LC8 ja putkienvaihtokokemukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wekkuli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

wekkuli

New member
Painoa lähtis ihan kivasti pois, soundit muhevimmiksi ja ulkonäkökin passais 990 Supermotoon. Kertokaas putkenvaihtokokemuksia ketkä olette laittaneet? Akrapovicia vai jotain muuta? Mihin hintaan homma on hoidettu ja millaiset vaikutukset? Tuntuuko painonsäästö ajossa ja oliko vaikutusta tökskaasuun? Muuttuiko bensankulutus?

Ja ehkä tärkeimpänä: LC8 + Akrapovic + killerit; Onko ollut ongelmia päästä Ahvenistolle ajamaan? Tää kysymys lienee ehkä se olennaisin. Missään tapauksessa putkenvaihto ei tule kyseeseen jos se rajoittaa tuolla käymistä.
 
Ei vielä suuria kokemuksia, mutta Wingsin putket on tulossa... Raportoin myöhemmin vaikutuksista. Hintaa tais tulla 660€ kotiin kannettuna
 
Kyllä Wingsin putket meni killereillä läpi Ahveniston melumittauksista, mutta niissä ei ole E-hyväksyntää, jos se jotakuta haittaa. Vakuutusyhtiö osti mulle uudet putket ja vaikka ne on E-hyväksytyt Mivv niin epäilen, että ei menis melumittauksista läpi on aika kovat äänet.
 
^Nii, ainakin Akroissa on se hyvä puoli, että jonkun verran olen nähnyt Ahvenistolla LC-kaseja Akroilla + db-killereillä ajelemassa. Siinä mielessä kallis mutta varma valinta? Muutenkaan mua ei huvittaisi ihan hirveän äänekkäitä laittaa.
 
Mun SM 950 ei mene akroilla+killereillä Ahveniston melumittauksista läpi,990 on ilmeisesti sitten hiljaisempi.Paino putoaa 10-15kg omassa pyörässä.
 
^Mites toi on mitattu? Kun melua testataan, se tehdään tietyllä kierrosluvulla ja 950:ssähän ei ole kiekkamittaria?

Kaverilla on mennyt aina Ahvenistolla melumittaus vastaavalla yhdistelmällä läpi...
 
^Mites toi on mitattu? Kun melua testataan, se tehdään tietyllä kierrosluvulla ja 950:ssähän ei ole kiekkamittaria?

Kaverilla on mennyt aina Ahvenistolla melumittaus vastaavalla yhdistelmällä läpi...
Ei ole kiekkamittaria se tehdään noin arviolla  
tounge.gif
,vakio putkilla olen käynyt ahvenistolla ja meteli on 91db ja akroille korvakuulolla aikas paljon kovempi(en ole niillä uskaltanut edes mittauttaa,ettei joudu ajamaan takas himaan),990 on akroilla mennyt hyvin läpi Ahvenistolla.
 
Täällä on pari vanhaa topikkia johon on kerätty noita vaimenninvaihtoehtoja, jos selaat foorumia taaksepäin.

Muistaakseni Tachometerillä ja Nitrousilla on kokemusta ratahommista noilla aftermarket piipuilla.

Jos lompakkoa käyttää otsalla eikä kuume laske senkään jälkeen niin Akrapovic-kokopaketti taitaa olla jonninarvoinen vielä pyörää myydessäkin. Tosin hankintahinta on hieman eri luokkaa kuin "halpisputkilla". Akrat e-merkattu ja ne toimii kartottamalla kuulemma ihan kivasti.. nykyään muuten homman voi hoitaa kotona jos riittää aikaa ja mielenkiintoa ja pysyy vähän sähkövehkeet kourassa, eikä maksa paljo mittään(softa ilmanen ja usb->obd kaapelin joutuu itte kolvaamaan tai tilaamaan niitä rakentavilta)
 
Täällä on pari vanhaa topikkia johon on kerätty noita vaimenninvaihtoehtoja, jos selaat foorumia taaksepäin.

Muistaakseni Tachometerillä ja Nitrousilla on kokemusta ratahommista noilla aftermarket piipuilla.
Tacholla taisi olla mökäpöntöt Dukessa, mutta itse ajelin vakioilla. Tosin erään ärrä Duken akrat killereillä olivat vakioputkia hiljaisemmat mittauksessa. Vakioilla 94-95dB ja Ärrä Akroilla n. 93db jos en ihan metsään muista. Tachometerin lukemista ei kyllä mitään muistikuvaa.
 
^Mites toi on mitattu? Kun melua testataan, se tehdään tietyllä kierrosluvulla ja 950:ssähän ei ole kiekkamittaria?

Kaverilla on mennyt aina Ahvenistolla melumittaus vastaavalla yhdistelmällä läpi...
Ei ole kiekkamittaria se tehdään noin arviolla  
tounge.gif
Sä teet sen väärin päin. Sun pitää kysyä mittaajalta, että missä kohtaa ollaan rajalla. Sit kun se sanoo hep, lasket vähän kaasua ja sanot että nyt on kierrokset kohdallaan.
wink.gif
 
^Mites toi on mitattu? Kun melua testataan, se tehdään tietyllä kierrosluvulla ja 950:ssähän ei ole kiekkamittaria?

Kaverilla on mennyt aina Ahvenistolla melumittaus vastaavalla yhdistelmällä läpi...
Ei ole kiekkamittaria se tehdään noin arviolla  
tounge.gif
Sä teet sen väärin päin. Sun pitää kysyä mittaajalta, että missä kohtaa ollaan rajalla. Sit kun se sanoo hep, lasket vähän kaasua ja sanot että nyt on kierrokset kohdallaan.
wink.gif
biggrin.gif
mulla on ollut väärä taktiikka,no ei ne nopeudet olis kuitenkaan parantuneet vaikka pyörä olis 15kg kevyempi.
 
Mulla on Wingsin boltonit 990 Adventuressa. Siinä ei painoa putoa varmaan kuin viiden kilon tienoilla. Alkuperäiset pöntöt painaa 4800g/kpl ja painaa ne Wingsitkin nyt jotain sentään. Rouvan OBH Nordicalla puntaroin
wink.gif
Tärkeämpää oli, että Wingsien pintalämpötila on satakunta astetta matalampi. Sen pinnassa pystyy pitämään kättä, mutta alkuperäisessä vesi kihahtaa. Meillä pyörä on ahkerasti myös reissukäytössä matkustajan ja laukkujen kanssa ja ne alkuperäiset oli lähinnä vaaralliset ja ainakin epämukavat.
Alussa syötettiin "akramappi", mutta seuraavassa huollossa pyysin alkuperäisen takaisin. En huomannut juuri mitään vaikutusta käytöksessä, mutta ruokahalu kasvoi liki litralla. Ei millään konstilla olisi mennyt alle 6.5 litraa/100km. Vakiomapilla menee hieman vähemmän kuin alkupeisillä putkilla. Pohjanoteeraus viime kesältä Norjasta (80km/h orjallisesti): neljä laukkua täynnä tavaraa, korkeampi touring pleksi ja kaksi henkeä pyörän päällä - kolme tankillista peräkkäin alle 5.3 litraa/100km eli ei enää juuri virhemarginaaliakaan.
Pöntöt ovat todella korkealuokkaista jälkeä ja mukana tuli kahdet erilaiset killerit. Mukana tulleissa prosyyreissa sanottiin, että killereillä käy vakiokartalla. Ahtaammilla killereillä ei juuri vakioita kovempi ääni ole. Niillä mennään. E-hyväksyntiä ei valitettavasti ole. Näkyisi varmaan heti kohta hinnassakin.
 
^Mistä ostit Wingsit ?
Olikos nuo 950-seen suunnitellut, kun en löytänyt 990-seen sopivia? Samanlaisethan ne kylläkin taitavat olla ?

edit. Ja mitä makso? Ihan hyviltähän noi kuvissa ainakin näyttää. Saako noita wingsejä mistään muuten kuin tuolta tehtaalta asti tilaten ja miten homma toimii, kun nettisivut näyttävät hieman vajailta infon suhteen...
 
^Oliko helppo ruuvata paikalleen ja vaihtelitko mitään ruiskukarttoja vai pörötteletkö putkia lukuunottamatta vakiopelillä? Mites melupuoli Leovinceissä? Kuulostaako kovemmalta äänet?
 
Wingssit tuli sit tilattua. Titanium-NOS + Carbon end caps, 620e toimituskuluineen. Hinta "hieman" eri planeetalta kuin Akrat yli 1600e.

5 min sitten hoidin maksun ja nyt jo tuntuu odotus pitkältä. Vaikka on ennätyslumet maassa...
lookaround_orig.gif
 
Leovincet meni aika helposti. Toinen vaimennin jäi eka vähän kieroon, niin joutui vielä vähän löysytteleen ja vääntelemään ja kiristämään pultit uudelleen. Vaimentimen kannake oli aika hankala yksin asentaa ja sitä pultin reikää joutui poralla vähän hoonaileen. Liekö syynä, että oli 990 SMR: ään nuo pöntöt virallisesti. Äänet sellaiset että kylillä päät kääntyy, mutta ihan maltilliset kun ei huudata. Killereitä ei ole tosin tohtinut ottaa pois. Ruiskukartta on vakio. Voisi ehkä ensi huollossa kokeilla eri karttaa, mutta muistaakseni jollakin täällä ei ollut toiminut kunnolla uusimmalla Acran kartalla mitä lueskelin joskus. Vanhempi kartta oli toiminut sitten paremmin.
 
Wingssit tuli sit tilattua. Titanium-NOS + Carbon end caps, 620e toimituskuluineen. Hinta "hieman" eri planeetalta kuin Akrat yli 1600e.

5 min sitten hoidin maksun ja nyt jo tuntuu odotus pitkältä. Vaikka on ennätyslumet maassa...
lookaround_orig.gif
Joko Wingsit tuli? Mulla meni ~viikko maksusta, kun oli putket jo kotiovella... Nyt tarvis vaan ehtiä pistään ne kiinni...
 
^Ei vielä. Pakettiseurannan mukaan olisivat maanantaina rantautuneet Suomeen. Saas nähdä josko tänään olis paketti meidän kylän postissa.
 
Back
Ylös