• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ledit ja muut valot...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jayr_86
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jayr_86

New member
Joopa joo...

Mietin tässä että talvella meinaa tulla tekemisen puutetta jos ei mopoa pääse jollain tavalla rassaamaan. Mieleeni juolahti että sellaiset led-valothan olisi "sairaan siga mageen" näköiset.

Onko kukaan asentanut ledejä/lisätehostevaloja pyöräänsä, vai onko tämä vähän lapsellista touhua?

Jos kokemusta omaavia henkilöjä löytyy, olisiko tiedon jakaminen tietämättömien kanssa mahdollista (mistä löytyy, mitä maksaa, miten asennetaan)?

Kiitos!
 
taikasanana etuvastus. Tai en nyt muista mikä oikea termi on mutta kuitenkin vastus rajoittamaan virtaa.

Rakenneltu on takavalokyhäelmä, tosin vaiheessa, kenties jopa jäissä kun perä vaihtuu ja nämä valot ei enää sovi muotoihin. Katsotaan mitä talvi tuo tullessaan.

1on.jpg


Pohjina VW Passatin kirkkaat sivuvilkut (E-hyväksyntä kannessa, lailliset-look)

Ledit on kirkkaat muuten mutta palaessaan punaiset. Värejä löytyy laidasta laitaan ja ledit kestää kyllä koko mopon käyttöiän. Syttyvätkin nopeammin kuin hehkut. Ainoa miinus on suuntaavuus, aika kapean keilan ne siis antaa.

http://www.bebek.fi on hyvä mesta ostaa ledejä, ja kerronpa vielä sen, että tavalliset ledit ei valoiksi riitä, jarruihin, vilkkuihin niitä kaikkein kirkkaimpia sitten ja parkkeihin riittää toisiksi kirkkaimmat. (Kuvassa näkyvän valon pitäis kuvastaa jarruvaloa, ei riitä kuin parkeiksi.)
 
Ko. ledit oli kolmivolttisia, asennetaan siis neljä sarjaan niin 12V toimii. ja tietty se vastus plussan ja miinuksen välille ettei lamput pamahda.
 
Etuvastuksen mitoitus. Tapahtuu seuraavasti: Käyttöjännitteestä vähennetään ledin kynnysjännite ja tämänjälkeen jaetaan "jäljellejäänyt" jännite ledin virankestolla.
Eri ledeillä on erilaiset kynnys jännitteet ja virrankestot, eli ne kannattaa selvittää ostaessa. Esimerkkilasku: käyttöjännite 12V, ledin kynnysjännite 4.7v(joissain superkirkkaissa) ja virran kesto 30mA. 12V-4.7V=7.3V => 7.3/0.03A=243 Ohmia. Eli tässä tapauksessa noin 250 ohmia olisi sopiva etuvastus. Olen miettinyt että voisi kikkailla niin että normaali valolla laittaisi virraksi esim.15mA olisi himmeämpi ja kun jarruttaa niin toisi toiseen vastukseen joka olisi edellisen rinnalla jännitteen, jolloin vastus arvo tippuu puoleen ja led saisi tupla virran 30mA eli kirkastuisi. Tässä tapauksessa etuvastuksien pitäisi olla noin 500 ohmia ketale. Tai voisi sen laskea vähän pienemmäksikin tuon virtojen eron niin ei olisi normaali valokaan kovin himmeä. No joo toivottavasti tästä oli edes jollekkin apua.
sport05.gif
 
Mitä nyt nopeasti lukasin, niin noinhan se laskeskellaan - kaikesta keskustelun määrästä eri foorumeilla päätellen kyseessä lienee maailman hankalin komponentti
tounge.gif
Ainoa korjaus että mopottimessa vallitsee n. 14V jännite sen käydessä kun akkukin kaipaa latausta. Ja ihan vinkkinä, etuvastukselle kannattaa jättää minimissään "tapettavaa" n. 2x yhden ledin kynnysjännite => ei ihan niin herkkä käyttäjännitteen vaihteluille (n. 2V)
thumbs-up.gif
 
Waude!

Tietoahan alkaa löytyä ihan hyvin. Kiitoksia kaikille tähän asti vastaneille.

Karban: Häijyn näköiset nuo takavalot!

Sitten vielä sellainen kysymys että kannataako mennä sähkötarvikekauppaan kyselemään ledejä ja etuvastuksia(?) vai tilaanko netistä suoraan? Miten on lisävalolediviritelmien laillisuus?

Jay
 
Superbright ledeistä ajetaan yleensä 20mA läpi, kynnysjännitteen ollessa n.3,6V.
Kolme lediä sarjaan ja 1R etuvastus tai
yksi ledi ja 470R etuvastus, siis 12VDC.
Tässä vois olla jonkilainen nyrkkisääntö.
 
Vähemmällä päänsäryllä vielä pääsee, kun laittaa koko hoidon menemään jänniteregulaattorin kautta. Käyttää vaikkapa 10V regua (7810), niin ei tartte miettiä kuinka suuri akun napajännite on. Ledeillä on aina vakiojännite, jonka mukaan se etuvastus sitten lasketaan.
Eikä tuo regu maksa kuin egen verran. Kestää poltella kolmeakymmentä lediä.
 
Sitten kysymys. Miten tuet ledit jotta ei sitten taistelun tiimellyksessä ala juotokset aukeilemaan???
 
Miten olis vaikka kuumaliima,sen saa joskus poiskin...
 
Back
Ylös