LC8 ja putkienvaihtokokemukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wekkuli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No tulihan ne. Toisen paketin avasin ja tsekkasin että kehtasi vielä hyvältä näyttää.
smile_org.gif

Ja keveys oli yllätys. Henkilövaa'alla punnittuna yksi vaimennin painoi 2,1 kg. Jos noi kottaraisen vakivaimentimet on 9kg/kpl, niin tuo pärrähän kevenee todella tuntuvasti! (Vai oliko ne 9kg yhteensä?) edit. no oli. urpo. voisi lukea ylhäältä esim Timo Tyhjäkäynnin viestin. nolottaa.

Viikon sisään varmaan käyn ruuvailemaan noita kiinni. Pidän topicin ajan tasalla. En usko karttoja päivitteleväni kun meinaan pitää noisekillerit paikoillaan.
 
No eihän se yksi änkkäri nyt ihan niin painava ollut. Henkilövaaka antoi lukemiksi 4,8kg, eli yhteensä noilla Wingsseillä tulee 5,4kg painonsäästöä.

Vanhan pultit olivat tosi tiukassa. Vihjeeksi yhtä tyhmille kuin minä: Kannattaa mieluummin availla niitä änkkärin kannassa olevia pultteja torxilla kuin 10mm lenkillä. Siinähän on molemmat. Onnistuin pyöristämään yhden kuusiokannoista, ennen kuin sit torxilla aukes. Onneksi tuon pannan avaamisen ja kahden pultin avaamisen jälkeen änkkäri suostui pyörimään sen verta että sain sen kolmannenkin sieltä esiin. Sisintä pulttia kun ei pääse kotarin työkalusetissä olevalla torxilla avaamaan änkkäriä pyörittämättä kun on pakoputken mutkaa tiellä. Ja crctä kehiin tietty...

Ja noisekillerit istuu aika tiukkaan putkissa. Pihdeillä tiukasti sisäputkesta kiinni, niin pääsee pyörittelemään kohdalleen, jos niitä vaihtelee. En ole ennen noisekillereitä räplänny, joten en tiedä kuinka tiukasti nuo yleensä istuu.

Tänään ehdin vielä toisen kiinnittää... toinen huomenna ja sounditestit... Hyvältä näyttää.
buttrock.gif
 
^Kävihän tuo mielessä, jos ois jättäny huomisillaksi, niin ois voinu järjestää hyvillä mielin oman pikku paukuttelun.
smile_org.gif

Mut täs nyt kävi vaan niin yksinkertaisesti ettei jaksanu... Tiedän kyllä että se pitää infernaalista mökää. Ja ehkä vähän säälin naapureita (asumme vanhusten palvelutalon vieressä).
 
sanoi:
Viikon sisään varmaan käyn ruuvailemaan noita kiinni. Pidän topicin ajan tasalla. En usko karttoja päivitteleväni kun meinaan pitää noisekillerit paikoillaan.

Ainakin SuperDukessa LeoVincen putkilla paukku aika kivasti vaikka oli killerit paikoillaan, kartan päivitys auttaa tuohon jonkuverran.
 
Muutaman p*keleellä maustetun simsalabimin jälkeen toinenkin on paikoillaan. Wingssiltä tulleissa kilkkeissä ei valituksen sanaa, mutta oikealla puolella joutuu kikkailemaan tuon pulttikiinnityksen kanssa (tasan sama kohta kuin irroitettaessakin) kun kuusiokolo ei mahdu putkenmutkan kohdalla mitenkään pultille. Eli joutuu kiristämään tuon yhden sisemmän pultin ensin niin että änkkäri on "kyljellään" niin paljon kuin pystyy ja sitten ähinällä pyöritellä änkkäri oikeaan asentoon ja kiristellä loput. Nippusiteet on myös oiva apu pantojen saamisessa paikalleen, muuten ei tahdo saada niitä asentoon, jossa ruuvi lähtee kiristämään.

Mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Pienemmällä killerillä ääni on kyllä tooosi mieto. Ei paljon vakiosta eroa, hieman jymäkämpi. Hyvä niin, jos haluaa äänekkäämmäksi niin isompi killeri vaan paikoilleen (voi olla kyllä mielenkiintoinen vaihdettava änkkäri paikallaan).
 
Muutaman p*keleellä maustetun simsalabimin jälkeen toinenkin on paikoillaan. Wingssiltä tulleissa kilkkeissä ei valituksen sanaa, mutta oikealla puolella joutuu kikkailemaan tuon pulttikiinnityksen kanssa (tasan sama kohta kuin irroitettaessakin) kun kuusiokolo ei mahdu putkenmutkan kohdalla mitenkään pultille. Eli joutuu kiristämään tuon yhden sisemmän pultin ensin niin että änkkäri on "kyljellään" niin paljon kuin pystyy ja sitten ähinällä pyöritellä änkkäri oikeaan asentoon ja kiristellä loput. Nippusiteet on myös oiva apu pantojen saamisessa paikalleen, muuten ei tahdo saada niitä asentoon, jossa ruuvi lähtee kiristämään.

Mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Pienemmällä killerillä ääni on kyllä tooosi mieto. Ei paljon vakiosta eroa, hieman jymäkämpi. Hyvä niin, jos haluaa äänekkäämmäksi niin isompi killeri vaan paikoilleen (voi olla kyllä mielenkiintoinen vaihdettava änkkäri paikallaan).
Onpas vierähtänyt aikaa, kun täällä viimeksi kävin ja kysymyksiäkin omaas postaukseeni olet jättänyt. Näyttävät vain olevan jo out of date.
Omista putkistani muistan myös, että ihan läpihuutojuttu ei tuo asennus ollut. Kaikki palikat sopivat paikoilleen kyllä ihan kuten pitääkin, mutta pitäisi kai olla ainakin kolme kättä tai jotain.
Kerroit tilanneesi hiilikuitupäädyillä putkesi. Onko niissä killerin kiinnitys päätykartion kyljessä olevan reiän kautta? Mulla ainakin on ja olen kaksi kertaa onnistunut pudottamaan sen kiinnitysruuvin avaimen päästä päätykartion sisään putkien ollessa pyörässä jo paikoillaan. Adve ainakin on pikkusen raskas ottaa käteen ja ravistella kyljellään, että ruuvi osuisi reiän kohdalle ja putoaisi ulos. Nyt olen oppinut, että repii vaikka muovikassista pienen palan muovia, minkä kanssa tunkee avaimen ruuvin kantaan ja näin ruuvi pysyy avaimessa kiinni niin kauan, että sen on saanut ulos. Rosteriruuvina se otti magneettiinkin niin huonosti kiinni ettei ihan yksi tupakki riittänyt ennen kuin se oli ulkona.
 
Onko niissä killerin kiinnitys päätykartion kyljessä olevan reiän kautta? Mulla ainakin on ja olen kaksi kertaa onnistunut pudottamaan sen kiinnitysruuvin avaimen päästä päätykartion sisään putkien ollessa pyörässä jo paikoillaan.
Arvasin. Tuota pohdiskelin itsekin ja totesin, että enpä taida uskaltaa vaihdella noita killereitä ollenkaan.
tounge.gif

Tosin eipä ole tarvettakaan varmaan, hiljaisimman pidän monestakin syystä varmaan koko ajan paikallaan. Vaikka kyllä niitä kovempiakin jytinöitä vois joskus kokeilla.

Milläs sitten lopulta sait tuon pultin sieltä kartion sisältä? Jollain rautalankavirityksellä?
 
Olisko muuten jollain tarvetta noihin Wingsin pienempiin killereihin, kun jäi semmoset ylimääräisiksi ?
 
Täällä on pari vanhaa topikkia johon on kerätty noita vaimenninvaihtoehtoja, jos selaat foorumia taaksepäin.

Muistaakseni Tachometerillä ja Nitrousilla on kokemusta ratahommista noilla aftermarket piipuilla.
Tacholla taisi olla mökäpöntöt Dukessa, mutta itse ajelin vakioilla. Tosin erään ärrä Duken akrat killereillä olivat vakioputkia hiljaisemmat mittauksessa. Vakioilla 94-95dB ja Ärrä Akroilla n. 93db jos en ihan metsään muista. Tachometerin lukemista ei kyllä mitään muistikuvaa.
Kommentoidaan tätä tällain kuukauden viiveellä...

Leo Vincet menivät Ahveniston melumittauksista läpi modatuilla dB-killereillä. Killereiden sisään oli niitattu pienempihalkaisijainen putki. Killerin ja lisäputken väliin tungin teräsvillaa - ääni laski muistaakseni suurinpiirtein 94 dB:hen.

Leot mökäsivät modaamattomilla killereillä 96,7 dB @ 4500 RPM ja
102 dB @ 4500 RPM ilman dB-killereitä.
 
Onko niissä killerin kiinnitys päätykartion kyljessä olevan reiän kautta? Mulla ainakin on ja olen kaksi kertaa onnistunut pudottamaan sen kiinnitysruuvin avaimen päästä päätykartion sisään putkien ollessa pyörässä jo paikoillaan.
Arvasin. Tuota pohdiskelin itsekin ja totesin, että enpä taida uskaltaa vaihdella noita killereitä ollenkaan.
tounge.gif

Tosin eipä ole tarvettakaan varmaan, hiljaisimman pidän monestakin syystä varmaan koko ajan paikallaan. Vaikka kyllä niitä kovempiakin jytinöitä vois joskus kokeilla.

Milläs sitten lopulta sait tuon pultin sieltä kartion sisältä? Jollain rautalankavirityksellä?
Kyllä se ruuvi vähän isompaan kasaan tehokkaita magneetteja sen verran tarttui, että monen yrityksen jälkeen lopulta sai reiästä ulos hipaisematta reunoja. Vitutuksessa tahtoo kädetkin täristä liikaa
sad_orig.gif
 
Nonnii. Nyt on sitten vähän ajoakin jo takana noilla wingsseillä. Talvi kun on välissä niin ei oikein osaa sanoa, että pyörän käytöksessä tai keveydessä olisi havaittavaa eroa. Soundit on mielestäni kohdillaan, melko miedot, mutta matalat jytinät. Ei pienimmällä killerillä missään tapauksessa ainakaan liian kovat. Kulutus on ennallaan.

Ja ulkonäkö on hyvä, putket todellakin sopivat kottaraiseen. Kaikenkaikkiaan uskallan suositella.
 
Viime viikonloppuna tuli ruuvattua sakemannilta tilatut LeoVinssit (evo II oval) SMR:n kiinni ja voi luoja sitä meteliä.  
inlove.gif

Nyt on mopossa arvoisensa ääni etten sanois. Ei tarvi enää ajaa 1000 kuutioisella ompelukoneella  
buttrock.gif


P.S. Kannattaa asennusvaiheessa testata äänet myös pelkällä kollektorilla  
cool.gif
Jy- Ti -See
 
Viime viikonloppuna tuli ruuvattua sakemannilta tilatut LeoVinssit (evo II oval) SMR:n kiinni ja voi luoja sitä meteliä.  
inlove.gif

Nyt on mopossa arvoisensa ääni etten sanois. Ei tarvi enää ajaa 1000 kuutioisella ompelukoneella  
buttrock.gif


P.S. Kannattaa asennusvaiheessa testata äänet myös pelkällä kollektorilla  
cool.gif
Jy- Ti -See

Jätitkö killerit paikoilleen? Ilman killereitä ääni on "ehkä" hieman liian kovakin...
 
Täl hetkel (ehkä toistaiseksi) ilman. On välillä hetkellisiä ajatuksia metelin häiritsevyydestä mut en tiiä sit. Kai sitä kaikkeen tottuu
biggrin.gif
 
KTM 990 SM Wingsin pöntöillä ja pienemmillä killereillä meni heittämällä läpi Ahveniston melumittauksista eilen.

93dB @4500rpm
 
Leo Vincet asentelin eilenillalla. Aivan järjetön meteli ilman killereitä, kuuluu n. kilsan päähän asutulla alueella. Ruuvailin sitten takasin kiinni =)
Painoa tippui myös senverran että nyt alkaa olla pakko säätää takaiskarin esijännitystä. Oli jo ennestään vähän paksummalle kuskille mutta nyt kaatuilee mutkiin ihan liikaa.
 
Back
Ylös