• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lämpöliivi/takki (hihoissa lämmitys) mp:n akulta - kokemuksia ja löytyykö Suomesta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maakus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Yksi vaihtoehto on tehdä lämmitys itse jos vain onnistuu ompelukoneella ompelu ja neula pysyy kädessä.
Rukan takin irralliseen vuorikankaaseen neuloin vastuslangat kiinni. Ongelmana oli löytää varaosaliikkeistä oikeanlainen istuinlämmitin. Jos tuo lämmitysvastusaines on vain yksi ohut lanka, ei se kauaa kestä vaan aina jostakin poikki. Motonetin lämmitin taisi olla juuri yksilankainen.

Sen sijaan tämän 60W lämmittimen lanka on hyvin hienoa monisäikeistä ja taipuvaa. Hinta taisi olla tuolloin n 40e luokkaa.
Lanka neulottu siniaallon muotoon kahden kankaan väliin ja vielä ohut superlon päällä. Saksilla leikkasin lankarivit erilleen ja koneella kiinni harvakseltaan vuoreen. Tämä on kestänyt ainakin toistaiseksi hyvin.
Portaaton säätö aivan ehdottomasti. Meinasin aluksi tehdä pienikokoisen säätimen pintaliitoskomponenteista printistä lähtien itse jossa heti useampi säädin samassa, mutta ei kannata kun netistä näitä saa sopivasti. Juuri noista Oulan linkin säätimistä tein.
Tosin ostin Saksan ebaystä kun arvelin että saa nopeammin kuin kaukaa idästä. Haku vaikka LED Helligkeit Dimmer.

Takin liittimet metallisista RCA-liittimistä johon kutistesukalla vahvikkeet. Noissa se hyvä puoli että aukeavat aika helposti itsekseen jos ei pyörän päältä lähtiessä aina muista naruja irroittaa. Johdon kiinnitys eli vedonpoisto kannattaa tehdä kunnolla. Vielä viiden asteen pakkasessa riittää kun potikka puolessa välissä.

Ajotakin ja penkin säätimet istuimen alla ja potikat sarvessa. Syöttö releen takaa ettei jää vahingossa päälle. Toista kytkintä ei aivan näy; se on peukalon ulottuvilla radion ptt -kytkimen vieressä. Vipukytkimen päällä kumisuojus joita löytyy elektronikkaliikkeistä.
potikat.jpg
Ja hiukan offtopikkia -istuinlämmittimessä myös portaaton säätö; tosin matto istuimen rungon ja superlonin välissä mutta hyvin sieltäkin lämmittää.

Ja jo on aikomus jutailla pikkasen viileämmillä seuduilla, niin suosittelisin, että liivin liitintä ei asenneta kiinteästi pärrään kiinni. Ihan yksinkertaisesti siitä syystä, että liiviä voidaan pitää päällä pärrän vieressäkin, kuka mitä sitten siinä askarteleekin, tankkaa, syö, evästelee, kuvailee, viestittää, jne.

Liivin päässä kun ei yleensä ole kuin nippa-nappa 60cm johtoa, joten jos vaikka toiset 60cm jättää pyörän suunnasta lisää, ni "vot", ku on hyä ! Toisekseen, ei piänet "unohtelut" haittaa kun satulasta nousee :;):

Klanin takkia testasin eilen 9.3 ulkolämpötilan ollessa 5-6 asteen hujakoilla ja lämpöä riitti hyvinkin, mulla on siinä sellainen liukusäädin josta päätellen tehoja käytin noin 30-40% Lämmintä riitti ja selässä oli välillä jo kuumakin, Klanin alla pidin pelkkää t-paitaa.

Itse olen 182 pitkä "normaalivartaloinen" mies, niin XXL tuntuu aika tykö-istuvalle, niinhän sen varmaan kuuluukin olla jotta on lähellä ihoa ja lämmittää tehokkaasti. Mutta tää vaan kannattaa ottaa huomioon jos on takkia tilaamassa, takissa on hyvät joustot kyllä joten ei puristanut mistään.

Klanin takkia testasin eilen 9.3 ulkolämpötilan ollessa 5-6 asteen hujakoilla ja lämpöä riitti hyvinkin, mulla on siinä sellainen liukusäädin josta päätellen tehoja käytin noin 30-40% Lämmintä riitti ja selässä oli välillä jo kuumakin, Klanin alla pidin pelkkää t-paitaa.
Klanilla ajelin tänään. Alaselästä menee helposti kuumaksi, siitä vähän huono. Olen ommellut vanhaa verkkaria alaselkään vastusten päälle ettei polttele pitempään käyttäessä. Jokin malli jossa tehoja olisi selässä vähempi olisi parempi. Muutenhan tuo Klan jacket on ihan huippu, vastuslankaa menee vyötäröllä, käsivarsissa ja kauluksessakin, ja lämpöä riittää. Liiat lämpötkin kyllä haihtuu kun nippasee kytkimistä pois päältä. Mulla on siinä kolmiasentoinen (off-med-max) kytkin, eikä sitä maksitehoa ole tullut koskaan käytettyä, aina medillä.

Yksi vaihtoehto on tehdä lämmitys itse

Komppaan OH6ZZ:n kommenttia.
Ensinnäkin, parempi lämmin kuin kylmä liivi. Mutta kuten yllä todetaan, jos sitä ei kehtaa kaupasta ostaa, voi sen helposti ja halvalla tehdä myös itse. Lopputuotteen hinnaksi tulee luokkaa parikymppiä, josta kallein yksittäinen ostos on penkinlämitin (joka puretaan ja käyttöön jää vain lämpövastus). Eli halpa kokeilla, sen jälkeen voi kommentoida kokemuksella että onko vai ei sen arvoista.

Kokeilin itsetehtyä lämpöliiviä. Ilman termostaattia tai tehonsäätöä. Oli erinomainen. Enkä tarvinnut edes ompelukonetta, irtolangan ja neulan kanssa vastus vain kiinni liiviin. Vuonna 2009 materiaalikustannuksia tuli yhteensä 13€.
Alla ote ensikokeilun raportista:

Yöllä Turussa oli satanut, ja menomatkalla tie oli märkä Lohjalle asti. Aamulämpötila taisi olla juuri nollan yläpuolella. Lahdessa oli kuulemma ollut aamulla neljä astetta pakkasta.
Ajoa tuli noin 270 km, moottoritietä. Aikaa tuon ajamiseen käytin 2h 25 min, ja lähdön jälkeen seuraava pysähdys oli vasta Lahden liikennevaloissa. Kylmä tuli sormille, mutta vartalo pysyi melko lämpimänä.

Paluumatka oli haasteellisempi. Laitoin paksummat ajokäsineet, joten sormet eivät palelleet. Mutta illalla satoi, ja Lohjalta Turkuun jouduin ajamaan pilkkosen pimeässä. Kuitenkin lämpöliivit pitivät vartalon sen verran lämpöisenä ettei ollut tarvetta pysähtyä lämmittelemään.
Kotona kuski värisi kylmästä. Eli ei liivit kuskia kuumana pitäneet. Mutta sen verran lämpöisenä, että tuollainen pitkä yhtämittainen ajo syyssäässä oli mahdollinen. Ja tärkeintä: missään vaiheessa ei kuskille tullut niin kylmä, että toimintakyky olisi häiriintynyt. Jos olisin korvannut sähköliivit paksulla puserolla, olisin joutunut lämmittelemään huoltoasemien kahviloissa useampaan kertaan.

Eli projekti oli onnistunut. Erityisen hyvä oli, että kierrätin johtoa enemmän selkäpuolella. Ajaessa se tuntuu kuin nojaisi mukavan nojatuolin selkämykseen - vaikkei pyörässä edes ole selännojaa. Sormia liivi ei lämmitä mitenkään, ja säärillekin tulee aikatavalla kylmää. Mutta selkäpuolelta lämpö leviää verenkierron kautta muualle vartaloon, ja pitää kuskin toimintakuntoisena kylmemmälläkin ilmalla.

Back