Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nordkjosbotniin. Tuli eilen mieleen pari sanontaa. "Jos mietit, kestääkö rengas vielä yhden reissun, niin ei se kestä". Ja se mchuurteen usein toistama, "BMW-merkkisellä moottoripyörällä jokainen reissu on seikkailu".Mutta Svolväeriin asti kuitennii....[emoji106]
Shalom! Oooompas outoa tuo matopaikan pysymättömyys!!!??
Ihan vain varmuuden vuoksi kysymys: Laitoithan matosen varmasti kaksinkerroin sisään, eli silloinhan renkaan sisälle jää U-lenkki, ja koska se on "vapaana" on se ISOMPI kuin reiän puristama...Joten todella erikoista on, että se pääsi tulemaan takaisin ja pois?
Entä raspaus? Raspasitko reiän pyäreäksi, että reikä puristi matoa tasaisesti joka puolelta..?
Ja mites "vulkanointituubi", käytikö / oliko setissä mukana?
Tämä vain sillä, kun omasta kokemuksesta voin pelkästään suositella noita matoja, ja on joka kerta ajettu paikattu rinkula loppuun asti... Myäs suurilla nopeuksilla, (autobahn), että 2- päällä kuormallakin.
![]()
Tapatalk alkaa toimimaan kun kirjaudut ulos ja uudelleen sisään.Keskiviikko
Kello on Suomen ajassa vielä, sitkutellen riitti jonkinlaista unta Suomen kuuteen, eli Norjan viiteen asti. Aamupalaa odotellessa korjasin kypärän. Eilen iltapäivällä jonkin tauon jälkeen oikealta alkoi kuulua ylimääräistä vihellystä. En jaksanut illalla perehtyä asiaan, mutta aamulla selvisi, että visiirin oikean puolen kiinnitys oli osittain auki. Napsuttelin visiirin paikalleen ja jo hiljeni vikinä. Aamupalalle meni seitsemän maissa. Ei ollut niin hyvä aamiainen kuin kahdessa edellisessä paikassa. Puuro puuttui, muroja ja mysliä olisi ollut, mutta ei laktoositonta maitoa tai jogurttia. Kahvi-mehu-sämpylä-vihanneslinjalla siis. Tein taas yhden sämpylän evääksi. Matkaan kahdeksan jälkeen. Kävin vielä kylällä täydentämässä eväitä marketista ja tankkasin. Ajelin alkuun Saltsraumenille katsomaan isoa koskea, jossa suolainen vesi virtaa kahdesti päivässä itään ja kahdesti länteen. Eli maailman voimakkain vuorovesivirta siis. Norja on niin vauras maa, että tuokin on vara ollut jättää valjastamatta. Ja sen kyllä hintatasosta huomaa…
Aamu oli selkeä ja lämpöä viitisentoista astetta. Laitoin aamulla välipaidan, mutta se piti ottaa jo Saltsraumenilla pois. Porukkaa oli melko lailla liikkeellä jo aamusta. Jatkoin matkaa etelään Rv17:ää. Pitkiä tunneleita ja näkymiä Svartisen-jäätikölle Glomfjordin seudulla. Asuntoautoista aina edelle, sitten kun pysähdyt kuvaamaan ne ehtii ohittaa ja taas saat ohittaa samat bobilit. Asuntoautot kyllä valtaosin ajavat ihan ok vauhtia, mitä nyt Norjassa, huippukalliiden sakkojen ja tiukan valvonnan maassa uskaltaa ajaa. Asuntovaunut sen sijaan ryömittävät viittäkymppiä. Jektvikistä oli pitempi, noin tunnin lauttaväli Kilboghamniin. Olin satamassa vähän turhan aikaisin, joten söin ensin eväät ja ostin sitten vielä rannan kuppilasta kahvin ja suklaamuffinsin. Tuon pitkän lauttavälin aikana alkoi sataa ja sitä riittikin vaihdellen koko iltapäivän aina seitsemään asti.
Myös Nesnan lauttarannassa jäi odotusaikaa, kohta perään tuli toinen suomalainen gessukuski, jonka kanssa riitti juttua vielä vartin lauttavälilläkin. Mukavia reissuja sinulle, jos satut tätä lukemaan. Iltapäivän siis satoi, joten kuvaaminen rajoittui yksittäisiin kypäräkamerapätkiin. Lämpöä oli kuitenkiin viitisentoista astetta, joten visiiri ei sisältä huurtunut, kuten tahtoo ison pleksin takana käydä viileämmän kelin sateessa. Pitkät tunnelit oli hyvä hyödyntää seisaaltaan ajaen, jotta sai kypärässä ilman vaihtumaan. Visiiriä ei mielellään sadekelillä avaisi, jos ei ole pakko huurtumisen tms. takia. Kun visiirin avaa, pääsee sisään aina vähän kosteutta, vaikka tiivisteisiin jääneitä vesipisaroita, jotka kypärän sisällä lämmetessään sitten pahentavat huurtumisongelmaa. Huoltoasemilla, lautoilla tms. jossa pääsee katon alle, kuivaankin sadekelillä aina visiirin ja tiivisteet huolellisesti, jotta huurtumisen kanssa tulisi toimeen. Lämpimällä sadekelillä tulee pitkien tunneleiden kanssa se ongelma, että kun ulkona on +16 ja kosteaa, tunnelissa alle +10, niiin pyörä ja kypärä ehtivät jäähtyä tunnelissa niin paljon, että tunnelista ulos ajaessa kostea ilma tiivistyy huuruksi pleksiin, peileihin ja visiirin ulkopinnalle. Lähteehän se pois sitten kun kovat pinnat taas lämpenevät, mutta joskus tuon ilmiön nopeus voi yllättää.
Tuota päivän ensimmäistä lauttaa odotellessa oli aikaa miettiä, että mihinkä asti sitä tänään jaksaisi ajaa. Sandnässjøen tuntui olevan sopivan matkan päässä. Booking.comin ja google mapsin selailun jälkeen varasin booking.comin apillä huoneen Sandnässjøen Overnatting -motellista.743 NOK. Aamupalaa hintaan ei tässä miehittämättömässä hotellissa kuulu, mutta siisti ja lämmin huone kuuluu, keittiö tuossa käytävässä vastapäätä käytettävissä. Hotellilla olin vesisateessa kuuden maissa. Ulko-oven ja huoneen numerolukon koodi ja huoneen numero tulivat tekstarilla apin viestin lisäksi. Takapihalla on ilmaista parkkitilaa ja sitä on lisää myös kadun varressa iltaisin ja öisin. Ulko-ovella oli ajateltu motoristia, sillä vesiletku oli jätetty vesipostiin valmiiksi. Ja onhan se hotellinpitäjillekin hyödyksi, kun kuran voi kamppeista huuhdella ulos, eikä se kulkeudu sisään huoneisiin. Huuhtaisin pyörääkin samalla vähän, vaikka huomenna taitaa ainakin aamupäivästä sataa taas. Pikainen suihku ja raportti kotiin, että perille on päästy ja sitten kiireesti syömään.
Sopivan kävelymatkan päästä löytyi Soprano Vin- & Mathus. Pienen empimisen jälkeen tilasin pohjanmeren turskaa valkosipuliperunoilla, kun kerran Norjassa ollaan. Tuore turska on tosi hyvää ja Norjassa ihan kohtuuhintaista. Annos maksoi 295 NOK ja lasi valkoviiniä vähän toista sataa päälle. Siinä ja tässä, olisiko vastaavan annoksen saanut Suomessa neljällä kympillä. Nyt meni 418 NOK. Hyvää oli, tosin vähän turhan suolaista minun makuuni. Valkosipulia oli riittävästi. Käveleskelin vielä rannalla valokuvaten, kun sade oli syönnin aikana lakannut. Sitten kaupan kautta kämpille. Huoneessa on liputus päällä, että saa kaikista kamppeista pintakosteuden kuivaksi. Neljä vuotta vanha Rukka R.O.R on edelleen täysin vesitiivis, samoin saman ikäiset Heldin Gore-Tex -hanskat ja viime kesänä uusitut Sidi Adventuret. Sen sijaan 12 vuotta vanhat uskolliset Halvarssonin lämpimän kelin vuorettomat nahkahanskat alkavat antautua. Ensimmäinen reikä on tullut vasemman käden peukaloon, vaikka eihän sillä tehdä muuta kuin vilkutetaan ja tyytätään… saa laittaa suosituksia kohtuuhintaisista (<100), vuorettomista nahkahanskoista. Pitää olla hyvät suojat, hyvä ajotuntuma ja melko pitkät varret. Perforoitua nahkaa tms. ilmanvaihtoa saisi olla myös, mutta ei mitään verkkokankaita, eli nahkaa pitää olla. Kun mulla on syliväli 12 cm omaa pituutta pitempi, niin takit ovat kaikki mulle liian lyhythihaisia. Hanskat on siis pakko ostaa mahdollisimman pitkävartisia.
Tapatalk näyttää olevan alhaalla, laitan kuvia loppumatkasta sitten, kun saavaat Tapatalkin toimimaan/saan kuva siirrettyä läppärille kotona.