Pari viikkoa sitten Portugalissa: rajoitukset olivat vain karvan korkeammat mitä täällä Suolessa. Erona oli se, ettei tuijotettu mittaria, vaan seurattiin liikennettä. Kaikki olivat myös valmiita luopumaan etuajo-oikeudestaan. Käytännössä lähes kaikki ajoivat 20-40% yli rajoituksen. Tarvittaessa myös saman verran alle sen.
Eli pitäisi siis puhua mieluummin siitä, että joissain muissa maissa ajetaan piittaamatta niistä nopeusrajoituksista, eikä puhua siitä että ne rajoitukset olisivat jotenkin selvästi korkeammat.
Ilmeisesti Suomessa sitten sanktiot ja valvonta toimivat esim. Portugalia tehokkaammin.
Eli siis kun Portugalissa sanktiot ja valvonta toimivat heikommin, liikenteen sujuvuus paranee.
Jos tämä pitää paikkansa, mitä sitten sanktioiden ja valvonnan tehokkaampi toiminta saman logiikan mukaan tekee?
Suomessahan aiotaan syksyllä siirtyä siihen minun(kin) mielestäni älyttömään nollatoleranssiin. Pidän nykysysteemiä selvästi parempana, eikä minulla olisi mitään vastaan pientä nostoa toleranssissa etenkin kesäaikaan, mutta toisaalta nykyinenkin kelpaa kyllä minulle.
Löytyykö palstalta yhtäkään henkilöä, joka rehellisesti on sitä mieltä, että ylinopeuksien nollatoleranssi on hyvä tai mielekäs asia
ja osaa sen vielä järjellisesti perustella?