Kysymys kaarreajosta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jane
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jane

New member
Viime kesänä tuli ensi kertaa käytyä Ahveniston radalla ja siitä on jäänyt mietityttämään mutkassa tapahtuva takarenkaan luisto.... tai siis takarengas tuntui pikkusen luistavan, siis puhutaan senteistä ja sellaisesta portaattaisista nytkähdyksistä. Ei mitään speedwaytä ;-) Ja sen verran lisätietona ettei pyörä voinut olla kovinkaan kallellaan kun en taida sellaisia taitoja eli ei oltu lähelläkään äärirajoja. Takarenkaanan Dunlop D220. Onko tuo ihan normaalia käyttäytymistä vai olikohan jo lähellä sivuluisua?

Toinen mietintä liittyy juurikin kaarreajoon, eli miten pyörän päällä pitäisi oikeaoppisesti olla eli pitääkö pyrkiä itse sinne sisäkaarteen puolelle jotta pyörä olisi pystymmässä? Vai tuleeko tuollaiset hienoudet vasta sitten kun osataan jo ajolinjat ja vauhtia enemmän kaarteessa? Olisi vaan niin hienoa jos osaisi kallistaa pyörää ja kaarreajo menisi sulavasti. Eka rata-ajokokemus oli sellainen että välillä ajoi mutkaan omasta mielestä liian lujaa ja sitten kaarteessa piti alkaa hiljentämään ja sen jälkeen se mutka menikin ihan pipariksi.

Että oliskos antaa vinkkejä noihin juttuihin?
 
Mulla oli tuossa SV:ssä ensiasennusrenkaana juuri nuo samat Dunlopit, eikä voi kovin montaa positiivistä asiaa noista renkaista mainita. Varsinkin märällä lämpötilan ollessa alle kymmenessä asteessa mulla lipsui välillä etunen ja välillä takarengas. Ajettavuus ja tuntuma tiehen parani aivan älyttömästi, kun sain alle Michelinin Pilot Road II:set...
 
Lähtisin sitä painonsiirtoa treenaamaan ehdottomasti ennen kuin vauhdin nostamista mutkissa.. Jos istut keskellä mopoa ja yrität liian kovaa mutkaan niin saattaa kaatuminen olla lähellä. Kanttausvaratkin loppuvat moposta äkkiä.
Avasitko kaasun kokonaan auki kun läksit kurvista? En muista minun touringrenkailla (diablo strada & pilot road 2) ja 100 hepalla renkaan lipsuneen koskaan mutkasta lähtiessä
 
Otitko vauhtia koulutusryhmästä vai suoraan radalle ?

Ellet ollut koulutusryhmässä niin suosittelisin sitä lämpimästi. Mm. painonsiirtoon/katseenkäyttöön liittyviä asioita käsitellään siellä. Ja kyse tietysti Org:n tapahtumista....
 
Juu, samanlaisia lipsumisia on ollut märällä kelillä mutta pystyssä on onneks vielä pysytty. Noh, tuo rengasasia selvinnee kun talvella tuli ostettua uusi takakummi Metzeller ME-Z6. Tiedä sitten onko yhtään parempi radalla mutta sen näkee kun kokeilee.
 
Juu, samanlaisia lipsumisia on ollut märällä kelillä mutta pystyssä on onneks vielä pysytty. Noh, tuo rengasasia selvinnee kun talvella tuli ostettua uusi takakummi Metzeller ME-Z6. Tiedä sitten onko yhtään parempi radalla mutta sen näkee kun kokeilee.
Suosittelen rata-ajoon jotain vähän pehmeämpää kumia. Esim Pirellin corsa3, misukan pilotpower tai vaikka contin sport-attack, josta itsellä hyviä kokemuksia viime kaudelta. On paljon rennompaa ajella, kun voi luottaa renkaisiin ja keskittyä olennaiseen. Toki nuokin kumit riittää joksikin aikaa, mutta kun vauhdit ja kaarrenopudet kasvavat, niin alkaa ominaisuudet kumista loppua. Viime elokuun kemoran keikallahan edelläni ajanut herrasmies kaatui juurikin pidon loppumisen vuoksi, joka johtui tod.näk. väärästä rengasvalinnasta. Onneksi sain väistettyä hiekalle ja vasta siellä voltteja kerien..
cool.gif


Edit: Ratahan oli tuolloin osittain märkä ja onnettomuus oli monen tekijän summa, mutta samasta kohtaa ajelin aiemmalla kierroksella paljon kovempaa ongelmitta. Silloin omassa kilvellisessä pyörässä oli contin renkaat alla (sport-attack).
 
Juu, samanlaisia lipsumisia on ollut märällä kelillä mutta pystyssä on onneks vielä pysytty. Noh, tuo rengasasia selvinnee kun talvella tuli ostettua uusi takakummi Metzeller ME-Z6. Tiedä sitten onko yhtään parempi radalla mutta sen näkee kun kokeilee.
Suosittelen rata-ajoon jotain vähän pehmeämpää kumia. Esim Pirellin corsa3, misukan pilotpower tai vaikka contin sport-attack, josta itsellä hyviä kokemuksia viime kaudelta. On paljon rennompaa ajella, kun voi luottaa renkaisiin ja keskittyä olennaiseen. Toki nuokin kumit riittää joksikin aikaa, mutta kun vauhdit ja kaarrenopudet kasvavat, niin alkaa ominaisuudet kumista loppua. Viime elokuun kemoran keikallahan edelläni ajanut herrasmies kaatui juurikin pidon loppumisen vuoksi, joka johtui tod.näk. väärästä rengasvalinnasta. Onneksi sain väistettyä hiekalle ja vasta siellä voltteja kerien.
Pilot powerilla pitää jo olla aika Rossi että toimii, SDllä lipsui kovin kun on kylmää ja märkää...
NIM: hiekka lentää
smile_org.gif

Corsa ja corsa 3 on helpoimpia kuivalla ja märällä mitä olen ajanut...
 
Muista sitten Z6:n kanssa, että se on todella liukas kylmänä ja viileällä kelillä muutoinkin. Vähintään 3 kierrosta lämmittelyä ennen reilumpaa kallistusta. Z6:llä voi kyllä lasketella polvi maassa hyvinkin kohtuullista kyytiä(Orgin nopeen ryhmän keskivauhtia) kun olosuhteet ovat kunnossa ja kumi lämmin. Metzin renkaan luisto alkaa kivan pehmeästi.

t. Hanski, ratakuumeessa
inlove.gif
 
Juu, samanlaisia lipsumisia on ollut märällä kelillä mutta pystyssä on onneks vielä pysytty. Noh, tuo rengasasia selvinnee kun talvella tuli ostettua uusi takakummi Metzeller ME-Z6. Tiedä sitten onko yhtään parempi radalla mutta sen näkee kun kokeilee.
Suosittelen rata-ajoon jotain vähän pehmeämpää kumia. Esim Pirellin corsa3, misukan pilotpower tai vaikka contin sport-attack, josta itsellä hyviä kokemuksia viime kaudelta.
Mites nuo ehdotetut pehmeäkumiset sitten sietää matka-ajoa / peruskäyttöä, eli tiheneekö vaihtoväli kauheesti? Mietin vaan kun eniten kilometrejä tulee kuitenkin muualla kun radalla.

Tolla Dunlop D220 takarenkaalla ajelin 12tkm ennenkun piti vaihtaa (profiili muuttui niin kulmikkaaksi että tuntui jo mutkissa).
 
Juu, samanlaisia lipsumisia on ollut märällä kelillä mutta pystyssä on onneks vielä pysytty. Noh, tuo rengasasia selvinnee kun talvella tuli ostettua uusi takakummi Metzeller ME-Z6. Tiedä sitten onko yhtään parempi radalla mutta sen näkee kun kokeilee.
Suosittelen rata-ajoon jotain vähän pehmeämpää kumia. Esim Pirellin corsa3, misukan pilotpower tai vaikka contin sport-attack, josta itsellä hyviä kokemuksia viime kaudelta. On paljon rennompaa ajella, kun voi luottaa renkaisiin ja keskittyä olennaiseen. Toki nuokin kumit riittää joksikin aikaa, mutta kun vauhdit ja kaarrenopudet kasvavat, niin alkaa ominaisuudet kumista loppua. Viime elokuun kemoran keikallahan edelläni ajanut herrasmies kaatui juurikin pidon loppumisen vuoksi, joka johtui tod.näk. väärästä rengasvalinnasta. Onneksi sain väistettyä hiekalle ja vasta siellä voltteja kerien.
Pilot powerilla pitää jo olla aika Rossi että toimii, SDllä lipsui kovin kun on kylmää ja märkää...
NIM: hiekka lentää
smile_org.gif

Corsa ja corsa 3 on helpoimpia kuivalla ja märällä mitä olen ajanut...
Mulla myös hyviä kokemuksia pirellin diablo corsasta märällä. Muutenkin kelpo kumi kaikkeen ajoon, kuten myös tuo contin sport-attack. Molemmat lämpenee melko nopeasti ja ominaisuuksin nähden kestävät ihan kohtalaisesti kulutustakin.
 
Muista sitten Z6:n kanssa, että se on todella liukas kylmänä ja viileällä kelillä muutoinkin. Vähintään 3 kierrosta lämmittelyä ennen reilumpaa kallistusta. Z6:llä voi kyllä lasketella polvi maassa hyvinkin kohtuullista kyytiä(Orgin nopeen ryhmän keskivauhtia) kun olosuhteet ovat kunnossa ja kumi lämmin. Metzin renkaan luisto alkaa kivan pehmeästi.

t. Hanski, ratakuumeessa  
inlove.gif
Muistaakseni edelläni ajaneella oli juuri nuo z6:set alla ja keli tosiaankin oli viileä.
 
Kyllähän pehmeämmät kumit nopeemmin kuluu, mutta jos ratailua kertyy vain muutamia ratapäiviä, voisin suositella ratakettujen reunoilta kohtuudella kuluttamia katulaillisia ratakumeja. Pito on hyvin lähellä uutta, mutta hinta kolmanneksen tienoilla tuollaisella 20-30 kierrosta ajetulla setillä. Aina ystävälliset rataharrastajat laittavat kumit vielä kaupan kunniaksi vanteelle ja tasapainoonkin samaan hintaan. Kilsoja kadulla edessä kenties 5000 ja ratapäiviä voi hitaammissa ryhmissä ajella helposti 3-4.

Noita eak-liivipäiviä jo liki 50 tahkonneena voin sanoa, että yli puolet kaadoista tulee kylmillä renkailla kahden ensimmäisen kierroksen aikana ja ilman renkaanlämmittimiä.

Hanski
 
Tolla Dunlop D220 takarenkaalla ajelin 12tkm ennenkun piti vaihtaa (profiili muuttui niin kulmikkaaksi että tuntui jo mutkissa).
Dunlop D220:t ovat erittäin liukkaat renkaat. Mulla kesti 6tkm ja etu ja takarengas oli molemmat sivuilta loppu ja ratakilometrejä noissa oli 0km takana.. Saman 6tkm kestää joka renkaat, mutta pilot powerit itse laitan alle, ne senään pitää!
 
Juu, samanlaisia lipsumisia on ollut märällä kelillä mutta pystyssä on onneks vielä pysytty. Noh, tuo rengasasia selvinnee kun talvella tuli ostettua uusi takakummi Metzeller ME-Z6. Tiedä sitten onko yhtään parempi radalla mutta sen näkee kun kokeilee.
Noilla z6:lla menee reippaasti polvi maassa je ne kertovat hyvin milloin alkaa pito olla loppumassa. Itse niillä kävin ensimmäisenä kesänä useasti radalla ja pidin niistä aloittelijana. Voin hyvin suositella niitä aloittelijalle tai kokeneemmallekkin jolla on pyörälle muutakin käyttöä kuin maksimaalisen pidon tarve. Metukoilla pito riittäisi noin 60-70 prosentille radalla kävijöistä.

Koulutusta rata ajoon suosittelen lämpimästi. On aivan eri kun joku kokeneempi neuvoo nähdessä ajoasi kuin, yrittää selvittää minkälaista se on.

Rentous on tärkeää älä turhaa purista. Liikuta päätäsi sisäpuolen peilin suuntaan ja ota ne peilit pois ajon ajaksi, ne kun ovat tiellä asennon ollessa oikea. Pyllyä sisäkurviin ja polvea ulos. Asennon kanssa ei tarvitse mielestäni kiirehtiä, sitä on hyvä alkaa opettelemaan alusta asti, mutta pikkuhiljaa se paranee. Kuvat helpottavat itseäsi hahmottamaan loppupeleissä kuinka paljon se asento on oikeasta.

Oikeat linjat ajossa on hyvä opetella, pyydä varikolta jotain näyttämään.

Harjoittele myös jarruttomasti, se lisää kaarre nopeutta.
 
Juu, samanlaisia lipsumisia on ollut märällä kelillä mutta pystyssä on onneks vielä pysytty. Noh, tuo rengasasia selvinnee kun talvella tuli ostettua uusi takakummi Metzeller ME-Z6. Tiedä sitten onko yhtään parempi radalla mutta sen näkee kun kokeilee.
Noilla z6:lla menee reippaasti polvi maassa je ne kertovat hyvin milloin alkaa pito olla loppumassa. Itse niillä kävin ensimmäisenä kesänä useasti radalla ja pidin niistä aloittelijana. Voin hyvin suositella niitä aloittelijalle tai kokeneemmallekkin jolla on pyörälle muutakin käyttöä kuin maksimaalisen pidon tarve. Metukoilla pito riittäisi noin 60-70 prosentille radalla kävijöistä.

Koulutusta rata ajoon suosittelen lämpimästi. On aivan eri kun joku kokeneempi neuvoo nähdessä ajoasi kuin, yrittää selvittää minkälaista se on.

Rentous on tärkeää älä turhaa purista. Liikuta päätäsi sisäpuolen peilin suuntaan ja ota ne peilit pois ajon ajaksi, ne kun ovat tiellä asennon ollessa oikea. Pyllyä sisäkurviin ja polvea ulos. Asennon kanssa ei tarvitse mielestäni kiirehtiä, sitä on hyvä alkaa opettelemaan alusta asti, mutta pikkuhiljaa se paranee. Kuvat helpottavat itseäsi hahmottamaan loppupeleissä kuinka paljon se asento on oikeasta.

Oikeat linjat ajossa on hyvä opetella, pyydä varikolta jotain näyttämään.

Harjoittele myös jarruttomasti, se lisää kaarre nopeutta.
Lainaa:Rentous on tärkeää älä turhaa purista... Paskanmarjat perseellä pitää puristaa... Kysy vaikka Vormistolta...
(sori pari kaljaa liikaa)
 
Noilla z6:lla menee reippaasti polvi maassa je ne kertovat hyvin milloin alkaa pito olla loppumassa. Itse niillä kävin ensimmäisenä kesänä useasti radalla ja pidin niistä aloittelijana. Voin hyvin suositella niitä aloittelijalle tai kokeneemmallekkin jolla on pyörälle muutakin käyttöä kuin maksimaalisen pidon tarve. Metukoilla pito riittäisi noin 60-70 prosentille radalla kävijöistä.
Tämä on mukava kuulla. Ostin gixxeriin Z6 integraalit, koska budjetti on rajallinen ja toisekseen ajattelin ettei se vauhti radalla ole renkaista kiinni  
wink.gif
Loppukesästä pääsin ajamaan ensimmäistä kertaa radalla. Silloin oli takarenkaana Diablo Dragon Supercorsa ja tuskin tulen huomaamaan eroa Mesukkaan. Tulevia ratapäiviä odotellessa  
062802moto_prv.gif
 
Jos ajo on pääasiassa katu-ajoa ja satunnaisia ratailuja kohtuullisella nopeudella, niin annan ääneni kokemuksen perusteella Pirellin Corsa 3:lle. Itselläni se riitti mukavasti keskiryhmän vauhteihin. Sitten vauhti alkoi hiljalleen kasvamaan ja renkaan profiili loppui kesken aiheuttaen pientä lipsumista ja luoton katoamista.

Vaihdettuani BT002:iin ongelmat loppuivat ja vauhtikin parani välittömästi. Samalla siirryin myös uudelle tasolle rengasbudjetin kanssa, pito kun vaatii pehmeämpää kumia ja se taas kuluttaa rengasta varsin nopeasti.

Ota myös vaari näistä muista vinkeistä ja hakeudu koulutusryhmään tai kysy rohkeasti vinkkejä kokeneemmilta kuskeilta. Se on paras tapa kehittää omaa ajoaan.

//Andy
 
Mulla myös hyviä kokemuksia pirellin diablo corsasta märällä. Muutenkin kelpo kumi kaikkeen ajoon, kuten myös tuo contin sport-attack. Molemmat lämpenee melko nopeasti ja ominaisuuksin nähden kestävät ihan kohtalaisesti kulutustakin.
Juu ja mulla taas päinvastaiset Corsa 3 - kokemukset, jotenkin tuntui että ilmankosteusmittari hieman värähtää ja jopa lipsutaan joka puolella. Lipsui sitten turhan paljon viimeisellä org-ratapäivällä.

Kannattaa kuitenkin huomioida että 1) en tiedä mitään ja 2) en osaa mitään, ennen kuin tekee liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Ja osien summahan tuo rengasvalintakin jossain määrin on.

Niin ja moro vaan Hapa, vai vaihtui Trumppa Kawaan, onpa hauska nähdä tämän vuoden vauhti
cool.gif
 
Viime kesänä tuli ensi kertaa käytyä Ahveniston radalla ja siitä on jäänyt mietityttämään mutkassa tapahtuva takarenkaan luisto.... tai siis takarengas tuntui pikkusen luistavan, siis puhutaan senteistä ja sellaisesta portaattaisista nytkähdyksistä. Ei mitään speedwaytä ;-)
Sää: Lämmin kylmä? Pilvinen aurinkoinen?
Rengaspaineet: Normi katupaineet?
sanoi:
Ja sen verran lisätietona ettei pyörä voinut olla kovinkaan kallellaan kun en taida sellaisia taitoja eli ei oltu lähelläkään äärirajoja.
Tai sitten nimenomaan siitä johtuen mopo oli lähes nurin ja kuski pystyssä, hyvin tyypillinen näky varsinkin hitaassa ryhmässä, eikä harvinainen näky edes keskiryhmässä.
sanoi:
Takarenkaanan Dunlop D220. Onko tuo ihan normaalia käyttäytymistä vai olikohan jo lähellä sivuluisua?
Toi lipsuminen nimenomaan on merkki siitä että luiston raja on lähellä.
sanoi:
Toinen mietintä liittyy juurikin kaarreajoon, eli miten pyörän päällä pitäisi oikeaoppisesti olla eli pitääkö pyrkiä itse sinne sisäkaarteen puolelle jotta pyörä olisi pystymmässä?
Alottelijoilla tyypillinen ongelma on se että kun haluaa mennä lujempaa, niin mopo painetaan mutkaan kylelleen ja kuski ite istuu pystysuorassa, eli kurvin aikana "väärällä" puolella mopoa.
Ja sitten jos siitä lähtee opettelemaan neuvolla "siirrä puoli pakaraa" sisäkurviinpäin, niin hyvin suurella todennäköisyydellä päästään tilanteeseen jossa mopo todellakin on nurin.
sanoi:
Vai tuleeko tuollaiset hienoudet vasta sitten kun osataan jo ajolinjat ja vauhtia enemmän kaarteessa?
Kaikki kannattaa opetella askel askeleelta jos silloin kun on vauhti on hiljainen.
Koska se ajotyyli jää siinä ajaessa selkärankaan, ja siitä on hyvin vaikea päästä eroon/ muuttaa sitä.
sanoi:
Olisi vaan niin hienoa jos osaisi kallistaa pyörää ja kaarreajo menisi sulavasti.
Eka rata-ajokokemus oli sellainen että välillä ajoi mutkaan omasta mielestä liian lujaa ja sitten kaarteessa piti alkaa hiljentämään ja sen jälkeen se mutka menikin ihan pipariksi.
Alota ajamalla ilman jarruja, käytä vain yhtä tai kahta vaihdetta koko ratakierroksella, ja käytä koneen koko kierrosaluetta, varsinkin yläkerroksiakin.

Moni tekee sen "virheen" että ajaa samalla tyylillä kuin kadulla, eli käyttää vain kapeaa keskialuetta moottorista, joka taas johtaa siihen että mopo ei kiihdy mihinkään, ja joutuu jatkuvasti räpläämään vaihteita, ja moottorijarrussa ei ole mitään tehoa, joten joutuu käyttämään jarrua, ja kun mopo ei kiihtynyt mihinkään, niin just sit ku sai kelattuu siihen mopoon vauhtii nii onki jo seuraavan mutkan sisääntulossa, eli se mutka tulee silmille, ja on fiilis ett ajaa liian lujaa siihen, koska ei oo ehiny valmistautuu siihen mutkaan, ku kaikki keskittyminen meni siihen edeltävään kiihdytykseen ja sen jälkeiseen kammojarruun.

Ja kun sählää koko päivän samalla tekniikalla radalla, niin mitään kehitystä ei tapahdu, ja kun silti haluais päästä lujempaa, niin ajaa lujempaa niihin mutkiin, ja työntää mopoo nurin niihin mutkiin, ja kun vetää oikein eniten täysii, niin siin vaiheessa mopo onkin jo ihan oikeesti nurin, ja liukuu kylellään turva-alueelle.

Pidä se persees aluks siinä penkissä ihan normaalisti keskellä, älä lähde siirtämään persettä sisäkurviin, ts älä liity "kylki eeltä surffaajien" klubiin. Josta sattui löytymään hauska wanha kuva:
http://www.mp-foorumi.com/kuvat/julkinen/alastaro/20020721/005.jpg
Siin on kolme aika tyylikästä kylki eeltä surffaajaa. Kuskit tulossa kohti kameraa, mut mopot/rata on menossa jonnekkin aivan ihan muualle. Johtuu yksinkertasesti siitä että perse on tiputettu sisämutkaan, mut yläkroppa unohettu täysin, joten lopputuloksena on kaikennäkösii vääntyneitä ajoasentoja joissa selkä on enemmän ja vähemmän mutkalla/kiertyneenä johonkin suuntaan, ja kuski katselee ajolinjaa olkapäänsä yli.

Ja tossa hyvä esimerkki "Ei näin!"
http://www.ip.fi/~scuuba....01.html
Kuski on mielestään pystyssä, onhan se joo tosiaankin pystyssä, mut mopo on nurin (kahen viikon päästä tosta kuvasta se ihan oikeesti oli nurin.)

Eli mitä sit kannattaa alottelijan tehdä?
Katse ohjaa mopoa, katse mahdollisimman pitkälle rataa eteenpäin, eli katse ylös siitä asfaltista.
Jarrutuksessa; älä tuijota sitä radan pätkää siinä edessäsi, vaan katso mahdollisimman pitkälle siihen mutkaan mihin jarrutuksen jälkeen pitää se mopo taivuttaa.
Mutkassa: älä tuijota sitä mutkaa siinä edessäsi, vaan katso mahdollisimman pitkälle siihen seuraavalle suoralle mikä avautuu mutkan jälkeen.

Ajoasennosta:
Älä käännä pelkästään silmiäsi sinne mutkaan, vaan käännä koko pää sinne, ja pään perässä hartialinja kääntyy ja "aukee" sinne, ja hartioiden perässä "rintamasuunta"/kroppa mutkaa kohti. Ja samaan aikaan kun "aukaiset" katseen/kropan sinne mutkaan, niin paina päätä/kroppaa alas ja sinne mutkan suuntaan, eli tyyliin pää kohti mopon peiliä/ leuka kohti hanskaa.

Älä pidä painoa käsillä, vaan ota tuki kropasta, kädet rentona.

Eli katse menee edeltä, kroppa perästä, ja mopo vasta viimesenä.
(vs toi kylkisurffariklubi missä mopo menee edeltä ja muut perästä...)

Jos haluut ajaa mutkassa kovempaa, niin sitä enemmän työnnät päätä/kroppaa sinne mutkan suuntaan, koska se siirtää painopistettä sisämutkan suuntaan, ja "pakottaa" sinut lisäämään kaasua/vauhtia.
Älä siis tee niin päin että ensin lisäät kaasua/vauhtia, jolloin "paniikisssa" työnnät mopoa vastaohjauksella nurin sinne mutkaan, kropan jäädessä pystyyn.

Sitten kun olet oppinut menemään katse/pää/kroppa edeltä niihin mutkiin, niin ota se perse mukaan hommiin. Tosin siinä vaiheessa kannattaa olla polvipaloilla varustetut nahkavehkeet, koska mitä enemmän käytät mutkassa koko kroppaa ("roikut"), niin sitä enemmän sulla on mopo pystyssä, ja sitä nopeemmin sulla on polvi tontissa, ja se ei tarvitse edes kovin kummoista mopon kallistuskulmaa.

Eli sitten ennen mutkaa siirrä persettä pakaran verran sisämutkaan (tosin siirron määrä on ihan kiinni siitä mikä tuntuu luontevalta), edelleen paina pää sinne minne aiemminkin, hartiat, kroppa, ja nyt myös lantio/ reisi "aukeaa" mutkaan, eli polvi tulee käyttöön.
Ulkomutkan puoleinen reisi ottaa tuen tankista, ja ulkojalkaterä siirtyy jalkatapilla siten että jalkatappi on lähempänä kantapäätä ja jalkaterä kiertyy ulospäin, ja kantapäällä tuki jalkatapin "heel plate"sta. Eli otetaessa perse hommiin mukaan jalkateriä joutuu hieman siirtelemään aina mutkaan tullessa/ulostullessa.



Ja sitten lopuksi vielä viikon Lottokuponki:
Apparalla on vissiin vähä muita ratoja liukaampi asfaltti, keli oli viilee ja pilvinen joten rengas ei lämpee helposti, rengapainetta oli liikaa jolloin regas ei lämpene juuri ollenkaan/ eikä myöskään poimi pinnan epätasaisuuksia vaan "pompottaa", rengas on enemmän tourikinakki joten "liian" kova seos ratakäyttöön/ pitoa ei vain ole vaikka mitä tekis mutta kulutuskestävyyttä on, kuski ajo mielestään pystyssä mut alottelijan tyypillisestä ajoasennosta johtuen mopo oli "nurin" joten jousituskaan ei juurikaan päässyt ottamaan pinnan epätasaisuuksia vastaan vaan rengas pomppii irti pinnasta.

Joten kaiken kaikkiaan erittäin otollinen tapaus perinteiselle hitaan ryhmän kaadolle mutkassa hiljasesta vauhista(?).
 
Juu, samanlaisia lipsumisia on ollut märällä kelillä mutta pystyssä on onneks vielä pysytty. Noh, tuo rengasasia selvinnee kun talvella tuli ostettua uusi takakummi Metzeller ME-Z6. Tiedä sitten onko yhtään parempi radalla mutta sen näkee kun kokeilee.
Suosittelen rata-ajoon jotain vähän pehmeämpää kumia. Esim Pirellin corsa3, misukan pilotpower tai vaikka contin sport-attack, josta itsellä hyviä kokemuksia viime kaudelta. On paljon rennompaa ajella, kun voi luottaa renkaisiin ja keskittyä olennaiseen. Toki nuokin kumit riittää joksikin aikaa, mutta kun vauhdit ja kaarrenopudet kasvavat, niin alkaa ominaisuudet kumista loppua. Viime elokuun kemoran keikallahan edelläni ajanut herrasmies kaatui juurikin pidon loppumisen vuoksi, joka johtui tod.näk. väärästä rengasvalinnasta. Onneksi sain väistettyä hiekalle ja vasta siellä voltteja kerien.
Pilot powerilla pitää jo olla aika Rossi että toimii, SDllä lipsui kovin kun on kylmää ja märkää...
NIM: hiekka lentää
smile_org.gif

Corsa ja corsa 3 on helpoimpia kuivalla ja märällä mitä olen ajanut...
Pilotti tarttee märällä tovin, että lämpenee. Jos tuntuu, että lipsuu jatkuvasti, tiputa vähän rengaspaineita, auttaa kummasti.
 
Back
Ylös