• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lossijonot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juk_Ka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse viime kesänä puikkasin pellingin lossilla vasemman kaistan kärkeen, ajatuksena siitä heti piikki paikalle, mutta sepä ei lossikuskille sopinut vaan piti saarnan ja seisotti viimeiseksi jonossa. Koko autoletkasta sitten mutkapätkällä ohi, kumpikohan olisi ollut turvallisempaa ja vähiten haittaa kaikille? Nämäkin asiat riippuu paljon kapteenista ja koska se on saanut viimeksi.
Häh... uskomatonta... ihanko tosi
omg.gif


Eikö mitenkään tullut mieleen, että se turvallisuuden vaarantaja olit nimenomaan sinä eikä lossikuskin seksielämä tai sen puute?
 
Saariston rengastiellä on käytäntö että mopot tekevät lautan portille oman jononsa. Siis eivät etuile, vaan ajavat omaksi jonoksi autojen rinnalle.
Kiinnostavaa! Ne muutamat kerrat, kun olen siellä pyörinyt eivät jättäneet muistiin moista. Siellä ei silloin ollut tuota sivistysmaiden tapaa, jossa mopot menevät aina ohi autojonon ja opastetaan erikseen mopopaikoille.
 
No, losseista en niin usiaa kokemusta ole hankkinut, vaan tuo usein kuultu väite, että laivoihin päästävät ensimmäisenä ei mielestäni ole oikiastaan koskaan pitänyt paikkaansa. Jonossa ei välttämättä ole tarvinnut odotella vaan siellä keulilla jossakin "nurkassa" ja sisään on päästetty miten sattuu, eli joskus ensimmäisten joukossa ja joskus viimeisten.
Ne harvat lossi kerrat on päässy välien täytteeksi, ei vaan ole ollu kovin pitkiä jonoja. Joista ajaisin tietysti ohi koska voihan olla, että kapteeni mielellään täyttää niitä aukkoja...
biggrin.gif
 
Kesällä me mentiin kiltisti jonoon, sitten siitä on hyvä pistää takapenkkiläinen kuikuilemaan sinne jonon kärkeen että jos lossi yrittää karata.. Yleensä moottoripyöräasuiseen tyttölapseen losseilla suhtaudutaan melko suopeasti ja tilaa löytyy..

Enemmän taisi tulla pahaa silmää kun Turussa poistuttiin ruotsinlaivasta (jonka kansi haisi aivan siltä itseltään) - jono jumiutui sataman platalla, joten puikattiin siitä jonon sivuitse tielle, näytti että muut kaksipyöräiset tuli perässä.
Niinpä,, splittailuhan on kuolemansyntiin verrattavaa turupuoles ja siit ittääpäi, niiko pohjoseeki.
biggrin.gif
 
Fixut lossimiehet kyllä osaavat myös "poimia" motoristit sieltä autojen välistä ( jos vain sieltä ne ens bongaa ) Nurkkiin yleensä mahtuu
wink.gif
 
kesällä nauvo/korppoo losseilla ainakin viittoilivat kyytiin, siis ajoin suoraan keulille. Lossissa turisin jonkun paikallisen motoristin kanssa joka kertoili, että säännöt olisivat muuttuneet, ettei mopoilijat saisi enää ohitella..tiedä sitten, kiltisti meinaan "kiilata" ensi kesänäkin..
 
Ja kun kerran lautta matkalla olet muista ne tax free tuotteet niin vaimokin on tyytyväinen. Eli käy ostamassa lossikuskilta se vajaa pullo pöytäviinaa ja puolikas puteli Menneniä.
biggrin.gif
 
Oliskohan tässäkin aika paljon tekemistä sillä miten asiat tekee.

Jos sinne keulille ajaa samalla tavalla kun splitatessa se tuskin kovinkaan monesta tuntuu tässä tapauksessa korrektilta.

Jos taas ajaa sinne keulille odottelemaan sopivaa kolosta se tuskin ketään haittaa. Eli ajaa sinne keulan tuntumaan, mutta sivuun. Sieltä on sitten hyvä puikkasta sopivaan ylijäämäkoloseen.

Vaikka meillä onkin autoa pienempi kulkuväline ei se anna meille oikeuttaa mennä jonojen ohi.

Se että sieltä sivusta mennään selkeästi koloseen johon auto ei mahdo on autoilijoidenkin mielestä hukkatilan hyödyntämistä eikä kukaan varmasti siitä pahastu.
 
Joillakin losseilla (esim Tammisaari) 'turistit' jonottavat oikealla kaistalla ja saarella asuvat lupalapulliset käyttävät sitä vasenta kaistaa ja heillä on etuajo-oikeus lossille
 
Norjassa Hurtigruten lautoilla menin keulille jonon ohi mutta kuiteski syrjään. Kun viimeinen auto oli otettu, yleensä kaikki odottavat prätkät, olisko ollut 3-7 kpl, mahtuivat vielä väleihin. Kukaan ei näyttänyt panneen pahakseen. Kaiken kaikkiaan lauttoja oli puolen tusinaa ja muistaakseni neljä krt jouduin odottamaan. Aina sama systeemi.

Tämä tapahtui noin 150 km säteellä Narvikista, myös Lofoottien suuntaan.
 
Viime syksynä ajeltiin Nauvossa ja Korppoossa. Lauttaa odotellessa jonotettiin ihan kuten autoilijatkin (paitsi vipit) eikä turhaan aiheutettu pahennusta.. Ainakin noilla lautoilla henkilökunta ajatti jonottajat lauttaan saapumisjärjestyksessä, mutta selkeesti yrittivät järjestellä niin, että mopot pääsee lautalta ekana pois eli tuossa vaiheessa päästivät keulille
thumbs-up.gif
 
Norjassa Hurtigruten lautoilla menin keulille jonon ohi mutta kuiteski syrjään. Kun viimeinen auto oli otettu, yleensä kaikki odottavat prätkät, olisko ollut 3-7 kpl, mahtuivat vielä väleihin. Kukaan ei näyttänyt panneen pahakseen. Kaiken kaikkiaan lauttoja oli puolen tusinaa ja muistaakseni neljä krt jouduin odottamaan. Aina sama systeemi.

Tämä tapahtui noin 150 km säteellä Narvikista, myös Lofoottien suuntaan.
No toihan on ihan sama jos olisit odottanut nätisti jonossa.
nixweiss.gif
 
...mää mistään mitään tiedä mutta itse joskus kesäduunissa 'kuoleman lautturina' toimineena oli periaate se, että asiakkaat kyytiin jonosta järjestyksessä ja 'hukkatilaan' mopoja. Tosin jos vaikka kuus pyörää jonon sivussa odotteli niin ne ensiksi kyytiin kun mahtuvat järkevästi vierekkäin keulille. Isommat autot, esim. täyspitkät (paino 60 t) piti pienellä lossilla (kantavuus 60t) ottaa keskelle yksinään. Kyllä siinäkin pikkuautoilijat heiluttelivat kummastuneena kun ison auton tultua kyytiin lähti jo puomi laskemaan, eikä kyytiin päässytkään vaikka tilaa oli kuinka.
Myös lossilla on säännöt ja tilanne on se että se kuski on vastuussa kaikesta mitä siellä tapahtuu. Eli enempää ei saa ottaa kyytiin kuin on kantavuus tai max. henkilölukumäärä tai turvallista, koska autoista pitää myös onnettomuuden sattuessa päästä ulos.
Se, mitä muut kuskit ovat tehneet muilla lautoilla tai losseilla, ei kuulu mulle, enkä vastaa siitä. Itselle ei valituksia tullut mistään suunnasta ja aina morjensteltiin ja hymyiltiin puolin ja toisin kun 'asiakkaita' kyyditeltiin.
Mutta enskesänä jos lossia käytätte sanoisin että raakasti vaan jonon ohi ja sivuun odottelemaan sopivaa paikkaa. Kyllä sinne sitten mahtuu, eikä kenenkään tarvitse kiukutella. (edes sen motoristin, joka ei päässyt ensimmäisenä kyytiin vaikka tilaa olisi ollut kuinka
wink.gif
033102bebe_1_prv.gif
)
 
Norjassa Hurtigruten lautoilla menin keulille jonon ohi mutta kuiteski syrjään. Kun viimeinen auto oli otettu, yleensä kaikki odottavat prätkät, olisko ollut 3-7 kpl, mahtuivat vielä väleihin. Kukaan ei näyttänyt panneen pahakseen. Kaiken kaikkiaan lauttoja oli puolen tusinaa ja muistaakseni neljä krt jouduin odottamaan. Aina sama systeemi.

Tämä tapahtui noin 150 km säteellä Narvikista, myös Lofoottien suuntaan.
No toihan on ihan sama jos olisit odottanut nätisti jonossa.
nixweiss.gif
Paitsi jos jonossa on yksikään auto enemmän kuin mitä lauttaan mahtuu...
 
Norjassa Hurtigruten lautoilla menin keulille jonon ohi mutta kuiteski syrjään. Kun viimeinen auto oli otettu, yleensä kaikki odottavat prätkät, olisko ollut 3-7 kpl, mahtuivat vielä väleihin. Kukaan ei näyttänyt panneen pahakseen. Kaiken kaikkiaan lauttoja oli puolen tusinaa ja muistaakseni neljä krt jouduin odottamaan. Aina sama systeemi.

Tämä tapahtui noin 150 km säteellä Narvikista, myös Lofoottien suuntaan.
No toihan on ihan sama jos olisit odottanut nätisti jonossa.
nixweiss.gif
Paitsi jos jonossa on yksikään auto enemmän kuin mitä lauttaan mahtuu...
Joka ikisellä lautalla Norjassa ja myös lofooteillä pääsi ensimmäisenä lauttaan kun meni oikeaan reunaan odottamaan ja niillä lautoilla joissa pääsy sisään ja ulos oli samasta reiästä neuvottiin aina jäämään viimeiseksi, että sitten pääsee ensimmäisenä liikkeelle prätkät. Ei tarvitse ajella täysvaunujen perässä tai noin satavuotiaiden Saksalais turistien koppikotien perässä tai mikä pahinta Suomalaisen turistin perässä! Suomalaisella kun on tapana päästellä suorat kovaa ja madella mutkat, eikä tietoakaan tilan antamisesta.

Se on sitä liikenneturvallisuutta jota ei Suomessa tulla koskaan oppimaan.
 
Aika usein tulee kuljettua Parainen-Nauvo -lossilla. Aikanaan kysyihn lossiin sisään viittovalta kaverilta, kuinka tulisi toimia.

Hän neuvoi ohittamaan koko jonon ja ajamaan rampin viereen odottelemaan. Siinä vaiheessa, kun autoja ei enää kyytiin mahdu, menee sisään vielä helposti useampia kaksipyöräisiä.

Tätä olen noudattanut. Varsinkin juhannuksen ruuhkissa (pahimmillaan tunteja) tulee aika voittaja olo, kun päräyttää keulille. Viime vuonna mökillä 2 tuntia ennen autoilijoita
sport05.gif
 
Hän neuvoi ohittamaan koko jonon ja ajamaan rampin viereen odottelemaan. Siinä vaiheessa, kun autoja ei enää kyytiin mahdu, menee sisään vielä helposti useampia kaksipyöräisiä.
Taalla on muuten samanlainen systeemi kanaalin alitse mentaessa Eurotunnelilla. Mopot menevat autojonon ohi laiturille omaan jonoon, ja sielta henkilokunta sitten noukkii aina muutaman mopon vaunun paatyyn jaaneeseen hukkatilaan.

Muutenkin kivaa mopolla menna, jos myohastyt junasta (vaikka muutamalla paivalla), paaset joka tapauksessa seuraavaan junaan. Autolla joudut ostamaan uuden lipun.
smile_org.gif
 
Viime kesänä Elbeä ylittäessä pyyhkäsin suoraan jonon kärkeen jo odottavien pyörien perään. Siitä lossikuski opasti pyörät autojen etupuolelle jäävälle alueelle minne autoja ei saanut ajaa. Summasummarum eikun keulille
tounge.gif
 
Back
Ylös