ja erilaisten leimojen syvempää olemusta, eli tuollaista asiaa sieltä löytyy. Ainakin vaikuttaisi siltä, että standardointi on aidosti viety pitkälle ja mietitty monelta kantilta.