• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Litiumakku

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mä käytin ihan vaan prätkän omalla latauksella ja akkulaturilla. Välillä vaan tsekkasin siitä balanssiliittimestä yksittäisten kennojen jännitteen. Tommosen jännitemittarin saa eurolla parilla.
Ne pari Zippyä mitä mulla on ollu, niin ei pahaa sanottavaa. Tosin mä en 30-40 euron paketilta paljoa odotakkaan.

Edit, oho! Hinta oli noussu! https://hobbyking.com/en_us/hobbykingtm-lipo-voltage-checker-2s-8s.html

Sama, poislukien tsekkaus. Muutaman kerran autolaturilla latasin ja en irrottanut edes talveksi. Itse kasailtu toimi n. 5 vuotta, kunnes unohdin seosmittarin siihen ja se imaisi akun täysin kuiviin. Muuten toimisi varmaan vieläkin. Nykyään Shorain ja Bilteman litiumit käytössä enkä keksi syytä palata vanhaan.

Mä yritin tilata saksanmaalta litiumakkua, se tuli suomen postille asti josta lähti takasin päin. Veikaan että DHL ja muut tekee saman, eli akun joutuu ostamaan kotimaasta tai tuomaan itse muualta. :dunno:
Mä veikkaan että akut kulkee normi rahdin mukana abaut ihan kuin ennenkin. Ainoa ero on se että litiumikuorma pitää merkitä jokaiseen pakettiin/ litiumikuorma pitää laskea koko rahdista/ ne pyritään kuljettamaan erikoiskonteissa/ ei saa kuljettaa esim räjähtävien kanssa.
http://www.dhl.fi/en/express/shipping/shipping_advice/lithium_batteries.html

Mutu: Oiskohan taas joku helvetin järkevä markkinointiosaston aivopieru, eli suluissa se mitä toi vastaa käynnistysvirraltaan/ lyijyakkua.

Joo, samaan mäkin päädyin. Mua kyllä kiinnostaa enemmän se energiakapasiteetti, minkä akku imee itteensä. Tietää vähän jättää pelivaraa. Mutta ihan hyvä tieto sekin :D

Maata pitkin rahti kulkee kyllä myös. Asioi myyjän kanssa ja sopii asiasta. Carpimotolta tilasin halpoja litiumeja joskus.

Mä yritin tilata saksanmaalta litiumakkua, se tuli suomen postille asti josta lähti takasin päin. Veikaan että DHL ja muut tekee saman, eli akun joutuu ostamaan kotimaasta tai tuomaan itse muualta. :dunno:

Muutama vuosi sitten tilasin Saksasta autoon perinteisen lyijyhappoakun.

Akku jäi jumiin Postin varastoon. Olisin saanut akun haltuuni hakemalla sen itse sieltä varastolta - pitkän etäisyyden vuoksi en hommaan ryhtynyt. Posti siis kieltäytyi antamasta sitä mihinkään kotimaan sisäiseen kuljetukseen. Syynä oli happoa sisältävän akun puutteeliset paperit. Hölmöintä oli se, että Posti ei suostunut edes palauttamaan akkua Saksaan myyjälle.

Asia ratkesi siten, että kirjoitin itse netistä löytämäni VAK-ilmoituksen (VAK = vaarallisten aineiden kuljetus) ja meilasin sen myyjälle. Myyjä täytti siihen omat tietonsa ja lähetti Postiin. Sain akun parin viikon ähellyksen jälkeen. Myyjän mukaan hän toimittaa akkuja pitkin Eurooppaa eikä ole muualla joutunut samanlaiseen tilanteeseen.

Muutama vuosi sitten tilasin Saksasta autoon perinteisen lyijyhappoakun.

Akku jäi jumiin Postin varastoon. Olisin saanut akun haltuuni hakemalla sen itse sieltä varastolta - pitkän etäisyyden vuoksi en hommaan ryhtynyt. Posti siis kieltäytyi antamasta sitä mihinkään kotimaan sisäiseen kuljetukseen. Syynä oli happoa sisältävän akun puutteeliset paperit. Hölmöintä oli se, että Posti ei suostunut edes palauttamaan akkua Saksaan myyjälle.

Asia ratkesi siten, että kirjoitin itse netistä löytämäni VAK-ilmoituksen (VAK = vaarallisten aineiden kuljetus) ja meilasin sen myyjälle. Myyjä täytti siihen omat tietonsa ja lähetti Postiin. Sain akun parin viikon ähellyksen jälkeen. Myyjän mukaan hän toimittaa akkuja pitkin Eurooppaa eikä ole muualla joutunut samanlaiseen tilanteeseen.

Mulle kävi samalla tavalla. Tosin myyjä ei jaksanut alkaa säätämään Postin kanssa vaan palautti rahat ja kaveri kävi hakemassa mulle akun varastolta.

^ Hommassa oli ihan outoja kuvioita....

Jos oikein muistan, niin akku olisi tullut perille asti, jos se olisi ollut omalla kuormalavalla tai sitten pahvipaketissa. Oma akkuni oli ilman pakkausta ja lavaa, ja jäi nalkkiin. Siinä tapauksessa asianmukainen VAK-ilmoitus akkuun teipattuna olisi ollut se menestyvä tapa.

Mutta kun Sääntö-Suomea aina morkataan, niin muistettakoon sääntöviidakkomme hyvä puoli. Sääntöjen (ja niiden noudattamisen!!!!) vuoksi Suomessa asiat hoituvat kuten odottaa saattaa ja "homma toimii".

Jos oikein muistan, niin akku olisi tullut perille asti, jos se olisi ollut omalla kuormalavalla tai sitten pahvipaketissa.
Josta tuli mieleen eräs akku, jota ihmettelin, koska se oli yksinään pienellä kuormalavalla, keskellä, nippareilla kiinnitettynä.
Eli meni sit viissiin direktiivien mukaan koska löysi tiensä perille asti.

Oma akkuni oli ilman pakkausta ja lavaa, ja jäi nalkkiin.

Sama paketointi oli omassa ja ei kovin helpolla tullut infoa Postilta mitä lirpakketta olisi vaatinut. Tuskin oli kuitenkaan ensimmäinen auton akku, jota kuljettavat, mutta näin se homma "toimii" täällä. :thumbup:

^Näin minä muistan. Jompikumpi noista kahdesta edellytyksestä piti täyttyä. Oma akkuni saapui paljaana pelkkä aanelosprintti verhonaan.

Sen verran korjaan, että akku jäi huolintaliikkeen varastoon, koska Posti ei sitä huolinut. Se jäi itseäni ikuisesti ihmetyttämään, ettei huolintaliike tuota VAK-liitettä pystynyt/halunnut kirjoittaa tai sitä vastaanottajalle toimittaa täytettäväksi.

Mikä ois nykypäivänä hyvä litiumakku (LiFePo4)?
Biltemassa on jotain. XL-motossa on jotain. Mitä tässä selailin, niin paras hinta-laatusuhde taitaa kuitenkin löytyä radio-ohjattavien maailmasta.

Mitäs mieltä tästä?
https://hobbyking.com/en_us/zippy-compact-4200mah-4s2p-30c-lifepo4-pack.html
Capacity: 4200mAh
Voltage: 4S2P / 13.2V

Mitä ootte asennelleet?

Scuuballa oli ainakin jotain kokemusta.

Näissä lataus on prätkän omalla laturilla ja sitten kotona laturilla. joka tukee lifepo-akkuja? Tarvitseeko tuota kennojen tasauspiiriä mihinkään?

edit. Näin alkuun kaasaripeliin tulisi kiinni. Ehkä vuoden päästä pitäis saada ruiskupeliinkin lifepo4.

Viimeksi muokattu:
Mikä ois nykypäivänä hyvä litiumakku (LiFePo4)?
Biltemassa on jotain. XL-motossa on jotain. Mitä tässä selailin, niin paras hinta-laatusuhde taitaa kuitenkin löytyä radio-ohjattavien maailmasta.

Mitäs mieltä tästä?
https://hobbyking.com/en_us/zippy-compact-4200mah-4s2p-30c-lifepo4-pack.html
Capacity: 4200mAh
Voltage: 4S2P / 13.2V

Mitä ootte asennelleet?

Scuuballa oli ainakin jotain kokemusta.

Näissä lataus on prätkän omalla laturilla ja sitten kotona laturilla. joka tukee lifepo-akkuja? Tarvitseeko tuota kennojen tasauspiiriä mihinkään?

LiFePo4-akuista on kokemusta. Lipostakin ja siitä millaiseksi tulipalloksi se muuttaa radio-ohjattavan mennessään oikariin. Lipoa en laittaisi em syystä ainakaan halpana prätkään. Tiedän että niitäkin käytetään.

Mutta merkitsevää on tietenkin ulos annettavat max amppeerit, joiden pitää jaksaa starttia pyöritellä. Esimerkin akussasi 4200mAh x 30 / 1000 = 126Ah. Siitä kun laskee teoreettisen maksimin niin 122 sekuntia jaksaa tuota amppeerimäärää tunkea ulos, käytännössä paljon vähemmän.

Joskus olen joitain akkuja tasaillut, kun sellainen laturi löytyy, mutta uskoakseni se tasailu on huomattavasti tärkeämpää noitten epävakaampien lipojen kanssa kuin lifen.

Laittanut moneenkin mopoon LiFePo4 (life/lfp) akkuja, nimeomaan Hobbykingiltä. Bemun K100RS caferaaseriin alkuperäisen autonakun tilalle 8400mAh lipo ja ainakin se meni vuoden sillä akulla, kunnes mopo katosi näköpiiristä kauemmas. Ja esim Kotarin crossini tuli tehtaalta lifen kanssa.

Minäkin kasailin ite noista A123 Systemsin LiFePO-kennoista, hyvin pyörii bokseri 4s2p-paketilla. Kylmänä aamuna lämmittelin akkua parikymmentä sekuntia ajovalolla, eka starttausyritys oli kovin vaivalloinen mutta lämmitti akun ja toisella pyörikin sitten jo täysiä. Mitään tasauspiirejä ei ole enkä usko tarvitsevani ennen kuin tuo akku siksi hajoaa.

https://eu.nkon.nl/rechargeable/266...MIxcW3-6rf5AIVCNiyCh19ugRNEAAYASAAEgJq__D_BwE

Hinnat tulleet näköjään alas.

Niin ja alkuperäinen akku on 30 Ah.

Olisi kysymys litium-akkujen lataamisesta.

Motonetissa on tarjouksessa Fulbat Fulload 750 -akkulaturi, jota mainostavat yhteensopivaksi litium-akkujen kanssa.

Sama laturi on myynnissä myös Stormilla, mutta heidän verkkokaupassaan mainitaan laturin sopivat kaikille lyijyakuille, mutta litium-akuista ei mainita mitään.

Uskaltaako tuota Fulbatin laturia käyttää litium-akun lataamiseen?

Itsellä Eliyy HY110 -akku, enkä viitsisi pilata kallista akkua väärällä laturilla.

Olisi kysymys litium-akkujen lataamisesta.

Motonetissa on tarjouksessa Fulbat Fulload 750 -akkulaturi, jota mainostavat yhteensopivaksi litium-akkujen kanssa.

Sama laturi on myynnissä myös Stormilla, mutta heidän verkkokaupassaan mainitaan laturin sopivat kaikille lyijyakuille, mutta litium-akuista ei mainita mitään.

Uskaltaako tuota Fulbatin laturia käyttää litium-akun lataamiseen?

Itsellä Eliyy HY110 -akku, enkä viitsisi pilata kallista akkua väärällä laturilla.

Tuon mukaan olis sopiva lifepolle

https://fulbat.com/charger/charger/fulload-750/

Kaikkien huolien keskellä pyörä ollut koskematta tallissa heinäkuusta alkaen, uudenkarhea LiFePo4 mikälie akku on nyt sitten tyhjä. Ei tunnu ottavan enää vastaan virtaa, ainakaan ei laturi huomaa että akkuun on kytketty.

Onko se nyt sitten entinen? Ajonesto siis tyhjentänyt pikkuhiljaa.

Back