läheltä piti tilanne

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mh jkl
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/a/91ded3e1-77f5-4d5b-b5eb-20bf5fb8c5af

täysin hölmöä ajaa motoristilla vakio nopeudella tilanteeseen. minä olisin jo kovasti jarrua käyttänyt ja vetänyt oikealle sivuun. sitte perään kääntynyt ja puhutttanut kuskia hetken aikaa

Näytti olevan sen verran omissa maailmoissaan, että eihän se edes huomannu tota autoo kuin sekunti ennen kohtaamista. Sen jälkeen varovainen nythähdys vartalosta, mutta ei mitään käytännön vaikutusta kulkusuuntaan, joten katse varmaan oli liimantunu siihen vastaantulijaan. Onneks vastaantulija onnistu paikkaamaan havainnointivirheensä väistämällä oman kaistan suuntaan, että ei kolahtanu niin ei kynttilöitä tartte sytytellä.
 
Näytti olevan sen verran omissa maailmoissaan, että eihän se edes huomannu tota autoo kuin sekunti ennen kohtaamista. Sen jälkeen varovainen nythähdys vartalosta, mutta ei mitään käytännön vaikutusta kulkusuuntaan, joten katse varmaan oli liimantunu siihen vastaantulijaan. Onneks vastaantulija onnistu paikkaamaan havainnointivirheensä väistämällä oman kaistan suuntaan, että ei kolahtanu niin ei kynttilöitä tartte sytytellä.

Joo. Harvoin sitä on nokikkain olevan auton kanssa vetänyt ”chickeniä” vaan vetää suosiolla ajoissa tilan puolelle. Autoilija mokas ja paikkas. Mopomies nukkui.
 
tarkoitukseni oli herättää meitä kaikkia motoristeja. eli tien päällä ei kannata antaa ajatuksen herpaantua saatika fiilistellä hyviä biisejä nappikuulokkeista. nuo tilanteet tulevat sekunneissa eteen. kokoajan pitää olla valppaana koska aina sattuu ja lujaa kun auton kanssa pusua ottaa.

turvallisia kilometrejä kaikille ja ollaan itse valppaana liikenteessä
 
tarkoitukseni oli herättää meitä kaikkia motoristeja. eli tien päällä ei kannata antaa ajatuksen herpaantua saatika fiilistellä hyviä biisejä nappikuulokkeista. nuo tilanteet tulevat sekunneissa eteen. kokoajan pitää olla valppaana koska aina sattuu ja lujaa kun auton kanssa pusua ottaa.

turvallisia kilometrejä kaikille ja ollaan itse valppaana liikenteessä

Minusta uusissa pyörissä tärkeimpiä ominaisuuksia on matkapuhelimen liittäminen pyörän järjestelmään ja kuulokkeisiin.
Pystyy paljon paremmin pyörän ohjaimia käyttäen valitsemaan lempimusiikkia, äänikirjan, podcastin, puhelun tai työsähköpostin kuuntelemisen. Lisäksi navigointiohjeet tulee kuulokkeisiin, niin ei tarvitse ruuhkaisen pietarin keskustassa keskeyttää äänikirjan kuuntelua. Tarvittaessa voi soittaa kaverille ja kysellä miten on kesämökin kattoremppa edennyt.
 
Minusta uusissa pyörissä tärkeimpiä ominaisuuksia on matkapuhelimen liittäminen pyörän järjestelmään ja kuulokkeisiin.
Pystyy paljon paremmin pyörän ohjaimia käyttäen valitsemaan lempimusiikkia, äänikirjan, podcastin, puhelun tai työsähköpostin kuuntelemisen. Lisäksi navigointiohjeet tulee kuulokkeisiin, niin ei tarvitse ruuhkaisen pietarin keskustassa keskeyttää äänikirjan kuuntelua. Tarvittaessa voi soittaa kaverille ja kysellä miten on kesämökin kattoremppa edennyt.

Sarkasmitutkan viisari heilahti punaiselle, mutta mene ja tiedä.

Juuri tuolla tavalla se ympäristön seuraaminen herpaantuu ja noutaja noutaa.
 
Minusta uusissa pyörissä tärkeimpiä ominaisuuksia on matkapuhelimen liittäminen pyörän järjestelmään ja kuulokkeisiin.

Et selvästikään ole päässyt kokeilemaan mikä onni ja autuus tuosta BT-helvetistä tulee:D
 
https://yle.fi/a/74-20038277

Mopomies nukkui, eikä autoilijakaan saanut paikattua, yrityksestä huolimatta.

Jos video olis omasta kamerasta niin en olis kehdannu julkaista.

Olen sen verran epäluuloinen luonne että jos vastaan tulee jono tai rekka, niin oletan että joku sieltä puikkaa ohi kuitenkin, joten reunaviivalle siirryn vähästäkin ärsykkeestä. Hidastaminenkaan ei niin haittaa, koska sittenhän pääsee taas kiihdyttämään, joka on mukavaa.
 
Jos niitä alkaa miettimään, niin mikä se hyöty on? Loputtomiin ei voi omaakaan toimintaa muuttaa ja meneehän siinä jo kaikesta nautintokin....

Loputtomiin ei asioita voi vatvoa, eihän siinä sitten lopulta uskalla tehdä mitään vaan nököttää kotona.

Ja olen myös sitä mieltä että 100% tarkkaavaisuustason ylläpito koko sanotaan vaikka parin sadan kilsan päiväreissuun ajan vaan ei ole realismia. Kun saisi pidettyä "riittävän" tason.

Semmonen hyöty näistä videoista yms. on että syntyy tietoisuus siitä mahdollisuudesta että autojonosta pomppaa eteen ohittelija. Olipa syynä sitten kusipäisyys "mopoilijalla on kyllä tilaa väistää" tai aito havainnointivirhe. Jos tietoisuuden lisäksi vielä treenailee väistojä niin omataan jo paljon paremmat edellytykset selvitä yllättävistä tilanteista.
 
Se oli joku sellainen vähän rajumpi Audi kuski. Tämäkin oli joku sellainen vähän kovempi Mersu mies.

Kummasti tuli mieleeni Iltalehti ja -sanomat... :D

Niin kuin tuolla auton merkillä olis jokin merkitys... ai niin onhan sillä ja siksi munkaan pihamaalta ei löydy kuin rinkuloilla varustettuja nelipyöräsiä. Ei mulla sitte muuta näin kesäpäivän ratoksi. :bye:
 
Kuten TIJ jo tuossa edellä totesikin.
Mikään tutkimus/ihmisen käyttäytymiseen perehtynyt asiantuntija ei tue ajatusta, että ihmisen keskittyminen kestäisi kovinkaan montaa minuuttia samassa asiassa. Tämän voi jokainen todeta, vaikkapa oman mielen harjoitteilla joilla tuota kykyä keskittyä voi parantaa. Ja juurikin päästä viimeistään sitä kautta riittävään keskittymiseen... ei 100 % ikinä.
Tämän päälle ennakoiva ajo niin henkivakuutusta on sen verran mitä sitä tien päällä voi saavuttaa.
Tuo videon motoristi ei kylläkään paljoa liikennettä huomioinut/ aika "kahvilla" näyttää olevan
 
Kovin on rakeinen video mutta eikös tuo ohitettava ja ohittaja ilmesty "kuopasta" -> melko äkkinäisesti näin kuvaajan kannalta.

Toki - ei siinä pitäisi olla mitään uutta.

Toki 2: ei se ohittajakaan varmaan nähnyt mopotia sieltä kuopan pohjalta - jolloin ei kyllä pitäisi ohittamaankaan lähteä kun näkemä on huonompi kuin miltä näyttää - missä ei pitäsi myöskään olla mitään uutta.

Ajelin joo justiin pohjoisista autolla etelän suuntaan ja manailin kun sekalaisia turva-autoja ei aina pystynyt ohittamaan heti kun ei vaan nähnyt kuinka syvä se tiessä oleva kuoppa on. Osaan olisi mahtunut rekka, toisiin ei edes henkilöautoa, mutta tietä tuntematta ei todellakaan tullut otettua riskiä.

Ja mullakin on auton nokassa renkula. Siinä tosin lukee keskellä "Nissan" :)
 
Niin kuin tuolla auton merkillä olis jokin merkitys...

Jos alla on saksalaista premiumia niin on aivan varma, että keltainen lehdistö + Hesari muistaa kertoa sen artikkelissa. Jos törttöilevän kuskin auto on esim. Toyota, Opel tai Dacia niin automerkkiä ei tarvitse mainita.

Mitä tulee keskittymiseen niin ainakin minun on ihan täysin mahdotonta pitää yllä 100% tasoa pitkiä aikoja. Jopa ratapäivillä huomaa sen, että ajosetin lopuilla keskittyminen toisinaan pääsee herpaantumaan vaikkei setti kestä, kuin 20min.
 
Corollakuskeillehan kaikki tulee aina silmille. Mutta sitäpä se on kun kaikki "järki" menee jo siihen auton valintaan.
 
kun nykysomettavien autoilijoiden havainnointi kyky on korkeintaan 15% a. ajasta. siksi pitää olla teslat tms auto joka pitää kaistan ja jarruttelee ja ppiippailee jos jotain tapahtuu.

mulla on autoja lähtenyt tollai vastaantulija ohittamaan vaikka on nähnyt mut, pientareen kautta joutunut väistämään. ei mulla edes syke noussut siitä.
 
Jos video olis omasta kamerasta niin en olis kehdannu julkaista.

Olen sen verran epäluuloinen luonne että jos vastaan tulee jono tai rekka, niin oletan että joku sieltä puikkaa ohi kuitenkin, joten reunaviivalle siirryn vähästäkin ärsykkeestä. Hidastaminenkaan ei niin haittaa, koska sittenhän pääsee taas kiihdyttämään, joka on mukavaa.


näin toimin itsekkin. 2 kertaa lähtenyt vastaantuleva ohittamaan ja joutunut jarrutttamaan kunnolla sekä vetämään reunaan. kummallakin kerralla kerennyt sen verran havannoida että kyseeessä ei ollut tahallisuus.

jos nuihin tilanteisiin olisi ajanut ns "aivot narikassa" niin varmasti olisi ollut lehdistöllä uutisoitavaa

tämän takia kieltäydyin hankkimasta nuorisolle kuulokkeita kypärää kun olivat toivelistalla.

tuossa vielä linkkiä kevään reissuun

https://www.youtube.com/playlist?list=PLH_XrlhuMsmyD2QfcR4nhsY_lcSy1dd4n
 
Viimeksi muokattu:
näin toimin itsekkin. 2 kertaa lähtenyt vastaantuleva ohittamaan ja joutunut jarrutttamaan kunnolla sekä vetämään reunaan. kummallakin kerralla kerennyt sen verran havannoida että kyseeessä ei ollut tahallisuus.

jos nuihin tilanteisiin olisi ajanut ns "aivot narikassa" niin varmasti olisi ollut lehdistöllä uutisoitavaa

tämän takia kieltäydyin hankkimasta nuorisolle kuulokkeita kypärää kun olivat toivelistalla.

tuossa vielä linkkiä kevään reissuun

https://www.youtube.com/playlist?list=PLH_XrlhuMsmyD2QfcR4nhsY_lcSy1dd4n

Kannattaa muistaa että noita videoita katsellessa tietää jo ennalta että jotain tulee tapahtumaan. Esimerkiksi tässä kauan sitten julkaisemassani videossa https://www.youtube.com/watch?v=bZHlkYuyXD8 ei näy se että näin kyllä jo kaukaa että joku lähtee ohitse ja ajattelin että mikäpäs siinä, ehtii kyllä ja menin reunaan antaakseni ohittajalle vähän turvamarginaalia. En voinut edes kuvitella että se ohittaa juoksuvauhdilla raksaa. Kun huomasin todellisen tilanteen, en oikein voinut enää jarrutellakaan kun oikean puolen renkaat olivat hiekkaisella/roskaisella asfaltilla ja piti millintarkasti tähdätä tuohon väliin.
 
Back
Ylös