Kytkinkoppien ym. tiivisteet

Säätömies

New member
Miten on, kun availette ja kiinnittelette moottorikoppia ym., ostatteko maahantuojalta valmiit tiivisteet vanhojen tilalle, vai haetteko autotarvikeliikkeestä tai muualta tiivistelevyä ja leikkatte itse?

Kysymys liittyy siihen, että itse laitoin kytkinkoppaa kiinni ihan tiivistemassalla (vaihdekonepajasta sosialisoitua nestemäistä öljyn- ja lämmönkestävää tiivisteainetta), mutta valitettavasti tiivisteen puuttuminen pienensi startin hammasrattaan liukulaakerin välystä liiaksi ja laakeri jumi kiinni eikä moottori suostunut pyörimään. Pakko siis on laittaa paksumpi oikea tiiviste tilalle, jotta saa välyksen sellaiseksi kun valmistaja on sen tarkoittanut.

Kysymys kuuluukin tarkemmin sanottuna:

- Mistä riittävän isoa tiivistelevyä löytyy ja kannattaako ostaa sellainen. Jos, niin osaako kukaan sanoa speksiä mikä kelpaisi kytkinkoppaan.
- Mitä OEM kopantiiviste maksaa (about) mopoliikeessä?

Allekirjoittaneella on alla VFR, mitta sillä nyt ei taida olla merkitystä tähän aiheeseen liittyen...

Neuvosta kiitollisena,

- Jukka aka. säätömies -

Ei mikään estä leikkaamasta tiivistettä itse, ei oo kummonen homma ja saa tivisteen ainakin heti, eikä tarvi ootella. Lähimmästä auto-, traktori- tai laakeriliikkeestä löytyy varmasti sopiva arkki. Kopan tiivistepintaan jotain väriä (ite käytin viimeks vaimon huulipunaa...
tounge.gif
), sitten vain koppa arkin päälle ja pois ja leikkaamaan.

Kyllä, tiivistepaperiarkista saa hyvän ja halvan. Itse otin ääriviivat kynällä. Vaatii vielä jälkikiristyksen, jos on öljyisellä puolella...

Askartelin itse, kiitos vain vinkeistä. Ei tullut ihan nätti, koska ostin sellaista "parempaa" millin vahvuista tiivistettä, jota oli hankalampi leikata. Toimiva ratkaisu kyllä.

Päätin investoida vahvempaan, koska ohuempi 0,8 mm paperitiiviste painuu kuitenkin kasaan kiristettäessä, ja tässä tapauksessa startin hammasrattaan liukulaakerin välyksien kanssa saa olla tarkkana. Tiivistemassalla laitettuna laakeri jumitti kytkinkopan kannessa olevan akselireiän reunaan, mikä esti koneen pyörimisen. Tarkalle ovat Hondan pojat mitoittaneet tiivisteensä
wink.gif

Pitää katsoa milloin ehtii asentelemaan paikoilleen. Mikäs kiire sitä on valmiissa maailmassa *virn*.

Back