• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kyytiläinen putosi kyydistä ja loukkaantui

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kopukka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kopukka

New member
Tänään 19.8 iltapäivällä Vanhalla Nurmijärventiellä matkustaja putosi 1200 kuutioisen pyörän kyydistä ja loukkaantui .

Pyörässä ei ollut takalaukkua, mutta kahvat kylläkin.

Olisikohan kiihdytys olut reippaanlainen risteyksen jälkeen päätielle tulon jälkeen.

Muistetaanpa, että kuljettaja on vastuussa matkustajasta.

Joo tainnu nykästä iloisesti ku on avannu kaasuu. Noh vaikka vastuu onki kuljettajalla, ni eiköhän se järjenkäytön vastuu siitä kiinnipitämisestä ole kuitenki sillä matkustajalla.

Siis: Itseään saa syyttää jos kyydistä tippuu.... Oon ollu monen melkoisen kohelon kuskin kyydissä eikä kertaakaa oo ollu ees lähellä lentää kyydistä vaik onki nykivää menoa ollu. Voi siis edelleen pitää kiinni kunnolla. Jos ei pidä, ni eiköhä sen yhen selästä lentämisen jälkeen muista paremmin. Jotku oppii vaa lihasmuistin kautta.

No on se ainakin ihan kohteliasta ajaa niin ettei matkustajan tarvitse kokoajan henkihieverissä rutistaa että pysyy kyydissä. Mukava se on matkustaa siellä jos ei koskaan tiedä mitä kuskin päässä liikkuu ja koska kierrokset hakkaa yli 10000rpm keula pystyssä.
kaboom.gif

Meillä ainakin hallituksen kanssa toiminut hienosti jotta vasurilla taptap mamman vasempaan polveen ja tuppinurin...

Onhan se reilua varotella
wink.gif

Mulla kävi samanlai. Kaveri kyydissä, ja vähä reippaampi lähtö niin sielä se oli perseellää
biggrin.gif

Monessa nykypyörässä ei enää ole kunnon kahvoja kyytiläisille mistä kiinni pitää ja istuinten mallikaan ei paljon estä liukumasta pois kyydistä varsinkin kun polvetkin ovat melkein pään korkeudella.Lähtöihin risteyksistä ja monessa muussakin tilanteessa voi arvata varautua jollei "nuku" siellä takana.
Yhtä pahoja ovat tilanteet joissa joutuu paniikkijarruttamaan jos takana istuva ei ole yhtään mukana.

suosittelen vyötä mikä tulee kulj.mahan ympäri ja takana kahvat mistä kyytiläinen pitää kiinni...

suosittelen vyötä mikä tulee kulj.mahan ympäri ja takana kahvat mistä kyytiläinen pitää kiinni...
Useimmilla on kyllä siellä valmiina rengas josta pitää kiinni
tounge.gif
.

Joo onhan noita sattunut, kevarilla joskus kaveri ajoi kaksi päällä ja taisi keulaa keventää niin takanaolijan jalat "ilmestyivät" kainaloihin mutta kyydissä taisivat pysyä kuitenkin
062802moto_prv.gif

kyllä siellä takaritsillä on aika orpo olo jos pitää vaan siitä kauhukahvasti kiinni
crazy.gif
.
minä olen ainakin ohjeistanut kyyditettäviä pitämään mielummin kuskista kiinni

kyllä siellä takaritsillä on aika orpo olo jos pitää vaan siitä kauhukahvasti kiinni
crazy.gif
.
minä olen ainakin ohjeistanut kyyditettäviä pitämään mielummin kuskista kiinni
Samaa minäkin olen kyyditettävilleni sanonut.
Jos vaikka kyytiläinen räplää visiiriä risteyksessä, niin kyllä kuskina sen huomaa kun kädet ei oo ympärillä, osaa olla tiputtamatta kyytiläistä.

Muutama viikko sitten polttarikyyditystä tarjosin ensikertalaiselle pyöränkyydissä. Ennen lähtöä sanoin, että tiput jos et pidä kiinni. Tietenkin sitten kyydissäolija puristi niin ettei meinannut itsellä jalat toimia. Ainakin kyydissä pysyi, vaikka muutama kunnon veto tuli vedettyä.

Tottumattomalle on aina tehtävä selväksi miten pidetään kiinni.

Kyytiläisen kanssa ajettaessa ei oo pakko vetää äkkiä tuppia nurin niin että näitä tilanteita tulee. Paremman puoliskon kanssa tulee yleensä käännettyä kahvaa tasaisesti kireemmälle, esim. ohituksissa ja tietenkin tulee huudettua luureihin että nyt mennään jos pitää enemmän kiihdyttää.

Homma toimii hyvin kun kyytiläinen on hereillä ja kuski ottaa kyytiläisen huomioon. Aina kun nopeus muuttuu tai lähdetään esim valoista liikkeelle niin tiukasti vaan kuskista kiinni.

Itse pidän alle 100km/h nopeuksissa toisella kädellä takakahvasta ja toisella kuskin vyötärön ympäriltä kii nii pysyy sekä kiihdytykset että jarrutukset hanskassa. Yli huntin nopeudessa on parempi pitää kuskista molemmilla käsillä kii ja kyyristyä sen selän taakse jotta välttää ylimääräisen tuulen

Minä oon sanonu kyytiläisille tällaset ohjeet:

-toinen käsi tankkia vasten oletusarvoisesti jarrutusta tukemaan, jottei kyytiläisen paino tuu mun niskaan jarruissa.
- toinen käsi vyötärön ympäri kiihdytystä varten, jottei putoa junasta.

Jokaikinen (noin 20-30) kyytiläistä sanonu että helvetin mukava asetelma, ku ei väsy kädet tankkiin nojaamiseen, muttei myöskää tartte halata kuskia koko aikaa. Näin jaa myös enemmä tilaa kuskille liikuttaa vartaloa pyörän päällä. En oo yhtää poikittaista sanaa tosta menetelmästä vielä saanu.

-toinen käsi tankkia vasten oletusarvoisesti jarrutusta tukemaan, jottei kyytiläisen paino tuu mun niskaan jarruissa.
- toinen käsi vyötärön ympäri kiihdytystä varten, jottei putoa junasta.
Sama menetelmä on itellä ollu käytössä sillon joskus kun oon kyydissä ollut. Toimii hyvin ja pysyy kyydissä... Kahvoista kiinni pitäminen ainakin kiihdytyksissä on melko hankalaa.

No, joo... kyllä se nyt on vaan kuskin ilmaistava mitä tekee. Kyytiläinen ei voi tietää kuskin ajatuksia, ellei ajeta tuppi nurin koko ajan.

Ja toisaalta, mikä into ja riemu on vetää miljoonaa, kun on kyytiläinen. Varsinkin jos on suhteellisen kokematon kyyditettävä
nixweiss.gif
withstupid.gif

Itsellä lähtökohta vaikka jokainen tekee itse päätöksen siitä kenen kyytiin menee tai ottaa, niin kuski on vastuussa kyytiläisestä. Oli vehje sitten mikä hyvänsä.

Olin joskus aivan kohdalla, kun takapenkkiläinen teki voltin ja
tipahti suoraan häntäluulleen .. kuski näet avasi ihan huolella
kaasua .. tilanne oli oikeasti erittäin koomisen näköinen, mutta
samalla aika vakava .. se tyyppi loukkaantui niin ettei päässyt
minnekkään omin avuin .. kivikatu osaa olla kivikova ..
Elämä opettaa aika kovakouraisesti välillä ...
lookaround_orig.gif

Tietääkö joku, että saako lasta kuljettaa kuskin ja pensatankin
välissä? Niitä näkee silloin tällöin .. mutta jotenkin olen muistavinani,
että kyyditettävän olisi oltava omalla istuimellaan .. siis siinä
takapenkillä ja siksi takapenkkiläiselle on väsätty jalkatapitkin.
Vaikka ihan pikkuiset ovat varmasti turvallisemmin siinä "sylkyssä"
kuin muualla. Itse en kyllä ihan pieniä uskaltaisi kuljetella mopolla
lainkaan.
nixweiss.gif

Yhtä pahoja ovat tilanteet joissa joutuu paniikkijarruttamaan jos takana istuva ei ole yhtään mukana.
On kokemusta.
blush.gif

Olin kerran miekkosen kyydissä ja pyörässä oli takalaukku jossa mukava selkänoja. Olo kuin nojatuolissa. En pitänyt kiinni koska meno oli tasaista ja rauhallista. Olin omissa ajatuksissa enkä seurannut mitä tapahtuu. Yhtä äkkiä mies löi liinat kiinni, siinä vaiheessa heräsin kun tunsin että nyt lennän miekkosen yli eikä hyvää seuraa. Viime tipassa tartuin käsiin kiinni miekkosesta ja täpärästi selvisin tilanteesta. Sain hyvän opetuksen kantapään kautta että myös kyytiläisen kannatta olla hereillä.
tounge.gif

Mielestäni vastuu on molemmilla. Jos kyytiläinen on ensikertalainen niin kuskin on kerrottava mihin kannattaa varautua. Ja jos kyytiläinen on kokenut kyydissä olija kannattaa olla hereillä, vaikka kuinka mukavaa olisi takana istua.

Toivottavasti kyytiläinen paranee ja hänelle ei jää pelkoa vaan uskaltaa taas mennä pyörän kyytiin.
thumbs-up.gif

P.S.Nyt asiat ovat toisin kun itse ajan eikä tarvitse olla kyydissä.
062802moto_prv.gif

Back