• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lapset ja moottoripyörä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja heijani
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

heijani

New member
Täälläkin on puhuttu aiheesta lapset ja moottoripyörät ja Iltalehtikin teki aiheesta varsin asiallisen jutun  
062802jumpie_prv.gif
. Tässä vähän toisenlainen näkemys asiasta. Mielestäni aika  
033102ass_1_prv.gif
on kun perustelut on (onko niitä?) mutu tasoa. Uskoakseni lapsia kyyditsevät ajavat varmasti extravarovasti eikä lapsia siitä vaan istuteta kyytiin vaan harjoiteltu on varmasti paljon. Mielestäni aika tyhmää tuomita tuolla tavalla isät.

Autoissa sitä paitsi näyttää, että lapset hyppii aivan liian usein miten sattuu eikä turvavöistä ole tietoakaan  
sad_orig.gif
.

Mielestäni moottoripyöräily voi ja tulee olla koko perheen harrastus. Tällöin sopu säilyy ja kaikilla on hauskaa  
062802moto_prv.gif
.

Kiva juttu kun ao. jutun allekirjoittaja on saman niminen kuin Italowestern josta se Iltapäivälehden juttu oli !!
tounge.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Jotenkin vaan tuntuu ettei toi jutun kirjoittanut dosentti ole itse ajanut koskaan metriäkään moottoripyörällä. Tuskin on ollut kyydissäkään.
crazy.gif
veryangry.gif

Siinä osut oikeaan heijani, että varovaisuus ja ennakointi maksimoidaan lapsen ollessa kyydissä.
Ja mikä lapsen reflekseihin tulee, ne taitaa olla yleensä nopeammat kuin kuskilla, luulis nyt dosentin sen muistavan.
tounge.gif

"Varsinkin äitien olisi nyt harkittava uudelleen, voiko päästää lapsensa moottoripyörän kyytiin vaikka isä olisi maailman paras kuljettaja"

No joo... Tässä ilmoittautuu yksi edesvastuuton äiti.  Toinen lapsista isän kyydissä ja toinen minun. 3 viikkoa ajeltiin keskisessä euroopassa n. 3 tkm. Hinku oli nähdä alpit yli 10 vuoden tauon jälkeen ja matkan tekoa helpotettiin sillä että Saksan läpi (Hampuri-Munchen) mentiin junalla. Lapset 9 ja 11.

En kiellä etteikö vähän arveluttanut reissuun lähtö, mutta toisaalta onnettumuuksia sattuu myös autolla (ja jopa kotona neljän seinän sisällä).  Matkaa tehtiin rauhallisesti ajellen ja ensi kesänä mahdollisesti uudestaan.

Tuskin nyt kukaan kuitenkaan alle kouluikäiselle laittaa aikuisten kypärää. Eihän?

On se kumma kun pitää yrittää muita holhota. On se nyt jokaisen oma asia ottaako lapset kyytiin vai ei, ainakin niin kauan kuin homma pysyy järkevänä. Jos isä/äiti ja lapset löytää tuollaisen yhteisen jutun, niin miksi ihmeessä se pitäisi kieltää?

Ei voi kuin ihmetellä näitä "dosentteja" jotka luulee titävänsä kaiken
nixweiss.gif

Itse en ole kuvatun kaltaisia "vastuuttomia" motoristeja nähnyt.
smile_org.gif
Onneksi
smile_org.gif

sanoi:
Tuskin nyt kukaan kuitenkaan alle kouluikäiselle laittaa aikuisten kypärää. Eihän?
Valitettavasti tuokin on nähty. Lapsella risteyksessä pää käänty taaksepäin katsomaan niin kypärästä näkyi 1kpl korva, 1 kpl nenä, 1kpl silmä ja suu. Ja sitten matkaan isä pysyi vanhahkolla matkapyörällään hädin tuskin pystyssä kun risteyksestä lähtivät ja kun saivat pyörän oikenemaan niin tuppi nurin ja täysi kiihdytys autojonon perään noin 2-3m irti puskurista. Siinähän sitten ajelivat noin 20km samalla tekniikalla meitin edellä (ei uskaltanut mennä 200m lähemmäs tuota "yhdistelmää"). Onneksi pyörässä oli edes laukut että lapsi pysyi kyydissä siinä menossa. Lapsi oli arviolta noin 5 v ja isä joku keski-ikäinen muita ajovarusteita ei ollut kuin kypärä ja ilmeisen hyväksi havaittu tuulipuku. Isä oli varmaan näitä miehiä jotka "tietävät", että pyörä pysähtyy autoa nopeammin.
kaboom.gif

Tulihan tilitettyä....
veryangry.gif
veryangry.gif

Tais dosentti vetästä textin hatustaan
veryangry.gif

Kannattais tutkia ennen kun alkaa hutkia..Myönnän kauhistelleeni joskus liikenteessä näkemiäni lasten kuljetus muotoja pyörän selässä,mutta enpä muista lehdestä kertaakaan lukeneeni onnettomuudesta missä olis pieni lapsikin ollut mukana..Onneks..Eiköhän sitä erillailla ajella kallis lasti kyydissä kun mitä yksin liikenteessä
thumbs-up.gif

Olen tätä turvallisuutta myös jonkun verran miettinyt, takana istuu eri ikäisiä ja hyvinkin erilaisia matkustajia.

Lapsistani nuorin, 2v, ei vielä kulje takana. Seuraava, 6 v, istuu tukevasti ja pitää kiinni tartuntavyöstä. Hän pukee ylleen käsketyt ( ja sopivat ) varusteet. Seuraavat, 9 v ja 10v, puuhailevat takana ja pitävät kiinni silloin tällöin. Pukevat ylleen käsketyt varusteet. Vanhin, 16 v tyttö, istuu tukevasti, ei pidä kiinni mistään, saattaa jarrutuksessa kolauttaa kypäränsä minun kypärääni. Varusteena vain hyvännäköistä, joten hän ei aina edes kyytiin pääse.

Suuri osa turvallisuutta on käyttäytymisessä, ja suuri osa varusteissa, vertaukset autoon ja polkupyörään eivät oikein ole samalla pohjalla.

Alle kouluikäisten kanssa ei pitäis pyörällä lähteä liikenteeseen,ei millään verukkeella. Motoriikka ja fyysinen koko edellyttää erillistä turvaistuinta ala polkupyörä.

Alle kouluikäisten kanssa ei pitäis pyörällä lähteä liikenteeseen,ei millään verukkeella. Motoriikka ja fyysinen koko edellyttää erillistä turvaistuinta ala polkupyörä.
niin. turvaistuimia myydään myös moottoripyöriin. oman muksun kyytiinottoa ajattelin harkita joskus 5-6v paikkeilla, oletuksena että nykyinen pyörä on vaihdettu johonkin matka-saatanaan siihen mennessä (5vuotta aikaa). kyydissä istuvan muksun sopivat varusteet ovat varmasti normaalijärjellä varustetuille ihmisille itsestäänselvyys.
koulun alulla tuskin on paljoa merkitystä lapsen kykyyn istua takana. enemmänkin voisi ajatella että lapsen pitäisi itse osata ajaa esmes polkupyörää tai mielummin vaikka minimopoa.

Vaikka ei vielä omi lapsia olekkaan, mutta pistää vaan kärjistetysti ihmetyttämään että pyritäänkö tässä siihen että pyörä menee valtiolle kun perheeseen syntyy lapsi?
mad.gif

Kyllähän lapsen turvallisuuteen kiinnitetään moottoripyöräilyssäkin aivan yhtä paljon huomiota kuin autoilussa ja polkupyöräilyssä. Lasta opastetaan istumaan takana paikallaan ja pitämään kiinni ja veikkaampa että erittäin isolle osalle lapsista hankitaan sopivat varusteet. No tietämätön puhuu ja taas motoristien maine kasvaa arvoon arvaamattomaan.. Tekis taas mieli laittaa palautetta asiasta!!!
veryangry.gif

Olen itse hännyt kuinka pientä lasta kuljetetaan moottoripyörällä ja se näyttää hirveältä
veryangry.gif
.
Yksi kunnon jarrutus ja takapenkkiläinen jatkaa matkaa... Jos pitää kuljettaa lapsia niin eiköl silloin voisi siirtyä kotiloon.... Kokematon aikuinenkin voi tulla takaalta asfalttiin, niin miten pieni lapsi muka pystyy pitämään kiinni riittävän kovaa...
veryangry.gif

Järki käteen...

Argh... no monet ovat myös sitä mieltä että lapsen tultua perheeseen pitäisi kissasta tai koirasta luopua. Nämä kun ovat äärimmäisen vaarallisia lapselle. Nämä kaiken kieltäjät ovat jämähtäneet siihen kelaan että kun kaikki kielletään ja kaikesta luovutaan niin sitten ollaan "turvassa". Hohhoijakkaa.

Vanhempien vastuulla on lapsen asialliset ja sopivat varusteet ja käyttäytymiseen ohjaaminen moottoripyörän selässä mutta se lopputulos on kuitenkin ns. korkeemman käres eikä siinä tynnyriin sulkeutuminen paljoa auta.

Ehkei se takapenkki ole oikea paikka alle kouluikäiselle. Jonkinlainen raja voisi mennä siinä, että matkustaja pääsee itse kipuamaan sinne kyytiin.

Muuten kirjoitus oli taas sitä tavallista lukioaineen tasoista jeesustelua ja holhousta.

Ne vanhemmat, jotka eivät ajattele lapsensa turvallisuutta, tyrivät ennen pitkää muutenkin kuin moottoripyörällä. Tervettä harkintaa ja ulkopuolinen holhous pannaan, sanon minä.

Argh... no monet ovat myös sitä mieltä että lapsen tultua perheeseen pitäisi kissasta tai koirasta luopua. Nämä kun ovat äärimmäisen vaarallisia lapselle. Nämä kaiken kieltäjät ovat jämähtäneet siihen kelaan että kun kaikki kielletään ja kaikesta luovutaan niin sitten ollaan "turvassa". Hohhoijakkaa.

Vanhempien vastuulla on lapsen asialliset ja sopivat varusteet ja käyttäytymiseen ohjaaminen moottoripyörän selässä mutta se lopputulos on kuitenkin ns. korkeemman käres eikä siinä tynnyriin sulkeutuminen paljoa auta.
Veit Dura sanat suustani!  
thumbs-up.gif
Juuri eilen lueskelin paikallislehden yleisönosastosta kirjoituksen jossa kehotettiin luopumaan koirasta lapsen synnyttyä. Todella omituista yleistystä koiran mustasukkaisuudesta ja hyökkäävyydestä...  
mad.gif

Itse olen sanonut avosiipalle, että heti kun (tulevat) lapset ovat riittävän isoja, hankitaan heille kunnon varusteet ja lähdetään pyörillä kiertämään maailmaa! Totta tietty myös on, ettei nyt kaksivuotiasta voi laittaa taakse istumaan ilman turvaistuinta, annettakoon vanhemmille kuitenkin oikeus käyttää omaa järkeään lapsiensa suhteen  
blush.gif

Näin kyllä itsekin kesällä omituista kyydittelyä, lapsella pyöräilykypärä päässä ilman kunnon varusteita yleisellä maantiellä, mutta lähtisin kuitenkin luokittelemaan nämä tapaukset poikkeuksiksi. Toisena ääripäänä katselin viime kesänän Kotkan asuntomessuilla perhettä, jossa lapset arviolta 9-13 vuotiaat olivat tulleet vanhempiensa mopojen kyydissa paikalle. Jokaikisellä perheenjäsenellä oli täysin asianmukaiset varusteet! Tuli väkisinkin hyvä mieli heitä katsellessa  
roflmao.gif

Summa summarum, luulen kuitenkin että tässä on aihe, josta löytyy niin monta mielipidettä kuin on vastaajaakin...

edit: Tarkennetaan vielä: En sano ottavani kaksivuotiasta kyytiin, haluan vain tuoda esiin vanhempien oikeuden järjen käyttöön. Omien sisarusten (neljä) lapset ovat olleet minun ja avosiipan kyydissä, he ovat kaikki olleet silloin yli yhdeksänvuotiaita.

Nojoo arvon leidit, kunhan hankitte nyt ensin niitä lapsia niin katsotaan sitten kenellä riittää kantti heitä kyytiin ripustella ja missä iässä. Saattaa mieli muuttua, voin kertoa kokemuksesta.

Sinänsä suomi on vapaa maa, ja itsekukin saa tehdä ihan niinkuin huvittaa ja moralisointi ja holhous alinpaan pannaan.

Itsellä on 4 lasta, koirat ,kissat ja anoppi, ja voin kertoa,että
prätkäilemässä käy jostain syystä ihan mielellään ihan vaan omilla kyydeillä..

Vanha totuushan on, että se tai ne jota ei itse viitsi, osaa tai uskalla, pitää turhentaa ja kieltää kokonaan niin, ettei muutkaan saa mitään tehdä.
ghostface.gif

Vaan ei maailma siitä sen turvallisemmaksi tule.
biggrin.gif

Nykyäänhän liika hygieenisyyskin on todettu pahaksi vrt. astma, allergiat, ihottumat etc.
confused_orig.gif

Itsekin sain ihottumaa vasempaan kämmenselkään ja lääkäri sanoi, että kappasswan, peset liiaksi käsiäsi ja tässä rasvapurkki, käytä. "Ihottuma" läx.
tounge.gif

Siskoni astmaiset mukelot "parantuivat", kun pärheeseen hommattiin koiru.
biggrin.gif

Tätä ei nyt sitten pidä yleistää - ainakaan liiaksi.
ghostface.gif

Ihan pienten - vaippaikäisten ja miksei hieman vanhempienkin, kuskaaminen m-pyörällä on hankalaa (sivuvaunu pitäisi olla), kun sitä kamaakin "tarvitsee" olla mukana melko runsaasti. Pitäisi tulla huoltorekka perässä. Riippuu tietenkin matkan pituudesta ja tarkoituksesta.
cool.gif

Tässä iässä tuo hammasharja ja luottokortti vaikuttaisivat olevan about all. Jos jotain muuta tarvitsee, niin sitä saa <s>(alkosta)</s> kaupasta matkalla. Pääsääntöisesti AINA tulee liikaa kamaa mukaan.
biggrin.gif

Joku sanoi, että hyvä matka tehdään niin, että pakataan kaikki ne kamat joita luulee tarvitsevansa ja sitten otetaan riittävä määrä rahaa - sitten poistetaan VÄHINTÄÄNKIN puolet kamoista ja tuplataan rahamäärä.
shaun.gif

Totuuden nimissä on todettava, että (pienten) lasten kuskaamiseen auto on ihan kätevä vekotin.

Back