LM toivoo lisää keskikaiteita

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Varmaan korjaatte jos olen väärässä, mutta eikös Ruotsissa niissä keskikaiteissa ole alhaalla pituussuunnassa oleva palkki? Näin siellä asuvat sukulaiseni ovat väittäneet. Eräskin entinen motoristi meni suorastaan kalpeaksi, kun kuuli ettei Suomessa tule alapalkkeja. Ehkei niitä ole joka paikassa, mutta ilmeisesti käytössä kuitenkin.

Sitä motoristi tietää miltä kananmunasta tuntuu, kun se on asetettu siihen viipaloivaan leikkuriin  
confused_orig.gif
. Yksi motoristi niihin kaiteisiin ja sitten loppui kananmunien syönti...

Jos se alapalkki on rahasta kiinni, niin voisivat tehdä vähemmän niitä kaiteita, mutta turvallisempia. Toinen asia on sitten se, että mitä sitten tapahtuu, kun joku pyöräyttää kotilonsa siihen kaiteiden väliin. Voi olla tie aika turvoksissa peltiä ja ihmislihaa. Enpä haluaisi joutua sekaan vanhalla Sierrallani...  
crazy.gif
 
Jotenkin itse ajattelen myös kokonaisliikennettä ja siinä kaiteet on kiistatta turvallisuutta lisäävä asia. Auran ja Turun välille lanseerattiin hieno nelikaistainen tie jossa tilaa piti olla. Tulos: kolarien määrä nousi selkeästi. Suomessa ihmiset ei vain osaa ajaa. No nyt siihenkin sitten suunnitellaan keskikaidetta. Tuo kaiteen ominaisuudet on nyt sitten se mihin tosiaankin pitäisi yrittää vaikuttaa. Se Ruotsissa aika paljon käytössä oleva vaijeri-juttu on kyllä aivan karmea, voi vain kuvitella miten sen kuskin sääret kappaleiksi repii. Kunnon kaide ja tarpeeksi alas jotta motoristikin liukuu siististi omalla puolellaan tai "poukkoaa" poispäin. Tuosta hirvien väistelystä: eikäs se niin ollut että AINA väistetään takapäästä.
sport05.gif
osaa se hirvi vissiin siitä aidasta tulla yli... sillon sen takapää on siellä toisen kaistan suunnassa mihin ei pääse vissiin väistämään jos siinä on kaide...
 
"Täristäviä tiemerkintöjä sadoille tiekilometreille
Julkaistu 09.07.2007 13:00 (päivitetty 13:39)

Täristävä tiemerkintä on nopeampi ja halvempi vaihtoehto keskikaiteille.

Tienreunoille ja keskiviivoille tehdään kesän aikana satoja kilometrejä täristäviä merkintöjä. Tiehallinnon mukaan tavoitteena on ulosajojen ja nokkakolareiden vähentäminen.

Päällysteeseen jyrsitään uria, jotka muuttavat rengasmelua ja täristävät ajoneuvoa. Täristävä merkintä varoittaa kuljettajaa auton ajautumisesta pois omalta kaistalta. Tärinä havahduttaa nukahtaneen, väsyneen tai muuten herpaantuneen kuljettajan.

Täristävä tiemerkintä on nopeampi ja halvempi vaihtoehto keskikaiteille. Tutkimusten mukaan kuolemaan johtavista nokkakolareista voitaisiin estää täristysmerkinnällä 10-20 prosenttia.

(MTV3-STT)"

Mitenköhän noi tärinämaalaukset toimii kaahaavalle rattijuopolle tai tilanteessa jossa kuskista tulee matkustaja talviliukkailla?
crazy.gif
On se hyvä kun me saadaan vastinetta korkealle auto- ja polttoaineverotukselle....
veryangry.gif
 
Mitenköhän noi tärinämaalaukset toimii kaahaavalle rattijuopolle tai tilanteessa jossa kuskista tulee matkustaja talviliukkailla?  
crazy.gif
On se hyvä kun me saadaan vastinetta korkealle auto- ja polttoaineverotukselle....  
veryangry.gif
Ei ne varmaan tuollon toimikkaan mutta onhan nuo tärinät nyt paljon paremmat ku ne kaiteet vai häh?
 
Tämän päivän uutisissa on, että keskikaiteet aiheuttaa ongelmia hälyytysajoneuvoille.
ja tosihan se on...ei ole tilaa väistää, että ambulanssi pääsis menemään ohi ja kun nopeusrajoitus on 80 km, niin eipä siinä autoa poliisin ja ambulanssin, paloautosta puhumattakaan...palaa mikä palaa, siellä takana köröttelet..
 
Varmaan korjaatte jos olen väärässä, mutta eikös Ruotsissa niissä keskikaiteissa ole alhaalla pituussuunnassa oleva palkki? Näin siellä asuvat sukulaiseni ovat väittäneet. Eräskin entinen motoristi meni suorastaan kalpeaksi, kun kuuli ettei Suomessa tule alapalkkeja. Ehkei niitä ole joka paikassa, mutta ilmeisesti käytössä kuitenkin.

Sitä motoristi tietää miltä kananmunasta tuntuu, kun se on asetettu siihen viipaloivaan leikkuriin
confused_orig.gif
. Yksi motoristi niihin kaiteisiin ja sitten loppui kananmunien syönti...

Jos se alapalkki on rahasta kiinni, niin voisivat tehdä vähemmän niitä kaiteita, mutta turvallisempia. Toinen asia on sitten se, että mitä sitten tapahtuu, kun joku pyöräyttää kotilonsa siihen kaiteiden väliin. Voi olla tie aika turvoksissa peltiä ja ihmislihaa. Enpä haluaisi joutua sekaan vanhalla Sierrallani...
crazy.gif
norrtäljeen kun ajettiin alku kesästä ni en huomannu muuta ku n.30km helvetin kuumottavaa vaijeri kaidetta molemmin puolin omaa kaistaa..ei ollu aikaa kattella oliko alapalkkia mut jos mietin ni ei mun mielestä kyllä ollu...ja voin sanoa että oli tähän astisen motoristi urani kuumottavin kokemus ajaa 100kmh kaiteden välissä mitkä muistuttaa kummasti munaleikkuria
033102ass_1_prv.gif
 
Varmaan korjaatte jos olen väärässä, mutta eikös Ruotsissa niissä keskikaiteissa ole alhaalla pituussuunnassa oleva palkki? Näin siellä asuvat sukulaiseni ovat väittäneet. Eräskin entinen motoristi meni suorastaan kalpeaksi, kun kuuli ettei Suomessa tule alapalkkeja. Ehkei niitä ole joka paikassa, mutta ilmeisesti käytössä kuitenkin.

Sitä motoristi tietää miltä kananmunasta tuntuu, kun se on asetettu siihen viipaloivaan leikkuriin  
confused_orig.gif
. Yksi motoristi niihin kaiteisiin ja sitten loppui kananmunien syönti...

Jos se alapalkki on rahasta kiinni, niin voisivat tehdä vähemmän niitä kaiteita, mutta turvallisempia. Toinen asia on sitten se, että mitä sitten tapahtuu, kun joku pyöräyttää kotilonsa siihen kaiteiden väliin. Voi olla tie aika turvoksissa peltiä ja ihmislihaa. Enpä haluaisi joutua sekaan vanhalla Sierrallani...  
crazy.gif
norrtäljeen kun ajettiin alku kesästä ni en huomannu muuta ku n.30km helvetin kuumottavaa vaijeri kaidetta molemmin puolin omaa kaistaa..ei ollu aikaa kattella oliko alapalkkia mut jos mietin ni ei mun mielestä kyllä ollu...ja voin sanoa että oli tähän astisen motoristi urani kuumottavin kokemus ajaa 100kmh kaiteden välissä mitkä muistuttaa kummasti munaleikkuria  
033102ass_1_prv.gif
Jep, niistä vaijerikaiteista mäkin olen kuullut  
033102ass_1_prv.gif
. Vaan sama hemmo, joka puhui niistä alapalkeista sanoi että Ruotsissa ovat alkaneet puuhaamaan niiden vaijerikaiteiden purkamista. Ovat kuulemma niin kalliita vakuutusyhtiöille. Se kuulemma haukkaa aina vähintään ripustukset kotilosta, jos siihen osuu. Palkeista ei kuitenkaan tulisi kuin lommoja.
 
Tämän päivän uutisissa on, että keskikaiteet aiheuttaa ongelmia hälyytysajoneuvoille.
ja tosihan se on...ei ole tilaa väistää, että ambulanssi pääsis menemään ohi ja kun nopeusrajoitus on 80 km, niin eipä siinä autoa poliisin ja ambulanssin, paloautosta puhumattakaan...palaa mikä palaa, siellä takana köröttelet..
Niin ja poliisit ei pääse hurjastelijan perään tarpeeksi nopeesti...........
Toisaalta jos joku tollo tuossa talvella kolaroi, niin takana per**le joudut odottamaan jos ohi ei pääse, varsinkin isommalla autolla, joten taitaa olla sittenkin niitä haittapuolia enemmän.... Ja onhan se jo ainakin yhden linja-auton lävistänyt kun oli eturengas puhjennut juuri pahimmoisiksi, muuten ei olisi käynyt kuinkaan.
 
Jotenkin itse ajattelen myös kokonaisliikennettä ja siinä kaiteet on kiistatta turvallisuutta lisäävä asia. Auran ja Turun välille lanseerattiin hieno nelikaistainen tie jossa tilaa piti olla. Tulos: kolarien määrä nousi selkeästi. Suomessa ihmiset ei vain osaa ajaa. No nyt siihenkin sitten suunnitellaan keskikaidetta.
Niimpä, ihmisen perusongelma on että ei osaa aina ajatella kokonaistilannetta. Ajattelee asiaa miten päin vaan niin kaiteista on enemmän hyötyä kuin haittaa ja varsinkin vielä niin kauan kun Suomessa on enemmän autoja kuin moottoripyöriä. Vai voiko joku tässä väittää jotain muuta?

Sorry vaan mutta kaiteiden moottoripyöräilyyn tuoma lisävaara ei paljon tunnu jos säästetään iso kasa autolijoita. Eiköhän aika moni tälläkin foorumilla surffailijoista omista myös auton.  
wink.gif
 
EU tieturvallisuussivustot on aikas hyvä faktatiedonlähde onnettomuustilastoihin ja ei Ruotsi nyt ainakaan näyttäisi tilastojen varjossa turvallisemmalta maalta moottoripyörien kannalta vaikka keskikaiteet onkin. Siellä taitaa olla reikäpäitä vaan vähän meitä enemmän. Linkki tilastoihin joista on jätetty henkilöautot pois.

Joku liikenneministeriön älypäävirkamieshän kommentoi taannoin TV:ssä teiden kuntoa jotenkin seuraavasti, että ihan hyvässä kunnossahan ne on mutta tämän hetken liikenne ei ole niille sovelista. Jep-jep! Kai me tällaiset päättäjät ansaitaan, kun ne sinne ollaan valittu.
033102bebe_1_prv.gif
 
EU tieturvallisuussivustot on aikas hyvä faktatiedonlähde onnettomuustilastoihin ja ei Ruotsi nyt ainakaan näyttäisi tilastojen varjossa turvallisemmalta maalta moottoripyörien kannalta vaikka keskikaiteet onkin. Siellä taitaa olla reikäpäitä vaan vähän meitä enemmän. Linkki tilastoihin joista on jätetty henkilöautot pois.
Menee vähän off topiciin mut tossa tilastossa on mielenkiintoinen tilastopoikkeama suomalaisten ja brittien välillä. Väkilukuun suhteutettuna moottoripyöräilijöitä kuolee Suomessa melkein puolet vähemmän, mutta polkupyöräilijöitä lähes kolminkertainen määrä englantilaisiin verrattuna. Joko suomessa ajetaan fillarilla paljon enemmän tai sitten täällä käytetään kypärää selvästi vähemmän. Noh, onhan se ikävää jos tukka menee sekaisin..
kaboom.gif
 
Keskikaiteista vielä: en itsekään aiemmin ymmärtänyt miksi niitä vastustetaan, mutta nyt kun ajoin pari päivää Ruotsissa niin ymmärrän.

Siellä näillä pääteillä (muut kuin moottoritiet) on monessa paikkaa keskikaidetta, yleensä tätä vaijerimallia. Kun ajat siinä, ajat ikäänkuin muutaman metrin levyisessä putkessa, jossa vasemmalla puolella on keskikaide ja oikealla puolella usein muu kaide (jos jyrkkä oja tms) tai hirviaita (joka voi olla melkein lähes kiinni tien reunassa, Suomessa en ole koskaan nähnyt niin lähellä olevan).

Siinä putkessa ajaessa ei ole pahemmin pelivaraa mihinkään eläimen väistöön, liukasteluun tms, ja virhe kostautuu sillä että lentää päin jompaa kumpaa kaidetta ja huonosti käy.

Mieluummin ajaisin tiellä, jossa kaiteita ei ole, kuin tuollaisessa putkessa. Hirviaita tietysti on välttämätön paha, se on hyvä olla.
 
Varmaan korjaatte jos olen väärässä, mutta eikös Ruotsissa niissä keskikaiteissa ole alhaalla pituussuunnassa oleva palkki? Näin siellä asuvat sukulaiseni ovat väittäneet. Eräskin entinen motoristi meni suorastaan kalpeaksi, kun kuuli ettei Suomessa tule alapalkkeja. Ehkei niitä ole joka paikassa, mutta ilmeisesti käytössä kuitenkin.
En kyllä nähnyt alapalkkeja niillä osuuksilla joita ajelin. Vaijerikaide tai tavallinen kaide, tuollainen tien alareunaan asti ulottuva palkki olisi hyvä, parempi kuin se että niska napsahtaa suoraan kaiteen "pystypuuhun".
 
Siinä putkessa ajaessa ei ole pahemmin pelivaraa mihinkään eläimen väistöön, liukasteluun tms, ja virhe kostautuu sillä että lentää päin jompaa kumpaa kaidetta ja huonosti käy.
Totta, aivan käsittämättömiltä ränneiltä tuntuivat.
Jos jotain hyvää pitää noista keksiä, niin ainakaan ne eivät hämäävästi lisää turvallisuudentunnetta...
lookaround_orig.gif
 
Sitten tuo vastikään uutisoitu pelastusajoneuvojen U-käännösongelma on ratkaistavissa määrävälein olevilla porteilla. Meillä Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen alueella esim Lahden motarilla on sellaiset jotka saadaan kännykällä soittamalla auki tarvittaessa.
Kännykällä avattavat portit ei ainakaan halvaksi tule, jos niitä ripotellaan kaikille keskikaistateille. Ehkä tyydytään pelkkiin aukkoihin, joista murphyn lain mukaan sitten ajaudutaan vastaantulevien kaistalle.

Mut mites ratkaistaan ohitusongelma Suomen kapeilla teillä?
 
mielenkiinnolla odotan et joku sankari jää ohitus tilanteessa kaiteen toiselle puolelle.
milläs siin palaat kaiteen yli oikeelle kaistalle ?
voin varmuudella sanoo et joku sen tekee tän kesän aikana.
crazy.gif

ekaks rekoilta vauhti pois sit täryttimet tien reunoihin mitäs sitte ?
kait tää menee siihen et koht sa ajella kovaa ja mutkaan vaan himassa ja sekin sohvalla
nixweiss.gif
idea3.gif
 
Se kaide on motoristille hengenvaarallinen.Ei kukaan halua kontata mutta silti konttaa,syitä on monia.
Ilman kaidetta voi tuurilla liukua vastaan tulevien kaistan yli mutta kaiteeseen törmääminen vie hengen.

Itse olen päättänyt olla ajamatta kaideteitä jos vain suinkin mahdollista.

Onneksi eduskunnassa on oma moottoripyöräkerho joka ainakin yrittää ajaa tätä asiaa.Muistaakseni saivat vaijerikaiteet kumottua.
 
liikenneministeri toivoo... Voi hyvä jumala mitä ne laskee tonne noita asioita miettimään... Postia Vehviläiselle lähti ainakin täältä...

edit: Toivottavasti SMOTO ottaa kantaa kyseisen kansanedustajan mietteisiin myös...

Keskikaiteet on hyvä juttu, etenkin mikäli niillä varustetuilla tieosuuksilla voi laskea talvellakin satasta. En ymmärrä miten osa motoristeista saattaa olla niin huolissaan niistä. Ilman liukasteraitoja kun suoralla tiellä uhkaa lähinnä nukahtaminen.

Ja jos nyt kuitenkin syystä tai toisesta on kontattava maantiellä, niin mielummin sitä vaikka kaiteeseen kopsahtaa kuin vastaantulevaan autoon. Keskikaiteita ei myöskään olla rakentamassa mukaville mutkapätkille, vaan näille yksiajorataisille runkoväylille. Vetäkää vaan pelastusliiviä tiukemmalle jos pelottaa!
Samoilla linjoilla kuin petsq  
bowdown.gif
 
crazy.gif
crazy.gif
Kaiteet kuuluvat mun mielestäni vain ja ainoastaan moottoriteille , missä on kaksi samaansuuntaan olevaa ajokaistaa ....niin sinne keskelle pientareelle eroittamaan talvisin spinnailevat autonkuljettajat toisistaan ...
 
Back
Ylös