Kysymys tehoputkesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Michelle
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
pelkällä tehoputkenlaitolla ei savuteta kuin muutaman hevosen lisäys..3-5..Yleensä ne on ne saundit kun houkuttaa vaihtoon..kun oma pärrä kuulostaa muulta kuin oikeelta motskarilta
Kyllähän noita on säätöjen kanssa yli 10hv parannuksiakin nähty..
Eipä nyt sentään liioitella; pelkällä pöntön vaihdolla voi se 1 hv maksimissaan tulla lisää tehoa. Kokoputkistolla ja PC:llä voi tulla ehkä 5 hv, jos dyno on kalibroitu ja muuten kunnossa. 10-15 hv lisäteho on scheissea.
wink.gif
Kokoputkistolla ja PC:llä saadaan enemmänkin muita hyötyjä eli ruiskutusta säädettyä niin, että vääntökäyrä on tasainen ja prätkä vastaa kaasuun nopeammin. Tuleehan tietysti Akralla/Yoshilla huomattavasti vakiopönttöä paremmat äänet kun antaa enemmän hanaa.
 
Kyllähän noita on säätöjen kanssa yli 10hv parannuksiakin nähty..
Eipä nyt sentään liioitella; pelkällä pöntön vaihdolla voi se 1 hv maksimissaan tulla lisää tehoa.
Oletetaan tietenkin että mopo säädetään putkelle. Ilman säätöjä voi tehot laskeakin, jos huono tuuri käy. Hyvin paljon pyöräkohtaista on, miten paljon on pakopuolta kuristettu vakiona.
 
Kyllähän noita on säätöjen kanssa yli 10hv parannuksiakin nähty..
Eipä nyt sentään liioitella; pelkällä pöntön vaihdolla voi se 1 hv maksimissaan tulla lisää tehoa.
Oletetaan tietenkin että mopo säädetään putkelle. Ilman säätöjä voi tehot laskeakin, jos huono tuuri käy. Hyvin paljon pyöräkohtaista on, miten paljon on pakopuolta kuristettu vakiona.
Kyllä niitä näyttäviä tehonnousuja noilla peruskiteillä saadaan paperille asti mutta väkisinkin tulee mieleen se asia, että kuinka suuri osa tuosta tehon/väännön kasvusta ja ajettavuuden paranemisesta on todella putken/pöntön ansiota ja mikä taas säätämisen.

Uskoisin että vakioputken kanssa penkissä säätäminen tuottaa lähes saman lopputuloksen. Muistan jonkun kirjoittaneen sellaista, että oli säädättänyt vakion -04 rykkösen PC:n kanssa (siis vakioputkilla) ja herkkyys parani huomattavasti ja teho+vääntö kasvoivat.
 
Kyllä niitä näyttäviä tehonnousuja noilla peruskiteillä saadaan paperille asti mutta väkisinkin tulee mieleen se asia, että kuinka suuri osa tuosta tehon/väännön kasvusta ja ajettavuuden paranemisesta on todella putken/pöntön ansiota ja mikä taas säätämisen.

Uskoisin että vakioputken kanssa penkissä säätäminen tuottaa lähes saman lopputuloksen. Muistan jonkun kirjoittaneen sellaista, että oli säädättänyt vakion -04 rykkösen PC:n kanssa (siis vakioputkilla) ja herkkyys parani huomattavasti ja teho+vääntö kasvoivat.
Niinpä, mutta sitten jää se audiovisuaalinen tehonlisäys saamatta.. sehän loppupeleissä ratkaisee miten kovaa mopo kulkee
tounge.gif
 
Uskoisin että vakioputken kanssa penkissä säätäminen tuottaa lähes saman lopputuloksen. Muistan jonkun kirjoittaneen sellaista, että oli säädättänyt vakion -04 rykkösen PC:n kanssa (siis vakioputkilla) ja herkkyys parani huomattavasti ja teho+vääntö kasvoivat.
Kun kattoo vaikkapa Rykkösen halkaistua takapönttöä niin ymmärtää miksi viripönttö antaa enemmän tehoa. Sama asia jos yrität hengittää mehupillin versus puutarhalatkun läpi.

Vakiopöntölläkin varmasti tarkkuus säätämisellä paranee ja varmaan saastekuopatkin, ja saattanee jokunen hevonenkin tulla lisää jos oikeen hyvin onnistuu. Mutta pääasiassa tehonlisäys tulee ymmärtääkseni tuon paremman hengityksen kautta, kun moottorin hyötysuhde paranee.
 
Uskoisin että vakioputken kanssa penkissä säätäminen tuottaa lähes saman lopputuloksen. Muistan jonkun kirjoittaneen sellaista, että oli säädättänyt vakion -04 rykkösen PC:n kanssa (siis vakioputkilla) ja herkkyys parani huomattavasti ja teho+vääntö kasvoivat.
Kun kattoo vaikkapa Rykkösen halkaistua takapönttöä niin ymmärtää miksi viripönttö antaa enemmän tehoa. Sama asia jos yrität hengittää mehupillin versus puutarhalatkun läpi.

Vakiopöntölläkin varmasti tarkkuus säätämisellä paranee ja varmaan saastekuopatkin, ja saattanee jokunen hevonenkin tulla lisää jos oikeen hyvin onnistuu. Mutta pääasiassa tehonlisäys tulee ymmärtääkseni tuon paremman hengityksen kautta, kun moottorin hyötysuhde paranee.
Aivan. Mutta mihin perustuvat tasaisempi vääntö- ja tehokäyrä ala- ja keskikierroksilla. Näitä kuulee usein mainostettavan tehovaimentimien yhteydessä?

Tulee mieleen esim. Jammun exup-järjestelmä. Exup-venttiili toimii ala- ja keskikierroksilla kuristimena kollektorilla, jotta riittävä pakovastus saadaan tuotettua alemmilla virtauksilla. Mitä hyötyä tällöin on avarammasta vaimentimesta (paitsi tietenkin yläkiekoilla)

Edit: Siis uskon ja tiedän kyllä hyvin sen, että hyvin yhteensopivalla pakosarja+vaimennin -ratkaisulla saadaan korkeampi huipputeho, kuin samalla pakosarjalla ja hieman heikommin virtaavalla vaimentimella.
 
Uskoisin että vakioputken kanssa penkissä säätäminen tuottaa lähes saman lopputuloksen. Muistan jonkun kirjoittaneen sellaista, että oli säädättänyt vakion -04 rykkösen PC:n kanssa (siis vakioputkilla) ja herkkyys parani huomattavasti ja teho+vääntö kasvoivat.
Kun kattoo vaikkapa Rykkösen halkaistua takapönttöä niin ymmärtää miksi viripönttö antaa enemmän tehoa. Sama asia jos yrität hengittää mehupillin versus puutarhalatkun läpi.

Vakiopöntölläkin varmasti tarkkuus säätämisellä paranee ja varmaan saastekuopatkin, ja saattanee jokunen hevonenkin tulla lisää jos oikeen hyvin onnistuu. Mutta pääasiassa tehonlisäys tulee ymmärtääkseni tuon paremman hengityksen kautta, kun moottorin hyötysuhde paranee.
Aivan. Mutta mihin perustuvat tasaisempi vääntö- ja tehokäyrä ala- ja keskikierroksilla. Näitä kuulee usein mainostettavan tehovaimentimien yhteydessä?

Tulee mieleen esim. Jammun exup-järjestelmä. Exup-venttiili toimii ala- ja keskikierroksilla kuristimena kollektorilla, jotta riittävä pakovastus saadaan tuotettua alemmilla virtauksilla. Mitä hyötyä tällöin on avarammasta vaimentimesta (paitsi tietenkin yläkiekoilla)

Edit: Siis uskon ja tiedän kyllä hyvin sen, että hyvin yhteensopivalla pakosarja+vaimennin -ratkaisulla saadaan korkeampi huipputeho, kuin samalla pakosarjalla ja hieman heikommin virtaavalla vaimentimella.
Exup toimii kollektorissa ja heijastelee sieltä paineaaltoja takaisin. Ja se säätyy kierroksien mukaan.

Äänenvaimennin, joka on pakoputkiston päässä, on täysin eri asia. Liian tukkoisena se haittaa virtausta -> teho ja vääntö kärsii.

Vaimentimen vaihdolla ja säädöllä ollaan kyllä saatu yli 10hp nousuja. Kaasuunvastaavuus ala- ja keskikierroksilla paranee aika selkeesti, se on kyllä enemmän säätämisen ansioita kuin uuden vaimentimen. Muutenkin on vaikea ottaa kantaa siihen, kuinka paljon vaimentimen vaihto jeesas ja kuinka paljon säätö.

Uudemmissa, varsinkin kyykyissä, alkuperäiset vaimentimet virtaa jo todella hyvin. Kuitenkin, niistäkin saadaan kyllä lisää tehoa kun vaihtaa vaimentimen. Dynossa kun näkyy jo sekin, jos putken päässä on lambda haittaamassa virtauksia.

Joissain peruspyörissä (esim. Bandit ja GSX 1400) saadaan todellakin yli 10hp nousuja vain vaimentimet vaihtamalla, jopa ilman säätöä! Säädettynä tietysti herkkyys ja ala/keskikierrokset paranee selkeesti.
 
Uskoisin että vakioputken kanssa penkissä säätäminen tuottaa lähes saman lopputuloksen. Muistan jonkun kirjoittaneen sellaista, että oli säädättänyt vakion -04 rykkösen PC:n kanssa (siis vakioputkilla) ja herkkyys parani huomattavasti ja teho+vääntö kasvoivat.
Kun kattoo vaikkapa Rykkösen halkaistua takapönttöä niin ymmärtää miksi viripönttö antaa enemmän tehoa. Sama asia jos yrität hengittää mehupillin versus puutarhalatkun läpi.

Vakiopöntölläkin varmasti tarkkuus säätämisellä paranee ja varmaan saastekuopatkin, ja saattanee jokunen hevonenkin tulla lisää jos oikeen hyvin onnistuu. Mutta pääasiassa tehonlisäys tulee ymmärtääkseni tuon paremman hengityksen kautta, kun moottorin hyötysuhde paranee.
Aivan. Mutta mihin perustuvat tasaisempi vääntö- ja tehokäyrä ala- ja keskikierroksilla. Näitä kuulee usein mainostettavan tehovaimentimien yhteydessä?

Tulee mieleen esim. Jammun exup-järjestelmä. Exup-venttiili toimii ala- ja keskikierroksilla kuristimena kollektorilla, jotta riittävä pakovastus saadaan tuotettua alemmilla virtauksilla. Mitä hyötyä tällöin on avarammasta vaimentimesta (paitsi tietenkin yläkiekoilla)

Edit: Siis uskon ja tiedän kyllä hyvin sen, että hyvin yhteensopivalla pakosarja+vaimennin -ratkaisulla saadaan korkeampi huipputeho, kuin samalla pakosarjalla ja hieman heikommin virtaavalla vaimentimella.
Exup toimii kollektorissa ja heijastelee sieltä paineaaltoja takaisin. Ja se säätyy kierroksien mukaan.

Äänenvaimennin, joka on pakoputkiston päässä, on täysin eri asia. Liian tukkoisena se haittaa virtausta -> teho ja vääntö kärsii.
Juuri näin. Pohdiskelinkin juuri sitä, että kun esim. exup on jo kollektorissa (siis ennen vaimenninta) ja rajoittaa jo itsessään virtausta heijastelemalla pulsseja takaisin niin mitä hyötyä saavutetaan silloin avarammalla vaimentimella exupin jälkeen. Tämä kysymys koskee siis osakaasua. Eri asia on jos exup ei varsinaisesti kurista virtausta vaan vaimentimesta muodostuu kuristava osa.
 
Uskoisin että vakioputken kanssa penkissä säätäminen tuottaa lähes saman lopputuloksen. Muistan jonkun kirjoittaneen sellaista, että oli säädättänyt vakion -04 rykkösen PC:n kanssa (siis vakioputkilla) ja herkkyys parani huomattavasti ja teho+vääntö kasvoivat.
Kun kattoo vaikkapa Rykkösen halkaistua takapönttöä niin ymmärtää miksi viripönttö antaa enemmän tehoa. Sama asia jos yrität hengittää mehupillin versus puutarhalatkun läpi.

Vakiopöntölläkin varmasti tarkkuus säätämisellä paranee ja varmaan saastekuopatkin, ja saattanee jokunen hevonenkin tulla lisää jos oikeen hyvin onnistuu. Mutta pääasiassa tehonlisäys tulee ymmärtääkseni tuon paremman hengityksen kautta, kun moottorin hyötysuhde paranee.
Aivan. Mutta mihin perustuvat tasaisempi vääntö- ja tehokäyrä ala- ja keskikierroksilla. Näitä kuulee usein mainostettavan tehovaimentimien yhteydessä?

Tulee mieleen esim. Jammun exup-järjestelmä. Exup-venttiili toimii ala- ja keskikierroksilla kuristimena kollektorilla, jotta riittävä pakovastus saadaan tuotettua alemmilla virtauksilla. Mitä hyötyä tällöin on avarammasta vaimentimesta (paitsi tietenkin yläkiekoilla)

Edit: Siis uskon ja tiedän kyllä hyvin sen, että hyvin yhteensopivalla pakosarja+vaimennin -ratkaisulla saadaan korkeampi huipputeho, kuin samalla pakosarjalla ja hieman heikommin virtaavalla vaimentimella.
Exup toimii kollektorissa ja heijastelee sieltä paineaaltoja takaisin. Ja se säätyy kierroksien mukaan.

Äänenvaimennin, joka on pakoputkiston päässä, on täysin eri asia. Liian tukkoisena se haittaa virtausta -> teho ja vääntö kärsii.
Juuri näin. Pohdiskelinkin juuri sitä, että kun esim. exup on jo kollektorissa (siis ennen vaimenninta) ja rajoittaa jo itsessään virtausta heijastelemalla pulsseja takaisin niin mitä hyötyä saavutetaan silloin avarammalla vaimentimella exupin jälkeen. Tämä kysymys koskee siis osakaasua. Eri asia on jos exup ei varsinaisesti kurista virtausta vaan vaimentimesta muodostuu kuristava osa.
No, kai sen voi ajatella niin, että kaikki "ylimääräinen" pakovastus pitää saada pois, jotta kaasut virtaa putkiston läpi mahd liukkaasti. Exup ei siinä mielessä ole ylimääräinen vastus, kun se just heijastelee aaltoja takaisin oikea-aikaisesti, jotta nokissa voidaan käyttää enemmän overlappia, ala- ja keskikierrosten kärsimättä. Tukkoinen vaimennin taas on ylimääräinen pakovastus, se ei enää juurikaan heijastele mitään takaisin eikä säädy kierrosten mukaan kuten exup.

Tokihan sillä on eroa, miten tukkoinen putkisto on exupin jälkeen. Muuten kaasut ei poistu sen jälkeen enää kunnolla, jolloin se toki vaikuttaa myös exupia ennen.
 
Huomenna se sitten laitetaan kävi niin tai näin.
Älytöntä rahan menoa, mut kai mä voisin ryypätäkin ne rahat joten kai tää on parempi vaihtoehto.
smile_org.gif

Remuksen putki se näkyy olevan.
Kun ei ole varaa vaihtaa pyörää, täytyy sitten fiksata tota vanhaa.
No mitäs tuota vaihtamaan, hieno pyörä! (itekki haaveilen kymppiin vaihdosta
biggrin.gif
)
 
Kun kattoo vaikkapa Rykkösen halkaistua takapönttöä niin ymmärtää miksi viripönttö antaa enemmän tehoa. Sama asia jos yrität hengittää mehupillin versus puutarhalatkun läpi.
Ootkos koskaan hengittänyt itse näiden läpi? Entäpä oletko yrittänyt juoda mehua puutarhaletkulla? Se onkin sitten ihan eri asia.
wink.gif
 
Mulla kans Bandit 1200 -04 ja tehoja tuli lisää peräti 15 heppaa
smile_org.gif
putki + neulat ylös pari pykälää. Ei muuta.
Uskoisko tuota...
wink.gif
Usko pois, tehokäyrä on olemassa
smile_org.gif

Tai sit Korpiaho kusettaa
sad_orig.gif

mutta kun olin ite testissä
wink.gif


Miksi tuossa on vertailtu kahta eri pyörää, eli rekisterinumeron mukaan ei ole sama laite vakiona ja tuunattuna
confused_orig.gif
?
 
Back
Ylös