lämmin nahka asu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

juka

New member
lämmin nahka asu pitäs saada kun kelit nyt pikkuhiljaa rupeaa kylmetä, pari kangas asua löytyy, mutta mielummin sitä nahat päällä ajelisi myös kylmällä, (lämpimälle kelille löytyy jo kaksiosainen race nahka asu) eli minkä merkkinen olisi paras, tarkoitus olisi että housut ja takin saisi yhdistettyä vetoketjulla, polven kulutuspaloja ei tarvitse, mutta muut suojat tietenkin pitäisi löytyä, tärkeintä asussa olisi siis että siinä tarkenee vielä pakkasen puolellakin, eli kokemuksia kaipailen!
 
Lämpökerrasto alle ja samalla puvulla myös syksy.
smile_org.gif
Silleen itse olen ajellut.
 
Ei kai lämpimiä nahkoja varsinaisesti olekaan, mutta tarpeeksi aitoa villaa tms. alle niin lämpenee. Nahat tietysti oltava tarpeeksi isot että mahtuu alle villapaitaa. Nahka ja villa on yhä parasta vaatetta mitä luonnosta löytyy.
 
joo seon tuo mun nykyinen nahka asu sen verran tiukka ettei sen alle mahdu mitään villapaitoja tai muita kerrastoja, eli kokemuksia niistä lämpimistä asuista edelleen kaipailen, kävin liikkeessäkin katsomassa mutta kaikki merkit näyttää ja tuntuu lähes samalta, en ihan tuurilla viitsisi ostaa, koska asuissa varmasti on eroja materiaaleissa, vetoketjuissa, saumoissa, ym...
 
Sanoisin, että nahka-asu jossa asu on umpinainen eikä ole noita tuuletusaukkoja kuten enemmän "racing" tyyppisissä puvuissa. Sitten ehkä kokoa liian iso, jotta alle mahtuu hyvin pitkä tekninenkerrasto alimmaiseksi, siihen päälle pitkä fleecekerrasto ja pitkä windstopperkerrasto päällimmäiseksi. Sitten vielä selkäsuoja. Tuolla setillä pärjää melko kylmälläkin. Sormet on sitten ongelma, jos ei ole kahvalämppäreitä ja haskat saa luvan myös pitää tuulen mahd. hyvin ulkona. Ja racing saappaat on myös huono, kun on tuuletusta vähän liikaa. Touring tyyppiset umpinaiset toimii paremmin.
 
Ei kai lämpimiä nahkoja varsinaisesti olekaan
Halvarssonsilla on jotain gorevuorillisia nahkoja joissa tulee melkoinen hiki. Miinuspuolena noi vuorit taitaa löytyä vaan pappaharrikkamaisista lökäpöksyistä. Niin ja tietty vuorit kiinteästi kiinni joten samoista kamoista ei ole mitään iloa kesällä (liian kuumat).
Mä hommasin heräteostoksena Halvarssonin Bc King-rotsin, ei enää mallistossa, on ollut positiivinen yllätys. Joku Dryway-kalvo siellä on, saman näköinen kuin Lindstrands käyttää (esim. Lizard-housut).

Rotsi on ollut lämmin, mitoitus on reilu, alle on riittänyt t-paita ja fleese. En nyt pakkasella ajelis, mutta syysviileillä on ollut riittävä. Sen verrain vakuutuin että luulen ostavani kanssa Halvarssonin pöksyt. Vetoketjulla saa rotsiin kiinni, jos vaan vyötärön korkeus riittää...

Lisäksi oon aatellut hankkia teknisen alusasun, jossa tuulenpitävä etuosa, olen siinä luulossa että se voi helpottaa ajoa myös kalvottomilla nahka-asulla.
 
Ei kai lämpimiä nahkoja varsinaisesti olekaan
Halvarssonsilla on jotain gorevuorillisia nahkoja joissa tulee melkoinen hiki. Miinuspuolena noi vuorit taitaa löytyä vaan pappaharrikkamaisista lökäpöksyistä. Niin ja tietty vuorit kiinteästi kiinni joten samoista kamoista ei ole mitään iloa kesällä (liian kuumat).
Mä hommasin heräteostoksena Halvarssonin Bc King-rotsin, ei enää mallistossa, on ollut positiivinen yllätys. Joku Dryway-kalvo siellä on, saman näköinen kuin Lindstrands käyttää (esim. Lizard-housut).

Rotsi on ollut lämmin, mitoitus on reilu, alle on riittänyt t-paita ja fleese. En nyt pakkasella ajelis, mutta syysviileillä on ollut riittävä. Sen verrain vakuutuin että luulen ostavani kanssa Halvarssonin pöksyt. Vetoketjulla saa rotsiin kiinni, jos vaan vyötärön korkeus riittää...

Lisäksi oon aatellut hankkia teknisen alusasun, jossa tuulenpitävä etuosa, olen siinä luulossa että se voi helpottaa ajoa myös kalvottomilla nahka-asulla.
Minulla on nyt käytässä neljättä kesää Halvarssonsin nahkatakki, jossa core-kalvo. Taisi olla malliltaan Mandan. Ei ole enää mallistossa, mutta vastaava on muistaakseni Jofama-markillä samoilla sivuistoillakin näytillä. Housutkin siihen löytyy. Eivän nyt ainakaan Pappa-harrikkamallia, joskaan eivät kovin sporttisetkaan. Jotain siltä väliltä. Tyylikkyydestä en tiedä mitään.

Ollut päällä helteellä matka-ajossa, kaupungissa ja radalla.
On se kuuma helteellä kaupungissa ja radalla. ->tarkoitus vihdoin ensi kesäksi saada ostettua takki jossa etuosa reikiä täynnä. Siis rata-ajoon ja helteisiin kaupunkireissuihin.

Ollut päällä vesisateessa matka-ajossa, kaupungissa ja radalla.
Hyvin on pitänyt vettä. Nyt vanhetessaan (n.65tkm ajot päällä olleena ja useaan kertaan pestynä) on alkanut pitkillä matkoilla kaatosateessa laskea muutaman sadan kilometrin jälkeen läpi parista kohtaa. Lämmin on ollut vesisäteessa n. + 5c lämpötilaan asti. (mopossa aika hyvät katteet).

Syysviileillä, esimerkiksi tänään 8.10.2008 aamulla kun oli muutama aste pakkasta ensimmäiset n.100km ja sen jälkeen vain vähän pakkasella seuraavat 100km ja loput 75km jo nollan päälle, niin alla oli silkkipaita, sporttikerrasto ja villapaita. Ei palellut takin osalta missään vaiheessa ainakaa häiritsevän paljoa. Toisaalta, jalassa oli Halvarssonsin nahkaiset ratapökät ja alla silkkikerrasto, sporttikerrasto ja villakerrasto, niin ei palellut sieltäkään yhtään. Ainoastaan varpaita meinasi palella taas. Siis ratapökilläkin tarkenee pakkasellakin.

Niin, siis lämmintä nahkaa? Ainakin siis Halvarssonsilta löytyy, mutta pitkillä matkoilla pikkupakkasilla ajellessa edelleen aluspukeutuminen ja mopon kate ratkaisee aika paljon.

Ja sen core-vuorellisen nahkatakin hoito: olen pessyt sen useita kertoja pyykkikoneessa! Käyttäen silkinpesuohjelmaa ja ainetta. Vasta nyt takissa alkaa ilmetä katu-uskottavuutta lisäävää kulumisen merkkejä.

Halvarssanonsin vetoketjuihin käy muuten yhteen Rukkan asut. Ajattelin ostaa Rukkan takin seuraavaksi. Housuja kun on Jofaman mallistosta kertynyt jo neljät: Yhdet Outlast-vuorelliset kalvohousut Halvarssonsit, yhdet Lindstrandin Lizardit, yhdet Halvarssonsin nahkaiset ratapökät ja yhdet Halvarssonsin ajofarkut vyö/ketjusovitteella. Niinpä siis olisi kiva, että seuraava takkikin sopisi näihin pöksyihin.
 
En tiiä noista villoista sun muista...onhan se sähkökin nimittäin keksitty..
tounge.gif


Ajopukuna itselläni on BMW Atlantis III nupukkinahkapuku ja sen alla Gerbingin sähkölämmitteinen väliasu ja ihoa vasten tavallinen pitkähihainen kerrasto tai yli nollan keleillä riittää lyhythihainen ja -lahkeinenkin. Sukat ja hanskat samaa sähkölämpiävää sarjaa ja säätiminä Heat-Trollerin erillissätimet ylä ja alakropalle. Noilla eväillä menty 500 km 11 asteen pakkasessa, eikä ollut mitään hätää.
Olokaan ei ole mitenkään Michelinukkomainen vaan tuo "sähköliner" (muistuttaa vähän tyköistuvaa tuulipukua)  mahtuu hyvin nahkapuvun alle.

Bemun laturi työntää kylläkin 840 W eli sähkö ei heti lopu, mutta ei tuommoinen sähköpukukokonaisuus (yhteensä noin 200 -230W ) kunnon "pätkivillä" säätimillä pitäisi heikompaakaan laturia polvilleen vetää.


t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Ns. välikerrasto eli winstopper -kamat nahan alle ja niiden alle pitkää kuponkia tarpeen mukaan. Pärjää talvellakin...
 
Back
Ylös