Liikaa öljyä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouwaru
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Rouwaru

New member
Olisin tiedustellut mitä haittaa voi olla jos pyörässä on öljyä enemmän kuin mittatikun suositeltu yläraja näyttää?
 
No, tässä wanhassa Trumpassa ainakin ylimääräiset Delvacit sylkäsee ilmanputsariin, ja meno hyytyy yli 5000 kiekan jälkeen (ei saa tarpeeks kaasari ilmaa).
 
Sellainen kätevä imuruisku autotarvike liikkeestä on helppo tapa ottaa öljyä pois öljynmittatikun reiästä. Aparaatti näyttää vaseliiniruutalta, tosin niitä halpoja on muovisiakin.
 
Edellämainittujen lisäksi voi joissakin koneissa esim. kampuran vastapainot alkaa osua öljypintaan, mikä ei ehkä heti riko mitään muttei silti ole hyvä juttu. Syytä on pitää öljymäärä ylämerkissä, ei yli siitä vaikka varmuusmarginaalia olisikin.
 
Olisin tiedustellut mitä haittaa voi olla jos pyörässä on öljyä enemmän kuin mittatikun suositeltu yläraja näyttää?
Sentin,parin ylitäyttö ei haittaa vielä mitään.Jos puolikin litraa olet liikaa laittanut niin kone ei siitä kärsi.
Puolikin litraa liikaa on useissa koneissa todella paljon liikaa. Ja se todella paljon liikaa tulee ulos koneesta, tavalla - tai toisella. Saattaa selvitä ilman vahinkoja, mutta jos ikävästi käy, niin stefat pettää. Jos mopossa on kuiva kytkin, niin liika öljy päätyy usein sinne = kytkinremontti.
 
Olisin tiedustellut mitä haittaa voi olla jos pyörässä on öljyä enemmän kuin mittatikun suositeltu yläraja näyttää?
Paitsi että pullauttaa jostain tiivisteen tai stefan ulos ja sotkee paikat, mahdollisesti rasvaa takapyörän ja lippaat, sinua ja pyörääsi seuraa salaperäinen sininen savuverho joka aiheuttaa kanssapyöräilijöissä ja yleisössä närkästystä ja / tai hilpeyttä.  
omg.gif
 /
tounge.gif
 
Edellämainittujen lisäksi:

Joissain bemareissa riski vuodosta kuivakytkimelle kasvaa huomattavasti ylitäytöstä. Joissain pyörissä kun liikkuvat osuvat öljynpintaan on seurauksena öljyn vaahtoutuminen - ei hyvä. Pareee varmuuden välttämiseksi imaista tai laskea ylimääräiset veks.
 
Kyllähän hytti pystyssä paljon ajavat käyttävät jopa +1,0 l täyttöjä. Merkki- ja mallikohtaista. Luultavasti useimmissa malleissa pieni liikatäyttö höngähtää putsarin huohotuksen läpi aika kiltisti.

-hh-
 
Se, että mikä liika öljy on vaaraksi koneelle riippuu koneesta. Helpoiten selviää, kun soittaa ko. merkin huoltoon niin useimmiten saa vastauksen. Oma mopotin (Gessu 1.4) ei välitä ylimääräisestä öljystä. Yleensä mitä tarkemmilla toleransseilla kone on tehty, sitä herkempi se on rikkoutumaan virityksestä, ylimääräisestä öljystä ym.
 
Ei kai tuo ole mikään isommanpuoleinen homma ottaa sitä öljyä vähän pois? Joko imemällä tai perinteisesti propun välistä.
 
jos suodatin on sivullepäin, niin voi olla helpointa vähän löysätä suodatinta ja lorauttaa siitä ulos vähän. iso lääkeruisku ja letkunpätkä toimii myös, imaiset sillä täyttöaukosta.
 
Ei mulla ole pyörässä liikaa öljyä enkä niin alun perin kirjoittanutkaan joten en tarvi neuvoja miten sitä saa pois
smile_org.gif
Halusin vaan mielenkiinnosta pyörän tekniikkaa kohtaan selvittää itselleni tota. Jos en tiedä, että ylimääräiset saa pois mutteria hölläämällä niin ei mulla pyörää olis ku tulis niin kalliiks jos tommosen takia pitäsi huoltoon viedä
biggrin.gif
 
Edellämainittujen lisäksi:

Joissain bemareissa riski vuodosta kuivakytkimelle kasvaa huomattavasti ylitäytöstä. Joissain pyörissä kun liikkuvat osuvat öljynpintaan on seurauksena öljyn vaahtoutuminen - ei hyvä. Pareee varmuuden välttämiseksi imaista tai laskea ylimääräiset veks.
Montaks bemaria oott ylitäyttänyt, vakaumuksella!
 
Edellämainittujen lisäksi:

Joissain bemareissa riski vuodosta kuivakytkimelle kasvaa huomattavasti ylitäytöstä. Joissain pyörissä kun liikkuvat osuvat öljynpintaan on seurauksena öljyn vaahtoutuminen - ei hyvä. Pareee varmuuden välttämiseksi imaista tai laskea ylimääräiset veks.
Montaks bemaria oott ylitäyttänyt, vakaumuksella!
Pakko tunnustaa, että olen. Ensimmäisen R850R-fillarini pariin kertaan ennenkuin opin bokserin öljyntäytön mysteerit. Laskin kuitenkin ylimääräiset veks samoin tein.

Koko ongelmahan tietty aiheutui hysteerisestä öljynpinnan tarkkailusta ja mittalasissa näkyvään öljypinnan vajoamiseen (turhasta) reagoinnista. Sittemmin olen oppinut filosofisen ja kriittisen suhtautumisen tuohon öljyn tason tarkkailuun.
 
ei kai pieni määrä voi haitaksi olla...tosin jos runsaasti liikaa niin voi tulla pihalle esim. vaihteensiirtäjän akselin stefasta.. niin ja jos meinaat ottaa ylimääräistä pois niin älä availe proppuja tai suodatinta vaan riittävän iso ruisku apteekista, siihen läpinäkyvä letkun pätkä ja imaiset ylimääräiset pois, sitten vaan ylimääräset ongelmajäte keräykseen, ei viemäriin
tounge.gif
 
Jeps, kahdesta liikkeessä huolletusta pyörästä öljyä imeneenä voin suositella apteekista 60ml ruiskua. Maksaa jotain 1e ja siihen letkua (kannattaa varmistaa ilmastointiteipillä liitos). Erinomaisen helppoa imuttaa liika pois täyttöaukon kautta.
 
ei kai pieni määrä voi haitaksi olla...tosin jos runsaasti liikaa niin voi tulla pihalle esim. vaihteensiirtäjän akselin stefasta.. niin ja jos meinaat ottaa ylimääräistä pois niin älä availe proppuja tai suodatinta vaan riittävän iso ruisku apteekista, siihen läpinäkyvä letkun pätkä ja imaiset ylimääräiset pois, sitten vaan ylimääräset ongelmajäte keräykseen, ei viemäriin  
tounge.gif
Yritäppäs tehdä tämä esim. ysille.. letku saa olla jotain 1mm halkaisijaltaan, että saat sen työnnettyä täyttöaukosta kytkinpakan ohi ö.pohjaan asti. On nimittäin sen verta vähän jätetty juurikin C/E/F ysissä tilaa tuohon pakan ja kopan väliin ettei onnistu kovin helposti. Ja kun saa menemään vähän matkaa alaspäin, niin tuleekin kopan reuna vastaan ja ei taivu, ei sitten millään!
biggrin.gif


Nimim. kokemusta on ja propun kautta lopuksi ylimäärästä poies.

- P
 
Back
Ylös