• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Läheltäpiti-tilanne

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ipodtomppa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ipodtomppa

New member
Olin aamulla tulossa pyörällä töihin kun Kauklahdenväylällä meinas Lexus tulla STOP merkin takaa kylkeen, ei olisi Hesari mahtunut väliin. Edessäni ajoi auto joka kääntyi oikealle joten jäin sen vasemman kulman katvealueeseen. Sieltä se Lexus sitten vaan tuli. Onneksi on tullut harjoiteltua väistämistä - "push&pull" - ja sain näin itseni alta pois. Onneksi myös kypärän sisällä toimi autoilijan ajatusmaailma, "ei sieltä ketään tule ja ehdin kyllä tuohon väliin" - muistutuksena ajakaa autoilioiden aivoilla, se voi pelastaa !

Useasti autoilijat pitävät kotteronsa liikkeessä risteyksessä, kun se on niin pirun vaikeaa ja aikaa kuluttavaa pysähtyä. Tänäkin aamuna Veklahden suunnasta nainen tuli rellullaan risteykseen pysähtymättä ,vaikka näki että olen melkein kohdalla menossa. Sitten vielä mulkoili vihaisena, olin ilmeisesti hidasteena
biggrin.gif
Ei paljon katsellut suojatielle mahdollisesti tulevia koululaisia yms. Kiire kun on valtava, niin noin voi tehdä...

Viime kesänä Rovaniemellä oli aivan samanlainen tilanne. Tosin osasin ajatella etukäteen, ettei se tielle tunkeva sieltä mitään näe. Eikä nähnytkään, ennenkuin olin ajanut sieltä katveesta esiin. Jos tielle kääntyviin ei voi luottaa, niin miten sitten kun olet itse suurimmaksi osaksi piilossa.

vähän OT mutta itseäni ärsyttää suunnattomasti se kun joku tulee risteykseen kovaa ja jarruttaa kuitenkin mutta viimetingassa (lue: näyttää että on tulossa) se yhdistettynä siihen että joku hinaa kotilolla ihan hanurissa kiinni niin huomaat yhtäkkiä että pitäis jarruttaa mutta kun ei oikein voi ku tulee kotilo päälle ja eteenkin on autoa pukkaamassa! siinä vaan toivot että ei tuukkaan ja himmailet rauhassa ja kattelet peilejä!
kaboom.gif

kyllä tosta liian lähellä ajamisesta pitäis sakot napsahtaa ja vielä jostain liikenteen vaarantamisesta oppis ihmiset pitämään väliä
veryangry.gif

Tieliikennelaki 15§ Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen

Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.

Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.

Olis helppo ajella, jos tuota joku viittis noudattaa!

No niin olisi. Ihmetyttää myös monen tapa ajaa risteykseen suojatien tukkeeksi, eli ei mitään joustavuutta siinäkään. Minä kyllä luon
mad.gif
katseita sellaisen suuntaan joka ei näytä pysähtymisen tai hiljentämisen merkkejä risteykseen.

.... Edessäni ajoi auto joka kääntyi oikealle joten jäin sen vasemman kulman katvealueeseen. ... muistutuksena ajakaa autoilioiden aivoilla, se voi pelastaa !
Jep, ei ne läheskään kaikki (autoilijat) tahallaan vaaratilanteita aiheuta, eivät vain jostain syystä huomaa kaksipyöräisiä.

Kannattaa varoa joutumasta katveeseen, autojen a-pilarit ovat nykyään leveitä, sen, peilin kuolleen kulman, tai jonkun toisen ajoneuvon taakse jäämistä pitää oppia pelkäämään.

-J-

Tänään sattui pienehkö läheltä piti tilanne.
omg.gif

Tilanteeseen ei vaadittu kuin, uusi asfaltti, aamukaste ja hiukan liian kova tilannenopeus.
Aloitin jarrutuksen takajarrulla ja moottorilla, sitten huomasin että mutka tulee aika äkkiä vastaan, painoin takajarrua hiukan lisää ja samalla etujarrua kevyesti.
Takajarru otti jostain nokkiinsa
wink.gif
ja veti itsensä lukkoon ja samalla hetkellä takapyörä lähti hiukan liukumaan alta vasemmalle puolelle.
crazy.gif

Säikähdyksellä selvisin ja taas opin lähes kantapään kautta, että nopeudet on kaupungissa ihan oikeissa rajoissa.
bowdown.gif

Hienolta silti taas tuntui, kun pystyi pitämään pyörän hallinnassa, vaikkei se varmaan ollut lähelläkään kaatumista.

Taas jatketaan rauhallisesti ja unohdetaan pienetkin hulluttelut kaupunkialueilla.
sport05.gif

Itellä ihan inssissä tuli tilanne etteen. En ollu 100% varma, että oliko oikeelta tulevalle autolle kolmio... katoin vaan että, auto tulee ja kovaa...... hiljensin ja huomasin kolmion, mutta auto tuli silti... pysähtyi kyllä sitten viimein, mutta vaikee oli pitää varmana auton pysähtymistä..

Kokenut motoristi kaveri onnitteli onnistuneesta inssistä ja muistutti vaan, että motoristi joutuu valitettavasti liian usein luopumaan oikeuksistaan liikenteessä..

-O

Back