Kysymys kaarreajosta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jane
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajoasennosta:
Älä käännä pelkästään silmiäsi sinne mutkaan, vaan käännä koko pää sinne, ja pään perässä hartialinja kääntyy ja "aukee" sinne, ja hartioiden perässä "rintamasuunta"/kroppa mutkaa kohti.
Kroppa ei muuten seuraa katsetta, eikä päätä jos se on tarpeeksi umpiluuta. Meni pitkään, että tajusin kropan olevan aavistuksen kiertynyt ulkokaarteeseen päin vaikka sisäkurvissa roikuinkin. Kummasti oli hankaluuksia saada pää kääntymään tarpeeksi kauas mutkaan.

Omaa ajoasentoa kannattaa muutenkin miettiä kriittisesti ja kokeilla pyörän päällä mikä tuntuu hyvältä. Tietenkin paras vaihtoehto on, että joku kokeneempi antaa neuvoja, joiden perusteella yritetään sisäistää asia.

Nimim. 4.5. Ahvenistolle opettelemaan ajamista uudestaan.
 
Ajoasennosta:
Älä käännä pelkästään silmiäsi sinne mutkaan, vaan käännä koko pää sinne, ja pään perässä hartialinja kääntyy ja "aukee" sinne, ja hartioiden perässä "rintamasuunta"/kroppa mutkaa kohti.
Kroppa ei muuten seuraa katsetta, eikä päätä jos se on tarpeeksi umpiluuta. Meni pitkään, että tajusin kropan olevan aavistuksen kiertynyt ulkokaarteeseen päin vaikka sisäkurvissa roikuinkin. Kummasti oli hankaluuksia saada pää kääntymään tarpeeksi kauas mutkaan.

Omaa ajoasentoa kannattaa muutenkin miettiä kriittisesti ja kokeilla pyörän päällä mikä tuntuu hyvältä. Tietenkin paras vaihtoehto on, että joku kokeneempi antaa neuvoja, joiden perusteella yritetään sisäistää asia.

Nimim. 4.5. Ahvenistolle opettelemaan ajamista uudestaan.
Oman kokemuksen perusteella tuohon ulkokaarteeseen kiertymiseen auttoi yllättävän paljon sisäpuolen jalan avaaminen. Eli alla olevan videon mukaisesti polvea sivulle/rataa kohti, niin kroppa pysyi paremmin mopon kanssa linjassa ja samalla tulee tuo yläkroppa oikeampaan suuntaan.

Body positioning
Body positioning 2
 
Ajoasennosta:
Älä käännä pelkästään silmiäsi sinne mutkaan, vaan käännä koko pää sinne, ja pään perässä hartialinja kääntyy ja "aukee" sinne, ja hartioiden perässä "rintamasuunta"/kroppa mutkaa kohti.
Kroppa ei muuten seuraa katsetta, eikä päätä jos se on tarpeeksi umpiluuta. Meni pitkään, että tajusin kropan olevan aavistuksen kiertynyt ulkokaarteeseen päin vaikka sisäkurvissa roikuinkin. Kummasti oli hankaluuksia saada pää kääntymään tarpeeksi kauas mutkaan.

Omaa ajoasentoa kannattaa muutenkin miettiä kriittisesti ja kokeilla pyörän päällä mikä tuntuu hyvältä. Tietenkin paras vaihtoehto on, että joku kokeneempi antaa neuvoja, joiden perusteella yritetään sisäistää asia.

Nimim. 4.5. Ahvenistolle opettelemaan ajamista uudestaan.
Oman kokemuksen perusteella tuohon ulkokaarteeseen kiertymiseen auttoi yllättävän paljon sisäpuolen jalan avaaminen. Eli alla olevan videon mukaisesti polvea sivulle/rataa kohti, niin kroppa pysyi paremmin mopon kanssa linjassa ja samalla tulee tuo yläkroppa oikeampaan suuntaan.

Body positioning
Body positioning 2
Huomasin tuon saman tuossa kun kokeilin ensimmäistä kertaa uusia ajokamoja pyörän päällä. Sen verran pinkeät housut, että polvea ei saanut siirrettyä "tarpeeksi" ulos, jos ei lantiota kääntänyt samaan suuntaan. Tästä sit seurasi ahaa-elämys yläkropankin osalta. Ihminen on oikeasti sokea omalle tekemiselleen.

Ajokelejä odotellessa, että pääsee testaamaan tien päällä ajoasentoa.

Edit. Nuokin videot on katsottu useampaan kertaan, mutta silti kroppa teki jotain muuta, mitä itse luuli tekevänsä.
 
Mulla myös hyviä kokemuksia pirellin diablo corsasta märällä. Muutenkin kelpo kumi kaikkeen ajoon, kuten myös tuo contin sport-attack. Molemmat lämpenee melko nopeasti ja ominaisuuksin nähden kestävät ihan kohtalaisesti kulutustakin.
Juu ja mulla taas päinvastaiset Corsa 3 - kokemukset, jotenkin tuntui että ilmankosteusmittari hieman värähtää ja jopa lipsutaan joka puolella. Lipsui sitten turhan paljon viimeisellä org-ratapäivällä.
Minulla myös Corsa 3 ja tässä kokemuksia viime kesältä. Vuoden ensimmäisellä Kemoran reissulla oli ihan tuoreet kumit alla ja silloin märällä radalla sai ajaa suhteellisen lujaa eikä juurikaan lipsunut. Takana ajanut kouluttajakin tuli kyseleen millä renkaalla ajelen, kun pitoa näytti riittävän noin hyvin.
Sitten vuoden toisella Kemoran reissulla ei ollutkaan enää kovin tuoreet renkaat alla, mutta ei mitenkään loppuun kulutetut. Ja märällä radalla lipsui jatkuvasti eikä ollut mitään luottoa renkaaseen. Ihan kuin kaksi täysin eri rengasta.
 
Ja tossa hyvä esimerkki "Ei näin!"
http://www.ip.fi/~scuuba....01.html
Kuski on mielestään pystyssä, onhan se joo tosiaankin pystyssä, mut mopo on nurin (kahen viikon päästä tosta kuvasta se ihan oikeesti oli nurin.)
On muuten Z6 takana tossa kawassa..
wink.gif
 
Juu, samanlaisia lipsumisia on ollut märällä kelillä mutta pystyssä on onneks vielä pysytty.
Se takarenkaan osumiskohta asfalttiin on lienee noin tupakka-askin luokkaa. Märällä jos pito lähtee - toki renkaissa on eroja, mutta - syy on aina kuskin. Märällä pito on niin paljon huonompi kuin kuivalla.



... talvella tuli ostettua uusi takakummi Metzeller ME-Z6.
Koska et liene vielä ihan SM-tasoa ratakuskina hätyyttele, niin parista asiasta pakko näin keskivertoa huonompana kuskina mainita.


1. Miksi ostit vain takarenkaan? Itse ostan ja vaihdatan molemmat renkaat kerralla, koska näin tohelona kuskina en halua ainakaan etupään pidon loppuvan. En siis mittaile, olisiko siinä etupäässä vielä kuinka monta milliä kulutuspintaa. Haluan vain eturenkaan olevan vähintään yhtä hyvässä kunnossa kuin takarenkaan.


2. Jos katsot Z6 takarenkaan keskikuviota - juu, sitä ei ole, sitä ei ole ollenkaan, nada - niin voit aavistaa, miksi rengastehdas väittää eturenkaan poistavan (sadekelillä) veden takarenkaan tieltä. Ja sen eturenkaan pitää olla - yllätys yllätys, tehtaalla on markkinointiosasto - Z6.

Olen ajanut sateella paljon Z6-renkailla, ja olen ollut tyytyväinen. Olen myös viileällä ajanut paljon (ajokausi maaliskuusta joulukuuhun, tuo työnteko vaatii työpaikalle saapumista toisinaan), ja en pidä Z6-rengasta mitenkään liukkaana kylmillä keleillä.


3. Z6 takarenkaassa on nettitietotoimiston mukaan yksi järkyttävän huono ominaisuus. Se ei - johtuen sileästä keskiosastaan - varoita mitenkään kudosten esiintulemisesta. Se on kuulemma siistin näköinen, kunnes 200 km ajon jälkeen kudokset ovat esillä. Toki kokonaiskilsat on yli 10 tkm tuossa vaiheessa yleensä.


Tiedä sitten onko yhtään parempi radalla mutta sen näkee kun kokeilee.
Z6 ei ole ratarengas (enkä itse ole vielä käynyt sillä radalla), mutta käsittääkseni on kuitenkin kaksikomponenttirengas: sivuilla on pehmeämpi materiaali kuin keskellä.

Eli kyllä sillä pitäisi pärjätä radallakin, mutta...

Mieleeni tulee täysin uudentyyppisen Öhlinsin iskarin arvostelu tuoreessa jenkkilehdessä. Negatiivisista kommenteista loppuarviointiruudussa toinen oli tyyliin: "this leaves you no excuses".

(toisella kotimaisella: "tämä ei jätä sinulle selittelyn mahdollisuutta")

[Se toinen oli, että maksaa aivan sikana]
 
1. Miksi ostit vain takarenkaan? Itse ostan ja vaihdatan molemmat renkaat kerralla, koska näin tohelona kuskina en halua ainakaan etupään pidon loppuvan. En siis mittaile, olisiko siinä etupäässä vielä kuinka monta milliä kulutuspintaa. Haluan vain eturenkaan olevan vähintään yhtä hyvässä kunnossa kuin takarenkaan.
Mulla on yleensä vielä 50-60% etusesta käyttämättä kun takanen on vaihtokunnossa. Pilot Powerit näyttäisi kuitenkin kuluvan vähän tasaisempaan tahtiin, joten nyt joutuu vaihtamaan kumin eteen vaikka toinen takanen on vasta alle puolen välin menossa. Vaihdan siis renkaat todellisen kulutuksen mukaan, koska köyhällä ei ole varaa ostaa ylimääräisiä renkaita.
 
Mulla myös hyviä kokemuksia pirellin diablo corsasta märällä. Muutenkin kelpo kumi kaikkeen ajoon, kuten myös tuo contin sport-attack. Molemmat lämpenee melko nopeasti ja ominaisuuksin nähden kestävät ihan kohtalaisesti kulutustakin.
Juu ja mulla taas päinvastaiset Corsa 3 - kokemukset, jotenkin tuntui että ilmankosteusmittari hieman värähtää ja jopa lipsutaan joka puolella. Lipsui sitten turhan paljon viimeisellä org-ratapäivällä.

Kannattaa kuitenkin huomioida että 1) en tiedä mitään ja 2) en osaa mitään, ennen kuin tekee liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Ja osien summahan tuo rengasvalintakin jossain määrin on.

Niin ja moro vaan Hapa, vai vaihtui Trumppa Kawaan, onpa hauska nähdä tämän vuoden vauhti  
cool.gif

Tarkoitin alkuperäistä Diablo Corsaa, jota ei enää valmistetakaan. Corsa3 korvasi tuon mallin. Minä kun ostelen yleensä (yli)ylivuotisia renkaita...
cool.gif


Moro vaan!
smile_org.gif
Juu, tuo trumppa meni sitten kemoran jälkeen myyntiin, vaikka piti alunperin kunnostaa ja myydä sitten keväällä. Mutta tulipa kawa sen verran sopivasti tarjolle, että päivitin kalustoa jo syksyllä.
 
Mulla on yleensä vielä 50-60% etusesta käyttämättä kun takanen on vaihtokunnossa. Pilot Powerit näyttäisi kuitenkin kuluvan vähän tasaisempaan tahtiin, joten nyt joutuu vaihtamaan kumin eteen vaikka toinen takanen on vasta alle puolen välin menossa. Vaihdan siis renkaat todellisen kulutuksen mukaan, koska köyhällä ei ole varaa ostaa ylimääräisiä renkaita.
Toki tuo etunen kuluu hitaammin kuin takanen, eikä renkaiden "loppuunkäytössä" mitään vikaa ole. Silloin kuitenkin täytyy tietää mitä tekee, eikä esim. sadekelin lipoissa syytellä renkaitaan.

Jos ajaisin eturenkaani loppuun, säästäisin vuositasolla n. 29 euroa verrattuna siihen, että ajan takarenkaan loppuun ja vaihdatan etusen samalla. Omalla taitotasollani tuo säästö olisi huono investointi.

Ja taas taisi mennä Ooteeksi...
wink.gif
 
Itsekkin viimekesänä Ahvenistolla EAK koulutuksessa aloittaneena, suosittelen tätä koulutusryhmää.
EAKissa mm. käytiin kävelemällä "haastavimmat" paikat (esim. Tarun mutka, sillan alitus jne.) läpi, opeteltiin ajoasentoa, jarruttamista ym. muuta myös rata-ajossa hyödyllistä.
 
Viime kesänä tuli ensi kertaa käytyä Ahveniston radalla ja siitä on jäänyt mietityttämään mutkassa tapahtuva takarenkaan luisto.... tai siis takarengas tuntui pikkusen luistavan, siis puhutaan senteistä ja sellaisesta portaattaisista nytkähdyksistä. Ei mitään speedwaytä ;-)
Sää: Lämmin kylmä? Pilvinen aurinkoinen?
Rengaspaineet: Normi katupaineet?
sanoi:
Ja sen verran lisätietona ettei pyörä voinut olla kovinkaan kallellaan kun en taida sellaisia taitoja eli ei oltu lähelläkään äärirajoja.
Tai sitten nimenomaan siitä johtuen mopo oli lähes nurin ja kuski pystyssä, hyvin tyypillinen näky varsinkin hitaassa ryhmässä, eikä harvinainen näky edes keskiryhmässä.
sanoi:
Takarenkaanan Dunlop D220. Onko tuo ihan normaalia käyttäytymistä vai olikohan jo lähellä sivuluisua?
Toi lipsuminen nimenomaan on merkki siitä että luiston raja on lähellä.
sanoi:
Toinen mietintä liittyy juurikin kaarreajoon, eli miten pyörän päällä pitäisi oikeaoppisesti olla eli pitääkö pyrkiä itse sinne sisäkaarteen puolelle jotta pyörä olisi pystymmässä?
Alottelijoilla tyypillinen ongelma on se että kun haluaa mennä lujempaa, niin mopo painetaan mutkaan kylelleen ja kuski ite istuu pystysuorassa, eli kurvin aikana "väärällä" puolella mopoa.
Ja sitten jos siitä lähtee opettelemaan neuvolla "siirrä puoli pakaraa" sisäkurviinpäin, niin hyvin suurella todennäköisyydellä päästään tilanteeseen jossa mopo todellakin on nurin.
sanoi:
Vai tuleeko tuollaiset hienoudet vasta sitten kun osataan jo ajolinjat ja vauhtia enemmän kaarteessa?
Kaikki kannattaa opetella askel askeleelta jos silloin kun on vauhti on hiljainen.
Koska se ajotyyli jää siinä ajaessa selkärankaan, ja siitä on hyvin vaikea päästä eroon/ muuttaa sitä.
sanoi:
Olisi vaan niin hienoa jos osaisi kallistaa pyörää ja kaarreajo menisi sulavasti.
Eka rata-ajokokemus oli sellainen että välillä ajoi mutkaan omasta mielestä liian lujaa ja sitten kaarteessa piti alkaa hiljentämään ja sen jälkeen se mutka menikin ihan pipariksi.
Alota ajamalla ilman jarruja, käytä vain yhtä tai kahta vaihdetta koko ratakierroksella, ja käytä koneen koko kierrosaluetta, varsinkin yläkerroksiakin.

Moni tekee sen "virheen" että ajaa samalla tyylillä kuin kadulla, eli käyttää vain kapeaa keskialuetta moottorista, joka taas johtaa siihen että mopo ei kiihdy mihinkään, ja joutuu jatkuvasti räpläämään vaihteita, ja moottorijarrussa ei ole mitään tehoa, joten joutuu käyttämään jarrua, ja kun mopo ei kiihtynyt mihinkään, niin just sit ku sai kelattuu siihen mopoon vauhtii nii onki jo seuraavan mutkan sisääntulossa, eli se mutka tulee silmille, ja on fiilis ett ajaa liian lujaa siihen, koska ei oo ehiny valmistautuu siihen mutkaan, ku kaikki keskittyminen meni siihen edeltävään kiihdytykseen ja sen jälkeiseen kammojarruun.

Ja kun sählää koko päivän samalla tekniikalla radalla, niin mitään kehitystä ei tapahdu, ja kun silti haluais päästä lujempaa, niin ajaa lujempaa niihin mutkiin, ja työntää mopoo nurin niihin mutkiin, ja kun vetää oikein eniten täysii, niin siin vaiheessa mopo onkin jo ihan oikeesti nurin, ja liukuu kylellään turva-alueelle.

Pidä se persees aluks siinä penkissä ihan normaalisti keskellä, älä lähde siirtämään persettä sisäkurviin, ts älä liity "kylki eeltä surffaajien" klubiin. Josta sattui löytymään hauska wanha kuva:
http://www.mp-foorumi.com/kuvat/julkinen/alastaro/20020721/005.jpg
Siin on kolme aika tyylikästä kylki eeltä surffaajaa. Kuskit tulossa kohti kameraa, mut mopot/rata on menossa jonnekkin aivan ihan muualle. Johtuu yksinkertasesti siitä että perse on tiputettu sisämutkaan, mut yläkroppa unohettu täysin, joten lopputuloksena on kaikennäkösii vääntyneitä ajoasentoja joissa selkä on enemmän ja vähemmän mutkalla/kiertyneenä johonkin suuntaan, ja kuski katselee ajolinjaa olkapäänsä yli.

Ja tossa hyvä esimerkki "Ei näin!"
http://www.ip.fi/~scuuba....01.html
Kuski on mielestään pystyssä, onhan se joo tosiaankin pystyssä, mut mopo on nurin (kahen viikon päästä tosta kuvasta se ihan oikeesti oli nurin.)

Eli mitä sit kannattaa alottelijan tehdä?
Katse ohjaa mopoa, katse mahdollisimman pitkälle rataa eteenpäin, eli katse ylös siitä asfaltista.
Jarrutuksessa; älä tuijota sitä radan pätkää siinä edessäsi, vaan katso mahdollisimman pitkälle siihen mutkaan mihin jarrutuksen jälkeen pitää se mopo taivuttaa.
Mutkassa: älä tuijota sitä mutkaa siinä edessäsi, vaan katso mahdollisimman pitkälle siihen seuraavalle suoralle mikä avautuu mutkan jälkeen.

Ajoasennosta:
Älä käännä pelkästään silmiäsi sinne mutkaan, vaan käännä koko pää sinne, ja pään perässä hartialinja kääntyy ja "aukee" sinne, ja hartioiden perässä "rintamasuunta"/kroppa mutkaa kohti. Ja samaan aikaan kun "aukaiset" katseen/kropan sinne mutkaan, niin paina päätä/kroppaa alas ja sinne mutkan suuntaan, eli tyyliin pää kohti mopon peiliä/ leuka kohti hanskaa.

Älä pidä painoa käsillä, vaan ota tuki kropasta, kädet rentona.

Eli katse menee edeltä, kroppa perästä, ja mopo vasta viimesenä.
(vs toi kylkisurffariklubi missä mopo menee edeltä ja muut perästä...)

Jos haluut ajaa mutkassa kovempaa, niin sitä enemmän työnnät päätä/kroppaa sinne mutkan suuntaan, koska se siirtää painopistettä sisämutkan suuntaan, ja "pakottaa" sinut lisäämään kaasua/vauhtia.
Älä siis tee niin päin että ensin lisäät kaasua/vauhtia, jolloin "paniikisssa" työnnät mopoa vastaohjauksella nurin sinne mutkaan, kropan jäädessä pystyyn.

Sitten kun olet oppinut menemään katse/pää/kroppa edeltä niihin mutkiin, niin ota se perse mukaan hommiin. Tosin siinä vaiheessa kannattaa olla polvipaloilla varustetut nahkavehkeet, koska mitä enemmän käytät mutkassa koko kroppaa ("roikut"), niin sitä enemmän sulla on mopo pystyssä, ja sitä nopeemmin sulla on polvi tontissa, ja se ei tarvitse edes kovin kummoista mopon kallistuskulmaa.

Eli sitten ennen mutkaa siirrä persettä pakaran verran sisämutkaan (tosin siirron määrä on ihan kiinni siitä mikä tuntuu luontevalta), edelleen paina pää sinne minne aiemminkin, hartiat, kroppa, ja nyt myös lantio/ reisi "aukeaa" mutkaan, eli polvi tulee käyttöön.
Ulkomutkan puoleinen reisi ottaa tuen tankista, ja ulkojalkaterä siirtyy jalkatapilla siten että jalkatappi on lähempänä kantapäätä ja jalkaterä kiertyy ulospäin, ja kantapäällä tuki jalkatapin "heel plate"sta. Eli otetaessa perse hommiin mukaan jalkateriä joutuu hieman siirtelemään aina mutkaan tullessa/ulostullessa.



Ja sitten lopuksi vielä viikon Lottokuponki:
Apparalla on vissiin vähä muita ratoja liukaampi asfaltti, keli oli viilee ja pilvinen joten rengas ei lämpee helposti, rengapainetta oli liikaa jolloin regas ei lämpene juuri ollenkaan/ eikä myöskään poimi pinnan epätasaisuuksia vaan "pompottaa", rengas on enemmän tourikinakki joten "liian" kova seos ratakäyttöön/ pitoa ei vain ole vaikka mitä tekis mutta kulutuskestävyyttä on, kuski ajo mielestään pystyssä mut alottelijan tyypillisestä ajoasennosta johtuen mopo oli "nurin" joten jousituskaan ei juurikaan päässyt ottamaan pinnan epätasaisuuksia vastaan vaan rengas pomppii irti pinnasta.

Joten kaiken kaikkiaan erittäin otollinen tapaus perinteiselle hitaan ryhmän kaadolle mutkassa hiljasesta vauhista(?).
Unohdit tuosta tärkeimmän...

"Ei kannata peesata keltaliivistä"
wink.gif
 
Noita eak-liivipäiviä jo liki 50 tahkonneena voin sanoa, että yli puolet kaadoista tulee kylmillä renkailla kahden ensimmäisen kierroksen aikana ja ilman renkaanlämmittimiä.

Hanski
Mitäs te oikein siellä päivillä teette jos porukka rähmällään niin paljon on, että ihan tilastolliseen otantaankin ainesta riittää?
smile_org.gif


Itselläni myös viitisenkymmentä EAK-päivää vedettynä ja vielä ei ole yksikään koulutettava kaatunut noilla päivillä.

Omatoimisissa harjoituksissa noita sitten meneekin 1-3 per päivä, mutta tällöin kyse ei olekaan ennakoivan ajon koulutuksesta vaikka possujunan seassa kouluttaja ajelisikin. Tällöin kyse on lähinnä pahimpien koheltajien pois siivoilusta ja jos aikaa siltä jää, ajonlinjojen näyttelystä.

Suosittelen itse osallistumaan päiville, joissa kouluttajien määrä on riittävä koulutettavia kohti (3-6 per kouluttaja) ja asiat käydään ensin teorian voimin läpi ja kouluttaja tarkastaa vähintään koulutettavien rengastuksen. Yllättävän paljon tapaa lähes sakkokunnossa olevia kumeja, sekä renkaita jotka ovat ajan patinoimat ja käyttökelvottomiksi kovettamat (lue vähintään viisi vuotta käytössä olleet). (En ole osallistunut itse koulutettavana kuin Liikenneturvan järjestämille kursseille, joten olen jäävi arvioimaan missä mitenkin mennään, joten ei ollut suunnattu ketään yksittäistä tapahtumanjärjestäjää tai kouluttajaa kohtaan.)

Jukka
 
Mitäs te oikein siellä päivillä teette jos porukka rähmällään niin paljon on, että ihan tilastolliseen otantaankin ainesta riittää?
smile_org.gif


Itselläni myös viitisenkymmentä EAK-päivää vedettynä ja vielä ei ole yksikään koulutettava kaatunut noilla päivillä.
Jukka-setä harvakseltaan loitsujaan lausuu, mutta samaa olen itsekin ihmetellyt: miksi nutulleen menoa pidetään ns. normaalina tapahtumana prätkäpiireissä?

Toki ymmärrän "Rossiksi Rossin paikalle" -syndrooman, mutta miksi normi katumotoristin pitäisi koskaan kaatua? Edes radalla?

Ja suom. huom. En elvistele. Enkä selittele. Mutta ajan sen verran hitaasti siksi, että yritän pysyä pystyssä.
 
Mulla myös hyviä kokemuksia pirellin diablo corsasta märällä. Muutenkin kelpo kumi kaikkeen ajoon, kuten myös tuo contin sport-attack. Molemmat lämpenee melko nopeasti ja ominaisuuksin nähden kestävät ihan kohtalaisesti kulutustakin.
Juu ja mulla taas päinvastaiset Corsa 3 - kokemukset, jotenkin tuntui että ilmankosteusmittari hieman värähtää ja jopa lipsutaan joka puolella. Lipsui sitten turhan paljon viimeisellä org-ratapäivällä.
Minulla myös Corsa 3 ja tässä kokemuksia viime kesältä. Vuoden ensimmäisellä Kemoran reissulla oli ihan tuoreet kumit alla ja silloin märällä radalla sai ajaa suhteellisen lujaa eikä juurikaan lipsunut. Takana ajanut kouluttajakin tuli kyseleen millä renkaalla ajelen, kun pitoa näytti riittävän noin hyvin.
Sitten vuoden toisella Kemoran reissulla ei ollutkaan enää kovin tuoreet renkaat alla, mutta ei mitenkään loppuun kulutetut. Ja märällä radalla lipsui jatkuvasti eikä ollut mitään luottoa renkaaseen. Ihan kuin kaksi täysin eri rengasta.
Täytynee kyllä todeta, että voikohan tuostakaan mitään johtopäätöksiä vetää, kun keli oli mitä oli ja syksy jo kovasti painamassa päälle. Ts. mitä yritin aikaisemmin sanoa, taitaapi olla kovin mahdollista että muut muuttujat tuottavat virheellisen havainnon renkaiden hyvyydestä tai huonoudesta.

Tai ehkä kyseessä oli se Hondan pieni etumatka joka oli jo syksyllä kurottu umpeen
biggrin.gif
tounge.gif
 
Jukka-setä harvakseltaan loitsujaan lausuu, mutta samaa olen itsekin ihmetellyt: miksi nutulleen menoa pidetään ns. normaalina tapahtumana prätkäpiireissä?

Toki ymmärrän "Rossiksi Rossin paikalle" -syndrooman, mutta miksi normi katumotoristin pitäisi koskaan kaatua? Edes radalla?

Ja suom. huom. En elvistele. Enkä selittele. Mutta ajan sen verran hitaasti siksi, että yritän pysyä pystyssä.
464 ratapäivää kun nyt on takana, niin on alkanut hahmottumaan syyt noihin rähmällään olemisiin. Oheinen on karkea arvio ja yleistys, mutta osunee aika lailla tontille (tarkastelussa ei ole mukana kilpakuskeja ja kilpaharjoittelua, se on oma sektorinsa ja sinne kaatumiset kuuluvat osana lajia vaikka nyt omalle kohdalle ei ole vielä osunut kun olen köyhä ja pelokas).

a) Yliyrittäjät. Tähän ryhmään kuuluvat henkilöt, joilla on usko omiin kykyihinsä suurempi kuin mitä taidot ovat. Tällainen henkilö on usein tunnistettavissa ajajakokouksessa joissa he tietäväisinä hymyilevät joo joo kyllä mä tiedän -asenteella. Harvoin selviävät 10 ensimmäistä päiväänsä radalla kaatumatta.

b) Kädettömät. Osalla motoriikka ja ajoneuvon hallinta on vain niin alkeellisella tasolla, että pistää ihmettelemään kuinka kyseinen henkilö on voinut ylipäätään läpäistä ajokorttivaatimukset. Autokoulussa olevalle hyväksyttävää, mutta ei enää henkilölle, joka ajaa yleisessä liikenteessä. Usein henkilö, joka on saanut A:n ns. lahjaksi, eli ajokortti on suoritettu ennen vuotta 1990. Asenne on usein koulutustilaisuudessa "poika, minä olen ajanut moottoripyörällä jo silloin kun sinä lapioit hiekkaa laatikolla". Usein pitää paikkansakin, kuten se, että 98 vuotias terminaalivaiheessa oleva henkilö on kävellyt jo ennen kuin isovanhempanikaan ovat syntyneet, mutta silti (enää) se ei oikein suju.

c) Esiintyjät. Varsinaisille ennakoivan ajon kursseille kyseiset henkilöt eivät koskaan eksy ja harvemmin myös pyöräkerhojen järjestämille päiville, mutta silloin tällöin yritysten asiakkailleen järjestämille päiville, sekä viihteellisimmille päiville, missä suurimmasta surffilaudesta ja lyhimmästä hameesta jaetaan pokaaleja. Tällainen henkilö tulee näyttämään miten sitä oikein ajetaankaan. Työkaverit tai radan laidalla päivystävä kaljakassikansa nostaa näyttämisen halun sille tasolle, että raatoauton kuskilla on enemmän ratakierroksia kuin ajajilla. Yllätävän usein kuskilta löytyy kalju pää, farkut, tupakkamainoksella varustettu rotsi ja 1000 kuutioinen kustoimoitu pyörä.

Jatkan listaa vaikka junassa
smile_org.gif


Jukka
 
Mulla myös hyviä kokemuksia pirellin diablo corsasta märällä. Muutenkin kelpo kumi kaikkeen ajoon, kuten myös tuo contin sport-attack. Molemmat lämpenee melko nopeasti ja ominaisuuksin nähden kestävät ihan kohtalaisesti kulutustakin.
Juu ja mulla taas päinvastaiset Corsa 3 - kokemukset, jotenkin tuntui että ilmankosteusmittari hieman värähtää ja jopa lipsutaan joka puolella. Lipsui sitten turhan paljon viimeisellä org-ratapäivällä.

Kannattaa kuitenkin huomioida että 1) en tiedä mitään ja 2) en osaa mitään, ennen kuin tekee liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Ja osien summahan tuo rengasvalintakin jossain määrin on.

Niin ja moro vaan Hapa, vai vaihtui Trumppa Kawaan, onpa hauska nähdä tämän vuoden vauhti  
cool.gif

Tarkoitin alkuperäistä Diablo Corsaa, jota ei enää valmistetakaan. Corsa3 korvasi tuon mallin. Minä kun ostelen yleensä (yli)ylivuotisia renkaita...
cool.gif


Moro vaan!
smile_org.gif
Juu, tuo trumppa meni sitten kemoran jälkeen myyntiin, vaikka piti alunperin kunnostaa ja myydä sitten keväällä. Mutta tulipa kawa sen verran sopivasti tarjolle, että päivitin kalustoa jo syksyllä.
Onhan tossa rengas ruletissa vielä se mustamagia osasto eli alustan säädöt... Mä ajan aika kovalla alustalla sateellakin (laiska) niin lipsuu vaan se takanen
smile_org.gif
Ei vais en mitään ajaa osaa...
 
Jatkoa edelliseen. Oma henkilökohtainen näkemykseni on, että jos ennakoivan ajon kurssilla koulutettavista enemmän kuin 5 % kaatuu koulutuksessa, niin silloin kouluttajan pitää kyllä mennä itseensä, joku on pielessä. Joko liikaa koulutettavia per kouluttaja, harjoitteet liian haastavia koulutettavien tasoon nähden, ympäristö liian haastava (parkkipaikka jossa hiekkaa, öljyä tai märkä moottorirata tms). Itselläni nyt on sattunut käymään näiden vuosien aikana hyvä tuuri kun ei ole kaatoja sattunut koulutettaville eikä itsellenikään. Tietty prosentti- tai promilleosuus on hyväksyttävä "tappio", mutta kun kaadot alkavat olemaan koulutuksessakin arkipäivää, sitten asialle pitäisi tehdä jotain.

Surkuhupaisin tilaisuus, jota koulutuksen nimellä markkinointiin, oli tilaisuus jossa n. kahdestakymmenestä kuljettajasta seitsemän joutui tilaamaan hinausauton paikalle pyöränsä tultua romutetuksi. Kyse ei ollut pyöräkerhon järjestämästä tilaisuudesta, eikä kyse ollut myöskään yksittäisestä vahingosta, jossa seitsemän pyörää olisi kaatunut samaan aikaan. Tuollaisten koulutustapahtumiksi naamioitujen koheltamistilaisuuksien vakuutusyhtiöiden kanta tiukentui 2000-luvun alkupuolella. Kyseisen tapahtumanjärjestäjien edustajia ei päästetty Liikenneturvan järjestämälle kouluttajakurssille, joten se ehkä kertoo tilaisuuksien luonteesta tai ainakin siitä, millainen kuva ulkopuolisilla niistä on.

Alkavalla kaudella yhdistyksemme järjestää ensimmäisen kerran EAK II -kurssin, jossa vaikeusaste on jo selvästi toista luokkaa kuin EAK I:llä. Kyseiselle kurssille otamme vain niitä, jotka ovat EAK I:stä selvinneet. Jarrutukset tullaan suorittamaan moottoritienopeuksista, väistöt suuremmista vauhdeista ja kaarreajon harjoittelussakin on jo astetta enemmän nopeutta.

Asiasta jo hieman sivuun, mutta olen suuresti ihmetellyt myös sitä, miten tieliikenteessä voi olla seassa ihmisiä (kursseille osallistuvista pieni osa on tällaisia, herra yksin tietää kuinka suuri osa tieliikenteessä seikkailevista) joille jarrutus yli 50 km nopeudesta on ylivoimaisen haastava ja jopa pelottava kokemus vaikka saapuvat paikalle moottoritietä pitkin muun liikenteen vauhdin mukaan. Luottavatko tällaiset ihmiset siihen, että liikennevirta menee aina jouhevasti ja koskaan ei mitään yllättäviä tilanteita pääse syntymään vai mistä ihmeestä on kyse.

Omakohtaisten kokemusten jälkeen en enää todellakaan ihmettele miksi yli puolet vuosittain kuolevista motoristeista kuolee ajauduttuaan ulos mutkasta.

Jos yleisestä liikenteestä saataisiin karsittua pois minä olen taitavin -kuljettajat (jollainen itse olin, nykyisin ymmärrän, etten ole, joten menen mokailemaan mieluummin radalle), totaalisen kädettömät, niin motoristien kuolemat vähenisivät varmasti ainakin 75 %. Joukkoon tietysti jäisivät narkokleptot (jollainen mm. syksyllä kotikulmillani kamikazeili itseltään hengen pois enkä jää kaipaamaan), ne muutamat onnettomat joiden eteen hirvi ryntää sekä ne muutamat joiden eteen rattijuoppo tai unto 99v sairaskohtauksen tai dementiansa vuoksi eksyy. Hirvikolareita ei oikein voi välttää vaikka olisi kuinka taitava kuljettaja. Minimoida toki voi välttämällä ajamista elikoiden innokkaimpiin liikkumisaikoihin sekä ajamalla todella rauhallisesti hirvivaara-alueilla. Pari omakohtaista kokemusta on kun hirvi kajauttaa eteen pensaikosta ja siinä ei kyllä ehdi sanoa kissaakaan.

Toivottavasti aktiivisia kerhoja löytyy jatkossakin, jotka näitä vapaaehtoisia kursseja järjestävät. Pelkkä autokoulu saati "lahja-A" ei näköjään vielä takaa edes alkeellistakaan pyöränkäsittelytaitoa, mitä tuolla tieliikenteessä välttämättä tarvittaisiin.

Jukka
 
Back
Ylös