• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Liikkeen hinta.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja painaja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Liikkeestä ostettuna siinä käytetyssäkin kuitenkin on vähän muutakin kuin pelkkä perävalotakuu.  
wink.gif
Ja liikkeessä ne tsekkaa kuitenkin vaihdossa tulleen pyörän kunnon, ja tarvittaessa (yleensä) korjaa siitä jotain. Tuo luonnollisestikaan ei ole ilmaista.
Höpötystä,kaikki pyöräni olen ostanut yksityisiltä ja kaikki ovat olleet kunnossa koska motoristithän pitävät kunnossa pyöränsä- miten niillä vois muuten ajaa
smile_org.gif

Nykyisin yksityinenkin myyjä on vastuussa tuotteesta. Jos pyörä, auto tai tv on paska, kaupan voi purkaa.
Korjatkaa, jos mua on taas huijattu.
Ei, en oo myynyt mitään lähiaikoina.
biggrin.gif

Miten on mahdollista sitten että toinen liike myy pyörää x hintaan 10900 ja toinen samaa pyörää, 3 vuotta uudempaa, vähemmän ajettua hintaan 9200?  Onko molemmissa ilmaa, vai vaan toisessa? Vai pitääkö tuo kalliimpi myyjä hallia liian kuumana talvisin? Kunto on sama molemmissa. Tuolla 3 tonnin erolla on oltava joku selitys. Pyörissä ei kuntoeroa, olen ne tutkinut. Ja molemmat tuontipyöriä...
Korkeampi pyyntihinta mahdollisttaa paremman hyvityshinnan asiakkaan vaihdokista. Todella monella asikakkaalle on paljon tärkeämpi se mitä vaihdokista hyvitetään, ei väliraha!

Mieti, kun kauppias A hyvittää vaihdokistasi 5.000,-€ ja maksat 5.900,-€ välirahaa.

Kauppias B hyvittää vaihdokistasi 3.500,-€ ja maksat 5.700,-€ välirahaa.

Aika monen mielestä kauppias A on "parempi" kauppias kun hyvittää 1.500,-€ enemmän, siihen firmaan kannattaa mennä kaupiolle.... Kauppias B on ihan pe....stä kun ei ymmärrä että sinulla on viiden tonni pyörä!

Näin se menee.

Mutta jos menen raha kädessä liikkeeseen, mikä on hinta silloin? Onko kauppias b silloin parempi?

Kutakuinkin jos tuotteessa ei ole katetta n.60-70 prosenttia ei liiketoiminnassa ole paljon järkeä.
Haluaisin nähdä sen pajan joka kykenee myymään mopoja 70% katteella.
Enkä kyllä ostaisi mitään tavaraa (palvelut/tietotaito on sitten eri asia) jossa myyjällä on 60-70% kate, koska kyllä silloin maksetaan ylihintaa raskaalla kädellä = tuoteen saa muualta taatusti halvemmalla.
...No joo, huoltiksella voin käydä kahvilla, vaikka tuotteessa onkin varmaan 90% kate.

Kutakuinkin jos tuotteessa ei ole katetta n.60-70 prosenttia ei liiketoiminnassa ole paljon järkeä.
Haluaisin nähdä sen pajan joka kykenee myymään mopoja 70% katteella.
Enkä kyllä ostaisi mitään tavaraa (palvelut/tietotaito on sitten eri asia) jossa myyjällä on 60-70% kate, koska kyllä silloin maksetaan ylihintaa raskaalla kädellä = tuoteen saa muualta taatusti halvemmalla.
...No joo, huoltiksella voin käydä kahvilla, vaikka tuotteessa onkin varmaan 90% kate.
Suomessa ostat kaiken tolla katteella  
biggrin.gif

Mut joo tuo kate muodostuu siitä mitä hyvittävät sun ruoskasta ja mitä se "uusi" maksaa mihin olet vaihtamassa. Kuulostaa karulta mutta noin se on, joten hankkikaa pyöränne ja autonne ulkomailta...
033102beer_1_prv.gif
niin minäkin teen, mutta mulla onkin oma lehmä ojassa ilman sikariisto katteita  
wink.gif
Silti sinne liikkeeseen on turha mennä tinkimään tommosia hintoja koska ei ne sitä sulle myy juuri sen takia ettei ilman tuota toiminta ole järin kannattavaa.

Edit: kun vaan porukka tajuis minkä verran ajovarusteissa on katetta, pyörien kate ei oo mitään siihen verrattuna.

Nykyisin yksityinenkin myyjä on vastuussa tuotteesta. Jos pyörä, auto tai tv on paska, kaupan voi purkaa.
Juu ei todellakaan ole. Tämän selventämiseksi kauppakirjassa lähes aina lukee ( tulisi lukea) "Ostaja on tarkastanut pyörän ja havainnut siinä ilmenneet puutteet ja viat. Myydään/luovutetaan siinä kunnossa kun kaupantekohetkellä on"

Juu ei todellakaan ole. Tämän selventämiseksi kauppakirjassa lähes aina lukee ( tulisi lukea) "Ostaja on tarkastanut pyörän ja havainnut siinä ilmenneet puutteet ja viat. Myydään/luovutetaan siinä kunnossa kun kaupantekohetkellä on"
Yksityis-kaupassa kauppakirja???
eek.gif
Kyllä nuo tähän mennessä ovat itselläni menneet ihan vain otteen ilmoitusosan ja perinteisen luovarin täyttämisillä. Ei kauppakirjaa, ei takuuta, ei kaupan purkamisia. No Kawa tuli kyllä FN:llä vaihdettua, joten siinä "jokunen" muukin lappu tuli mukana, mutta varsinaista kauppakirjaa siinä mielessä mitä esim. asuntokaupoissa tehdään ei todellakaan tuolloinkaan rustattu
cool.gif

Ja yksityiskaupassa tuota vastuuta ei ole vieläkään olemassa. Kun tuote vaihtaa omistajaa, on homma sillä selvä. Ei murinoita. Jopa asuntokaupassa yksityiskauppa on final, ei takuuta. Tosin usein asuntojen kohdalla käytetään välittäjää, jolloin tuo vastuu-pykäläkin tulee ihan toisenmoiseksi, välittäjän vastatessa aika monesta jutusta kaupanteon yhteydessä - vähän kuin prätkänkin kanssa, meneekö se suoraan yksityiskauppana vai onko siinä joku mp-liike "välittäjänä" välissä
wink.gif

Helpoinhan olisi aina ostaa uus mopo ilman vaihtopyörää. Vaihtaessa häviää kaupoissa aina eniten. Vastaavasti vaihtamalla käytetyn uuteen voittaa yleensä liike eniten (uuden myynnistä voitto, vanhan vanhan myynnistä voitto).

Ongelma on monesti se, että milläs ostat pyörän yksityiseltä käteisellä, kun vanha pyörä on vielä käsissä? Lisäksi jos ei sitä käteistä ole, niin moniko ostaja alkaa itsenäisesti puuhaamaan rahoitusyhtiön kanssa, jos ei esim. pankista saa lainaa?

Ja toki liikkeen täytyy tehdä tulosta. Sen takia myynnistä pitää saada voittoa. Yksityiselle usein tärkein on saada pyörä kaupaksi. Voi myydä ehkä halvemmalla pois, jos haluaa nopeasti eroon laitteesta ja on laskenut, että hakemalla suoraan uuden pyörän ilman vaihtopyörää voittaa kuitenkin.

Itse esim. voitin kaupoissa n. 2000 euroa, kun myin oman pyörän itse pois yksityiselle ja ostin tilalle liikkeestä uuden käteisellä. Väliraha suorassa vaihtokaupassa liikkeeseen olisi siis ollut noinkin paljon suurempi.

Yksityis-kaupassa kauppakirja???
eek.gif
Kyllä nuo tähän mennessä ovat itselläni menneet ihan vain otteen ilmoitusosan ja perinteisen luovarin täyttämisillä. Ei kauppakirjaa, ei takuuta, ei kaupan purkamisia. No Kawa tuli kyllä FN:llä vaihdettua, joten siinä "jokunen" muukin lappu tuli mukana, mutta varsinaista kauppakirjaa siinä mielessä mitä esim. asuntokaupoissa tehdään ei todellakaan tuolloinkaan rustattu
cool.gif

Ja yksityiskaupassa tuota vastuuta ei ole vieläkään olemassa. Kun tuote vaihtaa omistajaa, on homma sillä selvä. Ei murinoita. Jopa asuntokaupassa yksityiskauppa on final, ei takuuta. Tosin usein asuntojen kohdalla käytetään välittäjää, jolloin tuo vastuu-pykäläkin tulee ihan toisenmoiseksi, välittäjän vastatessa aika monesta jutusta kaupanteon yhteydessä - vähän kuin prätkänkin kanssa, meneekö se suoraan yksityiskauppana vai onko siinä joku mp-liike "välittäjänä" välissä
wink.gif

eek.gif
eek.gif
kun on niinkin arvokkaasta kamppeesta kuin moposta kysymys niin kauppakirjan tekeminen on itsestäänselvyys. Eipä sillä yksityiskauppojen perävalotakuuta muuksi muuteta, mutta sillä varmistutaan että jälkikäteen ei tule epäselvyyksiä/väittelyä/riitaa siitä, että ketkä olivat kaupan osapuolet, mitä kaupattiin (mitä ja minkäkuntoista), milloin, mikä oli hinta ja miten hinta suoritettiin (ajateltiin suoritettavaksi) ja milloin omistusoikeus siirtyy.

sillä varmistutaan että jälkikäteen ei tule epäselvyyksiä/väittelyä/riitaa siitä, että ketkä olivat kaupan osapuolet, mitä kaupattiin (mitä ja minkäkuntoista), milloin, mikä oli hinta ja miten hinta suoritettiin (ajateltiin suoritettavaksi) ja milloin omistusoikeus siirtyy.
No yksityiskaupassa fyrkat paikanpäällä kouraan, ilmoitusosaan omat buukstaavit ja perinteinen luovari samasta kaupan kohteesta (= pyörän vaihtuessa pyörään täytetään siis 4 lappua, 2 kummastakin fillarista) ja homma bueno. Ostaja ja myyjä jatkavat tilaisuuden jälkeen kumpikin omaan suuntaansa, ei epäselvyyksiä. Lappujen kanssa vak.yhtiöön, ilmoitusosalla uusi omiin nimiin ja luovarilla wanhasta vakuutukset poikki. Tällöin ei tartte vak.yhtiönkään kanssa selitellä joskos wanhan fillarisi uusi omistaja ei sitä heti omiin nimiinsä rekisteröikään tms. Turha tuota yksinkertaista kuviota on ruveta mitenkään säätämämään, osamaksujen tai "pyhien lupausten" saati kauppakirjojen tms. kanssa. Raha ja tuote vaihtaa samalla kellonlyömällä omistajaa ja sillä selvä
cool.gif

Kyll' kauppakirja kannattaa tehdä. Itellä kävi (tosin kotilolla) että "uusi" omistaja rekisteröi auton itselleen vasta useamman kuukauden jälkeen, jos ei olisi ollut kauppakirjaa ja luovaria, niin kaikki maksut olisivat tulleet minulle. Ei siinä selitykset olisi auttaneet. Kauppakirjalla pystyi todistamaan että olen myynyt ja luovuttanut auton eteenpäin.

Kyllä yksityisenkin pitää aina tehdä luovari ja kauppakirja, molemmat.
Jälkeenpäin voi olla/tulla tilanteita joissa ko. dokumentteja tarvitaan, ylinopeus kamerakuvassa, parkkisakko, vakuutusmaksut, ...

Kannattaa myös varmistaa ostajan henkilöllisyys, halpoja autoja voi joku ostaa tekaistulla nimellä jolloin myyjän maksettavaksi jää vakuutus ja vuotuiset verot jotka voivat ylittää kauppasumman.

Ite oon huomannut että monessa kohdin liikkeestä saa vielä kaikkien takuiden lisäksi laitteen halvemmalla kuin yksityiseltä.

Yksityiseltä ostettaessa monella tuntuu olevan sen verran tunnearvoa mukana hinnassa että jos tarjoat röyhkeästi alle pyynnin vetää yksityinen herneet nokkaan ja loukkaantuu. Liike taas suhtautuu monessa kohdin asiallisemmin noihin röyhkeisiin tarjouksiin. Ensimmäinen vastaus on toki että "ei me kyllä niinkun mitenkään pystytä tuohon hintaan myymään" niinkun kauppaan kuuluu, mutta muutaman päivän päästä saattaa puhelin soida ja jotenkin hinta sitten onkin ruvennut kuulostamaan hyvälle.

Itellä kävi (tosin kotilolla) että "uusi" omistaja rekisteröi auton itselleen vasta useamman kuukauden jälkeen, jos ei olisi ollut kauppakirjaa ja luovaria, niin kaikki maksut olisivat tulleet minulle.
Kuten juuri sanoin, se wanhanmallinen luovari pitää yhä tehdä (sen otteen ilmoitusosan täyttämisen lisäksi) juuri näitä tapauksia varten. Siihen mitään erillistä kauppakirjaa tarvita. Ja toki henkilöllisyyden tarkistaminen lienee aika luonnollista ettei kaveri ole vaihdossa sulle tarjoamassa esim. naapurin vehjestä tai yritä ostaa sulta menopeliä ns. "mustalaisrekisteriin"
talktohand.gif

Itse ostin liikkeestä käytetyn pyörän aikoinaan (sama mikä on edelleen käytössä), paperityöt etc. hoituivat kitkattomasti, samoin kaupanhieronnassa tinkaaminen. Ainoa missä meinasi tyssätä oli maksupolitiikka, ei tahtonut käteinen euroopan unionin valuutta kelvata.
Kyllä kierreltiin ja kaarreltiin, osamaksua tyrkyttettiin, vaikka mainostivat ulko-ovessa *kaikki maksutavat*, myös vedottiin vanhaan selitykseen: ettei ole tapana käsitellä niin suuria summia rahana kerralla (turvallisuuden vuoksi). Siihen vastasin, että kannattaa hankkia luotettavampaa henkilökuntaa sitten töihin ja tavaksi ei ole tainnut vielä tulla, moniko on maksanut käteisellä tähän päivään mennessä? Tuumasin vain, että voin minä rahani muuallekkin viedä, ei tämä ainoa kioski tässä maassa ole ja aloin keräilemään rahoja pois lähtöaikeissa, sitten kelpasi.
biggrin.gif

Kyllä kuitenkin pitää olla kunnolla epäilevä tuomas, kun yksityiskauppaa tekee ja ennenkaikkea huolellinen papereita täytellessä. On liian monta ikävää tarinaa kuultu kaupanteon jälkeisistä likapyykeistä, jotka ovat johtuneet sinisilmäisyydestä ja malttamattomuudesta.
Kaupat kannattaa aina tehdä viikolla tai sunnuntaina, koska samana tai seuraavana päivänä voi hoitaa omat paperiasiat/ hallintaoikeudet kuntoon.
Liikkeisiin taas kannattaa pukata taktisesti viikonloppua tai pyhää edeltävänä päivänä n.1,5 h ennen kiinnimenoa, tiedätte kyllä mikä stereotypioita silloin polttelee.
wink.gif

Itse esim. voitin kaupoissa n. 2000 euroa, kun myin oman pyörän itse pois yksityiselle ja ostin tilalle liikkeestä uuden käteisellä. Väliraha suorassa vaihtokaupassa liikkeeseen olisi siis ollut noinkin paljon suurempi.
Tuo nyt ei ole mitenkään mahdollista, ellei ole saanut pyörää lahjaksi. Itse olen parhaillaan saanut vaihdossa omat pois.

Ei kai tässä mitään avaruustiedettä ole. Liike välittää käytettyjä ja myy uusia. Jokaisesta kaupasta pitänee jääda vähintään (10-15%) kate, jolla rahoitetaan palkat, kustannukset, takuuvastuut ja kaikki se, jota yksityisen myyjän ei tarvitse miettiä.

Se liikkeenharjoittaja ei todellakaan elä vaihtelemalla niitä mopoja päikseen.

En ole mopokauppias mutta varmaankin uuden myyntiä ja wanhan välitystä ei koplata keskenään. Molemmista transaktioista siis pitää löytyä katetta. Kaikkien asioiden naittaminen keskenään on tietty hauskaa, mutta ammatikseen tuota tekevälle liian työlästä.

Jotkut eivät tohdi ostaa yksityiseltä edes pyörää jossa on vielä tehtaantakuuta voimassa. Ei voi käsittää!
ainoa mikä miinus tulee tuossa on
se että maahantuojan kuluttajansuojalain mukainen vastuu lakkaa
kun ei enää ole ensimmäinen omistaja.

eli tehdastakuun jälkeen ei tarvi enää olla vailla mitään
takuuseen vaikka olisikin hajonnut ennen odotettua käyttöikää.

muuta syytä en keksi miksei uskaltaisi ostaa yksityiseltä jos vielä tehdastakuu voimassa.
Ostin taannoin 4 kk vanhan rieju mopon avk:lta, jonka vakuutusyhtiö oli lunastanut kaatumisen jälkeen. Moposta kärähti cdi boksi, niin meni maahantuojan takuuseen, vaikka oli lunastettu ja itse (poikani) oli jo 3. omistaja. Olin positiivisesti yllättynyt! En tiedä onko mp:n maahantuojilla toisenlaista käytäntöä...
Autojakin on kyllä todella paljon myynnissä "tehtaan takuulla"

Back