• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lightweight Bussi 2021

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Puhalsin itse, suojasin laakeripesät itse, maalasin itse. Hommalle hintaa yhteensä noin.... 0.72e. Jos ton ulkoistaisi ni hinta olis varmaan 400e paikkeilla.
400 on aika kova hinta. Esimerkkinä tuon mun caferacer2.0 jauhemaalaus maksoin muistaakseni 170€ ja siinä oli vanteet runko takahaarukka lokarit ja iso kasa muita osia. Itse suojasin toki. Maali oli mustaa sekä hieman kallimpaa ”kromi” jauhetta. Suojaustyö on toki kallista mutta itse suojaamalla hintaa saa alas kummasti.

400 on aika kova hinta. Esimerkkinä tuon mun caferacer2.0 jauhemaalaus maksoin muistaakseni 170€ ja siinä oli vanteet runko takahaarukka lokarit ja iso kasa muita osia. Itse suojasin toki. Maali oli mustaa sekä hieman kallimpaa ”kromi” jauhetta. Suojaustyö on toki kallista mutta itse suojaamalla hintaa saa alas kummasti.
Niinku sanoin, toi oli hatusta heitetty arvio ku se hiekkapuhallus 2 vanteeseen maksoi itellä tosiaan sen 150e.
Veikkaan että jos 200e/4kpl oli auton vanteet, ni mp vanteet on sama summa 2kpl tai vähä enempi.

Ei ole vaikeaa, tarvitset vaan peitelevyt kanteen ja pari (vaikka lyhyttä pulttia) tulpaa millä saa letkut tulpattua

Eikä edes mitään peitelevyjä nekin reiät voi tulpatta pulteilla,

ja muistin virkistämiseksi(jo tuolla aimenikn mainittu)
jos innosttu konetta keventämään heivaamala tasapaino akselin pois niin siihenkin on turha ostella mitään "dymy" akselia tillalle pari pirkaa(korilevyä) 8mm pultti, muttei ja tiiviste llisteriä niiden väliin
sekä yksi hiukan pitempi 6mm pultti öljykanvaa tukkimaan

Dodih jarrurempat on tehty, tänää pääsin putkiston yms kimppuun. Valitettavasti vartin kämmi aamulla tarkoitti sitä että piti yksin ropata parkkipaikalla, ni ei iha mahdottomia voinu odottaa ku ekaa kertaa busan sisuskaluja räplään.

En saanu pakoputkiston pultteja irti ilman että piti syyläri purkaa pois edestä, ja se sitte toi ylimäärästä ohjelmaa ku piti vedet valuttaa pois jne... Homma jäi siihen pisteeseen päivän päätteeksi, että syyläri on irti, pakoputki on kiinni ainoastaan keskipultin varassa, sliparit on irti sekä slipariin tuleva putkenpätkä.

Huomenna sitte haasteena saada se orkkis putkisto irti, ja kasata uus putki tilalle. Sit jos saan putken irti ni tunkilla pyörä ilmaan jotta saa swingin roikkumaan, ja sit pitäs vaihtaa koiranluut.

Ja päivitystä:

Tänään kerkesin pari tuntia puuhastelemaan lisää. Piti se öljynlauhdutinkin irrottaa kannattimelta koska kannatin oli putkiston poistamisen tiellä, ei onneks tarttenu sitä systeemiä tyhjentää. Putkisto lähti erittäin vaivattomasti irti, ja mitä katoin ni kaikki orkkis tiivisteet moottorin pakorööreissä oli todella siistin näköset joten en niitä kyl lähde vaihtamaan.

Koiranluut tuli takaa vaihdettua tunkin ja remmien avulla. Nyt on busan perse 25mm korkeammalla, ehkä jopa kääntyyki johonki radalla :D Kysyin momenttia koiranluun pultteihin ni yks taho sano 140Nm ja yks sanoi 78Nm... Pistin vähän tiukempaan kuin 78 ennenku sain vastauksen mutta aukaan ne huomenna ja kiristän uudestaan, ei se noilla ajoon mee kuitenkaan.

Nyt on vielä jäljellä 520 ketjut + rattaat sekä uuden putkiston asentaminen paikoilleen. Sit syyläri takas ja nesteet sisään ja pyörä on valmis ajoon.

Pyörästä on lähteny ennen ketjuja ja rattaita 8,3kg painoo pois. Tästä takapyörän osuus on vähä reilu puoli kiloa.

Nonnih! Proggis tältä keväältä valmis!

Uus putki paikallaan, ketjut+rattaat vaihdettu, koiranluut vaihdettu, jarrut rempattu, jarrulevyt vaihdettu, laakerit vaihdettu, vanteet maalattu.

Hyvin lähti käyntiin ilman mutinoita, hetken aikaa "savutti" ku tuli putkesta shaibat ulos. Mukavat saundit ku dB killerin irrotti :D Ja oli muute helkkarin tiukassa dB killer ku piti pihtien kanssa kiskoa ulos. Siel oli kivasti metallisilppua killerin ja putken pinnan välissä, joten ei mikää ihme että oli tiukassa.

Alla eritelty miten lähti painoa pois. Syksyllä sitte mahdollisesti jotain uutta alumiinia tms kevyttä päälle :) Kiitos kaikille eri ongelmien kanssa avustaneille!
Whats-App-Image-2021-04-01-at-22-59-06.jpg

Nonnih! Proggis tältä keväältä valmis!

Uus putki paikallaan, ketjut+rattaat vaihdettu, koiranluut vaihdettu, jarrut rempattu, jarrulevyt vaihdettu, laakerit vaihdettu, vanteet maalattu.

Hyvin lähti käyntiin ilman mutinoita, hetken aikaa "savutti" ku tuli putkesta shaibat ulos. Mukavat saundit ku dB killerin irrotti :D Ja oli muute helkkarin tiukassa dB killer ku piti pihtien kanssa kiskoa ulos. Siel oli kivasti metallisilppua killerin ja putken pinnan välissä, joten ei mikää ihme että oli tiukassa.

Alla eritelty miten lähti painoa pois. Syksyllä sitte mahdollisesti jotain uutta alumiinia tms kevyttä päälle :) Kiitos kaikille eri ongelmien kanssa avustaneille!
Whats-App-Image-2021-04-01-at-22-59-06.jpg

Hyvä taulukko ja ennen muuta hyvä että valmistui ajokauden alkuun

Juu, piä taulukko ajan tasalla. Se on hyvä.

Lifepo akku varmaan helpoin ja halvin/ gramma jatkossa.

Back