• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kytkimen levyt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tonde
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tonde

New member
Mites usein noita kuivakytkimen levyjä joutuu uusimaan? Ja kannattaako vaihtaa jotain muuta samalla?

Kun tuntuu että ST4s kytkin ei aina oikein irroita...

Sitten ei varmaan ainakaan kytinlevyissä ole vikaa, vikaa voisi aluksi etsiä työsylinterin suunnalta ja katsoa että nestettä on säiliössä, ilmata järjestelmä ja tutkia vuodot

Olen pitkälti samaa mieltä Gamma 500:sen kanssa, ja jos kytkin nesteet ovat ylivuoden vanhat, vaihda ne uusiin. Kuivakytkimen levyjen kestävyydestä en osaa sanoa muuta, kuin itse olen ajanut
ST 2 :llani nyt 42tkm, ja alkuperäisellä kytkimellä.(siis ei ole vaihdettu kelloakaan)

Itse jouduin vaihtaan kytkinlevyt jossain 27tkm:n paikkeilla. Syynä oli pitkälti se varmaan että mun ducea on ajettu autodynamometrissä melkoisen paljon, eli pidetty kytkipohjassa pari minuuttia ja odotettu että rullat pysähtyy.
Kello sen sijaan on virheettömässä kunnossa vieläkin

Jos ei irrota, niin työsylinterin "huolto". Tietysti vika voi olla pääsylinterinkin tiivisteissä, mutta siinä ei pitäisi olla ongelmaa ennen kymmenen vuoden ikää.
Työsylinterin männän tiiviste on mallista riippuen yksi tai kaksi O-rengasta männässä olevissa urissa.
Ota ensin työsylinteri irti. Painele kytkinkahvasta, kunnes mäntä (ja nesteet) tulee ulos. Ota letku irti, jotta voit puhdistaa sylinterin hyvin. "Hoonaa" 600-vesihiomapaperilla mäntä ja sylinteri. Hio samalla paperilla sylinterin terävä ulkoreuna pyöreäksi, jottei terävä reuna leikkaa uudesta O-renkaasta siivua pois mäntää takaisin sylinteriin puristettaessa. Puhdista hiontamuju pois. Laita uusi huoltsikalta hakemasi jarrunestettä kestävä O-rengas paikalleen männän ympärille (O-rengas saa olla mieluummin hieman liian paksu, sillä se kyllä asettuu paikalleen). Levitä männän ja O-renkaan ympärille reilusti vaseliinia ennen kuin painat männän takaisin paikalleen. Kiinnitä työsylinteri ja sitten ei kun ilmaamaan. Sitten kun tuntuu siltä, että usko alkaa loppua kesken ilmauksen, alkaa olla valmista (ei tarvi pumpata enää kauaa).

Vaseliinina kannattaa muuten käyttää erityistä jarruvaseliinia. Sitä itse olen tunkenut jarrusatuloihin ym kun olen ne purkanut. Se vissiin ajan mittaan liukenee jarrunesteeseen eikä jää klönteiksi mihinkään.

joo voipi olla, että työsylinterin o-renkaat vuotaa. Koska vähän aikaa takaperin vaihdoin jo nesteet sekä jarruihin että kytkimeen ja nyt on jo kytkimen neste alkanut tummua...

joo voipi olla, että työsylinterin o-renkaat vuotaa. Koska vähän aikaa takaperin vaihdoin jo nesteet sekä jarruihin että kytkimeen ja nyt on jo kytkimen neste alkanut tummua...
Vaikka kaikki olisi keskimäärin kunnossa, tummuu se kytkimen neste aika nopeasti. Järjestelmässä on kuitenkin skeidaa - työsylinteristä saakka. Sylinterin huollossakin kun sinne pääsee joka tapauksessa hieman rasvaa.

Noi kytkin nesteet on hyvä uusia "kuivakytkinmalleihin" melko useasti sillä ne tummuu hälyttävän nopeasti jo aivan uusissakin laitteissa.

Back