• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lightweight Bussi 2021

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Huh! Onpas tullut listaa :thumbup: No, onneksi on koko talvi aikaa duunata, eikä varmaan yhdellä kertaa riitä aika/rahat. Mutta jos ei riitä ni sit jatketaan vuoden päästä :)

Jarru- ja kytkinnestesäiliöt, jotkut pienet muoviset nykyisten metallisten tilalle. Takakyhmyssä on sisällä turhaa muovia. Peilit? Etujalkatapeissa on melkoset puntit alapuolella -pois.

Ai onko se vakio säiliö metallia? Kytkinnestesäiliö siis vaihtoon, jarruneste säiliö tulikin vaihdettua jo uuden pääsylinterin kanssa.
 
Saako Busaan istutettua tonnigixxerin tms. vanteita kohtuuvaivalla? Varmasti ovat kilokaupalla kevyempiä kuin Busan orkkikset, hintakin lienee hiilikuitu-/takovanteita edullisempi. Varmaan ei olisi pöllömpi päivitys jos laittaisi kilogixxerin koko keulan, saisi jarrutkin samalla jiiriin kohtuurahalla. Keulankin painossa on varmasti selkeä ero gixxerin hyväksi, eikä tarttisi etuvanteen kanssa sovitella sen kummemmin.

edit. Kuvat on näemmä rikki, mutta täällä näyttäisi olevan hyvät ohjeet gixxerin vanteiden istuttamiseen.
Noi vanteet on hyvä idea, näköjään toi kirjoittaja veti kolme kiloa painoa pois vanneparilla. Mutta koko keulan vaihtaminen menee budjetissa jo sinne hiilikuituvanteiden tasolle. Pari gixxerin vannetta vielä menee kohtuudella.
 
Noi vanteet on hyvä idea, näköjään toi kirjoittaja veti kolme kiloa painoa pois vanneparilla. Mutta koko keulan vaihtaminen menee budjetissa jo sinne hiilikuituvanteiden tasolle. Pari gixxerin vannetta vielä menee kohtuudella.

Riippuu, millä hinnalla löydät tuon keulan maailmalta tai täältä.

Kaveri löysi esmes K2 Gikserin ilman konetta, mutta muuten timanttisessa kunnossa viidellä sataa.
 
Näyttäisi kikserin keuloja olevan kohtalaisen vähän ainakaan Ebayssä myynnissä, mutta esimerkiksi tämä olisi Suomessa noin 800 eurolla. Tartteehan tohon vielä sitten jouset ja jarrusatulat, eli tonnin päälle mennee kaikkineen. Ei siis välttämättä kovin hyvä bang for buck -suhde keventämistä ajatellen, vaikka orkkisosista jotain saanee myydessä.
 
Jos jaksaa sovittaa, niin mulla olis tarjolla Kawa ZZR 1400:n Carrozzeria vanteet. Tumman ruskeaksi anodisoidut. Etuvanne 3,7kg ilman levyjä, takavanne levyn ja vetopakan kanssa 8,3kg. Hinnasta voi neuvotella.
https://ibb.co/ssHd0n6
 
Sähköt.
Suojakuoret, liittimet ja itse johdon paksuus.
Jos valaistus ledeinä, niin ihan ohut johto riittää siirtämään sen Watin kymmenyksen.
 
Hiilikuituvanteet on vähä turhan kallis yksittäinen painonleikkaaja.... ei viittis kolmea tonnia pistää pelkkiin vanteisiin. Ja nakupyörää en ala rakentamaan, kyllä muovit pitää olla koska pidän sen ulkonäöstä. Kevyet renkaat ei sinänsä tarkoita mitään, koska radalla isken Dunlopin slicksit alle anyway.

Millaisia vaihtoehtoja tohon valoihin on?
Rattaat ja ketjut on hyvä lisäys. Kestääkö 520 ketjut busan taakkaa? Tehoja siitä nyt ei modernia uutta tonnaria enempää oteta kuitenkaan. 520-sarjan ratas varmaan istuu iha ongelmitta paikalleen eteen/taakse?

Toi tankki onki mielenkiintoinen juttu. Millaisia tankkeja on saatavilla? Siihe pitää varmaan sit myöski tulla tankinsuojus päälle?


Jaa sen pitäis vielä näyttäkin joltain
että ei riitä katukelpoisuus sekä että voi ajaa 2 päällä
ja on mahdolisimman kevyt.

tankkejahan on vaikka minkälaisia kaninsterita päälle vaikka "dummy"
 
Brock's Performance Alien Head II 4-1 putkisto, joka on kevyt (4kg) ja virtaa hyvin jollei paremmin. Ozin taotut magnesiumvanteet joilla säästyy jokunen kilo pyöriviä ja jousittamattomia massoja. Hiilarivanteet olisi vielä kevyemmät mutta maksavat enemmän ja en tiedä ovatko katulailliset, jos sillä merkitystä. Näihin kyllä menee ihan paperirahaa.

Tämä oli Gen1 mutta onkos siellä samanlainen tasapainotusakseli, jonka voi poistaa, kuten Gen2. Sillä säästyy puolisen kiloa pyöriviä massoja eikä se erityisemmin vaikuta koneen kestävyyteen.

Jarrut päivität B-kingin Nissineihin ja radiaalipääsylinteriin niin alkaa lintu pysähtymään ja lienevät kevyemmät mitä Gen1 six potit

LiFePO4 akku olikin jo mainittu. Varmaankin halvin laihdutuskeino mitä tarjolla.

Em. jutuilla putoaa paino ehkä 20kg. Ja säädättämällä pyörän penkissä ja rajoittimet poistamalla saanet vähintäänkin 10hv lisää tehoa.
 
Tossa Brockin putkessa pelottaa se että onko yhden viikonlopun jälkeen naapurit soittamassa poliisia paikalle melun takia?

Ja pääsylinteri on jarruihin jo vaihdettu.
 
Brock's Performance Alien Head II 4-1 putkisto, joka on kevyt (4kg) ja virtaa hyvin jollei paremmin. Ozin taotut magnesiumvanteet joilla säästyy jokunen kilo pyöriviä ja jousittamattomia massoja. Hiilarivanteet olisi vielä kevyemmät mutta maksavat enemmän ja en tiedä ovatko katulailliset, jos sillä merkitystä. Näihin kyllä menee ihan paperirahaa.

Tämä oli Gen1 mutta onkos siellä samanlainen tasapainotusakseli, jonka voi poistaa, kuten Gen2. Sillä säästyy puolisen kiloa pyöriviä massoja eikä se erityisemmin vaikuta koneen kestävyyteen.

Jarrut päivität B-kingin Nissineihin ja radiaalipääsylinteriin niin alkaa lintu pysähtymään ja lienevät kevyemmät mitä Gen1 six potit

LiFePO4 akku olikin jo mainittu. Varmaankin halvin laihdutuskeino mitä tarjolla.

Em. jutuilla putoaa paino ehkä 20kg. Ja säädättämällä pyörän penkissä ja rajoittimet poistamalla saanet vähintäänkin 10hv lisää tehoa.


On koneen sisällä samoja turhia osia kuin GEN1 ja vielä kun sen akselin poiston tekee niin että ei laitaa mitään
akselin korviketta niin tulee taas pari garama painon säästöä lisäsksi ei maksa juuri muuta kuin muutaman prikan, pultin, mutterin ja hiukan liima massaa,

paremmat kevyemmät
kiertokanget, männät ja kannen porttaus siellä turhaa aluminia,
titani retainerit taas säästyy painoa sivussa kesto paraneen

oman ecun säätö säästä myös painoa kun ei tarvitse lisätä mittään boxseja tms päin vastoin
pair pois päältä niin senkin mutikan voi heitää saman roskiseen muun ylimäräisen kanssa
 
Tossa Brockin putkessa pelottaa se että onko yhden viikonlopun jälkeen naapurit soittamassa poliisia paikalle melun takia?

Ja pääsylinteri on jarruihin jo vaihdettu.

Ei siinä pienillä kieroksiilla mikä kova ääni vielä ole niin kun ei kierrätää koti pihassa turhaan niin miksipä soitaisivat
myös yoshiimuran r55 täys putki on kevyt siihen taisi olla viel valitavassi pönttö hillikuitu kuorella millä muutamn gramman kevyempi
 
Luokkaa 10 vuotta sitten jossain prätkälehdessä oli vertailussa eri tavoin rakennettuja gen1 busia. Oli turbo-, kaasu- ja rataversiot ja olikohan vielä vakio ja joku viideskin..

Jutusta voisi olla tähän projektiin iloa tai sitten ei. Pikaisella googletuksella en löytänyt, muistaako joku mikä lehti oli kyseessä?
 
Tossa Brockin putkessa pelottaa se että onko yhden viikonlopun jälkeen naapurit soittamassa poliisia paikalle melun takia?

On ne. Ilmaisia lounaita ei ole.

Itse tulen kotiin aina kevyesti pintakaasulla, jotta naapurisopu pysyy siedettävänä. Noisekillerin tuohon Brocksin Alien Headiin kyllä saa. Pitää miettiä, josko sellaisen talvella hommaisi tai sitten jonkun Akran/Yoshin siedettävämmällä melutasolla varustetun pöntön.
 
Tässä vertailu gen2 orggis alkukäyrät vs v&h titaani Harmikseni en ottanut vertailukuvia orggis pöntöt vs yoshi
 

Liitetiedostot

  • 20200204_182807-1.jpg
    20200204_182807-1.jpg
    91,3 KB · Katselut: 115
  • 20200204_182935-1.jpg
    20200204_182935-1.jpg
    31,7 KB · Katselut: 119
Virtalukko / ohjaustankolukkokin painaa varmaan kilon? Se mäkeen ja päävirtakytkin jonnekin hyvään jemmaan, ettei ihan liian herkästi lähde rosvojen matkaan.
 
Back
Ylös