• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Levyt kierot?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nurkkari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Nurkkari

New member
GSX-R -88 etupään jarrut alkoi täristämään, n. 2 tkm ajon jälkeen kun vaihdoin palat (vesrah). Melkoisella varmuudella
on siis levyt menneet, vai onko sittenkään, jostakin luin
että työsylinterin mäntä vois olla jumittunut, joka tekis vian?
Legendaa Mommilan nakkikiskalta?

Vesa

Mulla oli joskus tuommoinen 91 gsxr (ei varmaan kauheesti eroo  89) ja siinä jarrut tärräs kans-> Jarrujen työsylinterien puhdistus auttoi paljon  ,mutta auttoi viellä enemmän kun suoristi levyn keskiötä vähäsen .Mitattiin kellolla toi keskiö ja se tai olla about 0,1mm yli speksin kiero.Jos sulla palojen vaihdon jälkeen rupes vasta täriseen niin kannattais kokeilla pelkästään putsata syltyt ja vaihtaa palat.
Axe

jotkut palat vaikuttavat noin. pöly kerrostuu levyn/palan pinnalle ja aiheuttaa tärinää. jarrut auki, putsaus harjalla ja männät puhtaaksi myös. ellei auta niin toiset palat.
tuskin ne levyt nyt 2km matkalla yhtäkkiä kieroutui.

Oon käyttänyt kans vesraheja ja no problems.
Huomanut joskus että tosi kylmällä ilmalla täristää ja lämpimällä taas ei, jonkunlainen lämpölaajeneminen kenties?

Etunakki myös saattaa tehdä tärinän, vaikka pintaa vielä oliskin jäljellä.

Emmä tiiä, mutta oon peto arvaileen.
biggrin.gif

Yksi mitä kannattaa tarkistaa on ohjauslaakerit.
Jos levy on kiero, sen ei oikein tahdo huomata korkeimmilla nopeuksilla. Minulla oli -93 GSX750äffä, jossa toinen levy ilmeisesti oli kiero. Sen huomasi alle 80 km/h nopeuksissa "niiauksena", eli jos täristää niin ettei hampaat pysty suussa, sitten on jotain muuta vikana, tai sitten sulla on TODELLA vääntynyt levy.

Miksi arvelin että ohjauslaakerit? Siksi että kun vaihdoin laakerit, en kiristänyt tarpeeksi ohjausputken pultteja. Tein vähän kovemman jarrutuksen, jolloin keula painautui kasaan, ja laakerit upposi paikoilleen. Sen jälkeen jarrutukset tuntuivat todella pelottavilta, kunnon tärinää. Rohkeena (tyhmänä) äijänä ajelin tallille, ja huomasin että ohjausputken pultit olivat löystyneet
tounge.gif

En usko että oli ohjauslaakeripuolella tärinän aiheuttaja, mutta tarkistan keulan pultit samalla kun putsaan jarrut.
Oon kyllä varautunut että levyt joutuu uusiin, on pyörällä
kilsoja pitkästi 100 tkm menty.
Kiitti vinkeistä,

Vesa

Mulla oli edellisessä pyörässäni samaa ongelmaa, vaihdettiin tilalle uudet kisapalat niin ongelma katosi...eli ei siis ainakaan mulla johtunut levyistä. Ongelma voi myös johtua eturenkaasta...

sama tärinä oli itelläkin.paina jarrua kevyesti(älä jarruta)sillai nätisti.
sport05.gif
jos tärisyttää niin vika on jarruissa eikä laakereissa.

Back