• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Loobman

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simbad
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ihmetellä pitää ettei kukaan ole keksinyt aloittaa uutta aihetta malliin "Loobman, Talvi 2006-2007, kimppatilausko?"
baaa.gif
 
Taas on delivery headissa viiksi poikki ja eikun purkamaan.
sad_orig.gif


Sellainen teoria tuli mieleen, että öljyä takarattaalle ohjaavat viikset kannattaa pitää mahdollisimman lyhyinä, ehkäpä vain sen mittaisina, että viiksien päät koskettaa nipin napin toisiaan ennen delivery headin paikalleen asennusta. Mä mitoitin niihin nuukuuttani kulumisvaraa, joten suuremmissa nopeuksissa (esim. 200 km/h) viikseen kohdistuu ilmeisesti sen verran vääntöä, että viiksi taipuu ja pääsee osumaan takarattaan piikkeihin.

Mun paremman puoliskon pyörässä viikset on myöskin reilusti mitoitettu, mutta kun vehkeen huippunopeus on 125 km/h, ei ongelmia ole ollut.
 
Taas on delivery headissa viiksi poikki ja eikun purkamaan.
sad_orig.gif
Mulla oli molemmat viikset poikki parin päivän käytön jälkeen. Ilmeisesti olin tehnyt vielä liian pienen reiän putkeen pullon sisäpuolelle estämään ylivuotoa. Nämä yhteenlaskettuna takasivat sen, että takarengas oli öljytty tehokkaasti ketjujen sijasta. Otin sivuleikkurit käteen ja poistin aparaatin käytöstä samantien.
 
Taas on delivery headissa viiksi poikki ja eikun purkamaan.
sad_orig.gif
Mulla oli molemmat viikset poikki parin päivän käytön jälkeen. Ilmeisesti olin tehnyt vielä liian pienen reiän putkeen pullon sisäpuolelle estämään ylivuotoa. Nämä yhteenlaskettuna takasivat sen, että takarengas oli öljytty tehokkaasti ketjujen sijasta. Otin sivuleikkurit käteen ja poistin aparaatin käytöstä samantien.
Eikö tuo reiän tekeminen ollut optionaalista niille jotka ajavat vuoristoisissa olosuhteissa?

Oma Loobmanini on ollut paikallaan nyt hieman alle 1Mm ajan. Ketjut ovat pysynyneet hyvin rasvassa, samoin kyllä takarenkaan sivu ja lokasuojakin. Taisin puristella pulloa hieman liian innokkaasti alussa.

Öljymäärää pystyy säätämään sillä kuinka syvälle pullosta tulevan letkun työntää siihen 'delivery pipe':n holkkiin. Kannattaisiko yrittää pienemmällä annoksella?

Ketjuni ovat muuten jotekin kummallisesti puhdistuneet Loobmanin käyttöönoton jälkeen. Ilmeisesti 0W-50 liuottaa kiinni jäänyttä ***skaa pois jotenkin.
 
Oma Loobmanini on ollut paikallaan nyt hieman alle 1Mm ajan. Ketjut ovat pysynyneet hyvin rasvassa, samoin kyllä takarenkaan sivu ja lokasuojakin. Taisin puristella pulloa hieman liian innokkaasti alussa.

Öljymäärää pystyy säätämään sillä kuinka syvälle pullosta tulevan letkun työntää siihen 'delivery pipe':n holkkiin. Kannattaisiko yrittää pienemmällä annoksella?

Ketjuni ovat muuten jotekin kummallisesti puhdistuneet Loobmanin käyttöönoton jälkeen. Ilmeisesti 0W-50 liuottaa kiinni jäänyttä ***skaa pois jotenkin.
Sama vika rahikaisella, että tuli pulloa puristeltua liikaa ja liian usein. Ei ole oikein vielä oppinut laitteen käyttöön. Käytin ensin 0W-40 öljyä ja sitä tuppas roiskua renkaalle, pakoputkelle ja joka puolelle. Vaihdoin paksumpaan vaihteistoöljyyn ja tungin tuota letkua n. 1,5 cm syvemmälle deliverypipen sisään. Nyt öljy pysyy ketjussa eikä leviä renkaalle/pakoputkelle. Puristelen pulloa nyt noin 100-200 km välein.
 
Eikö tuo reiän tekeminen ollut optionaalista niille jotka ajavat vuoristoisissa olosuhteissa?
No joka tapauksessa minulla puski tuota öljyä oli sitä reikää letkussa tai ei. Tuon huomasi hyvin kun ajoin työpaikan parkkihalliin ja odotin pikkuhetken pyörän vieressä niin johan sinne putkeen alkoi kivuta öljyä ja kohta se oli siellä hallin lattialla, ei hyvä. Kaverilla teki ihan samaa ja rasvattiin halliin lattiaa oikein kahden pyörän voimin
biggrin.gif
.

Tiedä sitten miten paljon öljyn laatu vaikuttaa asiaan. Pullossa oli Mobilin 80W-90 vaihteistoöljyä.
 
Se vuoto johtuu lappoilmiöstä joka taas taitaapi alkaa siitä kun letku ei vuoda ilmaa siitä saumasta jossa ohut letku menee paksumman sisälle. Mulla alkoi vuotamaan jokin aika sitten ja päädyin tällaiseen tulokseen, kokeilkaa laittaa jokin objekti siihen letkujen väliin niin että ilma pääsee kulkemaan paremmin.

Öljyn paksuuskin voi vaikuttaa asiaa?

Mulla Castrolin 10W40 synteettistä kun sitä nyt sattui olemaan.
 
Sama vika rahikaisella, että tuli pulloa puristeltua liikaa ja liian usein. Ei ole oikein vielä oppinut laitteen käyttöön. Käytin ensin 0W-40 öljyä ja sitä tuppas roiskua renkaalle, pakoputkelle ja joka puolelle. Vaihdoin paksumpaan vaihteistoöljyyn ja tungin tuota letkua n. 1,5 cm syvemmälle deliverypipen sisään. Nyt öljy pysyy ketjussa eikä leviä renkaalle/pakoputkelle. Puristelen pulloa nyt noin 100-200 km välein.
jens, sulla siis busassa toi ? Laita ihmeessä vinkkejä miten ton siihen sais asennettua, erityisesti se pullon paikka kiinnostaa.

Mulla tallissa ollu toi viime talvesta lähtien, mutta en oo keksiny miten ton sais tohon lehmään kiinni.

nimim. myös foto ois kiva
smile_org.gif
 
jens, sulla siis busassa toi ? Laita ihmeessä vinkkejä miten ton siihen sais asennettua, erityisesti se pullon paikka kiinnostaa.

Mulla tallissa ollu toi viime talvesta lähtien, mutta en oo keksiny miten ton sais tohon lehmään kiinni.

nimim. myös foto ois kiva
smile_org.gif
Tämä on tosi helppo selittää sanallisesti
tounge.gif

Mulla on pullo vasemmalla puolella takakontissa. Pullon teline on vaan rautalagasta väsätyllä lenkillä kiinni rungossa/tavaratilan muovirungossa, jotta pysyy paikallaan.
Deliverypipe-annostinhässäkän irroitin pullotelineen kyljestä ja se meenee alas takakatteen ja sisäloksun välisä siitä kohden suurin piirtein missä on "vikakodien lukukemiseen tarkoitettu liitin. Sieltä se letku vaan luikertelee sitten alaspäin deliveryheadille. Saat ylihuomenna kuvan kun se taitaa kertoa vähän enemmän kuin nämä muutama kymmenen sanaa
confused_orig.gif


Plussat ja miinukset asennuksesta
[+] Loobmanin huipputyylikäs pullohässäkkä on piilossa
[+] Toimii hyvin, öljy valuu alaspäin ja letkua on kohtuu lyhyesti niin ei valumistakaan tarvi montaa hetkeä odotella. Squeeze & go!!
[-] pitää avata takapenkki kun haluaa öljyä ketjulle
[-] Deliverypipen pätkä on siellä katteen/sisäloksun välissä joten sen täyttymistä on vaikea nähdä. Varsinkin hämärällä pitää vaan kokeilun ja erehdyksen kautta oppia kuinka kauan puristaa pulloa.
[-] Puteli vie tavaratilaa
 
Näyttää sille, että viiksien lyhyenä pitäminen auttaa niiden suorana ja ehjänä pysymiseen. Nyt on vähän reilu viikko ajettu ja sen sekä yhden 200+ km/h -spurtin ne ovat kestäneet. Kaipa ne olisivat kertayrittämällä taipuneet takarattaan piikkeihin asti ja katkenneet entiseen malliin jos ongelma ei olisi korjaantunut.
 
Näyttää sille, että viiksien lyhyenä pitäminen auttaa niiden suorana ja ehjänä pysymiseen. Nyt on vähän reilu viikko ajettu ja sen sekä yhden 200+ km/h -spurtin ne ovat kestäneet. Kaipa ne olisivat kertayrittämällä taipuneet takarattaan piikkeihin asti ja katkenneet entiseen malliin jos ongelma ei olisi korjaantunut.
Voisiko olla niin, että delivery headin asennuskulma suhteessa takarattaaseen vaikuttaa noiden viiksien kestävyyteen? Mulla on alkuperäispituiset viikset kestäneet ainakin viimeiset 1200km ja niilläkin on tehty muutama reipas "ohitus"
 
Kyllä tuonkin voi kuvitella vaikuttavan. Taitaa olla pitkälti pyöräkohtainen juttu, kulman säätövaraa kun on loppupeleissä aika vähän. Mun pyörässä tuo kulma on ollut pikemminkin pieni kuin suuri, sillä olen tuota ongelmaa pikkaisen ihmetellytkin. Mutta testi jatkuu...
 
Back
Ylös