• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lightweight Bussi 2021

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minä hukkasin omasta virtalukon pari vuotta sitten. Stongassa virtanappi, piilokytkin sitä varten että joutuu kylille jättämään ja järeä Abloy takarattaan läpi tekee rattilukon virkaa tarvittaessa.
 
Jarrulevyistä saa yllättävän paljon pois. Tais olla R6:n kaikki vakiolevyt vs. Galfer yhteensä about kilon laihdutus.
Miten paljon kevyempiä noi Galferit on vs eBaystä saatavat samannäköiset levyt? Ku ei noita Galferin levyjä näköjään saa muualta ku jenkeistä (tai ainakaan en osaa etsiä) joka tarkoittaa että tulee ylimäärästä rahtikulua + todnäk jää vielä tulliin ja sit vielä verot päälle...
 
Miten paljon kevyempiä noi Galferit on vs eBaystä saatavat samannäköiset levyt? Ku ei noita Galferin levyjä näköjään saa muualta ku jenkeistä (tai ainakaan en osaa etsiä) joka tarkoittaa että tulee ylimäärästä rahtikulua + todnäk jää vielä tulliin ja sit vielä verot päälle...

https://galfer.eu/ ihan Espanjasta noi on. Tuolta voi tilata suoraan tai sit Eurobikerin kautta, hinnassa ei hirmusti eroa ja monet orkkialet oon noihin käyttänyt.

Noi ebay levyt on pääosin kiinalaisia kopioita, voi olla hyvät ja kevyet tai sitten ei. Yhdet ostin joskus kokeeksi ja oli hyvät verkonpainot :pissed:
 
Kilpuria on tullut jonkun verran kevenneltyä, kun pizza maistuu hyvin ja kalja vielä paremmin, niin en ala kyllä itsestäni painoa pudottamaan. Jokainen osa, joka painaa jotain, on näin teoriassa kevennettävissä myös turhia osia on aika paljon.

Otetaan pari esimerkkiä jo luetelluiden lisäksi:

*tankin ylivuotoletkut vaihdettu kevyempiin -90g
*jalkatappisarvan pultit vaihdettu sopivan mittaisiin vielä kantaviin ja ei kantavaa korvattu alumiinilla -120g
*jäähdyttimen letkuja korvattu ohuella alumiiniputkella - n g
*kliparin päät poratru sisältä pienemmälle halkaisijalle -80g

Jne jne. lista on aika pitkä ja pyörä (2008 r1) on ilman menovettä noin 169kg. Kuivana ei voi ajaa, joten minimipaino 170kg toteutuu vielä. Sellanen valkosen jauheen paronien käyttämä vaaka ja mielikuvitusta kehiin, niin kyllä kiloja lähtee.

Ennen kuin joku kone inssi tulee viisastelemaan, niin tuurilla ja vahvalla mutulla on selvitty tähänkin asti.
 
Mitä alumiiniputkea olet käyttänyt? Olis itselläkin yhteen mopoon haaveena alumiiniset jäähdytysletkut, tällä hetkellä näyttäisi JAPP-putki olevan vahvin ehdokas tuohon hommaan.


Ostin jotain valmiiksi eloksoitua "huonekalu" -laatua. Seoksesta en osaa sanoa. Taisi löytyä muistaakseni jostain k-raudasta tai vastaavasta racing marketista. Voin laittaa mittoja, kun käyn taas tallilla.. mutulla 1,5mm seinämällä.
Bonuksena johtaa lämpöä vähän kumia paremmin, joka oli alkuperäinen syy askarteluun. Keveys tuli kaupan päällisenä.

Sellainen tuli muuten vielä mieleen, että K&N ilmansuodatin taisi painaa 200g enemmän kuin BMC:n vastaava. Ja tokihan vanteisiin merkataan tasapainottamalla pelkkä vanne aina raskain paikka mahdollisimman kevyellä tarralla. Renkaan merkit samaan kohtaan ja pyörivistä massoista on optimoitu taas kymmeniä grammoja pois.

Talvella voisi taas ottaa kilon pois tuosta pyörästä ihan harrastuksen vuoksi... jos helpolla haluaa päästä, niin 500€ alkaa saamaan valmista bolt on tavaraa... no ei sentään. Jos käyttäis tuon ajan vaikka lisä voiman metsästämiseen.
 
Kiitoksia, täytyy minunkin lähteä vähän rautakauppaan hämmästelemään eri vaihtoehtoja. Jäähdytyksen perässä minäkin tuota himoitsen, on se puoli aika kinthaalla.
 
Jokos ton PAIR-systeemin pois raivaaminen on mainittu, vai onko jo entuudestaan modattu pois? Eli tuo pakokaasujen ohivirtauskaasujen takaisinkierrätys imupuolelle -järjestelmä vai mikä se ny oili. Meikällä taitaa olla vieläkin keltsussa Gen1:n em. rojut kun oli raivattu omasta valmiiksi kun aikoinaan kamppeen ostin. Pair-putkiston laippojen tilalle kanteen umpilevy tukkimaan kanavat. Painoo rojuilla muovikassissa on kilon verran.
 
Huh! Onpas tullut listaa :thumbup: No, onneksi on koko talvi aikaa duunata, eikä varmaan yhdellä kertaa riitä aika/rahat. Mutta jos ei riitä ni sit jatketaan vuoden päästä :)



Ai onko se vakio säiliö metallia? Kytkinnestesäiliö siis vaihtoon, jarruneste säiliö tulikin vaihdettua jo uuden pääsylinterin kanssa.

Samaa sinkkialumiinivalua tms. kuin jarrunestesäiliökin. Samalla vaihtuu myös kytkimen pääsylinteri -eli koko paketti. Siinä kytkinkahvassa on muuten mikrokytkin, joka estää käynnistyksen, ellei kytkin ole pohjassa. Se pitänee olla viriosassakin.

Ootko muuten rekkautunut Busanisteihin? http://www.busanistit.org/foorumi/ikonboard.cgi

Sieltä löytyy oikeestaan kaikki, mitä Busista voi tietää, ja jos ei löydy, sitä tietoa ei tarvi.
 
Viimeksi muokattu:
Metallijyrsin on ehkä kannattava hankinta silloin, kun alkaa osia todella keventämään.
Olen huvikseni kokeillut keventää muutamia alumiinisia osia poraamalla osat reikäjuustoksi ja joitakin osia muotoillut lamellilaikalla uudelleen ja on kevennykseen nähden melkoisia urakoita.
Jyrsimellä pystyisi mielestäni paremmin kohdistaman kevennykset optimaalisiin kohtiin.
 
Jokos ton PAIR-systeemin pois raivaaminen on mainittu, vai onko jo entuudestaan modattu pois? Eli tuo pakokaasujen ohivirtauskaasujen takaisinkierrätys imupuolelle -järjestelmä vai mikä se ny oili. Meikällä taitaa olla vieläkin keltsussa Gen1:n em. rojut kun oli raivattu omasta valmiiksi kun aikoinaan kamppeen ostin. Pair-putkiston laippojen tilalle kanteen umpilevy tukkimaan kanavat. Painoo rojuilla muovikassissa on kilon verran.

Nyt on iloisesti termit sekaisin :) Kampikammion huohotuskaasujen kierrätys polttoon kulkee nimellä PCV - positive crankcase ventilation. Tuota ei kannattane poistaa edes raaserista kun sinne kumminkin sitten tarttee letkun ja suodattimen. Jos saastelaitteiden tehokkuutta saastuttamisen ja koneen terveyden kannalta tutkitaan niin ilmeisesti kokolailla eniten hyödyllinen ja vähiten haitallinen.

Sitten on se PAIR joka syöttää ilmaa pakoputkeen. Kisapelistä juu pois turhana. Katupelissä tuosta ei ole mitään haittaa jos ei vähäistä painoa laske. Ja sitä että lambdalla ei saa järkeviä ulos. Hyötypuolella se polttaa pakoputkessa myrkyllisen hiilomonoksidin hiilidioksidiksi sekä palamattomat bensanjämät hiilidioksidiksi ja vedeksi. Kokolailla hyvin poistaa suurimman osan saasteista ilman haittapuolia.

Katalysaattorista en sano mittään ja se pakokaasujen takaisinkierrätys aka EGR on Belsebuubin keksintö. Mutta ne alkaa olla jo liian off topic niinkuin tämä mun nillitys muutenkin :grin:
 
Vähän asian sivusta, mutta kuka muistaa tämän Suomen/Maailman nopein kiinteistövälittäjä -casen? Täälläkin oli ketju tuosta ja kävikö sitten lopulta niin, että lasaretti kutsui jonkun reippaamman onnettomuuden jälkeen. Pyörähän oli siis Hayabusa totta kai.
 
Kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Koneen huohotusletku kanteen pair valven laipan tilalle, pitää siis tehdä sopiva (tietysti kevyt) laippa siihen. Ilmanputsarikotelon pair valven letkun paikka pitää tukkia kuin myös huohottimen letkun paikka.

Näin koneen hengitys paranee aavistuksen, kun ei työnnetä huohotuskaasuja imupuolelle ja ne kulkeutuvat nätisti ilmakehään pakoputkiston kautta. Eikä pauku putkistossa enään. Vahvistamattomien internjethuhujen mukaan tällä saadaan 1-2hv tehoa lisää.
 
Vähän asian sivusta, mutta kuka muistaa tämän Suomen/Maailman nopein kiinteistövälittäjä -casen? Täälläkin oli ketju tuosta ja kävikö sitten lopulta niin, että lasaretti kutsui jonkun reippaamman onnettomuuden jälkeen. Pyörähän oli siis Hayabusa totta kai.

Jos kyseessä oli Rissasen Jouni ni ei sillä busaa ollu vaan Kawa 9R. Toki hänen tiimillä TFM oli se NOS busa mutta ajoiko hän sillä? Muistaakseni sillä ajoi vain Teemu Tenhula ja Jari Määttä
 
Jos tasapainotusakselin poistaa niin kannattaa keventää kampiakseli samalla. Siitä sorvataan se tasapainoalaselin hammaspyörä pois ja kevennetään muutenkin. Tasapainoakseli + kevennys on yli kilo pois kampiakselista. Kampiakselin tasapainotus tärkeässä roolissa tämän jälkeen. Esim. APE Performance on näitä tekevistä pajoista varmaan kuuluisin.

Takarungoksi kannattaa ottaa Motoholderssin race-versio. Teräksisen ja alumiinisen välinen painoeroa on 4.5 kiloa. Siis vakioiden ja Motoholders nokittaa tästäkin vielä...

Painotiedot tuolta:

https://www.motorcyclespecs.co.za/model/suzu/suzuki_gsxr1300.htm
 
Toi alumiininen takarunko ei näköjäs ees paljoo maksa. Mut kestääkö se sitte enää pelkääjän painon?
 
Back
Ylös