• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

kytkin liimaantuu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kake1969q
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kake1969q

rottakone
viime talvena vaihdoin kytkimeen massalevyt luistamisen takia. nyt kytkin pitää kuin tauti, mutta poikinut haitallisen ongelman: pyörän seistessä 3-4 päivää kytkin "liimaantuu" kiinni. pyörää täytyy liikutella paikallaan vaihde päällä kytkin pohjassa, että jumi laukee irti. eka kerralla kun teki vastaavan, yllätys oli melkoinen, kun kytkin pohjassa survasin ykkösen pesään, niin heti lähettiin.
öljy--valvoline durablend 10w40 on sama. ollu pari vuotta.
kytkimen pinnat ovat lie huokoisia uutuuttaan. auttaisiko vaivaan kunnon luistatus, että kytkin hieman lasittuisi? öljynvaihto?
ps. ei aleta sitten D-keskustelua asiasta:D
 
viime talvena vaihdoin kytkimeen massalevyt luistamisen takia. nyt kytkin pitää kuin tauti, mutta poikinut haitallisen ongelman: pyörän seistessä 3-4 päivää kytkin "liimaantuu" kiinni. pyörää täytyy liikutella paikallaan vaihde päällä kytkin pohjassa, että jumi laukee irti. eka kerralla kun teki vastaavan, yllätys oli melkoinen, kun kytkin pohjassa survasin ykkösen pesään, niin heti lähettiin.
öljy--valvoline durablend 10w40 on sama. ollu pari vuotta.
kytkimen pinnat ovat lie huokoisia uutuuttaan. auttaisiko vaivaan kunnon luistatus, että kytkin hieman lasittuisi? öljynvaihto?
ps. ei aleta sitten D-keskustelua asiasta:D

Onkos mikä pyörä,

onko neste kytkin jos on neste kytkin niin ilma järjestelmässä tekee joskus moista kiusaa,
muita syitä mitä tullut vastaan uria kulunut sinne missä ne levyt on(tartuvat sitten niihin uriin)
vääriä levyjä pässyt joukkoon(väärä pakan paksuus)
vaijeri käytöisessä kulunut vivusto, muututnut säätö
 
Kyllä se vika siitä poistuu. Olettaisin että öljykylpykytkin ja laitoit levyt kuivana paikoilleen, niitä sen enempää upottamatta öljyyn. Kunhan imevät itseensä tarpeeksi öljyä, niin alkanee toimia aivan normaalilsti.
 
zzr 1100 -95D
nestekytkin.
kytkimen teräslevyt olivat ok, samoiten kytkinkruunu virheetön.
koko linja toimii moitteetta heti, kun levyt on saanu irti toisistaan
levyt olivat 2 päivää öljykylvyssä ennen asennusta, eli märkälevykytkin kyseessä
kytkimellä ajettu jo 1200 km....eli sisäänajovaiheessa:)
 
Osat oikeassa asennossa paikallaan? Onko rakenne sama kuin Suskan kytkimessä, alimpana häkkiä vasten suora aluslevy, sen jälkeen jousialuslevy, joka on asennettava niin, että se "vinous" on ulospäin (eli kuin lautasen työntäisi pohja edellä sinne häkkiä kohti)?
 
Kyllä varmaan palikat ovat oikein, mutta jostain syystä levyt ottaa toisiinsa kiinni laitteen seisoessa.
 
Osat oikeassa asennossa paikallaan? Onko rakenne sama kuin Suskan kytkimessä, alimpana häkkiä vasten suora aluslevy, sen jälkeen jousialuslevy, joka on asennettava niin, että se "vinous" on ulospäin (eli kuin lautasen työntäisi pohja edellä sinne häkkiä kohti)?

pelkkiä suoria välilevyjä, eli ei voi kasata millään väärin, ellei ole täysi tumppu, että menis vaikka teräs-teräs-massa-massa:grin::grin:
 
jos keli käynyt pakkasella seisoessa, niin saattaapi olla herkempi takertuun.
tää keissi tarvinnee vaan kunnolla HANAA...kyllä se siitä kun tarpeeksi imeltyy:orgmp:
 
pelkkiä suoria välilevyjä, eli ei voi kasata millään väärin, ellei ole täysi tumppu, että menis vaikka teräs-teräs-massa-massa:grin::grin:

No ei, ne aluslevyt voi ihan helposti laittaa väärin ellei erityisesti zoomaa miten päin ne tulee. Munkin RF:n kykässä oli muistaakseni kolmea erilaista massalevyä ja ne teräslevytkin on pyöristetty vaan toiselta reunalta ja mun tietääkseni pyöristetty reuna tulee sisäänpäin.
 
zzr 1100 -95D
nestekytkin.
kytkimen teräslevyt olivat ok, samoiten kytkinkruunu virheetön.
koko linja toimii moitteetta heti, kun levyt on saanu irti toisistaan
levyt olivat 2 päivää öljykylvyssä ennen asennusta, eli märkälevykytkin kyseessä
kytkimellä ajettu jo 1200 km....eli sisäänajovaiheessa:)

Sitten tarkistela että ei ole ilmaa systeemissä,
Työsylinteri on kunnolla kiinni,
Letku ei pullistu liikoja, tanko työsylinteristä kytkimelle kulunut,
Vertailu Pakan paksuus työsylinterin liikematkaan
 
Mä toissatalvena otin kytkimen levyt irti ja kävin niitten kans kokeneelta mp-mekaanikolta kysymässä et onko massalevyt loppu, välillä luistaa. Hetken tönärillä sohittuaan totesi hän, että massalevythän on käytännöllisesti katsoen uudet, varmaan edellinen omistaja vaihdattanu just ennen pyörän myymistä. Mutta teräslevyt oli ihan melkein peilipintaset. Ja se kuulemma aiheuttaa sekä luistamista, että liimaantumista. Täten hää semmosella porakoneeseen kiinnitettävällä santapaperitatilla hio teräslevyt ikäänkuin naarmuille. Eikä oo ongelmia ollu sen jälkeen. Vaihdoin tosin samalla varmuuden vuoksi hiukan jäykemmät EBC:n jouset ja toista kertaa koneessa ei ole ollut Castrolin öljyä...

Selitys asialle on tän mekaanikon mukaan se, että jos massapalat ja teräslevyt on ihan tiiviisti kiinni toisissaan, ni sinne ei vaan pääse korvaavaa ainetta sinne väliin et ne vois irrota toisistaan. Vähän samallai ku Timo-Taikuri sai veden pysymään pullossa väärinpäin ku laitto pelikortin sihen pullon suulle. Ja mun korvaan toi selitys kuulostaa varsin järkeenkäyvältä. Sulla ku moinen ropleema on ilmaantunu massalevyjen vaihdon yhteydessä, ni uusien levyjen palat lienee hiukan erilaista materiaalia, jotka sallii tällaisen ilma-/öljytiiviin sidoksen sen teräslevyn kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Se kytkimen tiiviys kannattaa tarkistaa myös ja ensin. Jos vuotaa ja saanu ilmaa, ni kyl sen jo tuntee sormissa, ku kahvassa ei norm vastusta. Oli v......a ajaa esim laivaan tos toissa kesänä, ku ei irrota kytkin. Työsylinterin tiiviste vuoti.
 
Joissain "halvoissa" kytkinlevyissä on ollut ominaisuutena, se että levy turpoaa joutuessaan öljy kanssa kosketuksiin ja silloin tuntuu kuin kytkin "liimautuisi"
 
Komppaan kum1ankan vastausta. Ei tuo siltä vaikuta että ilmaa olisi järjestelmässä. Jos olisi niin ei hetken heiluttelulla olisi mitään vaikutusta.
 
Komppaan kum1ankan vastausta. Ei tuo siltä vaikuta että ilmaa olisi järjestelmässä. Jos olisi niin ei hetken heiluttelulla olisi mitään vaikutusta.

näin on. paljon mahdollista, että teräslevyt kiillottuneet niin sileiksi, että aiheuttaa imupinnan, jos tuota nimitystä voi asiassa käyttää...eli vaivaan ratkaisu: luistatetaan hieman, että uusiin massalevyihin muodostuu kiillottumaa, ei järjen mukaan pitäisi enää liimautua...
teräslevyt ovat tässä pelissä täysin samanlaisia. siis ei väliä, miten päin ne kruunuun tunkee. (ei ole toisen reunan pyöristys tms. juitskia)

tulipa ihan mielenkiinnosta vaihettua kytkinnesteet aamujumppana--ihan tosta vaan:) ei mitään moitittavaa ollu vanhoissakaan, eikä ilmasta tietookaan. taas piti nytkytellä 1 pesässä kytkin pohjassa kytkinpakka irti toisistaan. pyörä oli seissy pari päivää.,.
 
Mulla teki pyörä tuota aika pitkään kun oli seisonut pitkiä aikoja ennen kuin sen ostin. Tähän kevääseen asti se jumitti aina kun pyörä seisoi muutamankaan päivän, nyt aloin taas tekemään itse huollot ja öljymerkki vaihtui, loppui temppuilu. Öljymerkkeihin en ota kantaa, mutta eroja vissiin sitten on?
 
No joissain öljyissähän on massakytkimen pitoa parantava lisäaineistus, sama lisäaineistus voi liimata sitä kytkintäkin kiinni sen lisäksi että saattaa saada elämänsä ehtoopuolella olevan kytkimen vielä pitämään. Toimivalla kytkimellä suosiolla sisään lisäaineettomia öljyjä, vaikka sitä delvaccia mutta onhan noita vaihtoehtoja.
 
Back
Ylös