• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lapsi kyydissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja atk1974
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

atk1974

New member
Muutaman kerran lapsia ajelulla käyttäneenä olen huomannut epävarmuutta omassa ajossa. Lapset viihtyy hyvin kyydissä, mutta itse en tykkää, kun en edes tunne lapsia kyydissä, koko ajan tulee peileistä kuikuiltua onkos muksu vielä matkassa. Ptäiskö odotella lapsien kasvamista ja yrittää uudelleen? Muksut on tällä hetkellä 10 ja 12 vuotiaat. Vai jatkanko vaan ajeluttamista?

Eikös se epävarmuus mahda olla ns. vastuuta, opetappa vaikka muksu(t) antamaan itsestään jotain merkkejä välillä että on kyydissä niin eiköhän ala molemmat nauttia
062802moto_prv.gif

jos itsestäkin tuntuu että ei hyvä niin miksi sitten kyydittää? Harvemmin tenavat hinkuvat koko ajan kyytiin knhan ensi huumasta pääsevät yli.

Mulla on hlö kohtaisesti se periaate että en kyyditä. Liian vaarallista, en riskeeraa. Korttelikierros hipihiljaa on eri asia

Kypäräpuhelimet on muksujen kanssa hyvät,ite pystyy kertomaan lapselle mitä ajaessa tapahtuu.Pystyy varmistamaan ettei matkustaja oo nukahtamassa, muutenkin lapsen kanssa mukavaa kun pystyy juttelamaan ajon aikana.
Ite ostin interphone f4:set.Neljässä kypärässä mikit ja kuulokkeet,kaksi ladattavaa yksikköä.Omassa kypärässä aina kiinni ja toinen laitetaa tarpeen mukaan emännän tai lasten kypäriin. ja on mukava
sport05.gif

Meillä on 10 ja 6 vuotiaat. Nuoremman kanssa ei reissata kuin korttelin ympäri, vanhempi istuu pidempääkin matkaa. Kiinnipitokahvat on aivan ehdottomat, silloin on "tuntuma" takan istuvaan penskaan ja tietää että on kyydissä vielä mukana.
Tuota kypäräpuhelinta olen itsekin miettinyt mutta toistaiseksi on hankkimatta.
...niin jäi sanomatta että pisin reissu vanhemman kanssa 400km suuntaan.

Muutaman kerran lapsia ajelulla käyttäneenä olen huomannut epävarmuutta omassa ajossa. Lapset viihtyy hyvin kyydissä, mutta itse en tykkää, kun en edes tunne lapsia kyydissä, koko ajan tulee peileistä kuikuiltua onkos muksu vielä matkassa. Ptäiskö odotella lapsien kasvamista ja yrittää uudelleen? Muksut on tällä hetkellä 10 ja 12 vuotiaat. Vai jatkanko vaan ajeluttamista?
Riippuu tyypistä, itse kävin 10 -vuotiaan poikani kanssa Italiassa Gardalla viime kesänä prätkällä. Toki vaan Rostockista Saksan-Itävallan läpi mutta pisin päivämatka oli yli 900 kilometriä, koko reissu reippaat 3000 kilometriä ja kaikki meni OK. Ei ollut edes kypäräpuhelimia tuolloin mutta ollaan kotimaassakin treenattu merkeillä.
Meillä ei ollut mitään ihmevirityksiä, mopo täysissä pakaaseissa. Poika oli tuolloin reilut 150 pitkä ja ylettyi hyvin tapeille ja osaa kyllä istua kyydissä.

Kiinnipitokahvat käynny mielessä hankkia, kypäräpuhelin on myös hankintalistalla. Harvakseltaan oon lapsiani kyytiin suostunut ottamaan, en haluais kokea tilannetta jos jotain sattuu.

Kypäräpuhelimet ehdottomat, ei mene kauaa kun junnu rupee itse huutelemaan sieltä, että iskä nyt käännytään hiukka kallistuu ja sitä kautta oppii miten pyörä käyttäytyy missäkin tilanteessa..

jos itsestäkin tuntuu että ei hyvä niin miksi sitten kyydittää? Harvemmin tenavat hinkuvat koko ajan kyytiin knhan ensi huumasta pääsevät yli.

Mulla on hlö kohtaisesti se periaate että en kyyditä. Liian vaarallista, en riskeeraa. Korttelikierros hipihiljaa on eri asia
Ööö - mikä siinä niin vaarallista on?

Viime kesänä keskimmäisen 12 v tytön kanssa ajettiin 200km lenkki. Meinäs tyttö nukahtaa
omg.gif

Itse olen kyyditellyt 7-vuotiasta ja tuo nukahtaminen on todellinen vaara, yleensä tilanteen huomaa siitä kun kypärä alkaa lepäämään selkää vasten... Max siivu on 40-50 kilsaa ja sitten jaloittelu/jätski/limpparitauko.

JA joo, kyllä siinä itse tulee yleensä oltua aika varuillaan ja taputeltua muksua polveen yms., eipä siinä oikein voi rentoutua ja "ajella vaan".

Kyllä meillä on istunut pikku-äijä kyydissä 5-vuotiaasta asti, heti kun jalat ylti tapeille.

Tietty on otettava huomioon että kyydittävä ei ole aikuinen, eikä osaa varautua kaikkeen mitä tapahtuu, joten ajelu paljon varovaisempaa ja rauhallisempaa kun yksinajellessa.

Alkuun oli tosiaan ongelma toi että kyydittävä meinasi nukahtaa ja sitä täytyi vahtia peileistä, vaikka siirtymät ei olleet kun 20-30 km kerrallaan.

Nykyään istuu jo kyydissä kun vanha tekijä (6-vuoden kokemus)

Suosittelen kiinnipitokahvavyötä ja kypäräpuhelimia.      
sport05.gif
sport05.gif

Jos tulee joku läheltä piti-tilanne vaikka kuuluisan puusilmän takia niin mikä siinä EI ole vaarallista? Jokainen tiukka jarrutus ja väistöliike on riski pienelle takapenkkiläiselle. Ei meikäläisen omatunto toipuisi IKINÄ jos jotain sattuisi tuollaisessa tilanteessa missä yksin pysyisikin satulassa.

(...ja tästä syystä omat ei ole vielä takapenkille nousseet. Ehkä kunhan tulee vähän enemmän mittariin. Katsotaan.)

Saaressa tulee ajeltua junnujen (5v ja 6v) kanssa skootterilla tai moottoripyörällä (postilaatikolla ja naapurissa käyntiä, ilman kypäriä, tottakai ! ! ! kuka nyt saaressa kypärää käyttäisi, kun voi vetää huoletta tukka kohti vastatuulta).
Kovasti kyselivät, että voisiko kaupungissa tehdä samaa. No junnujen kanssa kypäräkauppaan kypärän ostoon.
Nyt sitten pitää molemmat junnut käyttää kaupunkikierroksella (n. 5-10km).
Kyllähän siinä ihan toisella tavalla ajellaan. Ei kiihdytellä tai vaihdella kaistaa niin kuin yksin ajaessa. Rauhallisesti muiden mukana.
Ovat vielä vähän liian pienikokoisia olemaan pitempää matkaa MP:n kyydissä, joten varsinaiset ajelut (esim. saareen) katsellaan parin vuoden päästä.

No onhan tuo nyt 13v likka tullut kyydissä jo about vaippaikäisestä saakka (tarhamatkoja) ja tänä keväänä sai sitten oman ajopuvunkin kun muutettiin hieman kauemmas koulusta. No juu, alkuvuosina iskälläkään ei ollut kuin 50cc city-skode, jossa tuo pikkunatiaisen sai helposti syliin ja ajovauhditkin oli hipi-hiljaa, kuin mummo rollaattorin kanssa
wink.gif
Mutta nyt tuo "wanha tekijä" tulee takatuhdalla ihan luonnostaan, takalaukku selkänojana ja sivulaukuista hieman lisäturvaa. Lisäksi ajopuvussani on vakiona jo vyö, josta saa hyvän otteen = likan kourat tuntuu omassa selässä => säilyy tunne että kyydissä yhä on
sport05.gif

Hmm... Kaikkien kolmen muksun kanssa käyty ulkomailla, tietysti yksi kerrallaan. Nuorin oli 11v tyttö, kun käytiin Prahassa. Ei tuossa mitään kummallissa ollut, ajovarusteet tietty viimisen päälle. Pyöränä Bemun K1200S, jossa kolme isoa laukkua. Siitä ei päässyt edes nukkuessa putoamaan. Ajotapa muksu huomioon ottaen jnejne... Saksassa kyllä yksi apteekkari tuli katsomaan pihalle asti mistä on kysymys kun korvatulppia muksulle ostin ja tuumasi "Hulluja nuo Suomalaiset"
smile_org.gif

Yks motoristi vinkkas kun oltiin neiti 7 v:n kanssa paikallisella aakkos asemalla .... Et jos laittaan vyön yläropan yli niin saa penska kunnon otteen .... Oli kuulemaa hiekka montulla vetelly pikkuäijjän kans
cool.gif

Elämä on...

Olen nähnyt vanhempia, jotka teippaa styroksisuojat taaperoisen päähän, kun ne opettelee kävelemään. Ettei vaan tule pikku päkyyn kolhuja.

Ja kun niiltä aikansa kieltää kaiken kivan ja jännittävän, niistä tulee pikku Breivikejä, jotka päästää luovuutensa valloilleen...

Elämä on...

Olen nähnyt vanhempia, jotka teippaa styroksisuojat taaperoisen päähän, kun ne opettelee kävelemään. Ettei vaan tule pikku päkyyn kolhuja.
jospa ne treenas gardan reissua varten sen muksun niskoja. että jaksaa sitten seuraavana kesänä kannatella sitä oikeaa mp kypärää
biggrin.gif

edit: pinnasängyn reunaan vois myös kiinnittää sellaisen pikkuruisen cliparin jossa kytkinkahva. vois tenava puristella sitä ja opetella hommaa hyvissä ajoin. olikohan andre agassi (tai joku tennistähti kummiskin) jolla oli pinnasängyn yläpuolelle laitettu pallo narusta roikkumaan. käteen oli teipattu maila. kyllä tuli pojasta vimosen päälle tennistähti. true story

Elämä on...

Ja kun niiltä aikansa kieltää kaiken kivan ja jännittävän, niistä tulee pikku Breivikejä, jotka päästää luovuutensa valloilleen...
Valitettavasti olen tavannut vanhempia, jotka eivät kiellä lapsiaan... Eikä myöskään koiriaan... Ei ole mukava saada tällaista perhettä kylään, kun pitää itse kieltää sekä vieraita lapsia, että heidän koiriaan. Ja kun kieltää, saa vastaukseksi "tuon kieltäminen on luonnotonta".

Eli muksut saa potkia kotiteatterivahvistinta ja koira saa kusea pehmoleluille... Jees. Eikä hymiöitä.

T. Kolmen oman ja kahden "kaupanpäälle saadun" lapsen isä ja koiran omistaja.

EDIT: Siis samaa mieltä ylisuojelemisesta, mutta kiellot ensin. Sitten vasta muut konstit.

Back