• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lisäpitkien asennus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HannuTee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

HannuTee

New member
Suzuki VZ 1600  customiin olisin asentamassa tuplalisäpitkät H4 lampuilla. Ohjekirja ei oikein suosittele yli 70W lisälaitteita ja noista watteja käytettäessä tulee n.120
eek.gif
. Eihän niitä nyt paljon tule käytettyä , mutta.....
talktohand.gif
. Johdotus ja rele tietysti tehdään varta vasten. Onko kokemuksia tai muuta rakentavaa?
 
Minkäkokoinen laturi? Tarkoitan, et jos järjestelmä imee virtaa enempi kuin laturi kykenee tuottamaan, niin akun koosta riippuen akku on tyhjä ennemmin tai myöhemmin.
 
Suzuki VZ 1600 customiin olisin asentamassa tuplalisäpitkät H4 lampuilla. Ohjekirja ei oikein suosittele yli 70W lisälaitteita ja noista watteja käytettäessä tulee n.120
eek.gif
. Eihän niitä nyt paljon tule käytettyä , mutta.....
talktohand.gif
. Johdotus ja rele tietysti tehdään varta vasten. Onko kokemuksia tai muuta rakentavaa?
Omaani wanhaan kawaan laitoin ja poies en anna!

Valoteho on hyvä H7 polttimot jostain auton raadosta purkaamolta.
Releen kautta ja erillinen katkaisija.

extra_on.jpg


extra_off.jpg


Molemmissa kuvissa pitkät päällä, latausjännite kun lisäpitkät päällä on sellanen 4000 rpm/ 12,3V eli ylläpitävä jännite ja ilman liäpitkiä sellanen 12,8V (Muistaakseni...)

PS. Hintaa noille tuli: lamput 10 eur, rele 4 eur, katkaisija 2 eur ja johtoa 10 metriä (liikaa) noin 4 eur.


edit. hinnat
 
Eiköhän nuo H7 ole kutakuinkin ton 60W/umpio? Lisäkatkaisian ja releen kuitenkin laitan myös, mutta siten että pitkät sammuu aina pyörän omasta kaukovalosta.
 
Juu, miul on kans katkaisija siinä asennossa (ON) että lisävalot palaa aina pyörän oman pitkän kanssa ja sammuvat sitte kaikki kerralla ko vaihtaa lyhkäsille. Toi katkaisija on aikas turha värkki, mutta liike josta ostin noi releet piirti sähkökaavion sillai että katkaisija on mukana kuvioissa. Ja saahan siitä siirrettyä kotiloon noi pitkät jos/kun löydän paremmt valot omaan kawaan. Tuplasilmät eli kahdennan valot.

Se huono puoli noissa on kun vaihtaa pitkiltä lyhkäsille, ni näkyvyys loppuu. Lyhkäset on ihan
033102ass_1_prv.gif
 
Omassa on ihan kohtuu lähivalo eli ei kai ainakaan paljon häiritse. Lisävaloumpioissa on myös pieni parkkilamppu jonka polttimon ajattelin vaihtaa sinisävyiseen. on se sitten hieno kun ajelee  
062802moto_prv.gif
häinäkuun pimeessä vehoniemeen  
033102beer_1_prv.gif
.....ei kun siis  
talktohand.gif
munkkikahvilla

Kummasti alkaa tähän jo aikaan tota aurinkoa katselemaan sillä silmällä
buttrock.gif
 
Minkäkokoinen laturi? Tarkoitan, et jos järjestelmä imee virtaa enempi kuin laturi kykenee tuottamaan, niin akun koosta riippuen akku on tyhjä ennemmin tai myöhemmin.
No eiköhän se valmistajan enimmäissuositus (70W) juuri tule tuosta laturin joutokapasiteetista. Miksi ihmeessä ne muuten tuollaisia suosituksia antais?
 
Tänään juuri huoltoon soitin ja laturi kyllä valojen kanssa pärjää. Toi 70W tarkoittaa laitteita jotka ovat käytössä koko ajan.
Valothan suzukissa on tosi huonot
cool.gif
. Ette kai luule että pälkän ulkonäön takia
tounge.gif
.......?
 
Tänään juuri huoltoon soitin ja laturi kyllä valojen kanssa pärjää. Toi 70W tarkoittaa laitteita jotka ovat käytössä koko ajan.
Valothan suzukissa on tosi huonot  
cool.gif
 . Ette kai luule että pälkän ulkonäön takia  
tounge.gif
.......?
Olipa omituinen lausunto (jos noin asian esittivät). Miten kaukovalot eroavat "koko ajan käytössä olevista laitteista".

Taas: Ainoa syy tuollaiseen(kin) lausuntoon on se, että jatkuvassa käytössä laturin joutokapasiteetti on vain tuo 70W. Sen jälkeen aletaan mennä purun puolelle. Tai sillä +70Watin kuormalla laturi on laskennallisesti nimelliskuormassaan. Toki pyörällä varmaan pärjää tukevampienkin valojen (tai minkä hyvänsä virrankuluttajan kanssa) mutta silloin pitää ymmärtää, että akku purkaa (tai vähintäänkin ei lataa).

Eli jos ajat tyhjää, öistä maantietä niin missä menee jatkuvan käytön raja?
 
Taas: Ainoa syy tuollaiseen(kin) lausuntoon on se, että jatkuvassa käytössä laturin joutokapasiteetti on vain tuo 70W. Sen jälkeen aletaan mennä purun puolelle. Tai sillä +70Watin kuormalla laturi on laskennallisesti nimelliskuormassaan. Toki pyörällä varmaan pärjää tukevampienkin valojen (tai minkä hyvänsä virrankuluttajan kanssa) mutta silloin pitää ymmärtää, että akku purkaa (tai vähintäänkin ei lataa).

Eli jos ajat tyhjää, öistä maantietä niin missä menee jatkuvan käytön raja?
En asiaa kovin tunne ,mutta ymmärrän mitä tarkoitat. Laturissa on "reserviä" maatieajossa riittävästi ,mutta muussa kiertelyssä saatetaan mennä vajeen puolelle. Jatkuvalla käytöllä tarkoittivat tehon tarvetta joka alkaa heti kun kone on käytössä.
Laitan lamput kiinni ja kerron miten kevään aikana käy.

T:
withstupid.gif
 
laitat vielä huomiovalot ja ajat päivänvalossa niiden valossa, tällöin laturi taas jaksaa ladata kun huomareiden tehontarve on,, ööö,, aika vähän, liekö jtn. 12,5W tai 25W enintään per lamppu. mulla on rottapyörässä huomarit, mutta en muista niiden tehontarvetta tähän hätään tai hädättäkään.

http://www.mp-foorumi.com/gallery/gallery.php?user=admin&gid=1014

tuolla on yhesä kuvassa komiat keltaset vähäruokaset huomiovalot.

sitten vielä sumarit tai lisälyhyet, niin ei katoa tie edestä ku vaihtaa pimeessä lyhyille.
 
Perinteisissä huomiovaloissa polttimot on 21W ja jos niitä on kaksi niin sitten ei ero 55W -lähivaloon jää suureksi.

Nykyisin on kaupoissa jo pienillä halogeeneilla ja ledeillä olevia huomiovaloja mutta niiden koko ja muoto on yleensä mopoon soveltumaton.

Sitten noita pieniä 12V -halogeeneja eri tehoisina, joita käytetään esim. keittiöissä ja vessoissa... Pienimmät on alle 10 wattisia ja kooltaan sieviä, joten vain pieni koppa ympärille ja vot...
 
Mites noita Led-valoja ois huomiovaloina? Joissain autoissa näkyy sinisävyisiä pieniä valoja. Viimeksi yksi rekka tuli vastaan tällaiset pikkuset valot puskurin päissä.
 
Back
Ylös