• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lane-splitting

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TommiTL
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajelin äsken Koskelantietä ja vastaan tuli tottakai melkein heti jononpää. Pieni kiire hammaslääkäriin, joten mopo jonojen väliin ja hissukseen splittaamaan. Muutaman auton päässä jonossa seisoi tottakai poliisimaija :grin: Noh, pienen pähkäilyn jälkeen iskin siihen ikkunalle jutulle, jottei reissun kustannusarvio karkaa vielä korkeammaksi. Puikoissa oli nuori konstaapeli, jolta sitten tiedustelin että "voiko mennä". Vastaus oli jo vissiin täälläkin mainittu poliittinen: "lupaa en voi antaa, mutta jos fiksusti ja rauhassa meet, niin ei ongelmia". Vastasin, että tottakai rauhassa ja järkevästi, näytin peukkua, kytkin ylös ja matka jatkui. Vähän myöhemmin jonossa oli vielä toinenkin maija, mutta ei sitäkään kiinnostanut mun toimet. Ykskään autoilija ei myöskään vetänyt pahemmin herneitä nenuun :blink: Mitä täällä tapahtuu, onko sivistys saapumassa suomeen?

Eilen sujui itsellanikin kyseinen homma erittäin hyvin. Luulen, että kun sen tekee rauhallisesti hitaasti liikkuvassa/seisovissa jonoissa niin no problem. Normivauhtia etenevissä jonoissa en lähtis välttämättä; uskoisin siitä tulevan sanomista; niinkuin mielestäni näin on muuallakin euroopassa.
Kerran olen kyseisellä tavalla mennyt MP-poliisin perässä; eipä hänelläkään sanomista ollut. Hissukseen ja varoen niin...

Viimeksi ruuhka-aikaan taisin Kehä ykkösellä splitata koko ruuhkaantuuneen pätkän Lepuskista Hämeenlinnanväylälle saakka, minkä jälkeen en enää kehdannut ohitella, kun jonot alkoivat liikkua jo lähes taajamanopeuksia.
:bye:

^^Hetki sitten splittailin saman pätkän ruuhka-aikaan kun oli vähä kiiru. En yleensä ajele noilla ruuhkaosuuksilla, joten tätä ei juuri tule harrastettua ja olin yllättynyt kun autoilijat pikkunekkarista rekkoihin antoivat tosi hyvin tietä. Avolavakärry esim oli kaistojen väliviivan päällä enkä päässyt splittaamaan, mutta kun tämä tajus että on tiellä, väistyi heti ja moikkas pahoitellakseen. Jengi tajuaa nykyään, että prätkä jonojen välissä ei ole keltään pois ja itseasiassa pienentää omalta pieneltä osuudeltaan jonoa.

Tänään splittasin risteyksessä keulille ja jäin siihen autojen väliin. Mp-kyttä samassa risteyksessä kääntymässä siihen suuntaan mistä tulin. Ei mitään sanomista, pällisteli vaan. :jippikaijee:

Joskus 10 vuotta sitten kun joutui kehän ruuhkissa kulkemaan, splittailussa ei ollut mitään ongelmaa koskaan, enkä ole huomannut asiassa mitään ongelmaa muulloinkaan. Kunhan ei säikyttele ketään liian suurella nopeuserolla tai änkeämällä liian ahtaaseen väliin, eikä "varasta" toisen paikkaa jonosta eikä tee muutenkaan mitään selvästi tyhmää niin hyvin menee. Lomittain (ei rinnakkain) olevia autoja kannattaa varoa, samoin lähestyviä liittymiä ja päättyviä kaistoja.

Tampereella ratinan sillalla ruuhka-aikaan kiireessä ajoin kaistojen välissä n 10auton ohi, kunnes valkoinen bemari siirtyi kaistaviivan päälle blokaten tieni:)

Tampereella ratinan sillalla ruuhka-aikaan kiireessä ajoin kaistojen välissä n 10auton ohi, kunnes valkoinen bemari siirtyi kaistaviivan päälle blokaten tieni:)

Tampere ja Seinäjoki taitavat olla ne paikat missä saadaan aika vähilläkin autoilla mahtava ruuhka aikaan eikä juuri kannata splittailla...kyllä joku alkaa kiilaamaan tai vahingossa avaa oven

Olen tänä kesänä aika paljon rohkaistunut ajamaan kaistojen väliin. Noilla kehäväylien remonteilla on ollut päätökseen yllättävän suotuisa vaikutus :grin:
Huomasin, ettei ole ollut tarvetta / huvia lähteä splittaamaan jos jono liikkuu edes 30 km/h. Kivasti olen päässyt kun varovaisesti edennyt. Hyvät meiningit tämän suhteen liikenteessä

Tampere ja Seinäjoki taitavat olla ne paikat missä saadaan aika vähilläkin autoilla mahtava ruuhka aikaan eikä juuri kannata splittailla...kyllä joku alkaa kiilaamaan tai vahingossa avaa oven
Juurikin näin. Kyllä vaatii motoristilta keskivertoa enemmän pokkaa jos meinaa Seinäjoella splittailla:crash::)-. Olen nähnyt lane-splittausta täällä tasan kerran, siis kunnollista sellaista ettei ollut vain röyhkeää minä-ensin ajoa.

Välillä "ruuhkissa" käynyt mielessä, mutta on se täällä vain niin tuntematon ilmiö autoilijoille etten ole kehdannut vielä splitata.

Ehkä ihmiskunnalla on vielä toivoa...:D.

On kuluvan kesän aikana, pk-seudulla nyt ainakin,
autoilijolla ärsyyntymiskynnys laskenut.
Näin ainakin "asiallisen" splittailun suhteen.

Eihän ne "kipeet mulkut," joista pää pitäisi amputoida,
koskaan täysin lopu tuolta laduilta.
Se on kuitenkin syytä pitää mielessä vaikka homma
tuntuisi pelittävän selkeästi paremmin.

Asia on niin vahvasti kulttuurisidonnainen.....
ja meillä kun ei tuollaista kulttuuria (splittailu)
oikeastaan ole ollut.... sen kehittyminen,
hyväksi havaitseminen ja hyväksyminen
vie väistämättä jonkun sukupolven.

Jokainen motoristi voi osaltaan, autolla liikkuessaan, tehdä eräänlaisen
"kulttuuriteon" tuolla ruuhkaliikenteessä antamalla
hallitusti, mutta huomioitavalla tavalla "tilaa"
takaa saavuttavalle splittaajalle.

Ihan samanlaisen "ahaa- elämyksen" (tosin verenpaineita
nostattavan) voi tarjota kanssa-autoilijoille jotka ilman
ryhmitysmerkkejä olevissa, runsaasti tilaa omaavissa
risteyksissä, ryhmittyvät "väärään laitaan" ihan vilkkukin
päällä kääntymissuuntaan nähden.

Jos tilaa vielä jää asiallisesti, sinne vaan "oikein ryhmittyen"
ja "viittomakielisten uutisten" alkamista odotellen :grin:.
Yllättävän moni uutistenlukija tuolla liikkuu..... eikä kukaan
ole vielä "Kimmoa" juurikaan muistuttanut :grin:.

Tossa "kylillä" on muuten heleeeevetin monta tuollaista paikkaa
ja risteystä jotka jumii huolella ruuhka-aikoina..... ja miksi ?

Siksi, että yksi puupää käyttää "molemmat kaistat", joskus
tosiaan kolmekin, omaan individualistiseen tulkintaansa
ryhmittymisestä...... ja jonoa & ruuhkaa syntyy aivan tolkuttomasti......
täysin turhasta.
Eli parhaissa tapauksissa esim. vasemmalle kääntyvä, keskelle poikittain
ryhmittynyt blokkaa huomattavasti paremmin vetävät suunnat, eli suoraan ja oikealle
menevien etenemisen :dunno:.

Homma tavataan vielä niitata lopullisesti jumiin "pysäköimällä
keskelle risteyksiä".... blokaten täysin risteävän liikenteen
etenemismahdollisuudet :thumbup:.

Mut joo..... Pientä kehitystä on havaittavissa :respect:.
Korostan..... pientä.

Hyvä on isolla kirkolla kaistojen välissä ajaa nykyisin. Melkein joka päivä kymmenkunta minuuttia työmatkoista viilaan, ja kiukkuilua ei ole tänä kesänä juuri sattunut, tilaa on annettu monesti.
Yksi raivo sattui keväämmällä silmään, ei tosin kohdistunut minuun. Manskun ulkopäässä koitti Harmaalla pakulla ajanut kuski kiilata eteeni pujotellutta japaninmopoa, nyrkkiä ja keskaria oli sivuikkuna täynnä.
Harmistuin sen verran että piti saada jutella jonkun kanssa. Jaoin murheeni pakun omistavan firman toimarille.

Viimeksi ruuhka-aikaan taisin Kehä ykkösellä splitata koko ruuhkaantuuneen pätkän Lepuskista Hämeenlinnanväylälle saakka, minkä jälkeen en enää kehdannut ohitella, kun jonot alkoivat liikkua jo lähes taajamanopeuksia.
:bye:
Sama pätkä tuli itsekin splitattua, kun liikenne mateli ja pysähteli iltapäiväruuhkassa. Päädyin vetämään pientä letkaa, kun muutkin sumassa kärvistelleet motoristit liittyivät perään. Yllätys oli suuri, kun autoilijat tekivät reilusti tilaa eikä kukaan pahoittanut mieltään :thumbup:

Nykypäivän autossa kun on ilmastoinnit ja hierovat penkit ja linnunlaulu soi reteoista, yms muut mukavuudet, niin kuski ei ole valmiiksi pää punaisena siellä kotilossa istumassa ja kiehumassa. En tiedä kuinkahan paljon tuo oikeasti vaikuttaa tuohon tilan antamiseen, asiaa olisi varmaan ihan hauska tutkia. :D

PK-seudun ruuhkat on kyllä tässä parin viime vuoden aikana kasvattaneet monenkin autoilijan ärsytyskynnystä ja tilaa tulee nykyään ihan hyvin. Itse en ole kovin uskaltanut splittailla, pitäisi nyt ehkä ainakin sivulaukut tiputtaa pyörästä pois, tahtoo olla yllättävän leveä tuo laite laukkujen kanssa. Autolla ajaessa annan kyllä näkyvästi tilaa splittaajalle, jos vaan havaitsen.

Eilen sujui itsellanikin kyseinen homma erittäin hyvin. Luulen, että kun sen tekee rauhallisesti hitaasti liikkuvassa/seisovissa jonoissa niin no problem. Normivauhtia etenevissä jonoissa en lähtis välttämättä; uskoisin siitä tulevan sanomista; niinkuin mielestäni näin on muuallakin euroopassa.
Kerran olen kyseisellä tavalla mennyt MP-poliisin perässä; eipä hänelläkään sanomista ollut. Hissukseen ja varoen niin...

Viikko sitten oli poliisimopo bussipysäkillä suorittamassa tehtävää kotilon kanssa ja kuuli, kun takaa lähestyi splittaaja. Tämä kuski splittaili liikkuvan liikenteen seassa ja puikkelehti kaistalta toiselle. Olin itse autolla juuri bussipysäkin kohdilla, kun poliisi yritti pysäyttää tätä splittaajaa "hyppäämällä" eteen. Splittaaja taisi hieman säpsähtää yllättävää tilannetta, mutta jatkoi matkaa hissukseen ja katseli että lähtikö poliisi perään. Ei tainnut kuitenkaan lähteä, mutta mopoilija kääntyikin vähän niin kuin varmuuden vuoksi heti seuraavasta risteyksestä pikkutielle:)-

Eli jos nätisti splittaa seisovassa jonossa, ei pitäis olla ongelmia, mutta jos herätät liikaa huomiota, niin aika keskustelutuokiolle järjestyy varmasti.

Viikko sitten oli poliisimopo bussipysäkillä suorittamassa tehtävää kotilon kanssa ja kuuli, kun takaa lähestyi splittaaja. Tämä kuski splittaili liikkuvan liikenteen seassa ja puikkelehti kaistalta toiselle. Olin itse autolla juuri bussipysäkin kohdilla, kun poliisi yritti pysäyttää tätä splittaajaa "hyppäämällä" eteen. Splittaaja taisi hieman säpsähtää yllättävää tilannetta, mutta jatkoi matkaa hissukseen ja katseli että lähtikö poliisi perään. Ei tainnut kuitenkaan lähteä, mutta mopoilija kääntyikin vähän niin kuin varmuuden vuoksi heti seuraavasta risteyksestä pikkutielle:)-

Eli jos nätisti splittaa seisovassa jonossa, ei pitäis olla ongelmia, mutta jos herätät liikaa huomiota, niin aika keskustelutuokiolle järjestyy varmasti.

Tuossahan se hankaluus usein piilee..... "Arvostelulajin" ollessa kyseessä :D.

"Kirjan mukaan" mentäessä hommat on yleensä paljon selkeämpiä, vaikka
pilkku saisikin kyytiä enemmän ja kovemmin kuin joku "Jenna Jameson" ikinä.

Aivan sikaperseilyt on tietty oma lukunsa, eikä niihin puuttumiset miltään osin
pitäisi ketään yllättää.

Tuossahan se hankaluus usein piilee..... "Arvostelulajin" ollessa kyseessä :D.

"Kirjan mukaan" mentäessä hommat on yleensä paljon selkeämpiä, vaikka
pilkku saisikin kyytiä enemmän ja kovemmin kuin joku "Jenna Jameson" ikinä.

Aivan sikaperseilyt on tietty oma lukunsa, eikä niihin puuttumiset miltään osin
pitäisi ketään yllättää.

Eipä siihen kirjaan oo luottaminen kun sen kirjan tulkinta kuitenkin on sitten niin ja näin seillä ensimmäisellä oikeusasteella.

Eipä siihen kirjaan oo luottaminen kun sen kirjan tulkinta kuitenkin on sitten niin ja näin seillä ensimmäisellä oikeusasteella.

No on tuo osittain kyllä totta.

Valitettavan usein se "lottoarvonta" ja vastaajan
mielestä väärä ratkaisu johtuu aika luokattomasta
"edunvalvonnasta" juuri tällä puolla pöytää..

Ihan liikaa mennään asiamiestasolla periaatteella.....
Bulkkijuttu.... Näinhän nää menee.... ja niin ne usein
sitten meneekin.... em. syistä johtuen.

Ei AINA..... mutta ihan helvetin liian usein.

Eli käytännössä hoidetaan palkkion eteen vain
prosessia..... eikä "ajeta lainkaan asiaa".... vaikka
käyntikortissa niin väitetäänkin :;):.

Turha siinä sitten on ihmetellä mikä meni pieleen.
Jonkun logiikan mukaan ei mikään.....
kun mitään ei oikeastaan edes tehty.....
asian ajamiseksi :;):.

Tänään tuli Hämeenlinnan kohdalla lane-splitattua monta kilometriä kun ne tietyöt siellä häiritsee. Sain myös tuntemattoman kaverin peesiin ja nätisti meni. Osa autoista jopa antoi tilaa ruhtinaallisesti. :)

Back