• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Litiumakku

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kylmässä normaalia että litium pyörittää hitaasti, kestää hetken kun siitä ottaa virtaa että sisäisesti lämpenee ensin. Pakkasella pitää hetken valoja päällä ennen starttia tyyppiset kikat.

Mulla on rakenteilla Bemarin R100. Alkuperäinen akku on joku 28Ah järkäle, eikä mahdu enää oikein paikoilleen. Minkäkokoinen (Ah) LiFePo4-akku tuohon pitäisi laittaa että jaksaa potkaista tuon bokserin tulille?

Tuolla ylempänä Janssa linkkasi Shorain akun, jolla käynnisteltiin samanlaista kattilaa. Linkissä oli tuo Shorain pienin, jonka soveltuvuustaulukossa oli vain pieniä pyöriä. Vasta isoimman akun väitettiin soveltuvan Bemarille ja muille isoille twineille. Hintaakin oli sitten jo kolme ja puolisataa... :no:

Sinänsä pienin mahdollinen koko ei ole akun itseisarvo, kunhan nyt on "jonkin verran" pienempi kuin alkuperäinen. Ilmeisesti mikä tahansa litiumakku on kyllä pienempi kuin se.

Mulla on rakenteilla Bemarin R100. Alkuperäinen akku on joku 28Ah järkäle, eikä mahdu enää oikein paikoilleen. Minkäkokoinen (Ah) LiFePo4-akku tuohon pitäisi laittaa että jaksaa potkaista tuon bokserin tulille?

Tuolla ylempänä Janssa linkkasi Shorain akun, jolla käynnisteltiin samanlaista kattilaa. Linkissä oli tuo Shorain pienin, jonka soveltuvuustaulukossa oli vain pieniä pyöriä. Vasta isoimman akun väitettiin soveltuvan Bemarille ja muille isoille twineille. Hintaakin oli sitten jo kolme ja puolisataa... :no:

Sinänsä pienin mahdollinen koko ei ole akun itseisarvo, kunhan nyt on "jonkin verran" pienempi kuin alkuperäinen. Ilmeisesti mikä tahansa litiumakku on kyllä pienempi kuin se.

Jos laittaa kaksi pientä satasen akkua rinnan? :jpstyle:

Katos tosta https://www.ballistic-batteries.com/main.php
Mulla oli Ballistic superduke 1290 muutaman vuoden. Lähes räjähti käyntiin ja paino 3 kg vähemmän.
Hankin sen Motokeidas/Bike Doctor. Sillon maksoin ~200€.

Jos itse tekeminen ei ole este, niin kaksi tuollaista rinnan:
https://hobbyking.com/en_us/zippy-flightmax-4200mah-4s1p-30c-lifepo4-pack.html
Koko: 145mm x 52mm x 36mm.
Spekseissä tuolle luvataan jatkuvaa virtaa 126A (~1.5kW) ja "käynnistysvirtaa" 168A (~2kW).
Valeon R100-tarvikestartterin speksi näyttäis olevan 1.2kW.

Yhdellä tuollaisella käynnistyy normaali 600/1000 rivinelari, ja muistaakseni joku on käyttänyt isossa twinissäkin. Eli yksikin voi riittää tuolle boxerille.

Tarkistin vielä että linkki edelleen samaan akkuun ja oikein on.
Oma bokseri on 800 lohko, 1000pytyt ja 800 kannet tällä hetkellä. Kertaakaan ei ole ollut ongelmia käynnistyksen kanssa (paitsi silloin kun lataus katosi mutta se nyt ei ole akun vika :D )

https://www.instagram.com/p/BElNw1jQ-k2/

Tuossa kuuluupi miten pärähtää käyntiin

Eli ainakin Janssan bemari syttyy 3Ah litiumilla mukavasti... Mulla akku jää alkuperäiselle paikalleen, joten tuollainen kutistemuoviin pakattu akkupaketti ei ole esteettisesti paras mahdollinen. Eli etsin jotain kovaan muoviin pakattua perinteisemmän näköistä akkua.

Biltemastakin noita litiumeja tosiaan näyttää saavan. Katalogiin on merkattu vastaavan lyijyakun Ah-arvo. 4Ah vastaa 12,0 Ah lyijyakkua, mutta 5Ah vain 10,0 ja 11,2 Ah akkuja. Mistä moinen johtuu? Perinteisesti ajateltuna pitäisi valita isoin mahdollinen Ah määrä, mutta mitenkäs näissä?

Litiumakuista on kokemusta ja samoin moottoripyöristä, mutta ei litiumakuista moottoripyörässä. Epäilen että puhutaan akun antamasta käynnistusvirrasta suhteessa kapasiteettiin, eli akun ns c-luvusta. Kapasiteettihan sitten menee ihan amppeerituntien mukaan, eli se 4Ah litiumakku on kapasiteetiltaan sama kuin moposkootterissa, mutta antaa virtaa isonkin pyörän starttaamiseen. Ei vaan kestä paljoakaan hankuuttaa jos ei kerrasta syty

Mulla vain parin litiumakun kokemus. Toinen pyörä sukisuki 1000 nelipyttyinen kyykky normaaleilla puristuksilla. Starttaa ihan iloisesti litiumilla normilämmöissä. Toinen on bemari 1200 nelipyttyinen sportti korkeilla puristuksilla. Selvästi vaivalloinen startti ja matalista akkujännitteistä on jäänyt vikakoodeja. Samalla akulla vuoroteltu, eli vertailukelpoinen. Mitä viileämpi, sen huonompi, siis plusasteista puhutaan. Norjassa oli bemarin kanssa jopa läheltäpiti tilanne yön jälkeen. Ei hirveän vakuuttavaa. Ehkä joku toinen merkki kuin Euroglobe on parempi.

Mulla on ollut Shorai tonnigikserissä nyt 4 täyttä kautta, eikä mitään ongelmia koskaan. En ole ladannut sitä muuten kuin ajamalla.

Mulla on ollut Shorai tonnigikserissä nyt 4 täyttä kautta, eikä mitään ongelmia koskaan. En ole ladannut sitä muuten kuin ajamalla.

Samoin mulla tossa kilpurissa. En tiiä millon se tuohon on hankittu, mutta kertaakaan ei oo tarvinnu ladata ukoisella laturilla ja aina lähtee kuin palmun alta. Ja eihän tuo paina mitään verrattuna orkkis akkuun. Toki koko on sen verta pienempi, että telttapatja ja iso nippari on passelit apuvälineet akun kiinnitykseen.

1670-kuutioinen v2 lähti iloisesti käyntiin tällä; siinä tosin puristukset olivat varsin mietoja. Gikserissä on nyt tällainen. Pienemmälläkin varmasti pärjäisi, mutta tuli nyt hommattua tuollainen.

Stormilta hommattu molemmat.

Eli ainakin Janssan bemari syttyy 3Ah litiumilla mukavasti... Mulla akku jää alkuperäiselle paikalleen, joten tuollainen kutistemuoviin pakattu akkupaketti ei ole esteettisesti paras mahdollinen. Eli etsin jotain kovaan muoviin pakattua perinteisemmän näköistä akkua.
Ota perinteisestä kuoret, jos se siitä on kiinni/ jos itse tekeminen kelpaa.

Litiumakuista on kokemusta ja samoin moottoripyöristä, mutta ei litiumakuista moottoripyörässä. Epäilen että puhutaan akun antamasta käynnistusvirrasta suhteessa kapasiteettiin, eli akun ns c-luvusta. Kapasiteettihan sitten menee ihan amppeerituntien mukaan, eli se 4Ah litiumakku on kapasiteetiltaan sama kuin moposkootterissa, mutta antaa virtaa isonkin pyörän starttaamiseen. Ei vaan kestä paljoakaan hankuuttaa jos ei kerrasta syty
Lifepo jaksaa antaa virtaa loppuun asti, toisin kuin lyijyakku. Eli kyl se hankuuttaminenkin onnistuu.

Mulla vain parin litiumakun kokemus. Toinen pyörä sukisuki 1000 nelipyttyinen kyykky normaaleilla puristuksilla. Starttaa ihan iloisesti litiumilla normilämmöissä. Toinen on bemari 1200 nelipyttyinen sportti korkeilla puristuksilla. Selvästi vaivalloinen startti ja matalista akkujännitteistä on jäänyt vikakoodeja. Samalla akulla vuoroteltu, eli vertailukelpoinen. Mitä viileämpi, sen huonompi, siis plusasteista puhutaan. Norjassa oli bemarin kanssa jopa läheltäpiti tilanne yön jälkeen. Ei hirveän vakuuttavaa. Ehkä joku toinen merkki kuin Euroglobe on parempi.
Toi nollakelissä hyytyminen on lifepon ongelma, eli se tarvii jotenkin saada vähäsen lämpeemään ni se jaksaa taas antaa virtaa. Eli akkumerkillä ei juurikaan merkitystä.

Ei tarvii nollaan mennä kun alkaa hyytymään, jos pyörä on tiukkapuristeinen. Sitten kun pyöräkään ei sytytä valoja ennen käynnistymistä, ei lämmittävää kulutusta synny.

Latasin muuten tuota lifepoa lidlin minilaturilla, joka on perussimppeli, joku 0.5A latausvirta. Loppujännite vain 13.7V, mutta ihan täydeltä vaikutti kun antoi tulikomennon. Lähtötilanne ihan tyhjä, eli mittaritkaan ei toimineet.

Jos itse tekeminen ei ole este, niin kaksi tuollaista rinnan:
https://hobbyking.com/en_us/zippy-flightmax-4200mah-4s1p-30c-lifepo4-pack.html
Koko: 145mm x 52mm x 36mm.
Spekseissä tuolle luvataan jatkuvaa virtaa 126A (~1.5kW) ja "käynnistysvirtaa" 168A (~2kW).
Valeon R100-tarvikestartterin speksi näyttäis olevan 1.2kW.

Yhdellä tuollaisella käynnistyy normaali 600/1000 rivinelari, ja muistaakseni joku on käyttänyt isossa twinissäkin. Eli yksikin voi riittää tuolle boxerille.

Ainakin mun kokemukset noista Zippy-kennoista on olleet vähän heikompia. Noin näppituntumalta käynnistysvirta ei ole uutenakaan ihan sitä mitä speksit lupailee, ainakin jos vertaa A123-kennoihin. Sitten nuo on hiipuneet käytössä melko nopeasti. Käytännössä parissa vuodessa noissa on virranantokyky tipahtanut sen verran, että on pitänyt poistaa käytöstä. Lisäksi noissa on ollut ihan kohtuullisen iso osuus jo uudekseltaan pilalla olevia, luokkaa 20% ostetuista noin 10 paketin otannalla.

Mutta joo, jos saa hyviä yksilöitä, niin kyllä tuollaisella 8Ah paketilla jo aika hyvin pyörittää starttia niin kauan kun pysyvät kunnossa.

Scuuba: Mitenkäs lataus toimii noiden lifepojen kanssa? Tartteeks jotain tasausjuttuja vai rokkaako vuodesta toiseen prätkän omalla latauksella?

LiPo:t kun tarttee erikoisuuksia latauksen kanssa.

Mietin, josko joistain tällasista rakentelisin paketin.
https://www.ebay.com/itm/Hixon-4pcs...231173?hash=item3d4e557fc5:g:wwkAAOSw0wRaAoAP

Mitenkäs kun noita akkuja ei saa lain mukaan enää rahdata tavallisen kuljetuksen mukana, ni tuleekohan sieltä jotain spessu-laskua? Ebayn myyntisivulla sanovat, että eivät ota vastuuta mistään kustannuksista.

Viimeksi muokattu:
Scuuba: Mitenkäs lataus toimii noiden lifepojen kanssa? Tartteeks jotain tasausjuttuja vai rokkaako vuodesta toiseen prätkän omalla latauksella?

https://www.ebay.com/itm/Hixon-4pcs...231173?hash=item3d4e557fc5:g:wwkAAOSw0wRaAoAP

Mitenkäs kun noita akkuja ei saa lain mukaan enää rahdata tavallisen kuljetuksen mukana, ni tuleekohan sieltä jotain spessu-laskua? Ebayn myyntisivulla sanovat, että eivät ota vastuuta mistään kustannuksista.
Mä käytin ihan vaan prätkän omalla latauksella ja akkulaturilla. Välillä vaan tsekkasin siitä balanssiliittimestä yksittäisten kennojen jännitteen. Tommosen jännitemittarin saa eurolla parilla.
Ne pari Zippyä mitä mulla on ollu, niin ei pahaa sanottavaa. Tosin mä en 30-40 euron paketilta paljoa odotakkaan.

Edit, oho! Hinta oli noussu! https://hobbyking.com/en_us/hobbykingtm-lipo-voltage-checker-2s-8s.html

Mä yritin tilata saksanmaalta litiumakkua, se tuli suomen postille asti josta lähti takasin päin. Veikaan että DHL ja muut tekee saman, eli akun joutuu ostamaan kotimaasta tai tuomaan itse muualta. :dunno:

Back