Litiumakku

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kiitos kommenteista, lähinnä noita useamman vuoden kokemuksia odottelinkin, kun aiemmat jutut ketjussa niin vanhoja.

Mitä näitä nyt googletellut niin lataus vain pyörästä ajon aikana ja talveksi irti. Ei tarvitse muuta tehdä. Ootteko huomannut eroa/hyötyä balansoinnin jälkeen?
 
Minkäs hintasia nää on? Joutunen talven aikana hävittämään omasta pyörästä alkuperäisen akun paikan (tyyli ennen muuta ;) ) ja siirtämään sen perän sisälle jossa tullee olemaan ohuesti ahdasta...

Shorain akut (niiden suosittelemat) taitaa olla hieman sentin /pari suuntaansa pienempiä kuin vakioakut.
Kutistesukka niput onkin sitten aika kompakteja.
Vielä jos ite kasaa niin sen voi kasata vaikka levyksi tai pötköksi tai jos kikkailla haluaa niin useampaan nippuun - toki täytyy huomioida millasia virtoja kulkee noiden osien välillä.
 
Kiitos kommenteista, lähinnä noita useamman vuoden kokemuksia odottelinkin, kun aiemmat jutut ketjussa niin vanhoja.

Mitä näitä nyt googletellut niin lataus vain pyörästä ajon aikana ja talveksi irti. Ei tarvitse muuta tehdä. Ootteko huomannut eroa/hyötyä balansoinnin jälkeen?

Ei mitenkään havaittavasti- mutta kun saatavilla on ko laturi niin oon balanssoinu.
Noiden melkein tyhjäksi menemisten jälkeen balanssointi saattaa auttaakin akun kestoa, mutta ei sitä muuten käytössä huomannu - piti tienpäällä vaihtaa vaan sulake, toivoa parasta ja antaa ladata ajossa (tasasuuntaaja oikutteli satunnaisesti) - sen jälkeen toimi normaalisti mutta varulta balanssoin sitten ku kävin tallilla.
 
http://www.storm-motor.fi/yleisosat.../shorai-litium-akku-12v-9ah-l-navat-kotelo-2/

Tuolla startataan tonnista BMW boxeria.
Majailee tuolla penkin takana
_bigthumb.jpg
[/url][/IMG]

Yksi mikä mietityttänyt, niin meinasin viime talvena uusia tuohon härpättimeen laturin kun luulin siitä johtuvan ongelmat. Katselin ns. Nykyaikaisempaa laturia, mutta siinä luki että ei missään nimessä saa käyttää shorain akkujen kanssa. Kuulemma ylikuumenemisvaara
 
Viimeksi muokattu:
Se on tosi tarkka jännitteestä. En nyt muista, missä haarukassa sen piti olla, mutta dokumentti löytynee esim Stormin sivuilta.
 
Latausjännite saa olla siellä neljäntoista nurkilla. Jos on kolmentoista pinnassa, niin Shorai menee tyhjäksi.

100% latingissa akun jännite oli jotain +14 V, mutta 13,5 V tais olla jo jotain 80%.

Hyvin tuo uusittu akku kesti, vaikka huonon latauksen takia akku meni niin tyhjäksi parikin kertaa, ettei pienen seisonnan jälkeen edes yrittänyt pyörittää starttia. Shorain omalla laturilla sai sai elvytettyä.

Mitä noihin latureihin tulee, niin tuon Shorain oman kanssa on saanut tapella hieman, että lähtee lataamaan tyhjäksi mennyttä akkua. PoS:lla tais olla Optimate, joka huhujen mukaan parempi, muttei kovin halpa.
 
Latausjännite saa olla siellä neljäntoista nurkilla. Jos on kolmentoista pinnassa, niin Shorai menee tyhjäksi.

Eiku ylärajaa meinasin.

Mitä noihin latureihin tulee, niin tuon Shorain oman kanssa on saanut tapella hieman, että lähtee lataamaan tyhjäksi mennyttä akkua. PoS:lla tais olla Optimate, joka huhujen mukaan parempi, muttei kovin halpa.

Joo, se 5.0A. Missähän lie jännitteet ollu, jossain seiskan hollilla, ja niin se vaan herätti akun.
 
Siinähän se Millen viisaus on, ne on jo vuosituhannen alkupuolella osattu suunnitella niin ettei liian kova latausjännite varmasti kivettäisi litiumakkuja :)
Tuli tuossa muun harrastustoiminnan yhteydessä unohdettua yksi li-akku epä-älylliseen laturiin liian pitkäksi aikaa. Se muuttui kertavedolla koroste-esineeksi.
 
Siinähän se Millen viisaus on, ne on jo vuosituhannen alkupuolella osattu suunnitella niin ettei liian kova latausjännite varmasti kivettäisi litiumakkuja :)
Tuli tuossa muun harrastustoiminnan yhteydessä unohdettua yksi li-akku epä-älylliseen laturiin liian pitkäksi aikaa. Se muuttui kertavedolla koroste-esineeksi.

Toisaalta noille LiFePoille ei passaa tarjota myöskään liian fiksua laturia - siis semmosta jossa on niitä sulfatoinnin purku jne toimintoja. Perusohjauksella oleva b-marketin laturi näyttää toimivan ihan hyvin kans.

https://www.storm-motor.fi/media/uploads/ohjeet/SHORAI_UKK.pdf
 
Toisaalta noille LiFePoille ei passaa tarjota myöskään liian fiksua laturia - siis semmosta jossa on niitä sulfatoinnin purku jne toimintoja. Perusohjauksella oleva b-marketin laturi näyttää toimivan ihan hyvin kans.

https://www.storm-motor.fi/media/uploads/ohjeet/SHORAI_UKK.pdf


mulle vielä erityisesti sanoivat ettei saa ladata MILLÄÄN älylaturilla vaan ihan perushalpismuuntaja on paras jos ei ole shorain omaa laturia

hajosi se silti vuoden vanhana :no:

tää uus on pelittäny ihan ok. tehtaan suositus oli kyllä vaihtunut pykälää isommaksi siinä välissä
 
Tuli Bilteman uusi kuvasto ja ovat näköjään alentaneet litium-akkujen hintoja. Yleismallinen akku tonnisiin pyöriin nyt 109€, ebaysta vastaavat n. 120~130€ postikuluineen.
 
En jotenkaan ihan ymmärrä, eikä oikeastaan ole tarvettakaan.. Tai siis ymmärrän, jos vaikka kisakäytössä haetaan muutaman sadan gramman painon kevennystä. Mutta siis siviilikäytössä..??
Mun mielestä on se ja sama mitä akku painaa. Pääasia, että mopo käynnistyy ja akku toimii vuosia.
 
En jotenkaan ihan ymmärrä, eikä oikeastaan ole tarvettakaan.. Tai siis ymmärrän, jos vaikka kisakäytössä haetaan muutaman sadan gramman painon kevennystä. Mutta siis siviilikäytössä..??
Mun mielestä on se ja sama mitä akku painaa. Pääasia, että mopo käynnistyy ja akku toimii vuosia.

samaa mieltä kiloista viis kun varmuus on sata.... nykyään kun poljinta ei enää ole...
eipä silti minusta olis enää potkasemalla käynnistämäänkään...
 
En jotenkaan ihan ymmärrä, eikä oikeastaan ole tarvettakaan.. Tai siis ymmärrän, jos vaikka kisakäytössä haetaan muutaman sadan gramman painon kevennystä. Mutta siis siviilikäytössä..??
Mun mielestä on se ja sama mitä akku painaa. Pääasia, että mopo käynnistyy ja akku toimii vuosia.


Useasti taidetaan puhua kuitenkin muutaman kilon painon pudotuksesta..
 
Useasti taidetaan puhua kuitenkin muutaman kilon painon pudotuksesta..

V-maxin alkuperäinen AGM painoi yli 4 kiloa vs. Shorai 980g ja kun se on pyörässä melkein ylimpänä eli kuskin haarojen välissä ,"tankin" kuoren alla, niin sen n. 3 kilon eron huomaa kyllä ajossa,kankeassa pyörässä.
 
Mulla bemarissa akku on tankin edessä ylhäällä. Vakio painoi vajaat 5kg, eli aika huono. Laitoin tilalle litiumin, vajaa kilo painoa. Täytyy sanoa etten hirveästi havainnut muutosta. Luvattu käynnistysvirtakin vaikutti enempi mainospuheelta, selkeästi pyöritti hitaasti viileässä.

Ratapyörässä akku kuskin perseen alla, painoa noin 4kg. Laitoin samaisen litiumin ja säästin 3kg, jälleen vaikutus ehkä henkistä luokkaa, mutta sehän riittää. :)
 
Back
Ylös