Lisää valoa gessuun

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jukka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jukka

MotOrg ry
Siis tarrvitaan näppärä vihje lisäpitkien kytkemiselle -11 malliseen GS:ään

Lähinnä kysymys että mistä saan herätevirran helpoiten releelle..?
 
Ensimmäiseksi tulee mieleen helpoin paikka, eli pitkän valon piuha.
Vai onko siinä pitkinä(kin)xenonit, sitten en tiedä..
Toisaalta jos ei ole xenoneita lainkaan, niin aloita lähivalon parantamisella. eli muuttamalla xenoniksi. Ei ole vaikea homma ja valot oikeasti paranee..
 
Siis tarrvitaan näppärä vihje lisäpitkien kytkemiselle -11 malliseen GS:ään

Lähinnä kysymys että mistä saan herätevirran helpoiten releelle..?
Minä tungin ohuen johdon umpion takana olevista tuuletusreijästä sisälle ja surrasin lampun liittimeen suoraan kiinni .
Se lapun "töpselin takakansi aukeaa nätisti ja sinne juotin herätejohtimen .
Meinasin saada viimekesänä "turpiin " kun kaverit näkivät ryöstäjäliittimen mun pyörän valokytkennöissä .
Kuulemma aivan sieltä syvältä !!!!
No nyt ne liitoksen ovat piilossa
smile_org.gif
 
Meinasin saada viimekesänä "turpiin " kun kaverit näkivät ryöstäjäliittimen mun pyörän valokytkennöissä .
Kuulemma aivan sieltä syvältä !!!!
Juu, ihan oikeassa ne kaverit olivatkin...
biggrin.gif


Ne autoissa käytettävät ryöstäjät, sokeripalat jne. kannattaa pitää useamman metrin päässä mopon sähköasennuksista. Juottamalla tehdyt liitokset kutistesukalla tai hätätilassa vulkanoituvalla teipillä suojattuna ovat poikaa. Avattaviin liitoksiin sitten kaksi- tai useampinapaisia tiivisteillä varustettuja liittimiä, joita näkyy ainakin olevan Motonetin valikoimissa.
Abikoliittimiäkin joutuu joskus käyttämään ja niiden puristamiseen kannattaa käyttää tuota varten tehtyjä pihtejä ja sitten valmiin liittimen päälle vielä sopiva kutistesukan pala.

t. pozo
062802moto_prv.gif
 
Oikea johdin siellä pitkän valon kannassa on valkea, (ainakin -07 Gessussa), eli valkea on +. Umpio kannattaa irroittaa noita juottohommia varten. Koko umpio-mittaristohässäkkä on kiinni vain kahdella pultilla, yhdellä kummaltakin sivulta. Ne irti, sitten vedät umpiota sen verran eteenpäin, että saat napattua mittariston ja valojen johtimet irti. Sitten saatkin umpio-mittariston kokonaan irti jolloin juottohommat on helppo tehdä.


Jos sinulla ei ole vielä hankittuna lisäpitkiä, niin voin suositella Boschin Compact 100:sia, kyllä muuttui yö päiväksi ja silti ovat kohtuullisen kokoiset.
 
Onko jollakulla kokemusta bemarin sumareiden korvaamisesta kunnollisilla valoilla? Sumareilla kun ei tee mitään niin voisi laitella vaikka jotkut pienet mutta tehokkaat lisävalot noiden tilalle, jos löytyy joku "bolt-on ja liitin kiinni" -tyylinen ratkaisu.
 
Onko jollakulla kokemusta bemarin sumareiden korvaamisesta kunnollisilla valoilla? Sumareilla kun ei tee mitään niin voisi laitella vaikka jotkut pienet mutta tehokkaat lisävalot noiden tilalle, jos löytyy joku "bolt-on ja liitin kiinni" -tyylinen ratkaisu.
ai vähä niinku näin?
IMG_0800.jpeg


Tuolla erillaisia näkemyksiä toteutuksista...
--Klik--

Itsellä just työn alla laittaa 8":n pyöreät lisäpitkät sumareiden paikalle. Tosin kiinnikerauta lampuille meni uusiksi.
Samoin tuon lyhyen polttimo vaihtuu 55w xenoniksi.

edit: typo
 
Onko jollakulla kokemusta bemarin sumareiden korvaamisesta kunnollisilla valoilla? Sumareilla kun ei tee mitään niin voisi laitella vaikka jotkut pienet mutta tehokkaat lisävalot noiden tilalle, jos löytyy joku "bolt-on ja liitin kiinni" -tyylinen ratkaisu.
ai vähä niinku näin?
Jaa'a, noilla valonheittimillä varmaan muuttuu yö päiväksi, mutta itse ajattelin että josko sumareiden tilalle jotain suunnilleen samankokoista, jolla valaista tietä... Tai edes sumareiden polttimoiksi HID:t niin niistä saisi huomiovalot.
 
Käy kattomassa ameriikan poikien viritykset tuolta laittamastani linkistä. Siellä on moneen lähtöön valoja gessun keulalla
biggrin.gif
 
Käy kattomassa ameriikan poikien viritykset tuolta laittamastani linkistä. Siellä on moneen lähtöön valoja gessun keulalla  
biggrin.gif
Advrideria on tullut lueskeltua, siellä tahtoo viritelmät olla vaan vähän isompaa kaliiberia kuin mulla on ajatuksissa... Mutta pitää vielä selailla josko tulisi vastaan joku sekä kooltaan että hinnaltaan maltillinen plug'n'play-ratkaisu
 
Onko jollakulla kokemusta bemarin sumareiden korvaamisesta kunnollisilla valoilla? Sumareilla kun ei tee mitään niin voisi laitella vaikka jotkut pienet mutta tehokkaat lisävalot noiden tilalle, jos löytyy joku "bolt-on ja liitin kiinni" -tyylinen ratkaisu.
Sumareista on arvaamaton apu ajettaessa sumussa .
Muulloin ne ovat aika turhat vehkeet.
Eihän niitä saa käyttääkkään kun sateessa,sumussa ja pölyssä .
 
Sumareista on arvaamaton apu ajettaessa sumussa .
Muulloin ne ovat aika turhat vehkeet.
Eihän niitä saa käyttääkkään kun sateessa,sumussa ja pölyssä .
Joo, näin on. Tosin 25 vuoden aikana kerran olen ajanut sellaisessa sumussa, jossa (auton) sumareista oli tosiaan hyötyä... Mutta pimeällä kunnon valaistuksesta olisi ollut hyötyä huomattavasti useammin.

Tietty voisi miettiä jos jättää sumarit paikoilleen ja laittaa oikealle puolelle erillisen lisävalaisimen. Noh, kattoo nyt mitä tekee vai tekeekö mitään.
 
Tietty voisi miettiä jos jättää sumarit paikoilleen ja laittaa oikealle puolelle erillisen lisävalaisimen.
Mulla oli pitkät tuolleen

ja lyhyet tuolleen
mutta tuli niin syntinen olo syksyllä kun xenoni omaan umpioon oli niiiiin tuhmaa että.
Nyt on uudet K4300 polttimot lyhyille valoille saapuneet .
Kuhan pääsee tästä tauvista ja tallille niin koitamma jos häikäisisi vähemmän.
Varmasti kun valoteho nousee tulee ne suunnattua ahneuksissaan turhan ylöskin .tuolleen
 
Oikea johdin siellä pitkän valon kannassa on valkea, (ainakin -07 Gessussa), eli valkea on +. Umpio kannattaa irroittaa noita juottohommia varten. Koko umpio-mittaristohässäkkä on kiinni vain kahdella pultilla, yhdellä kummaltakin sivulta. Ne irti, sitten vedät umpiota sen verran eteenpäin, että saat napattua mittariston ja valojen johtimet irti. Sitten saatkin umpio-mittariston kokonaan irti jolloin juottohommat on helppo tehdä.


Jos sinulla ei ole vielä hankittuna lisäpitkiä, niin voin suositella Boschin Compact 100:sia, kyllä muuttui yö päiväksi ja silti ovat kohtuullisen kokoiset.
Jeps laitoin noi bosch tuikut tilaukseen. Nyt vaan purkamaan gessun valoliitintä että pääsee tinaamaan herätejohdon paikoilleen...
 
Käy kattomassa ameriikan poikien viritykset tuolta laittamastani linkistä. Siellä on moneen lähtöön valoja gessun keulalla  
biggrin.gif
Advrideria on tullut lueskeltua, siellä tahtoo viritelmät olla vaan vähän isompaa kaliiberia kuin mulla on ajatuksissa... Mutta pitää vielä selailla josko tulisi vastaan joku sekä kooltaan että hinnaltaan maltillinen plug'n'play-ratkaisu
No advrideristä löytyi ainakin yksi mielenkiintoinen vaihtoehto, etuina maltillinen virrankulutus, pieni koko ja plug'n'play-asennus vakiojohtosarjaan + valorautaan... Hinta onkin sitten toinen juttu.

1183056325_HpSpL-X3-1.jpg


1183060954_APXmG-L-1.jpg


EDIT: Noissa taida kyllä mitään e-merkintöjä olla, joten ehkäpä ei.

EDIT2: Näyttäisi bemukin myyvän ledejä vakiosumareiden korvikkeeksi.
 
Tuolta e-hyväksyttyä ledivaloa kotimaisesta verkkokaupasta. Onko kellään kokemusta tekeekö tuollasella mitään?

--linkki--

222-213.jpg
 
Nyt omassani lisäpitkät paikallaan. Huomenna vielä 55w xenon lyhyelle niin alkaa pimeinä joulukuun iltoina näkemään  
smile_org.gif

Oikeesti luonnossa ne näyttää jotenki sirommilta kun tossa kuvassa.

1820.jpg
 
Tietty voisi miettiä jos jättää sumarit paikoilleen ja laittaa oikealle puolelle erillisen lisävalaisimen.
Mulla oli pitkät tuolleen

ja lyhyet tuolleen
mutta tuli niin syntinen olo syksyllä kun xenoni omaan umpioon oli niiiiin tuhmaa että.
Nyt on uudet K4300 polttimot lyhyille valoille saapuneet .
Kuhan pääsee tästä tauvista ja tallille niin koitamma jos häikäisisi vähemmän.
Varmasti kun valoteho nousee tulee ne suunnattua ahneuksissaan turhan ylöskin .tuolleen
Ei auttannu ihmeempiä vaikka kuinka on lyhyen valon polttimoja lampun valo välkkyy sitten vielä.
Täytyy koittaa toisella balastilla onko vika siellä.
Voi ris.....s.
eiku ala alusta

niin ja siis ne polttimot ei mahdu paikalleen oikein helposti , ne ovat tiukkoja umpion reikään .
Ihan halogeeni H7 kannat ovat myös hirveen tiukat ,ei millään meinaa saada polttimon laippaa pohjaan asti.
Ja jos polttimo asettuu vähääkään kieroon on valokuvio mitä sattuu ,tietysti.
 
Back
Ylös