Letkassa ajo

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kap57
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kap57

New member
Itse ajelen periaatteessa joka viikko ajokaudella ns. letka-ajoa: viikkoajelulla on keskimäärin mukana 10-15 eri tasoisella kokemuksella varustettua pyöräkuntaa, kaikki eri pyörätyypit edustettuna. Kaksi kesää on harjoiteltu Bajahillin ohjeiden mukaan; välillä on mennyt hyvin, välillä on asiasta jälkeenpäin "keskusteltu"...  
tounge.gif
Letkan kärjessä valitellaan hidasta vauhtia ja peräpää  
062802moto_prv.gif
ihan tosissaan pysyäkseen vauhdissa.

Ajan melko paljon porukan ekana ja siksi muiden kokemukset kiinnostavat. Kärkipyöränä ajaessa ei se ajamisen nautinto ole välttämättä aivan herkullista, meno muistuttaa enemmän kuorma-autolla ajoa: hitaat kiihdytykset, aikaiset jarrutukset, vauhti rajoitusten alle ym. Lisäksi ainakin vierailla teillä suunnistaminen ja jatkuva vilkuilu peileihin haittaa välillä keskittymistä omaan ajoon. Tuo oikea nopeus lienee se suurin huolen aihe: mutkatiellä 80 rajoituksella 70-75 on maksimi vauhti jos letkassa on yli kymmenen pyörää. Lisäksi kokemattomimmat eivät halua ajaa kärkipäässä vaikka se olisi oikea paikka ( ei haluta olla "tukkona" ).

Monasti näkee muitakin porukoita tuolla tien päällä; osalla kärkipää tuntuu liikkuvan rajoitus +20 km/h ja jälkipää onkin eksynyt sitten "väärään" joukkoon. Lisäksi on urbaanilegendat porukoista, joissa keskinopeus ajelulla on 150 km/h...
omg.gif
 
Kahtena keväänä olen ollut melkein 20:n hengen porukassa avaamassa kesäkautta. Vetäjänä kokenut, jako ryhmän siten että keulille kustomit ja vähemmän ajaneet ja häntäpäähän sitten ne jotka voivat tarvittaessa kiristää vaijeria. Hyvin meni, keulilla täytyy ajaa verkkaisesti 'kuin kuorma-autolla' ja häntäpäässä joutuu sitten päästään välillä niin ettei parane kertookaan, tälle ei mahda mitään, tarpeeksi isolla porukalla on vieteriefekti väistämätön.
 
Riippuu porukasta, mutta taitaa olla meillä yleisin systeemi että etupäässä on vauhdikkainta porukkaa jotka tykkäävät vedellä mitä vauhtia sattuu ja harrastaa ripeitä kiihdytyksiä, takapää sitten tulee kun tulee, tämä siis esim kaupungeissa ja pikku maaseutulenkeillä, kun on selkeä reitti ja pysähdytään suht lyhyen ajon jälkeen kokoamaan porukkaa.

Toinen on sitten kun ajetaan selkeästi vaikka johonkin tapahtumaan, niin kärki vetää ehkä nopeusrajoitus +10km/h (mittarivirhe) ja customeita+hitaita kuskeja kärjessä, kikkailijoita ja muita vauhdikkaammin ajavia on sitten perässä, saavat kiinni jos letka hajoaa ja haitariliikekään ei haittaa. (tasakaasu on hanurista)

Detailit sitten vaikkapa sieltä Bajahillistä, käsimerkit ja muut, kun ovat hyvät "säännöt" kirjoittaneet.
 
Ei muuta kuin kokenut keulaan niin ei suunnistus vie kaikkea huomiota itse ajamisesta. Sen jälkeen perään kokemattomimmasta alkaen. Kokemattomin siis kakkosena. Tämä ainakin toimii vaikka vaihteluahan sitä kaipaa itse kukin...
 
Olen ainoan letkassa ajamiseni _joutunut_ olemaan kokemattomimpana ja tehottomimmalla mopolla letkan viimeinen. Jatkuvaa kahden vaihteen polkemista alas päin ja kaikki irti mitä mopo antoi. Oliko kivaa? NO EI!
 
Ihan kaikille letka-ajo ei vain käy. Sen näkee ylläolevista kommenteistakin.

Letkalla pitää yksinkertaisesti olla letkalle sopiva vauhti.
Ei siinä mitään kummempaa juttua ole eikä tarvi. Hitaat eteen ja
positiivinen asenne ja eikun menoksi.
Minä tykkään kimppamenoista - ne ovat ihan mukavia.

Soolojengillä on sitten omat soolojuttunsa. Hyvä niinkin.

Aika saakelin vaikea näitä on yhteen sovitella - eikä edes
tarvikkaan. Muistuu mieleen, kun porukkaa lähti Gardalle ja painoi
sikana ziljoonaa pitkin Saksan motareita. Saattoipa olla kivaakin.
Se ei vaan ollut mun laji. Mä olin nimittäin lomalla eikä mulla ollut
mihinkään kiiru. Mistään en silti myöhästynyt.

Yhteisajo, yhdessäelo ja monet muutkin yhteisasiat vaativat
kultakin yksilöltä sopeutumista ja joustoa. Miksi suotta pakottaa
sellaisia, jotka eivät halua - alkaa ahistaan.

.., luulisin ...
 
Eh, mielestäni, jos letkassa on riittävän monta ajajaa, niin haitari-ilmiöltä ei voi välttyä jos tiellä on muitakin kuin vain oma porukka. Ylläolevista kommenteista näkyy että ihmiset tietää mistä puhuu.
 
kesällä ois tarkotus mennä kalajoelle piikki miittiin ja varmaankin ajellaan iso osa matkaa jonkinmoisessa letkassa, asiaa vaikeuttavat se, että parilla, mm.itselläni on hidas kustomi ja monella muulla vähän pirteämmät 2T kyykkärit. Moneen kertaan ollaan mietitty, että mikä ois paras järjestys ja varmaankin tuohon hitaat edellä systeemiin päädytään. Se ei todellakaan ole kivaa jos joutuu ajelemaan koko ajan tappi pohjas vikana, kun etummaiset ajelee liian kovaa... menee hermot ja maku koko hommasta.
033102ass_1_prv.gif
 
Itse olen ajellut paljon letkassa ja vetänyt letkaa.
Parhaaksi kokemani ajotapa on sellainen, että edessä ajava odottaa takana tulevaa käännöksissä, risteyksissä tms. "eksyntäkohdissa"... Eli edellinen jää risteykseen ja on siinä niin kauan, kunnes näkee takaa tulevan mopottimen ja myös sen, että kuski on nähnyt hänet.
Ja porukassa pitää sopia, että jokainen ajaa omaa vauhtiaan EIKÄ tarvitse kokoajan nähdä toisen takavaloa, koska tietää että joku odottaa edessä, jos suunta muuttuu. Tämän kun koko letka sisäistää, niin ajo on varsin mukavaa ja juuri omalle ajotaidolle sopivaa.
Näin ollaan menty jo monta vuotta ja hienosti toiminut, ilman eksyilyitä
062802moto_prv.gif
 
Mä en oikeen välitä letkoista, aikoinaan melontaporukoissa sanottiin että kolme on yhden porukan maksimi, sitten jaetaan kahteen porukkaan tai siis jakautuu. Haitariliike tekee vaaratilanteita, joista en tykkää, pakottaa jotkin ajamaan itselle sopimattomalla nopeudella, josta siitäkään en tykkää, koska sekin saattaa riskeerata yhden tai toisenkin turvallisuuden.

Eli, jos näen jonkinlaisen letkan, menen jonnekin muualle...tai istun vaikka tien pielessä sen aikaa että on letka häipynyt horisonttiin.
cool.gif
 
Ihan kohtuu hyvin on letkajenkka toiminu ainakin näissä PK-seudun miiteissä. Nopeimmat kärkeen, mutkapätkä kerrallaan mennään, ja kärki odottaa aina letkan kasaan seuraavassa risteyksessä tai muussa sopivassa paikassa. Näin kaikki saavat ajaa omaa vauhtiaan ja kaikilla on kivaa, paitsi tietenkin customisteilla. Lisäksi kaikki yleensä tietää mihin ollaan lopulta menossa (Inside: esmes Sössensströminkadun teploi), niin perille löytää vaikka eksyisi.

Koheltamistakin on toki esiintynyt, mutta ei siitä sen enempää
blush.gif
 
Riippuu porukasta, mutta taitaa olla meillä yleisin systeemi että etupäässä on vauhdikkainta porukkaa jotka tykkäävät vedellä mitä vauhtia sattuu ja harrastaa ripeitä kiihdytyksiä, takapää sitten tulee kun tulee, tämä siis esim kaupungeissa ja pikku maaseutulenkeillä, kun on selkeä reitti ja pysähdytään suht lyhyen ajon jälkeen kokoamaan porukkaa.

Toinen on sitten kun ajetaan selkeästi vaikka johonkin tapahtumaan, niin kärki vetää ehkä nopeusrajoitus +10km/h (mittarivirhe) ja customeita+hitaita kuskeja kärjessä, kikkailijoita ja muita vauhdikkaammin ajavia on sitten perässä, saavat kiinni jos letka hajoaa ja haitariliikekään ei haittaa. (tasakaasu on hanurista)

Detailit sitten vaikkapa sieltä Bajahillistä, käsimerkit ja muut, kun ovat hyvät "säännöt" kirjoittaneet.
.ORG!:n porukka tietää aikalailla kimppa-ajamisen säännöt ja niitä tosiaan välillä noudatetaankin. Niissä ajoissa rauhallisemmatkin kuskit kuten myös aloittelijat pystyvät kivaan kimppa-ajoon, esimerkkinä olkoon viimekesäisen Jysärin hyvin onnistunut n. 80 motoristin letka
062802moto_prv.gif


Viikko- tai kuukausitapaamisten yhteydessä meno on hieman hillittömämpää ja silloin ei oikein kimppa-ajamisestasta voi puhua. Rämäpäisimmät keulille ja menoksi, jossain sovitussa paikassa sitten taas tavataan
biggrin.gif

Tuo tapa tietenkin karsii osan mahdollisista osallistujista pois ja niin on myös käynytkin...
 
Näin kaikki saavat ajaa omaa vauhtiaan ja kaikilla on kivaa, paitsi tietenkin customisteilla.
Voisitko hieman selittää mitä tarkoitat.

kyselee customisti
biggrin.gif
Arvasin että tähän joku tarttuu
tounge.gif
Kevät on provojen aikaa. Olen antanut erään kanssamotoristin kertoa itselleni, että kustomilla ajaminen ei ole kivaa ellei samalla suorita jotain toimintaa joka on kivaa. Eräs toinen taas väittää, että kustomilla ajaminen ei voi missään olosuhteissa olla kivaa.

On se vaan niin mukavaa provoilla...
baaa.gif
 
Jep
smile_org.gif
Pitäsköhän ottaa semmone tapa käyttöön, jota on jo näkynytkin, että provot merkitään sanalla Provo niin miinaan voivat astua vain halukkaat ja lukutaidottomat
cool.gif
 
Back
Ylös