Kytkin jumittaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Riku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Riku

New member
Vaihdoin jokinaika sitten Suitsaan (gsx750) kytkinlevyt sekä jäykemmät jouset. Työmatka ja muun kaupunkikurvailun kanssa ei ole ollut ongelmia mutta pidempien (n.300km) lenkkien jälkeisenä päivänä on kytkin ollut jumissa. Käynnistämisen jälkeen kun laittaa vaihteen sisään niin mopo nytkähtää eteenpäin ja sammuu aivain kuin unohtaisi puristaa kytkinkahvaa. Toisella starttauksella kaikki toimii aivan kuten pitääkin.
Pitäiskö huolestua ja voiko asialle tehdä muutakuin odotta että levyt kuluu hiukan?
 
Vaihdoin jokinaika sitten Suitsaan (gsx750) kytkinlevyt sekä jäykemmät jouset. Työmatka ja muun kaupunkikurvailun kanssa ei ole ollut ongelmia mutta pidempien (n.300km) lenkkien jälkeisenä päivänä on kytkin ollut jumissa. Käynnistämisen jälkeen kun laittaa vaihteen sisään niin mopo nytkähtää eteenpäin ja sammuu aivain kuin unohtaisi puristaa kytkinkahvaa. Toisella starttauksella kaikki toimii aivan kuten pitääkin.
Pitäiskö huolestua ja voiko asialle tehdä muutakuin odotta että levyt kuluu hiukan?
Pidäppäs sitä kytkinkahvaa vaikka viitisen sekuntia pohjassa, ennen kuin pistät sen ykkösen päälle. Voipi auttaa. Jos ei auta, niin tuplaa aika seuraavana päivänä.

Vaihdoitko öljyt johonkin toiseen merkkiin kytkiremontin yhteydessä?
Eipä moisesta kannata huolestua. Jos ajanmittaa tapahdu muutosta parempaan, niin vaihda ne toimivat jouset takaisin
wink.gif
 
Pidäppäs sitä kytkinkahvaa vaikka viitisen sekuntia pohjassa, ennen kuin pistät sen ykkösen päälle. Voipi auttaa. Jos ei auta, niin tuplaa aika seuraavana päivänä.
Varmasti hyvä neuvo. Onko tässä siitä kyse, että kytkin- ja kitkalevyjen välissä oleva öljy ehtii lämmetä ja sitä kautta kitka pienentyä?

Ymmärtämystään pohtien Antti
 
Pidäppäs sitä kytkinkahvaa vaikka viitisen sekuntia pohjassa, ennen kuin pistät sen ykkösen päälle. Voipi auttaa. Jos ei auta, niin tuplaa aika seuraavana päivänä.
Varmasti hyvä neuvo. Onko tässä siitä kyse, että kytkin- ja kitkalevyjen välissä oleva öljy ehtii lämmetä ja sitä kautta kitka pienentyä?

Ymmärtämystään pohtien Antti
Tuskin se öljy ehtii siellä lämmitä, mutta kytkinlevyt voivat irrota toisistaan, kun jouset ei niitä purista niitä kasaan ja sieltä kytkimen toiselta puolelta löytyy vastusta.
Tämä ratkaisu ei ole niin takuuvarma, kuin laittaa vaihde päälle ja kytkin pohjaan ja työntää pyörää muutama sentti eteenpäin, että kytkin irrottaa. Tämä siis ennen kuin kosketaan virta-avaimeen.
 
Onhan se säädetty oikein, se kytkytin? No duoda, kun ostin Fjärräni uutena, niin myyjä (kokenut kisakuski/mekaanikko) neuvoi alkuun starttaamaan ykkönen pesässä ja kytkin pohjassa moisen ilmiön välttämiseksi. Hetken ottaa, ennenkuin uudet palikat hakevat paikkansa.
 
Kyllä on säädetty, ja tää ongelmahan on ollu vain pidempien lenkkien jälkeen.
No, pitää vaan ottaa ja kattoo josko se siitä asettuis
nixweiss.gif
 
No duoda, kun ostin Fjärräni uutena, niin myyjä (kokenut kisakuski/mekaanikko) neuvoi alkuun starttaamaan ykkönen pesässä ja kytkin pohjassa moisen ilmiön välttämiseksi.
Toivottavasti se kytkin irrottaa tässä vaiheessa. Jos se ei irrota, niin sitten ollaankin seinässä/jossain muussa edessä olevassa kiinteässä esineessä
sad_orig.gif
 
Back
Ylös