Lajin näkyvyys

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja _MN_
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Toisaalta myytävät kuvat voisi suoraan laittaa sinne myyntiosioon, on niin kuollut alue muutenkin, että varmasti on siellä kärkipään ketjuissa jonkin aikaa. Kuvaajiakin voisi motivoida tulemaan paikalle, kehittyä, hankkia ehkä parempaa kalustoa jos olisi jokunen ropo mahdollinen saada takaisin päin.

Yleensäkin tällaisen marginaalihomman kanssa mielestäni saisi olla mahdollisimman kannustava ja salliva asenne kaikkeen uuteen, jossa olisi jonkinlaista lisäarvon mahdollisuutta edes olemassa. Suomessa osataan tehokkaasti torpata kaikki orastavat jutut milloin säännöillä tai ihan vaan kateudella, "älä tuu mun hiekkalaatikolle" tms jutuilla. En sano, että tässä kävi nyt näin, mutta asenneilmasto meillä kaikkine sääntökiemuroineen ja tulkintoineen on aika hapokas välillä.
 
Ainakin täälläpäin Suomea, Oulun seutuvilla, (juuri) kukaan ei tiedä Circuit Racingin SM-kisoista, sen sijaan Tractor pulling on ihan kohtuusuuri yleisölaji, ja ilmeisesti myös vähän keskempänä Suomea kohtuu suosittua. Se selittänee osaltaan Alfa-TV:n kiinnostuksen lajiin, samoin kuin autokilpailuihin.
Suomi kun on autokansaa, ja lähes jokainen osaa jollain lailla sillä ajaa, joten ei kumma jos kiinnostusta löytyy enemmän, helpompi siinä on samaistua Häkkisiin ja Mäkisiin kuin Saarisiin ja Kallioihin...

MP on kisamielessä outo laite suurelle yleisölle. Ja onhan pyöriä muutenkin vähän liikenteessä suhteutettuna automäärään...

Tais olla toissakesänä kun IS-Tv lähetti livenä Rataveneiden SM-kisoja, ainakin parin osakilpailun mainokset näin nettilehdessä. Ei tullut katsottua silti. Silläkin lajilla lienee enemmän tunnettavuutta kuin ratamoottoripyörien kisoilla, ja ilmeisesti yleisöäkin..? Miten lie sitten se laji saanut ittensä nostettua niiinkin näkyvään asemaan?

Onko sitten osaltaan syynä näkyvyyden/kiinnostavuuden vähyyteen myös osallistujien vähäinen määrä, varsinkin pääluokassa? Saako alle kymmenellä kuskilla aikaseksi kovin näyttäviä kisoja, vaikka siellä joku taistelupari saattais löytyäkkin?

Saattaa sellaista olla vaikea sitten markkinoidakin... Nämä kaikki mietteet siis tämmösen maallikon näkökulmasta :O

Täytyy sanoa, että onhan tuo CR ja RR aika näyttävää ja vauhdikasta verrattuna moneen muuhun moottoriurheilulajiin Suomessa. SBK:ssa osallistujia on harmittavan vähän, mutta SST600 tarjoaa kyllä ihan kovaa vääntöä, samoin kansalliset luokat. Imatranajo toi pyörät takaisin ihmisten ilmoille ja toivottavasti Kymiring jatkaa hyvää kehitystä. Vielä kun saisi sen median kiinnostumaan ja positiivisessa mielessä.
 
Joskus muinaisina aikoina Lundahl kauppasi MP-tuen foorumilla vesileimallisia kuvia ihan vastaavasti. Kellään ei ollut valittamista, se oli pikemminkin hyvä juttu. Kuvia sai latailla omaksi ilokseen vesileimalla ja jos halusi vaikka printata taulun, niin sitten maksoi jonkun roposen. Itsekin näin olen tehnyt.

Analogia esim. ajokoulutukseen ei tämän vuoksi mielestäni toimi.

Samalla linjalla, tosin iso ero onko vesileima kuvassa iso teksti keskellä kuvaa eli käytännössä kuvaa ei voi maksamatta käyttää ollenkaan vai niinkuin esim. Holtsulla kuvan kulmassa ja somekäyttö ok.

Mielummin toki maksullisia kuvia kuin ei kuvia ollenkaan.
 
Joskus muinaisina aikoina Lundahl kauppasi MP-tuen foorumilla vesileimallisia kuvia ihan vastaavasti. Kellään ei ollut valittamista, se oli pikemminkin hyvä juttu. Kuvia sai latailla omaksi ilokseen vesileimalla ja jos halusi vaikka printata taulun, niin sitten maksoi jonkun roposen. Itsekin näin olen tehnyt.

Olen ihan samoilla linjoilla tästä asiasta. Toiset voivat olla toista mieltä. Katsotaan, mihin konsensus asettuu kun asiaa oikein pähkäillään.
 
Osuipa eteen tällainen kooste Botniaringin kisoista:


Kun edes tämän tyyppisiä koosteita kisoista kunnon selostuksella saisi johonkin esille, niin hyvä olisi, ei se välttämättä koko kisan liveä tarvisi olla. Aikoinaan Ruutulipussa se enskasetä sai asian kuulostamaan mielenkiintoiselta, vaikka kuvissa ei yksittäistä metsässä möyryävää mantsapyörää kummempaa näkynyt.
 
Back
Ylös