Litiumakku

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hannula !? Miten on toiminut sinun Shorai 36Ah Litiumakku,koska tästä on jo aikaa? Itse mietin kyseisen akun laittoa, koska pyöräni BMW K1600 GT:n akku on vain 19Ah,eikä se keväällä riitä mihinkään. Katkaisee pois kaikkia tärkeitä esim: "Vaimon sähkölämpöasun pois". Miten lataus, riittääkö pyörän 580A laturi lataamaan tätä 36Ah:n akkua ja kuinka paljon? Itselläni on vastaava Klan" sähkö paita" jota emme voi käyttää yhtä aikaa keväällä. Akun hinta on 329€, saako jostain halvemmalla? Kiitos.
 
Ei ole ollut mitään huolia, tosin ei ole mitään virtasyöppöjä varusteitakaan. Sanoisin että osta niin iso akku kuin akkukotelo antaa myöten. En mikään sähkövelho ole, mutta käsittääkseni laturin antama virtamäärä ei liity akun kapasiteettiin muuten kuin latausajan muodossa. Shorain virranannon kuvittelisin olevan parempi kuin vakioakulla, mutta johtuuko virran puute sun akusta on asia jota en tiedä.
 
Hannula !? Miten on toiminut sinun Shorai 36Ah Litiumakku,koska tästä on jo aikaa? Itse mietin kyseisen akun laittoa, koska pyöräni BMW K1600 GT:n akku on vain 19Ah,eikä se keväällä riitä mihinkään. Katkaisee pois kaikkia tärkeitä esim: "Vaimon sähkölämpöasun pois". Miten lataus, riittääkö pyörän 580A laturi lataamaan tätä 36Ah:n akkua ja kuinka paljon? Itselläni on vastaava Klan" sähkö paita" jota emme voi käyttää yhtä aikaa keväällä. Akun hinta on 329€, saako jostain halvemmalla? Kiitos.

Tuo mainitsemasi laturi on se keskeisin kysymys. Tässä tapauksessa laturin koko on oletettavasti 580W koska edes linja-autoissa laturit eivät ole 580A:ta Jos oletetaan, että se laturi on 580W/12V=48A virrantuotto. Tämä nimellisvirta toteutuu vasta kun moottorin kierrosnopeus on riittävä. Mutuna heitetään 4000rpm. Tästä voit laskea paljonko virtaa riittää akun lataamiseen, kun valot ja muut sähköjärjestelmät vievät ison osan virrasta. Osan pitäisi mennä akun lataamiseen ajossa, että saadaan kompensoitua käynnistyksen syömä virta akusta. Tämän takia lämpöliivit yms laitteet on hyvä tehdä niin, että niiden toiminta lakkaa kun jännite laskee, että akku ei ala tyhjentyä ajon aikana, ettei seuraavalla tauolla tule käynnistettäessä yllätystä. Yleensä litium akun etuja on, että se hyvissä olosuhteissa pystyy antamaan (ja ottamaan) paljon virtaa. Mutta jos teillä molemmilla on sähkölämmitteisiä varusteita valot päällä jne ei tuo 48A mikään mahdottomuus ole kuluttaa, vaikka sekin on mp:hen melko suuri laturi.

PS jos joku haluaa tarkentaa näitä asioita, niin ihan vapaasti. En jaksa kavaa tarkempia tietoja pyörästä, varusteista jne.
 
Akun koon kasvattaminen ei ratkaise sitä ongelmaa että kulutus on suurempi kuin laturin tuottama virta. Toki isokapasiteettinen akku auttaa hieman, jos joutuu paljon seisomaan tyhjäkäynnillä ruuhkassa tms, jolloin laturi ei tuota kovinkaan paljoa, mutta matka-ajossa akun koko ei yleensä ratkaise.

Tilannetta pitäisi arvioida tuon noppis32:n esiin nostaman virrankulutuksen kautta. Jos arvioi karkeasti, että moottori/polttoainejärjestelmä vie suuruusluokkaa 10A, ajovalot 5-10A, navi, mittaristo yms mukavuuslaitteet ehkä 5A, niin äkkiseltään voi arvuutella, että lämmitettäville ajovarusteille jää korkeintaan suuruusluokkaa 15-20A, kun akkuakin pitää ladata. Ja tosiaan laturihan ei tuota maksimivirtaa matalilla kierroksilla, joita varmaan tuolla isolla moottorilla helposti tulee käyttäneeksi. Mutta tämä laskelma nyt on tosiaan hyvin suuntaa-antava.

Lisäksi kun puhutaan keväästä ja lämpöliiveistä, niin mieleen tulee myös se, että litiumakkuhan ei toimi hyvin kylmässä. Se ei lataudu eikä anna virtaa kunnolla ennen kuin lämmettyään.
 
Akun koon kasvattaminen ei ratkaise sitä ongelmaa että kulutus on suurempi kuin laturin tuottama virta. Toki isokapasiteettinen akku auttaa hieman, jos joutuu paljon seisomaan tyhjäkäynnillä ruuhkassa tms, jolloin laturi ei tuota kovinkaan paljoa, mutta matka-ajossa akun koko ei yleensä ratkaise.

Tilannetta pitäisi arvioida tuon noppis32:n esiin nostaman virrankulutuksen kautta. Jos arvioi karkeasti, että moottori/polttoainejärjestelmä vie suuruusluokkaa 10A, ajovalot 5-10A, navi, mittaristo yms mukavuuslaitteet ehkä 5A, niin äkkiseltään voi arvuutella, että lämmitettäville ajovarusteille jää korkeintaan suuruusluokkaa 15-20A, kun akkuakin pitää ladata. Ja tosiaan laturihan ei tuota maksimivirtaa matalilla kierroksilla, joita varmaan tuolla isolla moottorilla helposti tulee käyttäneeksi. Mutta tämä laskelma nyt on tosiaan hyvin suuntaa-antava.

Lisäksi kun puhutaan keväästä ja lämpöliiveistä, niin mieleen tulee myös se, että litiumakkuhan ei toimi hyvin kylmässä. Se ei lataudu eikä anna virtaa kunnolla ennen kuin lämmettyään.

Huhupuheiden mukaan tuohon lämepämiseen riittää siis se että valot/kahvalämppärit päälle hetkeksi ennen starttia :)

Kylmä keli lähinnä rajoittaa ulosantovirran maksimia, sellaisia määriä pyörän laturista ei akkuun päin saada että kylmä keli rajoittaisi latausta:)
 
Vinkkejä hyvän litium, lifepo tai mitä nämä kevyet pienet käynnistysakut nyt ovatkaan ostoon. http://www.ebay.de/itm/Racing-Batterie-Starterbatterie-Lithium-Powerblock-980gr-Racefoxx-/271866970637 Tuollaista katsonut ja tänään lähtee tilaus jos ei muita vaihtoehtoja ehdotella. Pyöränä rakenneltu gsxr 750w ja tila akulle rajallinen. Eiköhän se tuolla racefoxin akullakin tulille pärähdä.

Parissa pyöräss on ollut shorai ja ovat toimineet. Siis tuon tyyppinen, mutta vähän pienempi:

http://storm-motor.fi/mp-tarvikkeet...shorai-litium-akku-12v-12ah-a-navat-kotelo-1/
 
http://storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/merkkikohtaiset-osat/shorai-litium-akku-12v-18ah-a-navat-kotelo-1/ Tuota valmistaja suosittelee, mutta nytkin paikallaan on 12ah akku ja pyörittää kyllä iloisesti ja pitkään. Tavoitteena siis ulkomitoiltaan pieni akku. Painolla ei niinkään väliä joten kävisikö tämähttp://storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/merkkikohtaiset-osat/shorai-litium-akku-12v-14ah-a-navat-kotelo-2/ A-napa lienee se perinteinen jossa pultti tulee pystyyn ja L-napa taas sivusta?
 
http://storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/merkkikohtaiset-osat/shorai-litium-akku-12v-18ah-a-navat-kotelo-1/ Tuota valmistaja suosittelee, mutta nytkin paikallaan on 12ah akku ja pyörittää kyllä iloisesti ja pitkään. Tavoitteena siis ulkomitoiltaan pieni akku. Painolla ei niinkään väliä joten kävisikö tämähttp://storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/merkkikohtaiset-osat/shorai-litium-akku-12v-14ah-a-navat-kotelo-2/ A-napa lienee se perinteinen jossa pultti tulee pystyyn ja L-napa taas sivusta?

Mitään vastuuta en tietenkään ota sanomisistani, mutta ainakin Blade pyörii kuin ompelukone 7Ah akulla.
 
Mulla on Shorai 21Ah PbEq ja pyörässä oli 16Ah akku. Shorai ampuu laakista käyntiin, paitsi pakkasöiden jälkeen ensimmäinen yritys on vaisu ja toisella lähtee.

Ne valmistajan suositukset tälle pyörälle ovat kai pakkaskelejä varten, kesäajoissa pienempikin kävisi, sen verran vihaisesti pyöräyttää starttia.

Punnituskuvat alla.
 

Liitetiedostot

  • yuasa_puntarilla.jpg
    yuasa_puntarilla.jpg
    22,4 KB · Katselut: 164
  • shorai_puntarilla.jpg
    shorai_puntarilla.jpg
    26,6 KB · Katselut: 169
Shorai ostettu 21.4.2014, ja ollut käytössä se reilut kakskyt tonnia. Laitoin Euroopan reissun jälkeen Shorain laturiin, ja huonolta näytti, kun laturissa vain ledit välkkyivät. Stormilla sitten totesivat, että akku sökö (vaikka siis vielä toimi), ja uutta takuuseen tilalle. Onneksi näissä on kolmen vuoden takuu, onneksi oli se laturi, jolla todeta tilanne ennen totaalista leviämistä (tietty takuun jälkeen :p), ja onneksi ei sipannut jonkin passon laella.
 
Onko tähän ketjuun uudempia kokemuksia? Perinteisesti jälkijunassa kaiken tekniikan suhteen niin josko tällaista hankkisi seuraavaksi.
 
Onko tähän ketjuun uudempia kokemuksia? Perinteisesti jälkijunassa kaiken tekniikan suhteen niin josko tällaista hankkisi seuraavaksi.

Oliko ny 2014 kesällä ku ostin Shorain - pari kertaa meni aika tyhjäksi toissa keväänä kun tasasuuntaaja oikutteli -ajossa huomas kun mittaristo pimeni.
Talvisin shorain omalla laturilla ladattu/tasapainotettu pari kertaa.
Eipä sen enempää raportoitavaa- mukana kulkenu ja aina vääntäny koneen käyntiin.

kätevä yksityiskohta on että siinä on kahdet ruuvinpaikat/napa - lisälaitesähköt kätevä laittaa omilla johdoilla akkuun.
 
Onko tähän ketjuun uudempia kokemuksia? Perinteisesti jälkijunassa kaiken tekniikan suhteen niin josko tällaista hankkisi seuraavaksi.

Oli reilun vuoden shorai käytössä. Ihan ok akku , mutta omaa tyhmyyttäni päästin sen talvella purkautumaan täysin eikä se enään herännyt.
Nyt pyörässä kiinni antigravityn akku ja antaa etenkin kylmällä paljon paremmin virtaa kuin shorai.
 
Onko tähän ketjuun uudempia kokemuksia? Perinteisesti jälkijunassa kaiken tekniikan suhteen niin josko tällaista hankkisi seuraavaksi.

Kolme kesää ollut nyt ratapyörässä ebayn halvin kiinanpojan omin käsin kutistemuoviin kasaama nyrkin kokoinen lifepo-akku, kertaakaan en oo millään ladannu tai balansoinu, talveks vaan irti. Ei mitään ongelmia toistaseks.
 
Shorain heavy duty -akku toimii edelleen, en ole lataillut muuten kuin ajamalla, talvet on ollut irti moposta. Monesko vuosi jo menossa, en muista enää. Edit, 4 kautta ollut käytössä.
 
Omassa vanhuksessa pieni shorai, mahtuu kivasti perän sisään (tyyli ennen muuta).
Pyörä 1000cc boxeri missä puristuksia nostettu. Ostin tänä kesänä uuden akun koska onnistuin hajottaa vanhan akun fyysisesti. Vanhassa akussa oli vuosileima 2012 tai 2013 ja ei mitään ongelmia. Pyörä kesäkäytössä ja aina lähtenyt helvetin hyvin käyntiin.

Suosittelen :thumbup:
 
Minkäs hintasia nää on? Joutunen talven aikana hävittämään omasta pyörästä alkuperäisen akun paikan (tyyli ennen muuta ;) ) ja siirtämään sen perän sisälle jossa tullee olemaan ohuesti ahdasta...
 
Back
Ylös