Lightweight Bussi 2021

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

PrivateeR

MotOrg ry
Nyt kun SM-kisa on päästy maaliin (jopa kaksin kappalein) ja rataennätys rikottu (epävirallisesti), ni nyt ei oo enää mitään saavutettavaa kilparadalla... jos sitä investoisi välillä johonki muuhunki. Ikäneito on sen verran kauan tuonut iloa mun elämään että sen on aika päästä eroon liikakiloista mutta tähän ei sitte auta Pilates.

Elikkä neito on 14-vuotias Suzuki Hayabusa vuosimallia 2006. Elopainoa murulle on kertynyt 250 kiloa ennen pissalla käymistä. Tästä pitäis nyt sitte ens kesäksi päästä mahdollisimman rantakuntoon. Eli kaikki mahdolliset järjen rajoissa olevat painon pudottamiskeinot otetaan vastaan (mieluummin tuotelinkillä varustettuna ku oon niin kädetön etsimään netistä), jolla sais painon alas (ja ehkä vapariin hieman vaik tehoa siin ohessa lisää).

Tällä hetkellä mopo on siis täysin vakio Ivan's TRE:llä varustettuna Yoshin slipareilla. (kyllä, TRE on tarkotus repiä pois keväällä ja penkittää pyörä ekaa kertaa samalla ku oma ECU crackataan)

Oon jo katsellu Arrow:n kokoputkistoa eBaystä... sillä ilmeisesti putoaa se 14kg painosta ku tuplavakioputkiston tilalle lyödään yhden röörin titaaniputki, ja tehoa ilmeisesti saa sen about 10hp lisää. Hintaa sillä on sellaset 900e. Joten tästä sitte lähdetään taikomaan ostoslistaa.

busa_visio_0.jpg


Paino pois:
Arrow kokoputkisto 14kg - 900e
LiFePO4-akku 3kg - 150e
Galfer-jarrulevyt 1kg - 400e
520 ketjut + rattaat 1kg
Total : 1450e


Tehoa lisää vapariin:
(Arrow kokoputkisto)
Total :
 
99-00 mallin alumiininen takahäkki. About 3 kiloa.

Parempi olla sitten lastaamatta liikaa.
 
Yksi gramma ei merkkaa yhtään mitään, mutta kun niitä otetaan pois riittävästi joka puolelta, niin se alkaa jo merkkaamaan.

Jokainen pultti mutterin tasalle ja kyllä se kestää M4/5:sella M6:sen sijaan.
Jokaiseen mahdolliseen paikkaan reikä, ohennus, kavennus tai joku muu laihdutus.

Miula on juuri tällä hetkellä nosturilla rätkä, jota kevennetään kaikin mahdollisin keinoin, jotka ei saa maksaa juurikaan yhtään mitään lisää.
Toki akku on jo se kilon painava versio, mutta loput mennään mielikuvituksella.
 
Yksi gramma ei merkkaa yhtään mitään, mutta kun niitä otetaan pois riittävästi joka puolelta, niin se alkaa jo merkkaamaan.

Jokainen pultti mutterin tasalle ja kyllä se kestää M4/5:sella M6:sen sijaan.
Jokaiseen mahdolliseen paikkaan reikä, ohennus, kavennus tai joku muu laihdutus.
Toki, joku tossa alkukeväästä omassa ketjussaan kertoiki että vaihteli teräksisiä pultteja alumiinisiin tms... silläki lähtee yllättävän monta kiloa pois ku oikeista paikoista vaihtaa.
 
Mainitujen lisäksi
Hiilikuitu vanteet, kateet pois, toisenlaiset valot,
kevyet renkaat, alumiin rattaat, jotkut kevet ketjut vaikka afama,
peltitankki muoviseen,
Hiilikuituvanteet on vähä turhan kallis yksittäinen painonleikkaaja.... ei viittis kolmea tonnia pistää pelkkiin vanteisiin. Ja nakupyörää en ala rakentamaan, kyllä muovit pitää olla koska pidän sen ulkonäöstä. Kevyet renkaat ei sinänsä tarkoita mitään, koska radalla isken Dunlopin slicksit alle anyway.

Millaisia vaihtoehtoja tohon valoihin on?
Rattaat ja ketjut on hyvä lisäys. Kestääkö 520 ketjut busan taakkaa? Tehoja siitä nyt ei modernia uutta tonnaria enempää oteta kuitenkaan. 520-sarjan ratas varmaan istuu iha ongelmitta paikalleen eteen/taakse?

Toi tankki onki mielenkiintoinen juttu. Millaisia tankkeja on saatavilla? Siihe pitää varmaan sit myöski tulla tankinsuojus päälle?
 
15-20kg lähtee omatoimisesti, mutta sen jälkeen se alkaa maksamaan euroja.
Riippuu tosin pyörästä.
Matkalehmästä saa helpommin pois 20kg kuin 125 crossista.
 
Jarrulevyistä saa yllättävän paljon pois. Tais olla R6:n kaikki vakiolevyt vs. Galfer yhteensä about kilon laihdutus.

Sit kaikki ylimääräiset toisioilmasyöttö jne. härvelit pois. Valoiksi jotkut ledit, katteet kuidusta, 520 alurattaat ja vaikka ERV3 ketjut..
 
15-20kg lähtee omatoimisesti, mutta sen jälkeen se alkaa maksamaan euroja.
Riippuu tosin pyörästä.
Matkalehmästä saa helpommin pois 20kg kuin 125 crossista.
Juu ei siinä, kyllä mä tiiän että kevyemmät osat maksaa... mutta 3000e vanteisiin on aika paljon ku vertaa että kokoputkisto maksaa 900e ja sillä lähtee 14 kiloa painoa.
 
Oliko Kansiset/Ksthb 1.7 Busa alle 200 kiloinen?

En löytänyt kuin viroksi dupatun version tosta videosta...
 
Ducatin kanssa tuli puljattua noiden kevennyshommien kanssa enemmänkin. Kai se merkistä riippumatta menee jotenkin näin varsinkin vanhemmissa pyörissä:

- Litiumakku (halpa ja helppo 2-3 kiloa)
- Vanteet (takoalumiini varmaan fiksuin, mutta uutena sen 2k sarja)
- Täysputkisto
- Vauhtipyörä (originaalin kevennys tai alumiininen)
- Ketjut ja rattaat
- Kevennetyt etu- ja taka-akselit
- Jarrulevyt (taakse voi vielä porata extra reikiä, jos suorituskykyä takajarrulta ei vaadita)
- Hiilikuitutankki
- Kaikki muovitötteröt yms. air runnerit yms hiilikuituisiksi
- Mahdolliset paisuntasäiliöt veks ja joku kevyt muovipullosysteemi tilalle
- Takahäkki alumiinista (toki jos kaksipäällä ajettava, niin kannattaako alkaa leikkimään, jos edes saatavilla tähän)
- Cliparit hiilikuituputkesta
- Triple tree eli onko nämä nyt yläkolmiot vaihtoon
- Pultit titaanista
- Airbox hiilikuidusta (saako näihin?)

jne jne.
 
Jarru- ja kytkinnestesäiliöt, jotkut pienet muoviset nykyisten metallisten tilalle. Takakyhmyssä on sisällä turhaa muovia. Peilit? Etujalkatapeissa on melkoset puntit alapuolella -pois.
 
Viimeksi muokattu:
Saako Busaan istutettua tonnigixxerin tms. vanteita kohtuuvaivalla? Varmasti ovat kilokaupalla kevyempiä kuin Busan orkkikset, hintakin lienee hiilikuitu-/takovanteita edullisempi. Varmaan ei olisi pöllömpi päivitys jos laittaisi kilogixxerin koko keulan, saisi jarrutkin samalla jiiriin kohtuurahalla. Keulankin painossa on varmasti selkeä ero gixxerin hyväksi, eikä tarttisi etuvanteen kanssa sovitella sen kummemmin.

edit. Kuvat on näemmä rikki, mutta täällä näyttäisi olevan hyvät ohjeet gixxerin vanteiden istuttamiseen.
 
Back
Ylös