• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lapset ja moottoripyörä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja heijani
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eiköhän jokainen rakasta tavallansa lapsiaan ja parhaan ymmärryksensä mukaan yritä pitää huolta niiden turvallisuudesta. Se, että ottaa lapset mukaan harrastukseensa ja ne vielä haluavat tulla, on todella arvokas asia molemmille. Suuremmat vaarat niitä isoja ja pieniä muksuja uhkaa itsekseen touhutessa kuin vanhempien kyydissä matkatessa. Niistä vahingoista saa kuulla tämän tästä, yhdessäkään moottoripyöräonnettomuudessa en ole kuullut lapsen olleen osallisena.

Itse en ole sen harkinnan eteen joutunut, päästääkö tai ottaako kyytiin kovin pientä lasta, koska meillä harrastuksen alkaessa nuorinkin täytti pian kymmenen. Riskit on tiedossa, ei niitä vähätellä, mutta silti halutaan nämä elämykset lasten kanssa jakaa ja ollaan todella onnellisia siitä, että kuusitoistavuotiaskin viitsii sateisen viikonlopun vanhempien kanssa reissata ja telttailla. Saapa sopivalla kentällä kokeilla myös ajamista.

Tottakai syyllisyys olisi suunnaton, jos jotain tapahtuisi. Mutta jos kaikkien niiden jos:ien muukaan yrittäisi elää, ei elämä olisi elämisen arvoista.
 
Jess
smile_org.gif

Lastahan ei "kuskata" moottoripyörällä vaan kyllä silloinkin ollaan moottoripyöräilemässä.
Luulenpa että moottoripyöräileviin perheisiin verrattuna nämä jeesustelijat heittää aika huolettomasti menemään autolla lasten kanssa, jos heillä nyt edes lapsia on.
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
 
Niin polkufillarillahan ei voi kaatua kun lapsi on turvaistuimessa hyvässä suojassa?
confused_orig.gif
No meidän 8 vuotias on aikakin halukas matkaamaan kyydissä ja on käyty kahdestaan Ruotsissa. Kun varaa aikaa ja muistaa kuka on kyydissä ja sopii säännöt lapsen kanssa. Milloin halutaan tauko, kuinka pidetään kiinni yms. En tunne olevani vastuuton isä,, mut toi dosentti varmaan kuskaa omat lapsensa panssarivaunulla hoitoon.

Ei pojallani kauan kestänyt hiffata kuin kyydissä roikutaan, mut sehän on jokaisella henkilökohtaista.
 
Pääasiallinen vastuu on tietysti vanhemmilla toimikoot sen mukaan. Toiset eivät varmasti tule tule ajatelleeksi kaikkia riskejä, joten hyvä että aisiasta keskustelaan. Kannattaa tietysti katso kenet kyytiin ottaa. Mutta märehtivän dosentin tai kenenkään muunkaan on turha puuttua toisten asioihin.
confused_orig.gif
 
No voivoi.

Taas joku tynnyrissä kasvanut teoreetikko päästelee viisauksiaan, joilla ihmiskunta pelastuu ja kaikilla on kivaa kuin avotakan keskiaukeamalla.

Olis tuokin hyypiö enemmän huolissaan Suomen autoverotuksesta, jolla estetään tehokkaasti turvallisten perheautojen hankinta normaaleihin lapsiperheisiin.

Ja kellä on varaa ostaa kolariturvallinen sivuvaunu kun rahat ei meinaa riittää edes prätkän hintaan + sikamaisiin vakuutusmaksuihin kaiken muun varustuksen ohella??

Omat poikani otan kyytiin aina kun haluavat ja aikaa pikkulenkille on. Ovat oppineet jo 4-5-vuotiaana sekä ajamaan prätkää ja myös istumaan kyydissä. Ja sillon ajellaan tottakai varovasti.

..siis pikkukundit tod. näk. tietävät enemmän prätkistä kuin tämä dosentti. Mitä en sinänsä ihmettele.
 
En tunne olevani vastuuton isä,, mut toi dosentti varmaan kuskaa omat lapsensa panssarivaunulla hoitoon.
tounge.gif


Lapsia ei ole mutta pikkuveli oli aikanaan kyydissä yheksänvuotiaasta asti. Tosin ei ole enää, ei kuulemma vois pyörät vähempää kiinnostaa..eli ehkä kyytsääminen ei sittenkään ollut niin fiksua, maailma menetti yhden motoristin??

No joo, aikanaan kyllä diggaili kovastikin ja kouluun piti viedä, niin että kaikki näki. Ja sanomattakin on selvää, että varovaisesti ajeltiin tuolloin. Ja oli kypärä.
 
Heikko ottaa vielä kantaa, kun oma lapsi on vasta yhdeksän kuukautta, mutta kerron kantani kuitenkin - ähäskutti!

Miten sinä sen pois kyydistä pidät, jos mukaan tahtoo. Ensimmäiset muistikuvani moottoripyöristä ajoittuvat aikaan, kun olin neljä. Meitä oli metsätiellä kolme pentua kyydissä, minä tankin päällä -eikä kypäristä tietoakaan. Puhumattakaan, että vanhemmat olisivat harrastuksesta siinä vaiheessa tienneet.

Kotiinpaluu oli kyllä kerran kohtuullisen kivulias, kun "jäätiin kiinni". Isä repi vanhempia siskoja (silloin jo 18vee) ja minua "viatontakin" hiuksista ja huuto oli naapurin pojalle aika jumalaton. Ei näkyny pariin kuukauteen poikaa ja pyörää, mutta seuraavana keväänä sama rumba alkoi taas.

Mitään ei näillä reissuilla (onneksi) tapahtunut, mutta olenpas onnistunut jalkapohjani polttamaan keittiössä, kun kiipesin kaapista keksejä hakemaan.

KOTIIN ON MONI KUOLLU
 
Tällä Pekka-sedällä ei taida olla itsellään pyörää,,vai? Mun poika on ollut 4-vuotiaasta pyörän kyydissä, ensin harjoteltiin ihan omassa pihassa ja sit vähän isommalle tielle(rajoitus 50km/h) ja nyt 9 vuotiaana pysyy jo kummasti kyydissä ja oma kypärä ostettiin heti. Aluksi avomieheni kiinnitti vyön vyötärölleen josta oli helppo lapsen pitää kiinni ja nyt tosiaan pysyy ilman vyötäkin. Tosin sääntöjäkin on jouduttu jokusen kerran toistelemaan...mut hyvin menee, motoristin alku...?
062802moto_prv.gif
 
Itse olin eka kerran moottoripyörän selässä 5 vuotiaana, kun setäni osti pyörän.. ihan hyvin olin tajunnut pitää kiinni ja istunut ihan nätisti koko huiman 5 km:n matkan ajan.. (kuulemma)
tounge.gif
ja kiitos siitä sedälleni, pyörä kärpänen pääsi puraisemaan jo silloin...
bowdown.gif
 
Niinpä ...
Kuten täällä joku jo sanoikin, niin "kuskaaminen" ja harrastaminen on minunkin mielestäni eri asoita.
Ihan hyvin tällä harrastepuolella voi mukeloita kuljetella. En siinä asiassa näe mitään estettä.
Auto on silti ihan kätevä vaikka tämä onkin moottoripyörä palsta.

Mutta ... kun Suomen eteläreuna on pohjoisempana kuin Gröönlannin eteläreuna tai Alaskan eteläreuna, niin olosuhteet hiukkasen merkitsee ... ainaskin pahimpina rospuuttoaikoina.
Ehdoton vakaumukseni lienee ...
tounge.gif
 
Olen kyllä eri mieltä "dosentin" kanssa.
Meidän vanhempi lapsi aloitti "uransa" istumalla meidän välissä, yhdellä pyörällä kun ajettiin. Sen jälkeen mieheni takana istuen, laukun selkänojaan nojaten ja sivulaukuista kiinnipitäen.
Nuorempi (4v) aloitti istumalla takanani viime kesänä "köytettynä" minuun sellaisella erikoisvyöllä. Tänä kesänä hankittiin hänelle oma istuin missä on myös "turvavyö".
Nyt on hakusessa sopiva kypäräpuhelin hänelle ja minulle.
Molemmilla lapsilla on sopivat (XXS ja XS) kypärät, jotka ei todellakaan "pyöri" päässä. Aluksi ne käytettiin yhdessä lasten kypärämyssyn kanssa, nyt voi jo käyttää tavallista..
Varusteina heillä on AINA kunnon ajovaatteet, hanskat ja saappaat. Ja heidän ehdoilla kuljetaan; EI esim. iltaisin kun ovat väsyneinä ym.
Hyvi on tähän saakka toiminut, molemmat todella nauttii ajeluista.
Vanhempi (kohta 15v) odottaa jo inskana mopoa ja nuorempi ajaa kotipihallamme sähkökäyttöisellä mönkijällä.
Olisi se ihmellistä jos ei lapsetkin saisi harrastaa samaa kuin vanhemmat? Jos kerran turvallisuudesta ei tingitä?
 
Olen kyllä eri mieltä "dosentin" kanssa.
Meidän vanhempi lapsi aloitti "uransa" istumalla meidän välissä, yhdellä pyörällä kun ajettiin. Sen jälkeen mieheni takana istuen, laukun selkänojaan nojaten ja sivulaukuista kiinnipitäen.
Nuorempi (4v) aloitti istumalla takanani viime kesänä "köytettynä" minuun sellaisella erikoisvyöllä. Tänä kesänä hankittiin hänelle oma istuin missä on myös "turvavyö".
Nyt on hakusessa sopiva kypäräpuhelin hänelle ja minulle.
Molemmilla lapsilla on sopivat (XXS ja XS) kypärät, jotka ei todellakaan "pyöri" päässä. Aluksi ne käytettiin yhdessä lasten kypärämyssyn kanssa, nyt voi jo käyttää tavallista..
Varusteina heillä on AINA kunnon ajovaatteet, hanskat ja saappaat. Ja heidän ehdoilla kuljetaan; EI esim. iltaisin kun ovat väsyneinä ym.
Hyvi on tähän saakka toiminut, molemmat todella nauttii ajeluista.
Vanhempi (kohta 15v) odottaa jo inskana mopoa ja nuorempi ajaa kotipihallamme sähkökäyttöisellä mönkijällä.
Olisi se ihmellistä jos ei lapsetkin saisi harrastaa samaa kuin vanhemmat? Jos kerran turvallisuudesta ei tingitä?
En voi sanoa tähän muuta kuin: VOI HERRA JUMALA!
Köytettynä SINUUN? Onko sulla ketään kotona? Mieti pikkasen mitä tapahtuu onnettomuustilanteessa? Ja vastaan, että murskaat lapsesi omalla painollasi, hän toimii tavallaan kuin turvatyynynäsi.
Mp:n turvaistuinta en tunne mutta jos se on samantapainen kuin polkupyörän vastaava niin se ei ole turvaistuin vaan TAPPOISTUIN! Voin silmissäni kuvitella holtittomasti maantieojassa pyörivän moottoripyörän, josta lapsi ei pääse irrottautumaan mitenkään.
sad_orig.gif
sad_orig.gif
sad_orig.gif


Jos lapsi ei pysy kyydissä ilman moisia virityksiä niin anna lapsesi kasvaa!!
 
ja pari kommenttia..

oma lapsi on 3v ja oli ensimmäistä kertaa vuosi sitten kyydissä lyhyitä matkoja edessäni.. nou problem

tänä kesänä on jo ajettu hieman enemmän, taakse köyttäminen tuntuu liian vaaralliselta, samaten taakse pistäminen ilman köysiä, edelleen toimivin yhdistelmä on että jr istuu minun edessäni.. matkat ovat olleet tuollaista 50-100km ja toimii hyvin. Edes poliiseilla ei ole ollut sanomista asiaan vaikkei se ihan lainmukaista olekkaan..

Kokeiltiin kyllä pari matkaa että lapsi istuu takana, mutta tuntui liian riskaabelilta.. nykyisellä muovinpalalla on vain ongelmana että jr ei tahdo saada edessäkään pidettyä mistään kiinni, taidanpa siirtyä ensi kesäksi takaisin customiin..
tounge.gif
062802moto_prv.gif


ja siitä turvallisuudesta, kyllä pienen lapsen kanssa tulee ajettua niin paljon normaalia varovaisemmin kuin normaalisti.. tottakai mitä tahansa voi sattua, mutta jos tolla tavalla alkaa ajatella eihän sitä uskaltaisi päästää jälkikasvua edes ovesta ulos...
 
En voi sanoa tähän muuta kuin: VOI HERRA JUMALA!
Köytettynä SINUUN? Onko sulla ketään kotona? Mieti pikkasen mitä tapahtuu onnettomuustilanteessa? Ja vastaan, että murskaat lapsesi omalla painollasi, hän toimii tavallaan kuin turvatyynynäsi.
Mp:n turvaistuinta en tunne mutta jos se on samantapainen kuin polkupyörän vastaava niin se ei ole turvaistuin vaan TAPPOISTUIN! Voin silmissäni kuvitella holtittomasti maantieojassa pyörivän moottoripyörän, josta lapsi ei pääse irrottautumaan mitenkään.
sad_orig.gif
sad_orig.gif
sad_orig.gif


Jos lapsi ei pysy kyydissä ilman moisia virityksiä niin anna lapsesi kasvaa!!
No voi hyvä ihme... kuolla voi kotonakin, harrastuksista ja muista nyt puhumattakaan... ja tuo Hornetin tapa ei nyt kuitenkaan ollut mistään pahimmasta päästä, pikemminkin päinvastoin. Varmasti kuitenkin ajetaan erittäin varovasti noiden turvavarusteiden lisäksi.

Ettet vain olisi se dosentti?
tounge.gif
 
No voi hyvä ihme... kuolla voi kotonakin, harrastuksista ja muista nyt puhumattakaan... ja tuo Hornetin tapa ei nyt kuitenkaan ollut mistään pahimmasta päästä, pikemminkin päinvastoin. Varmasti kuitenkin ajetaan erittäin varovasti noiden turvavarusteiden lisäksi.

Ettet vain olisi se dosentti?  
tounge.gif
Dosenteista en tiedä ja ehkäpä tuo juttuni tuli liian voimakkaasti mutta en voi mitään, että punaista näen kun tuollaisen jutun luen. Vertauksesi, kuolla voi kotonakin ei mielestäni sovi asiayhteyteen.

Onnettomuustilanteessa (ja sellainen osaa tulla olipa kuinka varovainen tahansa, se täytyy jokaisen motoristin tietää) lapsella on todellakin erittäin suuri vaara murskautua sen ihmisen alle johon hän on köytettynä.
Miltä tuntuisi elää loppuelämä tietoisena siitä, että murskasi omalla painollaan lapsensa kuoliaaksi? Loputon tuska riivaisi ja ajatus siitä olisiko lapsi mahdollisesti muuten selvinnyt, olisi varmasti aina mielessä.

Yli kaksi vuosikymmentä sitten ajettiin porukalla, hieman liian lähellä toisiamme, nopeus alle 100 km/h. Kissa juoksi tien yli, ensimmäinen jarrutti voimakkaasti, jolloin seuraavana ajanut tormäsi ensimmäisen perään ja siitä nurin.

Tulin kolmantena pienen matkan päässä ja näin koko tilanteen. Pyörä teki ojassa varmaan kymmenen volttia ja kuski muutaman vähemmän. Kaiken lisäksi tämä kaveri ei koskaan pitänyt kypärän remmiä kiinni. Kypärä lähti ensimmäisen pyörähdyksen jälkeen ja muistan sen näyn aina.
Uskomaton tuuri sillä vaan oli. Pää säilyi ehjänä, eikä tainnut tulla kuin ruhjeita ja mustelmia mutta pyörä meni lunastuskuntoon.

Lähinnä em. tilanne tulee mieleen kun ajattelen remmein "turvaistuimeen" tai kuskiin / makustajaan kiinnitettyä lasta. Tällaisessa tai vastaavassa tilanteessa lapsella ei ole minkäänlaisia selviytymisen mahdollisuuksia!
 
Dosenteista en tiedä ja ehkäpä tuo juttuni tuli liian voimakkaasti  mutta en voi mitään, että punaista näen kun tuollaisen jutun luen. Vertauksesi, kuolla voi kotonakin ei mielestäni sovi asiayhteyteen.

Onnettomuustilanteessa (ja sellainen osaa tulla olipa kuinka varovainen tahansa, se täytyy jokaisen motoristin tietää) lapsella on todellakin erittäin suuri vaara murskautua sen ihmisen alle johon hän on köytettynä.
Miltä tuntuisi elää loppuelämä tietoisena siitä, että murskasi omalla painollaan lapsensa kuoliaaksi? Loputon tuska riivaisi ja ajatus siitä olisiko lapsi mahdollisesti muuten selvinnyt, olisi varmasti aina mielessä.

Yli kaksi vuosikymmentä sitten ajettiin porukalla, hieman liian lähellä toisiamme, nopeus alle 100 km/h. Kissa juoksi tien yli, ensimmäinen jarrutti voimakkaasti, jolloin seuraavana ajanut tormäsi ensimmäisen perään ja siitä nurin.

Tulin kolmantena pienen matkan päässä ja näin koko tilanteen. Pyörä teki ojassa varmaan kymmenen volttia ja kuski muutaman vähemmän. Kaiken lisäksi tämä kaveri ei koskaan pitänyt kypärän remmiä kiinni. Kypärä lähti ensimmäisen pyörähdyksen jälkeen ja muistan sen näyn aina.
Uskomaton tuuri sillä vaan oli. Pää säilyi ehjänä, eikä tainnut tulla kuin ruhjeita ja mustelmia mutta pyörä meni lunastuskuntoon.

Lähinnä em. tilanne tulee mieleen kun ajattelen remmein "turvaistuimeen" tai kuskiin / makustajaan kiinnitettyä lasta. Tällaisessa tai vastaavassa tilanteessa lapsella ei ole minkäänlaisia selviytymisen mahdollisuuksia!
Mielestäni tuossa oli nyt kuitenkin tehty asiat hyvin, maksimoitu turvallisuus siltä osin kuin se on mahdollista. Olen kyllä nähnyt pahempiakin esimerkkejä, kuten kyydissä ilman mitään varusteita (ei edes kypärää). Riskit on aina olemassa, sen varmasti jokainen elossa oleva motoristi tietää. Mutta riskejä on paljon muuallakin, ja kun tässä kuitenkin vanhempien ja lasten yhdessäolosta on kyse en lähtisi tuomitsemaan noin hanakasti. Minusta (pehmustetussa) tynnyrissä kasvattaminen vaan ei ole parempi vaihtoehto...
lookaround_orig.gif
 
lunastuskuntoon.

Olen kyllä nähnyt pahempiakin esimerkkejä, kuten kyydissä ilman mitään varusteita (ei edes kypärää). Riskit on aina olemassa, sen varmasti jokainen elossa oleva motoristi tietää. Mutta riskejä on paljon muuallakin, ja kun tässä kuitenkin vanhempien ja lasten yhdessäolosta on kyse en lähtisi tuomitsemaan noin hanakasti. Minusta (pehmustetussa) tynnyrissä kasvattaminen vaan ei ole parempi vaihtoehto...
lookaround_orig.gif
No, jatketaan nyt kerta vielä..

Olen minäkin nähnyt ja ymmärrän, että kirjoittaja jota arvostelin kuvittelee toimivansa lastensa parasta ajatellen. Olen vaan sitä mieltä, että lasta ei saa köyttää mihinkään ja niin on muuten moni muukin. Ei kuskiin, ei pyörään ja sillä ei ole mitään tekemistä pehmustetussa tynnyrissä kasvattamisen kanssa.
Löytyykö täältä yhtään SMOKIN kouluttajaa sanomaan painavan sanansa  
confused_orig.gif


Pahoista esimerkeistä tulee mieleen tyyppi, joka toissa kesänä pujotteli Mäkelänkadulla ohitellen autoja oikealta ja vasemmalta vähintään 80 lasissa. Ei siinä mitään mutta munien välissä oli arviolta 4-5 vuotias natiainen. Onnettomuus oli erittäin lähellä, sillä eräs autoilija meinasi juuri vaihtaa kaistaa mutta huomasi pyörän onneksi viime tipassa. Ja sillä autoilijalla oli vilkku päällä huomattavan ajoissa. Perässä ajaneena sanon: Suoranainen ihme, että huomasi pyörän.
mad.gif
ja teki mieli käydä leipomassa tyyppiä lättyyn.  
veryangry.gif


Mulla on kolme lasta ja kyydittelin heitä jo pienenä mutta en niin pienenä, etteivät he itse osaneet pysyä kyydissä. Keskimmäinen oli 4-5 vuotiaana jollain 50 km lenkillä mukana mutta meinasi nukahtaa aivan väkisin. Silloin päätin, että tämä leikki riittää ja ajelut lasten kanssa jäi aivan nurkka-ajoihin.
Nyt isompana ovat kyydissä useinkin, nuorimmainen viimeksi äsken. Käytiin hieman vilkaisemassa taiteiden yötä..

Tottakai riskejä on joka paikassa, eikä mielipiteelläni ole mitään tekemistä lasten ja vanhempien yhdessäolon kanssa. Eikö ne riskit sinunkin mielestä tulisi minimoida järjellisissä puitteissa, eikä lisätä niitä tarkoituksettakaan? En minä ole lasten kyydittämistä vastaan mutta nuo sitomisleikit kuuluu jonnekin aivan muualle!
Mielestäni en ole väärässä, enkä syyllisty yliholhoamiseen, kun esimerkiksi vaadin lapsiani laittamaan rullaluistellessa kypärän päähän tai pistämään autossa turvavyöt kiinni.
 
Molempi paha: Kolari tai lapsen tippuminen prätkän päältä.
Paha valinta, mutta Hornetti ehkä piti todennäköisempänä tuota lapsen kyydistä tipahtamista.
Elämässä täytyy tehdä valintoja ja elää niiden tuomien seurausten kanssa.
Absoluuttisen oikeita valintoja ei ole, ja se antaa aina hurskastelijoille tilaisuuden puuttua asioihin.
confused_orig.gif

Kaikki suojelemme lapsiamme parhaimmalla katsomallamme tavalla. Sitä en epäile pätkääkään!
 
Back
Ylös